cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 липня 2015 р. Справа № 909/604/15
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Фрич М. М., при секретарі судового засідання Вакалюк А. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Прокурора Рогатинського району Івано-Франківської області,
вул.Галицька,40, м. Рогатин, Івано-Франківська область,77000
до відповідача: Чесниківської сільської ради
с. Чесники, Рогатинський район, Івано-Франківська область,77042
до відповідача: Сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. М.Грушевського
с. Чесники, Рогатинський район, Івано-Франківська область, 77042
про визнання недійсним рішення сільської ради від 23.01.2015 р. "Про укладання тимчасового договору оренди землі" та повернення земельної ділянки площею 25.74 га вартістю 1 598 539,46 грн.
за участю представників сторін:
від позивача: Ляхович Д.С. - прокурор відділу, (посвідчення №007897 від 06.10.2012 р.);
від відповідача Чесниківської сільської ради: не з'явився;
від відповідача Сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. М. Грушевського: не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Рогатинського району Івано-Франківській області подав позов до Чесниківської сільської ради та до Сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. М. Грушевського про визнання недійсним рішення сільської ради від 23.01.2015 р. "Про укладання тимчасового договору оренди землі" та повернення земельної ділянки площею 25.74 га вартістю 1 598 539,46 грн.
Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 03.06.2015 року прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі і призначено розгляд справи на 16.06.2015 року. Ухвалою суду від 16.06.2015 року відкладено розгляд справи на 02.07.2015 року.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд позов задоволити. Відповідачі явку повноважних представників в судове засідання не забезпечили, причини такої неявки суду не повідомили. З приводу цього варто вказати таке.
Відповідно до підпункту 3.9.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 року "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. Доказом такого повідомлення в разі неповернення ухвали підприємством зв'язку може бути й долучений до матеріалів справи та засвідчений самим судом витяг з офіційного сайту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" щодо відстеження пересилання поштових відправлень, який містить інформацію про отримання адресатом відповідного поштового відправлення, або засвідчена копія реєстру поштових відправлень суду.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України) сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходи до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.
За таких обставин, згідно ст. 75 ГПК України та ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд вважає за можливе розглянути справу без участі повноважних представників відповідачів за наявними в ній матеріалами, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, суд встановив таке.
У своїй позовній заяві №79-24-15 від 28.05.2015 року (вх. №6054/15 від 02.05.2015) прокурор Рогатинського району вказує на те, що під час вивчення інформації про стан законності у сфері земельних відносин на території Рогатинського району встановлено, що Чесниківською сільською радою Рогатинського району 23.01.2015 року прийнято рішення "Про укладання тимчасового договору оренди землі" про передачу СВК ім. М. Грушевського в тимчасове користування терміном на один рік земельних ділянок, що знаходяться в межах с. Чесники Рогатинського району, загальною площею 25,74 га, а саме в урочищі "Забровар" площею 10,3 га, в урочищі "Загуральня" площею 6,34 га, в урочищі "Зацвинтар" площею 9,1 га.
На підставі вказаного рішення між Чесниківською сільською радою та СВК ім. М. Грушевського укладено договір оренди землі від 23.01.2015 року, згідно якого у користування на умовах оренди СВК ім. М. Грушевського передано земельні ділянки загальною площею 25,74 га для ведення сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік та визначено розмір орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Позивач стверджує, що зазначений договір оренди землі в порушення вимог ст.125 Земельного кодексу України у встановленому законом порядку не був зареєстрований та вважається таким, що не укладений. За словами позивача відповідно до Актів прийому-передачі земельних ділянок від 21.01.2015 року земельні ділянки площею 25,74 га передано відповідачу для ведення сільськогосподарського виробництва.
Позивач вважає, що рішення Чесниківської сільської ради Рогатинського району від 23.01.2015 року "Про укладання тимчасового договору оренди землі" прийнято з порушенням вимог земельного законодавства, що призвело до незаконної передачі у користування земель сільськогосподарського призначення.
Крім того, на думку позивача земельні ділянки загальною площею 24,74 га передані в оренду в порушення вимог земельного законодавства і підлягають поверненню в комунальну власність.
Таким чином, позивач просить суд визнати недійсним рішення Чесниківської сільської ради Рогатинського району від 23.01.2015 року "Про укладання тимчасового договору оренди землі" та зобов'язати СВК ім. М. Грушевського повернути одержані за актами прийому-передачі від 25.01.2015 року земельні ділянки загальною площею 25,74 га, які знаходяться в межах с. Чесники Рогатинського району у комунальні власність - Чесниківській сільській раді Рогатинського району Івано-Франківської області.
Відповідач Чесниківська сільська рада, не погоджуючись з позовними вимогами прокурора, подав суду відзив на позовну заяву №121 від 15.06.2015 року (вх. №9294/15 від 16.06.2015). У своєму відзиві відповідач вказує на те, що відповідно до ч.1 ст.122 Земельного кодексу України органи місцевого самоврядування мають право передавати земельні ділянки із земель комунальної власності для всіх потреб. За словами відповідача сільська рада з метою наповнення місцевого бюджету (орендна плата за користування земельними ділянками становить 42,8 % місцевого бюджету) прийняла колегіальне рішення надати в оренду землі резервного фонду загальною площею 25,74 га, які знаходяться в межах населеного пункту с. Чесники Рогатинського району. На підставі викладеного, відповідач просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити.
Відповідач сільськогосподарський виробничий кооператив ім. М. Грушевського відзиву та будь-яких пояснень стосовно обставин справи суду не подав.
Виходячи з матеріалів справи та керуючись вимогами діючого законодавства, суд дійшов в спірному випадку наступних висновків.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Згідно ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Пунктами а, в ст.12 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Частиною 1 ст.123 Земельного кодексу України встановлено, що надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.19 Закону України "Про оренду землі" при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін,але не може бути меншим як 7 років.
Як вбачається з матеріалів справи Чесниківською сільською радою на двадцять другій сесії шостого скликання було прийнято рішення "Про укладання тимчасового договору оренди землі" від 23.01.2015 року згідно якого вирішено: 1) укласти тимчасовий договір оренди на землі резерву загальною площею 25,74 га, що знаходяться в межах населеного пункту с. Чесники; 2) зобов'язати СВК ім. М. Грушевського в трьохмісячний термін приступити до виготовлення проекту землеустрою земельних ділянок.
На підставі вказаного рішення між Чесниківською сільською радою та СВК ім. М. Грушевського було укладено договір оренди землі №1 від 25.01.2015 року. Згідно п.1 вказаного договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для вирощування с. г. продукції, яка знаходиться на території Чесниківської сільської ради в межах населеного пункту. Відповідно до п.8 договору договір укладено на один рік. Пунктом 15 договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення с. г. виробництва.
Згідно ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Таким чином, розглянувши матеріали справи суд дійшов висновку про те, що спірне рішення сільської ради не відповідає вимогам чинного законодавства і підлягає визнанню недійсним з таких підстав:
1) згідно п.1 спірного рішення сільської ради земельні ділянки передавалися в тимчасову оренду, а саме на 1 рік (згідно п.8 договору оренди), в той час як згідно ст.19 Закону України "Про оренду землі" цей строк має бути не меншим як 7 років. Отже, має місце порушення вимог ст. 19 Закону України "Про оренду землі";
2) в матеріалах справи відсутні будь-які докази того, що вказані земельні ділянки передавалися в оренду згідно процедури якої вимагає ст. 124 Земельного кодексу України, а саме - за результатами проведення земельних торгів.
Відповідно до ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Частиною 2 вказаної статті Земельного кодексу України встановлено випадки в яких передача земельних ділянок в оренду здійснюється на поза конкурентних засадах. В спірному випадку, відповідач Чесниківська сільська рада жодного з вказаних випадків перед судом не довів. Таким чином, передача земельних ділянок в оренду відбулася з порушенням вимог ст.124, ст.134 Земельного кодексу України;
3) чинним законодавство України передбачено порядок надання у користування земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (ст.123 Земельного кодексу України). В матеріалах справи відсутня будь-яка технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок (які передавалися в оренду згідно рішення сільської ради) в натурі (на місцевості). За таких обставин, в суду є всі підстави вважати, що така технічна документація - відсутня, відповідачі протилежного перед судом не довели. Таким чином, спірне рішення прийнято з порушенням вимог ст. 123 Земельного кодексу України.
Враховуючи викладені обставини, суд вважає за правильне позовні вимоги прокурора щодо визнання недійсним рішення Чесниківської сільської ради Рогатинського району від 23.01.2015 року "Про укладання тимчасового договору оренди землі" задоволити.
Що стосується вимоги прокурора про повернення відповідачем СВК ім. М. Грушевського у комунальні власність - Чесниківській сільській раді Рогатинського району Івано-Франківської області земельних ділянок загальною площею 25,74 га, які знаходяться в межах с. Чесники Рогатинського району, одержаних за актами прийому-передачі від 25.01.2015 року, то слід вказати таке.
Як вбачається з матеріалів справи згідно акту прийому-передачі земельних ділянок в оренду від 25.01.2015 року орендодавець (Чесниківська сільська рада) передає, а орендар (СВК ім. М. Грушевського) приймає у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,3 га; згідно акту прийому-передачі земельних ділянок в оренду від 25.01.2015 року орендодавець (Чесниківська сільська рада) передає, а орендар (СВК ім. М. Грушевського) приймає у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, загальною площею 6,34 га; згідно акту прийому-передачі земельних ділянок в оренду від 25.01.2015 року орендодавець (Чесниківська сільська рада) передає, а орендар (СВК ім. М. Грушевського) приймає у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, загальною площею 9,1 га. Оскільки рішення Чесниківської сільської ради від 23.01.2015 року "Про укладання тимчасового договору оренди землі" визнається судом недійсним, в суду відсутні підстави для відмови в задоволенні вимог прокурора про повернення відповідачем СВК ім. М. Грушевського у комунальні власність - Чесниківській сільській раді Рогатинського району Івано-Франківської області земельних ділянок загальною площею 25,74 га, які знаходяться в межах с. Чесники Рогатинського району, одержаних за актами прийому-передачі від 25.01.2015 року.
Таким чином, суд, дослідивши подані позивачем докази, визнав їх належними доказами в розумінні статей Господарського процесуального кодексу України (надалі за текстом - ГПК України). На підставі цих доказів, з урахуванням обставин по справі та діючого законодавства дійшов до висновку про обґрунтованість вимог позивача і вважає за правильне позовні вимоги задоволити.
Згідно зі ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Статтею 43 ГПК України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Згідно ст. 44 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір слід покласти на відповідачів.
Керуючись ст.ст. 19, 140, 144 Конституції України, ч.3 ст.24, ст.25, ч.1, ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 12, 124 Земельного кодексу України, ст.ст. 16, 19 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 32, 43, 44, 49, 82 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задоволити.
Визнати недійсним рішення Чесниківської сільської ради від 23.01.2015 року "Про укладання тимчасового договору оренди землі".
Відповідачу сільськогосподарському виробничому кооперативу ім. М. Грушевського / 77042, с. Чесники, Рогатинський район, Івано-Франківська область / повернути одержані за актами прийому-передачі від 25.01.2015 року земельні ділянки загальною площею 25,74 га, які знаходяться в межах с. Чесники Рогатинського району, у комунальні власність - Чесниківській сільській раді Рогатинського району Івано-Франківської області.
Стягнути з Чесниківської сільської ради / 77042, с. Чесники, Рогатинський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 20561491 / в доход державного бюджету України судовий збір в розмірі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень.) за наступними платіжними реквізитами: найменування суду - господарський суд Івано-Франківської області, рахунок 31219206783002 - Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) за кодом класифікації доходів бюджету 22030001, отримувач - УДКСУ у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ отримувача - 37952250, Банк - ГУДКСУ в Івано-Франківській області МФО банку - 836014.
Стягнути з сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. М. Грушевського / 77042, с. Чесники, Рогатинський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 20536228 / в доход державного бюджету України судовий збір в розмірі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень.) за наступними платіжними реквізитами: найменування суду - господарський суд Івано-Франківської області, рахунок 31219206783002 - Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) за кодом класифікації доходів бюджету 22030001, отримувач - УДКСУ у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ отримувача - 37952250, Банк - ГУДКСУ в Івано-Франківській області МФО банку - 836014.
Видати накази після вступу рішення в законну силу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 06.07.15
Суддя Фрич М. М.
Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2015 |
Оприлюднено | 09.07.2015 |
Номер документу | 46182122 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Фрич М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні