а
а
ВІННИЦЬКИЙ
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
м. Вінниця, вул. Островського, 14
тел/факс
(0432) 55-15-10, 55-15-15, e-mail: inbox@adm.vn.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
01
червня 2009 р. Справа
№ 2-а-1633/09/0270
м.
Вінниця
Вінницький
окружний адміністративний суд в складі
Головуючого
судді Мельник-Томенко Жанни Миколаївни,
Суддів: Сторчака Володимира Юрійовича
Курко Олега Петровича
При секретарі
судового засідання: Пивовар Інні
Михайлівні
За участю представників сторін:
позивача :
ОСОБА_1., ОСОБА_2., представник на підставі довіреності
відповідача
: Омельченко О.О, представник на
підставі довіреності
треті особи, які
не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача :
Степанова
С.С., представник на підставі довіреності ТОВ "Рекреаційний комплекс
"ІНФОРМАЦІЯ_1""
Івчанська
сільська рада: не з'явився, причини неявки суду не відомі
Кожухівська
сільська рада: не з'явився, причини неявки суду не відомі
розглянувши
матеріали справи
за
позовом: ОСОБА_1
до: Літинської районної державної адміністрації,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні
відповідача - ТОВ "Рекреаційний комплекс "ІНФОРМАЦІЯ_1"",
Івчанська сільська рада, Кожухівська сільська рада
про:
визнання нечинними та скасування розпоряджень
ВСТАНОВИВ
:
ОСОБА_1,
фермерське господарство “ІНФОРМАЦІЯ_1”звернулись до суду з позовом до
Літинської РДА про визнання нечинними та скасування розпоряджень Літинської РДА
№261 від 07.06.06р., №360 від 03.08.2006р.
Позов
мотивовано наступним.
10.11.2003р.
між громадянином ОСОБА_1 та Кожухівською і Трибухівською сільськими радами,
Літинського району було укладено договори оренди земельних ділянок площею 6,04
га та 7,00 га на підставі розпорядження голови Літинської РДА №103 від
28.03.2003р.
20.12.2005р.
між фермерським господарством “ІНФОРМАЦІЯ_1”та Івчанською сільською радою на
підставі розпорядження голови Літинської районної державної адміністрації №460
від 25.11.2005р. було укладено договір оренди земельної ділянки площею 7,1947
га.
Розпорядженням
голови Літинської РДА №261 від 07.06.2006р. зі змінами внесеними розпорядженням
№360 від 03.08.2006р., припинено право оренди земельних ділянок на території
Кожухівської та Трибухівської сільських рад та розірвано договори оренди
земельних ділянок від 10.11.2003 р. укладених між орендарем ОСОБА_1 і
Кожухівською та Трибухівською сільськими радами. Цими ж розпорядженнями припинено
право оренди земельної ділянки площею 7,1947 га ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”, та розірвано
договір оренди землі від 20.12.2005р., укладений між ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”та
Літинською районною державною адміністрацією.
На думку
позивачів, вказані розпорядження Літинської РДА видані на підставі підробних
заяв сторонніх осіб, які були подані від ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”за печаткою
господарства та підписом голови господарства ОСОБА_1Що підтверджується
висновком спеціаліста №1301 від 26.06.2007р. почеркознавчого дослідження
підпису на заяві від імені голови ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”ОСОБА_1на заяві №
11-280-1/18 від 31.05.2006 року, адресованій Літинській районній державній
адміністрації, згідно якого встановлено, що підпис від імені ОСОБА_1на вказаній
заяві виконав не ОСОБА_1., а інша особа.
Таким чином,
позивачі вважають що розпорядженнями №261 від 07.06.2006р., №360 від 03.08.2006р. Літинської РДА
порушено права громадянина ОСОБА_1та ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”на оренду земельних
ділянок, яку було припинено протиправно.
Ухвалою суду
від 19.02.2008р. до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє
самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено товариство з
обмеженою відповідальністю “Рекреаційний комплекс “ІНФОРМАЦІЯ_1”.
Ухвалою суду
від 25.03.2009р. позовні вимоги позивачів
роз'єднано в самостійні провадження, а саме вимоги:
- ОСОБА_1про відновлення порушеного права на
оренду земельних ділянок, яке припинено розпорядженнями голови Літинської
районної державної адміністрації № 261 від 07.06.2006 року, № 360 від
03.08.2006 року на земельну ділянку площею 6,04 га (договір оренди між
Кожухівською сільською радою та ОСОБА_1) та земельну ділянку площею 7 га
(договір оренди між Трибухівською сільською радою та ОСОБА_1), шляхом визнання
нечинними та скасування зазначених розпоряджень;
- ФГ "ІНФОРМАЦІЯ_1" про відновлення
порушеного права на оренду земельної ділянки, яке припинено розпорядженням
голови Літинської районної державної адміністрації № 261 від 07.06.2006 року, №
360 від 03.08.2006 року на земельну ділянку площею 7,1947 га (договір оренди
між Івчанською сільською радою та ФГ "ІНФОРМАЦІЯ_1"), шляхом визнання
нечинними та скасування зазначених розпоряджень.
28.04.2009
року ОСОБА_1 подано заяву про уточнення позовних вимог, в якій позивач просить
суд визнати нечинними та скасувати розпорядження голови Літинської РДА № 261
від 07.06.2006 року, № 360 від 03.08.2006 року в частині припинення права
оренди земельних ділянок фермерським господарством гр. ОСОБА_1розірванням
договорів оренди земельних ділянок від 10.11.2003 року, укладених між орендарем
ОСОБА_1 і Кожухівською та Трибухівською (Івчанською) сільськими радами за
згодою сторін, Кожухівської сільської ради -6,04 га, Івчанської сільської ради
-5,64 га. А також, зобов'язати Літинську РДА відновити порушене право
громадянина ОСОБА_1 на оренду земельних ділянок, що було порушене оскаржуваними
розпорядженнями, шляхом поновлення (укладення) договорів оренди між Літинською
РДА та громадянином ОСОБА_1
Ухвалою суду
від 28.04.2009 року до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють
самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено Івчанську та
Кожухівську сільські ради.
У судовому
засіданні позивач, представник позивача підтримали уточнені позовні вимоги та
посилаючись на обставини викладені в позовній заяві, просили суд задовольнити
позов.
Представник
відповідача у судовому засіданні заперечив проти задоволення позовних вимог,
виходячи з наступного. Дії голови ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1” ОСОБА_1призвели до
нецільового використання орендованих земель, у зв'язку з чим з 2003 по 2006
роки землі, що знаходились в користуванні ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”не використовувались
за призначенням, що суперечить п. 1.2, 2.3 договорів оренди земельних ділянок.
Також відповідач вказує, що підпис ОСОБА_1 на заяві від 31.05.2006р. №11-280-1/18 скріплений
печаткою відповідного зразка, інформація, щодо дослідження якої відсутня. Проте, відтиск печатки являє собою важливий
реквізитом документа і ставиться з метою засвідчення зафіксованих фактів.
Порядок обліку, зберігання, використання та особу яка відповідає за цей
порядок, визначено Постановою Кабінету Міністрів України №1893 від
27.11.1998р., в даному випадку особа, яка відповідає персонально за печатку ФГ
“ІНФОРМАЦІЯ_1”, є голова ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”ОСОБА_1.. Даних про те, що печатка
була загублена або викрадена не має, а відповідно підпис на заяві від
31.05.2006р. №11-280-1/18 міг завірити тільки голова ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”ОСОБА_1.
Враховуючи викладене, відповідач вважає, що оскаржувані розпорядження
Літинської РДА є правомірними, прийнятими відповідно до вимог Законів України
“Про місцеві державні адміністрації”, “Про звернення громадян”, Земельного
кодексу України, а тому відсутні підстави для задоволення позову.
У судовому
засіданні представник третьої особи -ТОВ “Рекреаційний комплекс “ІНФОРМАЦІЯ_1””вказала
на відсутність підстав для задоволення позову, вказавши на порушення позивачем
строку звернення до адміністративного суду. Те, що позивач знав про наявність
розпоряджень Літинської РДА, що на думку третьої особи, підтверджується тим, що
він добровільно відмовився від оренди земельних ділянок написавши заяву від
31.05.2006 року про відмову від оренди землі, а також тим, що протягом
тривалого часу на орендованих землях не проводив ніяких сільськогосподарських
робіт. За таких підстав третя особа просить суд застосувати позовну давність.
Представники
третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні
відповідача -Івчанської та Кожухівської сільських рад у судове засідання не
з'явились, причини неявки суду не відомі. Про дату, час і місце розгляду справи
повідомлено завчасно і належним чином.
Суд,
вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи,
оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає частковому
задоволенню, з наступних підстав.
Згідно
розпорядження Літинської РДА № 103 від 29.03.2003 року: гр. Довгалюку
Володимиру Івановичу надано в оренду земельні ділянки загальною площею 13,04
га, в тому числі: по Трибухівській сільській раді -7 га, із них ріллі -0,75 га,
пасовищ -0,87 га, під водою -2,95 га, під болотом -2,03 га, під чагарниками
-0,10 га, під польовими шляхами -0,30 га.; по Кожухівській сільській раді -6,04
га, із них: ріллі -3,59 га, пасовищ -0,65 га, під болотами -1,71 га, під ярами
-0,04 га., під польовими шляхами -0,06 га із земель запасу вище вказаних
сільських рад, терміном на 25 років для ведення фермерського господарства (п. 4
розпорядження); встановлено орендну плату згідно рішень Трибухівської та
Кожухівської сільських рад, щодо встановлення орендної плати за використання
земельних ділянок наданих в оренду (п. 5 розпорядження). Виконкомам
Трибухівської та Кожухівської сільських рад в місячний термін укласти договори
оренди на користування земельними ділянками (п. 4 розпорядження).
На виконання даного розпорядження та рішення 4
сесії 4 скликання Трибухівської сільської ради, 10.11.2003р. між Трибухівською
сільською радою Літинського району Вінницької області, в особі сільського
голови Дуся П.М. (орендодавець) та громадянином ОСОБА_1 (орендар) укладено
договір оренди земельної ділянки площею 7 га., наданої в строкове платне
володіння і користування, для її господарського використання шляхом ведення
фермерського господарства. Орендар зобов'язується прийняти таку земельну
ділянку, використовувати її відповідно до цільового призначення, а також
сплачувати орендну плату (п. 1.1 договору.) Строк дії цього договору становить
25 років з дня набуття чинності (п. 4.2 договору). Зазначений договір оренди
посвідчений державним нотаріусом Літинської державної нотаріальної контори, про
що зроблено запис в реєстрі № 2356, а також 06.02.2004 року зареєстрований у
Вінницькій регіональній філії “Центр ДЗК”про що у книзі реєстрації договорів
оренди землі по Трибухівській сільській раді зроблено запис № 1.
Також, на
виконання вказаного вище розпорядження та рішення 4 сесії 4 скликання
Кожухівської сільської ради, 10.11.2003р. між Кожухівською сільською радою
Літинського району Вінницької області, в особі сільського голови Коваль О.І.
(орендодавець) та громадянином ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди
земельної ділянки площею 6,04 га., наданої в строкове платне володіння і
користування, для її господарського використання шляхом ведення фермерського
господарства. Орендар зобов'язується прийняти таку земельну ділянку,
використовувати її відповідно до цільового призначення, а також сплачувати
орендну плату (п. 1.1 договору.) Строк дії цього договору становить 25 років з
дня набуття чинності (п. 4.2 договору). Зазначений договір оренди посвідчений
державним нотаріусом Літинської державної нотаріальної контори Гуменюк Н.П.,
про що зроблено запис в реєстрі № 2353, а також 06.02.2004 року зареєстрований
у Вінницькій регіональній філії “Центр ДЗК”про що у книзі реєстрації договорів
оренди землі по Кожухівській сільській раді зроблено запис № 6.
У відповідності
до свідоцтва про державну реєстрацію № 160482,
26.11.2003р. фермерське господарство “ІНФОРМАЦІЯ_1”зареєстроване як
юридична особа, ідентифікаційний код 32263107.
Відповідно до
довідки № 1476 від 02.12.2003 року ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”включено до ЄДРПОУ,
керівник даного господарства -ОСОБА_1.
Вказане
господарство діє на підставі статуту ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1” затвердженого установчим
договором засновників фермерського господарства від 11.11.2003 року,
зареєстрованого у Літинській РДА№ 400 від 26.11.2003 року, із змінами
зареєстрованими державним реєстратором 29.09.2005 року. Засновником
господарства є ОСОБА_1, ОСОБА_3 (п.1.2 статуту). Землі фермерського
господарства складаються із : а) земельної ділянки, що належить на праві
власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок,
що належать громадянам-членам фермерського господарства на праві приватної
власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством
на правах оренди (п. 5.1 статуту).
Розпорядженням Літинської районної державної адміністрації №261 від
07.06.2006р. “Про припинення права оренди земельними ділянками фермерському
господарству “ІНФОРМАЦІЯ_1””на території Кожухівської та Івчанської сільських
рад”, за результатами розгляду заяви голови ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”ОСОБА_1, про
припинення права оренди земельними ділянками, що були надані для ведення
фермерського господарства, враховуючи рішення виконавчого комітету Івчанської
сільської ради № 29 від 17.05.2006 року та рішення 2 сесії 5 скликання
Кожухівської сільської ради № 11 від 04.05.2006 року, вирішено припинити право
оренди земельними ділянками фермерському господарству “ІНФОРМАЦІЯ_1”,
розірвавши договори оренди землі укладені між ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”та Літинською
райдержадміністрацією, Кожухівською, Івчанською сільськими радами за згодою
сторін, вилучити їх до земель запасу в тому числі : Кожухівської сільської ради
земельну ділянку загальною площею -6,04 га, із них: ріллі -3,58 га, пасовища
-0,65 га, під болотами -1,71 га, під ярами -0,04 га, під польовими шляхами
-0,06 га та до Івчанської сільської ради земельну ділянку загальною площею
-12,83 га, із них пасовища -0,26 га, під водою -6,26 га, під болотами -2,03 га,
під чагарниками -1,1 га, під польовими шляхами -0,30 га, під очеретом -2,91 га,
гідроспоруди -0,06 га. (п. 1 розпорядження).
Розпорядженням
Літинської РДА № 360 від 03.08.2006 року “Про внесення змін до розпорядження
райдержадміністрації № 261 від 07.06.2006 року”, у зв'язку з допущеною помилкою
п. 1 розпорядження № 261 від 07.06.2006 року викладено в новій редакції, а саме
вирішено: припинити право оренди земельними ділянками фермерського господарства
ОСОБА_1, розірвати договори оренди земельних ділянок від 10.11.2003 року,
укладених між орендарем ОСОБА_1 і Кожухівською та Трибухівською (Івчанською)
сільськими радами за згодою сторін, вилучивши їх до земель запасу: Кожухівської
сільської ради -6,04 га, із них ріллі -3,58га, пасовища -0,65 га, під болотами
-1,71 га, під ярами -0,04 га, під польовими шляхами -0,06 га, до Івчанської
сільської ради -5,64 га із них пасовища -0,26 га, під водою -2,95 га, під
болотами -2,01 га, під чагарниками -0,15 га, під шляхами -0,20 га, під
гідроспорудами -0,07 га. А також вирішено припинити право оренди земельною
ділянкою площею 7,1947 га, з них: під болотами -2,9152 га, під водою -3,3128
га, чагарників -0,9095 га, під гідроспорудами -0,0572 га фермерському
господарству “ІНФОРМАЦІЯ_1”, розірвати договір оренди землі від 20.12.2005
року, укладений між ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”та Літинською РДА і за згодою сторін
вилучити її до земель запасу Івчанської сільської ради.
У
відповідності до п.п. а), в) ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України, до
повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин
належить розпорядження землями державної
власності в межах, визначених цим Кодексом; координація здійснення землеустрою та державного контролю
за використанням та охороною земель.
Як
встановлено судом, договори оренди земельних ділянок від 10.11.2003 року
укладені на виконання розпорядження Літинської РДА № 103 від 29.03.2003 року
між Трибухівською сільською радою на ділянку -7 га., Кожухівською сільською
радою на ділянку -6,04 га та громадянином ОСОБА_1, якому вказані ділянки надані
для ведення фермерського господарства. Вказані договори пройшли державну
реєстрацію.
Правові,
економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств
визначені Законом України “Про фермерське господарство”(далі Закон №
973).
У
відповідності до ч. 1 ст. 5 Закону № 973, право на створення фермерського
господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку, виявив
бажання та пройшов
професійний відбір на
право створення фермерського
господарства.
Згідно ст. 7
Закону № 973, для отримання
(придбання) у власність
або в оренду земельної ділянки
державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни
звертаються до відповідної
районної державної
адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної
ділянки із земель комунальної власності з метою
ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради
(ч. 1 ст. 7). Земельні ділянки для
ведення фермерського господарства
передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель
державної або комунальної власності (ч. 3 ст. 7).
Відповідно до
п.п. 5.1. статуту ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”до складу земель господарства не входять
землі орендовані засновниками або членами господарства. Склад земель
фермерського господарства закріплений ст. 31 Земельного кодексу України, ст. 12
Закону № 973, відповідно до яких землі фермерського господарства можуть
складатися із: а) земельної
ділянки, що належить
на праві власності фермерському господарству як
юридичній особі; б) земельних ділянок, що
належать громадянам - членам
фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки,
що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів
фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Враховуючи
викладене, право володіння та користування наданими в оренду земельними
ділянками належить лише громадянину ОСОБА_1., оскільки законом чітко визначено,
що фермерське господарство самостійно, як юридична особа укладає договори на
оренду землі, а також має права володіння та користування земельними ділянками,
які знаходяться у приватній власності членів фермерського господарства.
Отже,
правовідносини, що виникли між ОСОБА_1 та Кожухівською, Трибухівською
сільськими радами, що діяли на виконання розпорядження Літинської РДА,
являються відносинами, пов'язаними з
орендою землі, які регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом
України, Законом України “Про оренду землі”, іншими законами України та нормативно-правовими актами,
прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно ст.
792 Цивільного Кодексу України за
договором оренди земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати
наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та
користування за плату.
Відповідно до
ст. 1 Закону України “Про оренду землі”, оренда землі -це засноване на
договорі строкове платне
володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для
проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до
статті 27 Закону України “Про оренду землі”орендареві забезпечується захист
його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності
на земельну ділянку, передбаченим законами України.
Підстави
припинення права користування земельною ділянкою визначені ст. 141 Земельного
кодексу, до яких серед іншого, відноситься добровільна відмова
від права користування земельною ділянкою (п. а ст.
141).
Тобто,
законом чітко визначені підстави припинення права користування земельною
ділянкою, а також визначено суб'єктів які можуть скористатись даним правом.
Як видно із
змісту заяви від 31.05.2006 року про припинення права оренди земельними
ділянками, що були надані для ведення фермерського господарства, на виконання
розпорядженням Літинської РДА № 103 від 29.03.2003 року, зокрема, земельними
ділянками 6,04 га та 7 га, вказана заява
подана від імені голови ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”ОСОБА_1
З урахуванням
встановлених судом обставин відносно того, що орендовані громадянином ОСОБА_1
земельні ділянки не входили до складу земель ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”, суд вважає, що
у відповідача були відсутні підстави для прийняття оскаржуваних рішень та
розірвання договорів оренди від 10.11.2003 року з громадянином ОСОБА_1 на
основі заяви голови ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”.
Як видно з
матеріалів справи ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”як юридична особа, на підставі розпорядження
Літинської РДА № 460 від 25.11.2005 року, самостійно уклало договір оренди
земельної ділянки площею -7,1947 га.
В заяві від
31.05.2006 року також ставиться питання про добровільну відмову ФГ
“ІНФОРМАЦІЯ_1”від оренди земельної ділянки площею -7,1947 га. А тому,
відповідач розглядаючи вказану заяву міг досліджувати лише питання припинення
права оренди у ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1”, проте відповідачем при прийнятті оскаржуваних
розпоряджень не було встановлено всіх обставин, що мали значення для їх
прийняття та не встановлено хто саме являється орендарем земельних ділянок та
має право на добровільну відмову від користування землею. Крім того, судом
встановлено, що по факту підробки підпису в заяві від імені голови ФГ
“ІНФОРМАЦІЯ_1”ОСОБА_1про відмову від оренди землі, постановою прокурора
Літинського району від 08.01.2008 року порушено кримінальну справу №08120007,
провадження по якій знаходиться на стадії досудового слідства. По вказаній
кримінальній справі було призначено та проведено судово-почеркознавчу
експертизу № 3796 від 04.03.2009 року, згідно висновків якої підписи, від імені
ОСОБА_1у графі після “Голова ФГ “ІНФОРМАЦІЯ_1””перед “ОСОБА_1.”на заяві у
Літинську районну державну адміністрацію від 31.05.2006 року за реєстраційним
номером № 11-280-1/18 виконав не ОСОБА_1., а інша особа.
Встановлені
судом обставини, вказують на відсутність волевиявлення громадянина ОСОБА_1на
добровільну відмову від користування землями наданими йому на умовах оренди
відповідно до договорів від 10.11.2003 року.
Також, із
змісту розпоряджень видно, що договори оренди від 10.11.2003 року укладені між
ОСОБА_1 та Трибухівською та Кожухівською сільськими радами розриваються за
згодою сторін, проте така підстава припинення права користування земельною
ділянкою ст. 141 Земельного кодексу України не передбачена.
Крім того,
відповідач заперечуючи проти позову не надав суду доказів того, що ОСОБА_1.
було забезпечено право на участь у процесі прийняття рішення, вжито заходів
щодо повідомлення позивача про прийняті рішення та отримання їх копій.
Зважаючи на
це суд не приймає до уваги доводи третьої особи щодо порушення позивачем строку
звернення до суду з даним позовом визначеним в ст. 99 КАС України.
Як
встановлено судом, позивач про порушення своїх прав дізнався 26.06.2007 року
отримавши висновок спеціаліста № 1301 почеркознавчого дослідження заяви від
31.05.2006 року. З даним позовом позивач звернувся в липні 2007 року.
Суд не
приймає до уваги доводи відповідача про те, що позивачем не дотримано умов
договорів оренди що призвело до
нецільового використання орендованих земель, у зв'язку з чим з 2003 по 2006
роки землі не використовувалисть за призначенням. Як видно з оскаржуваних
розпоряджень відповідача договори оренди розірвано не з підстав порушення умов
договорів.
Таким чином,
наявні в матеріалах справи докази свідчать, що оскаржувані рішення були
прийняті позивачем безпідставно до закінчення строку договору оренди землі від
10.11.2003 року, що є порушенням вимог Земельного кодексу України та Закону
України “Про оренду землі”.
Відповідно до
ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи
зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином,
розпорядженнями №261 від 07.06.2006р. та
№360 від 03.08.2006р. Літинської районної державної адміністрації
порушено права громадянина ОСОБА_1на оренду земельних ділянок. Враховуючи
відсутність обставин, що вказують на добровільне волевиявлення громадянина
ОСОБА_1на відмову від користування орендованими землями, оскаржувані
розпорядження прийняті із порушенням закону, а тому являються протиправними та підлягають
скасуванню.
Стосовно
позовної вимоги про зобов'язання Літинської районної державної адміністрації
відновити порушене право громадянина ОСОБА_1на оренду земельних ділянок, що
було порушене розпорядженнями голови Літинської районної державної адміністрації
№261 від 07.06.2006р. та № 360 від 03.08.2006р., вона не підлягає задоволенню.
Так, суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується,
приймаючи замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б
відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань,
які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, а тому позов в
цій частині задоволенню не підлягає.
При вирішенні
справи суд також керувався наступним.
Відповідно до
ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності
суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті
(вчинені) вони:
1) на
підставі, у межах
повноважень та у
спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України;
2) з
використанням повноваження з
метою, з якою
це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають
значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед
законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням
необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод
та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з
урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного
строку.
Суд при
вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суб'єкти
владних повноважень зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та
у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2
ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування,
їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у
спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до
ст. ст. 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона
повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього
Кодексу, оцінює докази, які є у справі,
за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому,
всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідно до
ст.70 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо
предмету доказування. Суд не бере до
розгляду докази, які не
стосуються предмету доказування. Сторони мають право обґрунтовувати
належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до
ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність
рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень
обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності
покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до
вимог ст. 162 КАС України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про
визнання протиправними рішення суб'єкта
владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про
скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот
виконання цього рішення чи окремих його положень
із зазначенням способу його здійснення. Суд може прийняти іншу
постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина,
інших суб'єктів у сфері
публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Надавши
правову оцінку всім обставинам справи, суд з метою захисту прав та інтересів
позивача, в узгодження з вимогами ст. 162 КАС України, вважає, що позов слід
задовольнити, шляхом визнання протиправними та скасування розпорядження
Літинської районної державної адміністрації №261 від 07.06.2006р., абзацу 1 п.
1 розпорядження №360 від 03.08.2006р.
З урахуванням
наведеного, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.
Згідно ч.3
ст. 94 КАС України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові
витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених
вимог. Оскільки квитанцією № 257 від 04.07.2007 року документально підтверджено
сплату позивачем судового збору, з урахування часткового задоволення позовних
вимог, на користь позивача підлягає стягненню -1,70 грн.
Керуючись
ст.ст. 2, 9, 11, 25, 71, 72, 86, 94, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 167,
186, 255, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ
:
Позов
задовольнити частково.
Визнати
протиправним та скасувати розпорядження Літинської районної державної
адміністрації №261 від 07.06.2006р.
Визнати
протиправним та скасувати абзац 1 п. 1 розпорядження Літинської районної
державної адміністрації №360 від 03.08.2006р.
В іншій
частині відмовити.
Стягнути з
Державного бюджету на користь ОСОБА_1 документально підтверджений розмір
судових витрат, відповідно до частини задоволених позовних вимог -1,70
грн.
Відповідно до
ст. 186 КАС України постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з дня
її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до
ст. 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі шляхом подачі заяви
про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції
подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
При цьому апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про
апеляційне оскарження , якщо скарга подається у строк, встановлений для подання
заяви про апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна
скарга подаються до суду апеляційної інстанції через суд , який ухвалив
оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається
особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Відповідно до
ст. 254 КАС України постанова набирає законної сили після закінчення
строку подання заяви про апеляційне оскарження. Якщо було подано заяву про
апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк,
встановлений цим Кодексом, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає
сили після закінчення цього строку.
У разі подання
апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної
сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови оформлено:
02.06.09
Суддя/підпис/ Мельник-Томенко
Жанна Миколаївна
Суддів:
Сторчак Володимир Юрійович
Курко
Олег Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2009 |
Оприлюднено | 17.09.2009 |
Номер документу | 4606861 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні