ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2015 року м. ПолтаваСправа № 816/1221/15
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Удовіченка С.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Панькіної А.С.,
прокурора - Черновської О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Прокурора Шишацького району Полтавської області до Шишацької районної ради , Відділу освіти, молоді і спорту Шишацької районної державної адміністрації, третя особа : ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів про визнання бездіяльності неправомірною та зобов"язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
16 квітня 2015 року Прокурор Шишацького району Полтавської області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Шишацької районної ради , Відділу освіти, молоді і спорту Шишацької районної державної адміністрації, третя особа : ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (надалі по тексту - ОСОБА_1 ЗОШ) про визнання неправомірною бездіяльності відповідачів щодо зволікання в оформленні земельної ділянки загальною площею 5 га, на якій знаходиться Комунальна установа Ковальківська загальноосвітня школа I-III ступенів, та зобов'язати відповідачів вжити заходів щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку загальною площею 5 га, на якій розташована Комунальна установа Ковальківська загальноосвітня школа I-III ступенів.
В обґрунтування своїх вимог прокурор посилався на те, що за результатами опрацьованої інформації встановлено, що земельна ділянка площею 5 га, на якій розташована комунальна установа ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів використовується вказаною установою без будь - яких правовстановлюючих документів. Зазначав, що протягом останніх років відділ освіти, молоді і спорту Шишацької РДА не ініціював самостійно питання щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, якою користується ОСОБА_1 ЗОШ, та не звертався до районної ради з даних питань, а Шишацька районна рада самоусунулась від вчинення будь - яких дій, спрямованих на оформлення вищевказаної землевпорядної документації. Як юридична особа, комунальна установа ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів має свого керівника - директора школи, ним є ОСОБА_2, яка здійснює керування ОСОБА_1 ЗОШ. Однак згідно контракту, укладеного між Шишацькою районною радою та директором ОСОБА_1 ЗОШ, ОСОБА_2 не має повноважень щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку. Таким чином, вже тривалий час не здійснюються дії щодо отримання земельної ділянки на праві постійного користування, на якій розміщена дана загальноосвітня школа, а це, на думку прокурора, є виключними повноваженнями власника - Шишацької районної ради чи безпосереднього користувача - відділу освіти, молоді та спорту Шишацької РДА.
Прокурор позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.
Представник відповідача, відділу освіти, молоді і спорту Шишацької районної державної адміністрації, в судове засідання не з'явився, надав клопотання про розгляд справи за його відсутності. У надісланих письмових запереченнях відповідач просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що зі змісту позовної заяви не вбачається ні суті порушення, ні обставин та доказів, що їх підтверджують, ні строків їх виникнення, які суд міг би аналізувати як протиправну бездіяльність відділу освіти, молоді та спорту Шишацької РДА. Наголошував на тому, що на даний час проводиться підготовка документів, необхідних для замовлення виготовлення технічної документації з інвентаризації земельної ділянки ОСОБА_1 ЗОШ, зокрема зроблено викопіювання з карти схеми нормативно грошової оцінки земель с.Ковалівка, Шишацького району Полтавської області та замовлено довідку з державної статистичної звітності про наявність земельної ділянки в центрі адміністративних послуг Шишацької РДА. Таким чином, позовні вимоги прокурора є безпідставними та необґрунтованими, а позов задоволенню не підлягає.
Представник відповідача, Шишацької районної ради Полтавської області, в судове засідання не з'явився, надіслав клопотання про розгляд справи за його відсутності. У поданих письмових заперечення наполягав на тому, що вказаний адміністративний позов не може бути задоволений, оскільки є необґрунтованим та безпредметним, так як полягає у відсутності конкретної матеріально - правової вимоги позивача до Шишацької районної ради. Таку позицію мотивував тим, згідно вимог чинного законодавства, що регулює порядок належного оформлення права постійного користування землею, Шишацька районна рада не має законних повноважень щодо вчинення будь - яких дій із оформлення подібного права, оскільки не є, а ні власником земельної ділянки, а ні користувачем. Наголошував, що земельна ділянка, на якій розташована ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, належить на праві комунальної власності ОСОБА_1 територіальній громаді, яка реалізує своє право на звернення до реєстраційної служби про реєстрацію речового права через орган місцевого самоврядування - сільську раду, відповідно і заявником для державної реєстрації права власності чи права постійного користування земельною ділянкою має бути сільська рада (як власник), або ж ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (як користувач). Крім того, відповідач посилався на те, що згідно положень Закону України "Про місце самоврядування", Шишацька РДА є підзвітною і підконтрольною районній раді у частині делегованих повноважень, в.т.ч. щодо забезпечення розвитку науки, усіх видів освіти, а відтак, відповідно до п.п. 8, 9 п.10 Положення про відділ освіти, молоді та спорту райдержадміністрації, відділ освіти має координувати діяльність навчальних закладів, що належать до сфери управління районної державної адміністрації, організовувати роботу з їх нормативного, програмного, кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення, а також здійснювати управління навчальними закладами, що є комунальною власністю і перебувають у підпорядкуванні відділу. Вказане, як на думку відповідача, свідчить про відсутність у позивача повноважень вчиняти дії, про зобов'язання яких прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Представник третьої особи, ОСОБА_1 ЗОШ, в судове засідання не з'явився, заявив клопотання про розгляд справи за його відсутності, при цьому зазначив, що позовні вимоги підтримує.
Суд, заслухавши пояснення прокурора, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
16 лютого 2015 року Прокурором Шишацького району було направлено запит на адресу начальника відділу освіти, молоді та спорту Шишацької РДА, яким з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави та громадянина в суді, та у зв'язку з проведенням збору інформації щодо дотримання вимог земельного законодавства, на підставі ст.8 Закону України "Про прокуратуру", зобов"язано надати інформацію про те, у чиїй власності (віданні) перебувають Воскобійницька та ОСОБА_1 ЗОШ, розмір земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні, наявність чи відсутність договору про передачу в користування вищевказаних земельних, кількість дітей, які навчаються в зазначених ЗОШ із зазначенням пільгових категорій дітей /а.с.7/.
Листом від 16.02.2015 №191 відділ освіти, молоді та спорту Шишацької РДА повідомив прокуратуру Шишацького району, що правоустановчі документи на земельну ділянку , на якій розташована ОСОБА_1 ЗОШ, не оформлені у зв'язку з відсутністю на це відповідного державного фінансування, для вказаних дій планується залучення спонсорських коштів /а.с.8/.
Листом від 17.02.2015 №195 відділ освіти молоді та спорту Шишацької РДА повідомив прокуратуру Шишацького району, що ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Шишацької районної ради Полтавської області перебуває у комунальній власності. Розмір земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні, становить 5 га, договір про передачу в користування вищевказаної земельної ділянки відсутній /а.с.9/.
Листом від 24.02.2015 №97 Шишацька районна рада Полтавської області на виконання вимоги прокуратури Шишацького району від 24.02.2015 направила рішення районної ради від 10.07.1998 "Про делегування районній державній адміністрації окремих повноважень районної ради". Так, зокрема, п.13 вказаного рішення визначено, що Шишацькою районною радою делеговано районній державній адміністрації повноваження щодо забезпечення відповідно до законодавства розвитку науки, усіх видів освіти, охорони здоров'я, культури, фізичної культури і спорту, та інше /а.с.11-15/.
На виконання вимоги Прокуратури Шишацького району від 03.03.2015 №84-436 вих. №15, листом від 06.03.2015 №23-1628-0.3-491/2-15 відділ Держземагентства у Шишацькому районі повідомив, що згідно обліку земель (форми 6 зем), станом на 01.01.2015 за ОСОБА_1 ЗОШ рахується 5 га земель, при цьому правоустановчі документи не виготовлені. Крім цього, зазначено, що згідно чинного законодавства, землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються - земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громад, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у вищевказаних пунктах /а.с.16/.
Листом від 13.03.2015 №315 відділ освіти молоді та спорту Шишацької РДА у відповідь на запит від 12.03.2015 №84-47 повідомив прокуратуру Шишацького району про відсутність в паперовому вигляді доказів листування з Шишацькою районною радою щодо звернення з питань оформлення землевпорядної документації на земельну ділянку, на якій розташована ОСОБА_1 ЗОШ /а.с.17/.
За результатами опрацювання вказаної отриманої інформації Прокуратура Шишацького району дійшла висновку про допущення Шишацькою районною радою та відділом освіти молоді та спорту Шишацької РДА протиправної бездіяльності, що виразилась у зволіканні в оформленні права постійного користування на земельну ділянку, на якій розміщується комунальна установа ОСОБА_1 ОСОБА_3 ступенів. Оскільки, зазначений заклад є об'єктом права спільної власності територіальної громади, інтереси якої представляє Шишацька районна рада, прокурор звернувся до суду з даним позовом, у прохальній частині якого також просив зобов'язати відповідачів вжити заходів щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку загальною площею 5 га, на якій знаходиться ОСОБА_1 ЗОШ.
Надаючи правову оцінку заявленим позовним вимогам, суд доходить висновку про їх необґрунтованість та безпідставність, з огляду на наступне.
Відповідно до вимог ст.10 Земельного кодексу України, до повноважень районних рад у галузі земельних відносин на території району належить, з - поміж іншого, розпорядження землями на праві спільної власності відповідних територіальних громад.
Згідно ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності та земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Поряд з цим, відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України, суб'єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За приписами ст.1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», територіальна громада це - жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.
За приписами ч.1 ст.92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. В той же час відповідно до ч. 2 цієї ж норми, право постійного користування земельною ділянкою із земель комунальної власності набувають, з - поміж інших, підприємства, установи та організації, що належать до комунальної власності.
Згідно ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
З огляду на викладене вище, випливає, що земельна ділянка площею 5 га, на якій розташоване приміщення ОСОБА_1 загальноосвітньої школи І-ІП ступенів, належить на праві комунальної власності ОСОБА_1 територіальній громаді, яка реалізує це право через орган місцевого самоврядування - ОСОБА_1 сільську раду.
Стаття 12 Земельного кодексу передбачає повноваження сільським, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст в частині розпорядження землями територіальних громад.
Згідно ч.2 ст.2 Цивільного кодексу України, учасниками цивільних відносин є, з - поміж інших, територіальні громади та інші суб'єкти публічного права. Зміст вказаної норми кореспондується з вимогами ст. 318 Цивільного кодексу України, якою врегульовується склад суб'єктів права власності.
Відповідно до ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України, право власності на нерухоме майно, яке підлягає державній реєстрації, виникає з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Правовідносини в галузі державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються вимогами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
За приписами ч.1 ст.4 вказаного Закону, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема і право власності на нерухоме майно.
Відповідно до ч. 5 ст. 4-1 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №233-УІІ ( 233-18 ) від 14.05.2013, при наданні у постійне користування земельних ділянок комунальної власності, право територіальної громади на які не зареєстровано відповідно до Закону, державна реєстрація права власності здійснюється одночасно з державною реєстрацією права постійного користування такими земельними ділянками.
Частиною 7 ст.16 вказаного Закону встановлено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
Отже, об'єктивно Шишацька районна рада не входить до переліку суб'єктів - заявників для державної реєстрації права власності чи права постійного користування земельною ділянкою.
Крім того в абз. 7 ч. 1 ст. 16 Закону конкретизується порядок одночасної реєстрації права власності та похідного права і закріплюється, що у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності територіальної громади на зазначені земельні ділянки.
Згідно ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Отже, як вбачається із наведених обставин, земельна ділянка, на якій розташована ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, належить на праві комунальної власності ОСОБА_1 територіальній громаді, яка реалізує це право через орган місцевого самоврядування - сільську раду. Користувачем земельної ділянки загальною площею 5 га та зацікавленою особою в її отриманні є комунальна установа ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів. Відповідно, і заявником для державної реєстрації права власності чи права постійного користування земельною ділянкою має бути ОСОБА_1 сільська рада (як власник), або ж ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (як користувач).
Згідно п.1.3. Статуту ОСОБА_1 ОСОБА_3 ступенів, копія якого була долучена до матеріалів справи, вона є юридичною особою та має усі ознаки правосуб'єктності юридичної особи публічного права /а.с.74-92/.
Відповідно до п. 1.7. Статуту, школа самостійно приймає рішення і здійснює діяльність в межах своєї компетенції, передбаченої діючим законодавством та Статутом. Управління установою здійснює її керівник - директор школи, який призначається шляхом укладення контракту та, відповідно до п. 4.3.Статуту, самостійно вирішує питання діяльності школи.
В той же час, відповідно до п. 5.4. Статуту, навчальний заклад має право користуватися землею та іншими природними ресурсами відповідно до вимог діючого законодавства.
З огляду на викладене, на переконання суду, ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (як користувач земельної ділянки) має всі визначені законом підстави виступати в якості заявника державної реєстрації права власності чи права постійного користування земельною ділянкою.
Статтею 82 Цивільного кодексу України встановлено, що на юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах поширюються положення кодексу, якщо інше не встановлено законом. Крім того, відповідно до Довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, ОСОБА_1 ОСОБА_3 ступенів ( код ЄДРПОУ 21064820) має організаційно-правову форму - комунальна організація (установа, заклад). Відповідно до ч. 3 ст. 83 Цивільного кодексу України, установою є організація, створена однією або кількома особами (засновниками), які не беруть участі в управлінні нею, шляхом об'єднання (виділення) їхнього майна для досягнення мети, визначеної засновниками за рахунок цього майна. У свою чергу пп.1.1. - 1.4. Статуту ОСОБА_1 ЗОШ встановлено, що засновником її є Шишацька районна рада, навчальний заклад підпорядкований та підзвітний районному відділу освіти, проте вказано, що школа (загальноосвітній навчальний заклад) є юридичною особою, може мати самостійний баланс, рахунок в установі банку, печатку, штамп, ідентифікаційний номер, а головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти /а.с.75/.
З викладених вище обставин вбачається, що ОСОБА_1 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів є самостійним суб'єктом цивільних правовідносин зі статусом юридичної особи публічного права, в компетенції якої знаходиться вирішення питань, необхідних для реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти, в тому числі і шляхом належного оформлення права постійного користування земельною ділянкою.
У свою чергу, доказів, які б свідчили про те, що ОСОБА_1 ОСОБА_3 ступенів вчиняла заходи щодо належного оформлення права постійного користування земельною ділянкою площею 5 га суду надано не було. Зокрема, не було надано доказів звернення з відповідними заяви до реєстраційної служби та з заявою на адресу Шишацької районної ради щодо питань фінансування чи сприяння в оформленні права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований вказаний навчальний заклад, чи доказів відмови відповідачів ОСОБА_1 ОСОБА_3 ступенів у сприянні належного оформлення права постійного користування земельною ділянкою.
Згідно ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на вищевикладене, суд доходить висновку про відсутність у відповідачів наданих законом повноважень щодо здійснення дій щодо належного оформлення права постійного користування земельною ділянкою, власниками та/або користувачами якої вони не являються. Таким чином, суд не вбачає допущення відповідачами бездіяльності, про яку стверджує прокурор, а також не вбачає правових підстав для зобов'язання відповідачів вжити заходів щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку загальною площею 5 га, на якій розташована Комунальна установа ОСОБА_1 загальноосвітня школа I-III ступенів.
Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку відповідачі довели відсутність допущення ними оскаржуваної бездіяльності, у той час як прокурор належних доказів на підтвердження правомірності своїх позовних вимог суду не надав.
З огляду на вищевикладене, суд перевіривши матеріали справи, оцінивши надані докази, дійшов висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими та задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Прокурора Шишацького району Полтавської області до Шишацької районної ради, Відділу освіти, молоді і спорту Шишацької районної державної адміністрації, третя особа: ОСОБА_1 загальноосвітня школа I-III ступенів про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити певні дії відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 03 липня 2015 року.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2015 |
Оприлюднено | 08.07.2015 |
Номер документу | 46051875 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні