П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/949/15
Головуючий у 1-й інстанції: Касап В.М.
Суддя-доповідач: ОСОБА_1
02 липня 2015 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мельник-Томенко Ж. М.
суддів: Ватаманюка Р.В. Сторчака В. Ю.
за участю:
секретаря судового засідання: Александрової К.В.,
представника позивача - ОСОБА_2, представник на підставі довіреності
представника відповідача - ОСОБА_3, представник на підставі довіреності
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Хмельницького обласного відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 квітня 2015 року у справі за адміністративним позовом приватного підприємства "Орден Банкірів Імпекс" до Хмельницького обласного відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Хмельницької міської виконавчої дирекції Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправними та зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
У березні 2015 року приватне підприємство "Орден Банкірів Імпекс" (далі ПП "Орден Банкірів Імпекс") звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Хмельницького обласного відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (в особі Хмельницької міської виконавчої дирекції Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності), у якому просить визнати протиправними дії відповідача щодо відмови здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_4, а саме допомоги по вагітності та пологах, а також зобов'язати відповідача здійснити відповідне фінансування в розмірі 45 170,16 грн.
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 квітня 2015 року позов задоволено.
Не погоджуючись із судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду І інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог. Свої вимоги апелянт аргументує тим, що суд першої інстанції неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав вимоги викладені в апеляційній скарзі та просив їх задовольнити.
Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції скасуванню, з наступних підстав.
З матеріалів справи встановлено, що ПП "Орден Банкірів Імпекс", і.к. 33456361, правовий статус - юридична особа, зареєстрований виконавчим комітетом Хмельницької міської ради Хмельницької області, що підтверджується довідкою з ЄДР.
Згідно наказу ПП "Орден Банкірів Імпекс" № 5 від 30.09.2014 року ОСОБА_4 прийнято на роботу на посаду дизайнера графічних робіт з 01.10.2014 року.
10.11.2014 ОСОБА_4 видано листок непрацездатності серії АГИ № 538165 у зв'язку з вагітністю та пологами.
Наказом № 7 від 10.11.2014 року ОСОБА_4 надано відпустку по вагітності та пологах з 10.11.2014 року по 16.03.2015 року.
29.11.2014 року позивач звернувся до Хмельницької міської виконавчої дирекції Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з заявою - розрахунком про здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі за рахунок коштів Фонду щодо фінансування матеріального забезпечення по вагітності та пологам працівника ОСОБА_4 за період з 10.11.2014 року по 15.03.2015 року в сумі 51050,16 грн.
Листом відповідача від 05.01.2015 року №01-26-09 приватне підприємство повідомлено, що станом на 05.01.2015 року ДПІ у м.Хмельницькому письмово підтверджено, що ОСОБА_4 звільнена ПП "Орден Банкірів Імпекс" 31.10.2014 року, а оскільки листок непрацездатності їй видано 10.11.2014 року, а тому фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_4 не здійснено.
16.01.2015 року ПП "Орден Банкірів Імпекс" надіслав до Хмельницької міської виконавчої дирекції Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності лист, який підтверджує факт прийняття на роботу ОСОБА_4 з 01.11.2014 року з посадовим окладом 1400 грн.
У зв'язку з чим, 19.01.2015 року відповідачем здійснено перерахунок коштів для матеріального забезпечення ОСОБА_4 в розмірі 5 880 грн. з розрахунку 9 робочих днів у листопаді місяці.
Позивач, вважаючи таке рішення Хмельницької міської виконавчої дирекції Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності неправомірним, звернувся до суду.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що на момент настання страхового випадку ОСОБА_4 перебувала у трудових відносинах з позивачем, тобто була застрахованою особою, а отже фінансування для надання їй матеріального забезпечення, а саме допомоги по вагітності та пологах, повинно здійснюватись у відповідному розмірі.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, із наступних підстав.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, передбачає матеріальне забезпечення громадян у зв'язку з втратою заробітної плати (доходу) внаслідок тимчасової втрати працездатності (включаючи догляд за хворою дитиною, дитиною-інвалідом, хворим членом сім'ї), вагітності та пологів, часткову компенсацію витрат, пов'язаних із смертю застрахованої особи або членів її сім'ї, а також надання соціальних послуг за рахунок бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що формується шляхом сплати страхових внесків роботодавцем, громадянами, а також за рахунок інших джерел, передбачених цим Законом.
Приписами частини першої статті 38 Закону "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" встановлено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.
Надання та оплата застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідного виду матеріального забезпечення є обов'язком страхувальника (пункт 3 частини другої статті 27 Закону № 2240).
Приписами ст.21 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" передбачено, що фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється районними, міжрайонними, міськими виконавчими дирекціями відділень Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду. Підставою для фінансування страхувальників робочими органами відділень Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Районні, міжрайонні, міські виконавчі дирекції відділень Фонду здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.
За змістом частини першої статті 50, частини першої статті 51 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, матеріальне забезпечення призначається та надається за основним місцем роботи на підставі виданого у встановленому порядку листка непрацездатності.
Під час апеляційного розгляду з'ясовано, що згідно звіту про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за жовтень 2014 року громадянка ОСОБА_4 працювала в ПП "Орден Банкірів Імпекс" з 01.10.2014 року та була звільнена 31.10.2014 року на підставі статті 876 ЦК України, суми винагород за договором цивільно-правового характеру становить 12560 грн.
Отже, ОСОБА_4В.у період з 01.10.2014 року по 31.10.2014 виконувала роботи за договором цивільно-правового характеру, а отже не була застрахованою особою.
Разом з тим, згідно звіту про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за листопад 2014 року громадянка ОСОБА_4 прийнята на роботу в ПП "Орден Банкірів Імпекс" з 01.11.2014 року, а 10.11.2014 року їй надано відпустку по вагітності та пологах, сума нарахованої заробітної плати становить 420 грн., нарахування підприємством єдиного соціального внеску за листопад 2014 року становить 3166,55 грн., дане також підтверджується також наказом №6 ПП "Орден Банкірів Імпекс" про прийняття на роботу.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1266 від 26 вересня 2001 року затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, який визначає правила обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, в тому числі у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.
Відповідно до пункту 5 Порядку (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України постановою від 26 вересня 2001 року №1266 (далі - Порядок), якщо застрахована особа працювала та сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески менш як 6 календарних місяців, середня заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється за фактично відпрацьовані календарні місяці (з першого до першого числа), в яких сплачено страхові внески.
Відповідно до пункту 6 зазначеного Порядку у разі коли застрахована особа працювала та сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески менше ніж календарний місяць, середня заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється за фактично відпрацьований час перед настанням страхового випадку, крім розрахунку допомоги по вагітності та пологах за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.
У разі коли застрахована особа працювала та сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески менше ніж календарний місяць, середня заробітна плата (дохід) для розрахунку допомоги по вагітності та пологах за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, обчислюється з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але не вище за розмір середньої заробітної плати за всіма видами економічної діяльності в місяці, що передує місяцю, в якому настав страховий випадок, відповідно в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та м.Севастополі (за даними Держкомстату) та не нижче за розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом у місяці настання страхового випадку.
За вибором особи для розрахунку допомоги по вагітності та пологах середня заробітна плата (дохід) може обчислюватися за декількома місцями роботи сумарно за шість календарних місяців у 12-місячному періоді перед настанням страхового випадку. У такому випадку обчислення середньої заробітної плати (доходу) здійснюється робочими органами відділень Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності відповідно до пункту 17 цього Порядку на підставі довідок про середню заробітну плату (дохід), що подаються (надсилаються) застрахованою особою.
Системний аналіз зазначеної норми свідчить про те, що розрахунок допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_4 має обчислюється з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, за жовтень 2014 року, а оскільки особа у жовтні 2014 року працювала в ПП "Орден Банкірів Імпекс" на підставі договору цивільно-правового характеру, то відповідач не зобов'язаний відшкодовувати підприємству витрати понесені на виплату допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_4
Зі змісту статті 19 Конституції України вбачається, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином позовні вимоги про визнання протиправним протиправними дії відповідача щодо відмови здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_4, а саме допомоги по вагітності та пологах, а також зобов'язати відповідача здійснити відповідне фінансування в розмірі 45 170,16 грн. є не правомірними та задоволенню не підлягають.
Висновки суду першої інстанцій є передчасними, а при постановленні судового рішення недотримані вимоги пункту 3 статті 159 КАС України щодо їх обгрунтованості.
В силу пункту 3 частини 1 статті 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Хмельницького обласного відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності задовольнити повністю.
Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 квітня 2015 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Орден Банкірів Імпекс" до Хмельницького обласного відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Хмельницької міської виконавчої дирекції Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправними та зобов'язання вчинити дії скасувати, прийняти нову постанову.
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 09 липня 2015 року.
Головуючий Мельник-Томенко Ж. М.
Судді Ватаманюк Р.В.
ОСОБА_5
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2015 |
Оприлюднено | 15.07.2015 |
Номер документу | 46480083 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні