ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 березня 2015 року м. Київ К/9991/52719/12
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: Головуючий:Нечитайло О.М. Судді: Ланченко Л.В. Пилипчук Н.Г. розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби
на постанову Окружного адміністративного суду від 15.11.2011 р.
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.08.2012 р.
у справі №2а-13071/11/2670
за позовом Кредитної спілки «Народне кредитне товариство»
до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва
про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Кредитна спілка «Народне кредитне товариство» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва (далі - відповідач) про скасування рішення та зобов'язання прийняти рішення.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 15.11.2011 р., залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.08.2012 р., позовні вимоги задоволено повністю: скасовано рішення Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва № 216/15-1 від 05.08.2011 р.; зобов'язано Державну податкову інспекцію у Печерському районі м. Києва вчинити дії, спрямовані на прийняття рішення про включення позивача до реєстру неприбуткових організацій (установ), а також присуджено на користь позивача судові витрати (державне мито) у розмірі 3,40 грн. з Державного бюджету України.
Задовольняючі позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач є неприбутковою організацією в силу закону, положення статуту останнього узгоджуються з приписами п. 157.3 ст. 157 Податкового кодексу України (далі - ПК України), а тому відмова податкового органу у включенні КС «Народне кредитне товариство» до Реєстру неприбуткових організацій (установ) є протиправною та підлягає скасуванню.
Вважаючи, що рішення судів попередніх інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального права, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Позивач письмових заперечень на касаційну скаргу відповідача на адресу суду касаційної інстанції не надіслав.
Відповідно до ч. 1 ст. 220 КАС України , суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлені такі фактичні обставини справи.
Кредитна спілка «Народне кредитне товариство» зареєстрована 27.07.2009 р. Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією (ідентифікаційний код 36589323), та має організаційно-правову форму господарювання 925 «Кредитна спілка» згідно з довідкою АБ №232992 з ЄДРПОУ від 28.07.2009р.
Судами попередніх інстанцій було встановлено, що позивач звернувся до відповідача із заявою (форми №1-РН) про внесення його до Реєстру, до якої додав всі необхідні документи - копії Статуту, свідоцтва про державну реєстрацію та довідки з ЄДРПОУ. Зазначена заява отримана відповідачем 08.07.2011 р., що підтверджується штампом податкового органу на першому аркуші заяви.
За результатами розгляду поданої заяви відповідач прийняв рішення № 216/15-01 від 05.08.2011 р. про відмову у внесенні КС «Народне кредитне товариство» до Реєстру неприбуткових організацій (установ) на підставі ст. 157 розділ ІІІ Податкового кодексу України.
Зокрема, листом від 05.08.2011 р. №29030/10/15-11 ДПІ у Печерському районі м. Києва повідомила позивача про те, що позивача не визнано неприбутковою організацією і не включено до Реєстру, оскільки останнім порушено вимоги ст. 157 Податкового кодексу України та п. 30.9 Статуту не відповідає приписам чинного законодавства.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши матеріали справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 130 Господарського Кодексу України, кредитною спілкою є неприбуткова організація, заснована громадянами у встановленому законом порядку на засадах добровільного об'єднання грошових внесків з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні інших фінансових послуг. Кредитна спілка є юридичною особою. Статусу юридичної особи вона набуває з дня її державної реєстрації. Кредитна спілка діє на основі статуту, який затверджується загальними зборами членів кредитної спілки.
Частиною 6 ст. 130 Господарського Кодексу України передбачено, що статус, порядок організації та здійснення господарської діяльності кредитної спілки визначаються цим Кодексом, законом про кредитні спілки та іншими законами.
Згідно з ст. 1 Закону України «Про кредитні спілки»кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Відповідно до пп. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації підприємства, установи та організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства і іншої діяльності, передбаченої законодавством.
Згідно з п. 157.12 ст. 157 Податкового кодексу України з метою оподаткування центральний орган державної податкової служби веде реєстр всіх неприбуткових організацій та їх відокремлених підрозділів, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями цього пункту. Право неприбуткової організації на користування пільгами в оподаткуванні податком на прибуток виникає після внесення такої організації до Реєстру неприбуткових організацій та установ органами державної податкової служби в порядку, встановленому законодавством.
Розділом ІІ Положення про Реєстр неприбуткових організацій та установ, затвердженого наказом ДПА України від 24.01.2011 р. №37 , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2011р. за №161/18899 (далі - Положення) визначено, що включення неприбуткової установи та організації до Реєстру проводиться органом державної податкової служби за їх місцезнаходженням з присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості згідно з п. 5 розділу I цього Положення. Для внесення до Реєстру неприбуткова установа або організація повинна подати до органу державної податкової служби за її місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до цього Положення, а також копії установчих документів. Органи державної податкової служби можуть проводити перевірку відомостей, що містяться в поданих документах.
Судами попередніх інстанцій було встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відмову у включенні організації позивача до Реєстру неприбуткових організацій (установ) ДПІ у Печерському районі м. Києва визначила те, що положення статуту КС «Народне кредитне товариство» щодо порядку ліквідації кредитної спілки не відповідають вимогам, визначеним у ст. 157Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 3 розділу І «Загальні положення» статуту (нова редакція), затвердженого Загальними Зборами членів КС «Народне кредитне товариство» 31.05.2011 р. і зареєстрованого державним реєстратором Печерської районної у м. Києві державної адміністрації 06.06.2011 р. №10701050005037126, КС «Народне кредитне товариство» - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Згідно з пунктом 30.9 розділу V «Припинення діяльності кредитної спілки» статуту (нова редакція), при ліквідації кредитної спілки її активи повинні бути передані одній або кільком кредитним спілкам або зараховані до Державного бюджету України.
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відповідність п. 30.9 Статуту позивача вимогам п. 157.13 ст. 157 Податкового кодексу України, а саме, що неприбуткова організація відповідного виду є кредитна спілка та зарахування активів до Державного бюджету у разі ліквідації кредитної спілки не може свідчити про порушення п. 157.13 ст. 157 Податкового кодексу України, оскільки зазначеним пунктом не визначено конкретного бюджету для зарахування активів.
Водночас, судами попередніх інстанцій вірно зазначено, що зарахування саме до Державного бюджету України залишку коштів резервного та додаткового капіталу після розрахунків із членами спілки та іншими кредиторами при ліквідації кредитної спілки передбачено ч. 7 ст. 9 Закону України «Про кредитні спілки» .
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що податковий орган зобов'язаний був внести КС «Народне кредитне товариство» до Реєстру неприбуткових організацій (установ), оскільки положення статуту КС «Народне кредитне товариство», зокрема, п. 30.9 статуту позивача відповідає вимогам ст. 157 Податкового кодексу України.
За наведених обставин, судова колегія Вищого адміністративного суду України погоджується із висновками судів попередніх інстанцій, відповідно до яких спірне рішення №216/15-1 від 05.08.2011 р. про відмову у включенні організації до Реєстру неприбуткових організацій (установ) підлягає скасуванню.
Мотивація та докази, наведені у касаційній скарзі, не дають адміністративному суду касаційної інстанції підстав для постановлення висновків, які б спростовували правову позицію судів попередніх інстанцій.
Отже, колегія суддів вважає, що в межах касаційної скарги порушень судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана правильно, а тому касаційну скаргу слід відхилити, а оскаржувані судові рішення - залишити без змін.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 210-231 Кодексу адміністративного судочинства України , суд -
УХВАЛИВ:
1. Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби залишити без задоволення.
2. Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.11.2011 р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.08.2012 р. у справі №2а-13071/11/2670 залишити без змін.
3. Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута з підстав, встановлених статтею 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя:Нечитайло О.М. СуддіЛанченко Л.В. Пилипчук Н.Г.
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2015 |
Оприлюднено | 13.07.2015 |
Номер документу | 46468965 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Нечитайло О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні