Господарський суд Чернігівської області
Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua
========================================================================================================================================================================
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
07 липня 2015 року справа №927/698/15
за позовом: Прокурора Чернігівського району ,
вул. Коцюбинського, 57, м. Чернігів, 14000, в інтересах держави
в особі позивача:Чернігівської обласної державної адміністрації,
вул. Шевченка, 7, м. Чернігів, 14000,
до відповідача: Фермерського господарства „Квюс-Агро",
вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, ОСОБА_1
область, 15550,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:
Державна інспекція сільського господарства у Чернігівській області,
вул. Коцюбинського, 41 А, м. Чернігів, 14000,
про стягнення 62643,43 грн. шкоди.
Суддя Блохіна Ж.В.
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_2 - головний спеціаліст юридичного відділу, довіреність №10-05/1383 від 01.04.2015,
від відповідача: не з'явився,
від третьої особи: не з'явився,
за участю: ОСОБА_3 - старшого прокурора прокуратури Чернігівського району, посвідчення №027855 від 29.07.2014.
Рішення прийнято після оголошеної в судовому засіданні 24.06.2015 перерви на підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.
В судовому засіданні 07.07.2015 проголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурором Чернігівського району в інтересах держави в особі позивача ОСОБА_1 обласної державної адміністрації подано позов до фермерського господарства "Квюс-Агро", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державної інспекції сільського господарства у Чернігівській області, про стягнення 62643,43 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
Присутні в судовому засіданні прокурор та представник позивач підтримують позовні вимоги і просять позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судове засідання 07.07.2015 не з'явився. Відповідач заяв та клопотань не надіслав, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, про що свідчить розписка представника, яка міститься в матеріалах справи.
В судовому засіданні 24.06.2015 представник відповідача зазначив, що відповідач позовних вимог не визнає і просить у позові відмовити повністю.
Представник третьої особи в судове засідання 07.07.2015 не з'явився. Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області надіслала на адресу суду клопотання, в якому просить розглянути справу буз участі їх представника.
Представник третьої особи в судовому засіданні 24.06.2015 зазначив, що вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Розглянувши подані матеріали, вислухавши пояснення учасників процесу, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи по суті, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
Розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації Чернігівської області №226 від 10 травня 2011 року „Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства" вирішено надати громадянину ОСОБА_4 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду строком на 5 років орієнтовною площею: 50,00 га ріллі за рахунок земель резервного фонду для ведення фермерського господарства на території Левковицької сільської ради, 49,00 га ріллі за рахунок земель запасу для ведення фермерського господарства на території Левковицької сільської ради, 14,5 га ріллі за рахунок земель запасу (землі історико-культурного призначення) для ведення фермерського господарства на території Левковицької сільської ради та 27,5 га ріллі за рахунок земель запасу (землі історико-культурного призначення) для ведення фермерського господарства на території Левковицької сільської ради.
21.05.2014 року Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області направлено на адресу відповідача листа за №04.02-06/592 з повідомленням про проведення планової перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства у строк з 02 червня до 20 червня 2014 року, а 29.05.2014 року видано наказ №465 про проведення планової перевірки ФГ „Квюс-Агро" з терміном проведення з 02 по 20 червня 2014 року та видано направлення на проведення планової перевірки від 29.05.2014 року № 440 заступнику начальника управління, начальнику відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель - старшому державному інспектору відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області ОСОБА_5, головному спеціалісту відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель - державному інспектору сільського господарства Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області ОСОБА_6 та заступнику начальника відділу технічного нагляду управління технічного нагляду, охорони праці та пожежної безпеки - старшому державному інспектору сільського господарства в Чернігівській області - ОСОБА_7
16 червня 2014 року вищевказаними особами Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області за участю старшого оперуповноваженого в ОСОБА_8 УМВС України в Чернігівській області ОСОБА_9, в присутності голови фермерського господарства „Квюс-Агро" ОСОБА_4 проведено обстеження земельних ділянок, які розташовані на території Левковицької сільської ради, за результатами яких складені акти обстеження.
Як вбачається з акту №62, площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 12,2230 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі історико-культурного призначення. Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.
В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства ОСОБА_4 на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) землі історико-культурного призначення загальною площею 12,2230 га, (місце розташування Додаток №5, №6а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства ОСОБА_4 самовільно зайнято землі історико-культурного призначення загальною площею 12,2230 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Як вбачається з акту №63 площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 3,1147 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі історико-культурного призначення. Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.
В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства ОСОБА_4 на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) землі історико-культурного призначення загальною площею 3,1147 га, (місце розташування Додаток №2, №2а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства ОСОБА_4 самовільно зайнято землі історико-культурного призначення загальною площею 3,1147 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Копі всіх вищенаведених актів отримав голова господарства „Квюс-Агро" ОСОБА_4, що підтверджується підписом останнього на зворотному боці всіх актів.
20 червня 2014 року вищевказаними особами Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області проведено планову перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства фермерським господарством „Квюс-Агро" при використанні земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області, про що складено акт перевірки (уніфікована форма акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства) №163.
На час проведення перевірки встановлено, що згідно даних управління Держземагентства у ОСОБА_1 районі за ФГ „Квюс-Агро" по статистичній звітності форми 6-зем обліковуються 550,9344 га земель сільськогосподарського призначення (рілля), які розташовані на території Левковицької сільської ради Чернігівського району та 58,6449 га земель сільськогосподарського призначення (рілля), які розташовані на території Михайло-Коцюбинської селищної ради. Крім того, відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №22859451 від 11.06.2014 року ФГ „Квюс-Агро", в особі голови господарства ОСОБА_4 укладено договори оренди з власниками земельних ділянок по Левковицькій сільській раді загальною площею 125,2195 га, по Михайло-Коцюбинській селищній раді - загальною площею 58,6449 га. На час проведення перевірки на місцевості встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства ОСОБА_4 на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує 16 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га, а саме: пай №438 - площею 1,7324 га, пай №441 - площею 2,4287 га, пай №430 - площею 3,3941 га, пай №443 - площею 3,9650 га, пай №444 - площею 3,9142 га, пай № 445 - площею 3,8449 га, пай №446 - площею 3,6700 га, пай №447 - площею 3,3200 га, пай №448 - площею 3,8982 га, пай №449 - площею 3,5332 га, пай №450 - площею 3,9168 га, пай №451 - площею 3,9475 га, пай № 452 - площею 3,9178 га, пай №453 - площею 3,9700 га, пай №454 - площею 2,8161 га, пай №455 - площею 2,7167 га (місце розташування Додаток №1, №1а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Крім того, фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує 7 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 19,5612 га, а саме: пай №501 - площею 2,6174 га, пай №502 - площею 2,5418 га, пай №503 - площею 2,1008 га, пай №504 - площею 3,0571 га, пай №505 - площею 3,0486 га, пай № 507 - площею 2,9464 га, пай №508 - площею 3,2491 га (місце розташування Додаток №2, №2а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 61,4708 га (місце розташування Додаток №2, №3а) та використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно озимим житом) земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 10,5883 га (місце розташування Додаток №3, №4а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Також фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 1,3904 га, (місце розташування Додаток №4, №5а) та використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 40,6169 га (місце розташування Додаток №4, №5а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Крім того, фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) землі історико-культурного призначення загальною площею 12,2230 га, (місце розташування Додаток №5, №6а) та використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) землі історико-культурного призначення загальною площею 3,1147 га, (місце розташування Додаток №2, №2а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю.
В акті перевірки зазначено, що згідно ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними - є самовільним зайняттям земельної ділянки. Враховуючи вищенаведене, перевіряючи дійшли висновку про те, що фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства ОСОБА_4 на території Левковицької сільської ради Чернігівського району самовільно зайнято: 23 не витребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 74,5468 га, земельні ділянки державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 72,0591 га, земельні ділянки державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 42,0073 га, землі історико-культурного призначення загальною площею 15,3377 га, що є порушенням вимог ст. 125, ст. 126 Земельного кодексу України.
В акті перевірки зазначено, що частиною 4 ст. 22 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва повинні використовуватися відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель. На час проведення перевірки фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради та Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району використовує земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 1099,27 га без розробленого та відповідно не затвердженого проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь, що є порушенням вимог частини 4 ст. 22 Земельного кодексу України.
Примірник акту отримав голова фермерського господарства „Квюс-Агро" ОСОБА_4, про що свідчить його підпис. Акт отримано без зауважень та заперечень.
До актів обстеження земельних ділянок та акту перевірки складено план-схеми земельних ділянок, самовільно зайнятих відповідачем/
Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області видано голові фермерського господарства „Квюс-Агро" ОСОБА_4 приписи за Реєстраційними №000200 від 20.06.2014 року, №000201 від 20.06.2014 року та №000218 від 20.06.2014 року, якими приписано у 30-ти денний термін з дня отримання припису усунути виявлені порушення вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок на території Левковицької сільської ради Чернігівського району.
Приписи отримав особисто голова фермерського господарства „Квюс-Агро" ОСОБА_4 26.06.2014 року, про що свідчать його підписи на зворотному боці кожного припису.
Головним спеціалістом Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області ОСОБА_6 складено відносно ОСОБА_4 - голови фермерського господарства „Квюс-Агро" протоколи про адміністративне правопорушення №000089 від 26.06.2014 року та №000090 від 26.06.2014 року.
Згідно запису в протоколах про адміністративне правопорушення ОСОБА_4 - голова фермерського господарства „Квюс-Агро" на розгляді справи про адміністративне правопорушення був присутній особисто.
Головним спеціалістом Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області ОСОБА_6 винесено постанови про закриття справи №000082 від 26.06.2014 року та №000083 від 26.06.2014 року, згідно яких під час розгляду справ були встановлені такі обставини, що підпадають під дію пункту 1 статті 247 Кодексу України про адміністративні правопорушення: відсутність події і складу адміністративного правопорушення. При розгляді справ зроблено висновок, що в порушеннях є ознаки злочинів, відповідальність за які передбачена частинами 1, 2 статті 197-1 Кримінального кодексу України, в зв'язку з чим справи про адміністративні правопорушення постановлено закрити, а матеріали справи постановлено передати до УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області.
Копії даних постанов отримав особисто ОСОБА_4 26.06.2014 року, про що свідчать підписи останнього на зворотному боці постанов.
Головним спеціалістом Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області ОСОБА_6 згідно ОСОБА_7 визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007р., складено розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок - землі історико-культурного призначення загальною площею 15,3377 га на території Левковицької сільської ради Чернігівського району, які використовуються для вирощування сільськогосподарських культур, шкода нарахована в сумі 62643,43 грн.
Даний розрахунок отримав голова фермерського господарства „Квюс-Агро" ОСОБА_4 26.06.2014 року, що підтверджується його підписом на зворотному боці розрахунку.
28 липня 2014 року ОСОБА_1 окружним адміністративним судом винесено постанову у справі за адміністративним позовом фермерського господарства „Квюс-Агро" до Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області про визнання дій посадових осіб Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо порядку отримання інформації про місце розташування та площі земельних ділянок - протиправними; визнання протиправними та скасування приписів Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо усунення порушень законодавства у земельній сфері №000200 від 20.06.2014 року, припису №000201 від 20.06.2014 року, припису №000218 від 20.06.2014 року - незаконними, якою в задоволенні адміністративного позову відмовлено. Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2014 року апеляційна скарга фермерського господарства „Квюс-Агро" залишена без задоволення, а постанова ОСОБА_1 окружного адміністративного суду від 28 липня 2014 року залишена без змін.
Господарський суд, вирішуючи даний спір, дійшов висновку про те, що позовні вимоги про стягнення 62643,43 грн. шкоди, заподіяної відповідачем внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
В статті 13 Конституції України зазначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
В статті 14 Конституції України зазначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Відповідно до ч. 2 даної статті право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
З набранням чинності Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" землі державної та комунальної власності вважаються розмежованими (п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону). Згідно п.п. „г" п. 4 Прикінцевих та перехідних положень вказаного закону у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті „а" пункту 3 цього розділу, тобто, землі історико-культурного призначення за межами населених пунктів є землями державної власності.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи влади відповідно до повноважень, визначених цим кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України „Про оренду землі", орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Частиною 5 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Таким чином право передачі земель історико-культурного призначення за межами населених пунктів у користування належить обласним державним адміністраціям.
Отже ОСОБА_1 обласній державній адміністрації належить право вимоги, яка випливає з правовідносин в сфері користування земельними ділянками історико-культурного призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Чернігівської області.
Державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами (далі - інспекційні органи) відповідно до статей 15-2 та 188 Земельного кодексу України, статей 5, 6, 9, 10 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель", статей 18-1 та 19 Закону України „Про охорону земель", пунктів 4, 5 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 459, пунктів 4, 6 Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 грудня 2011 року № 770, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 січня 2012 року за № z1541-11.
Відповідно до ч.2 ст.5 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року N963-IV в редакції, чинній на момент проведення перевірки, державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до ст. 9 вищевказаного Закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства , затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 №132 , зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за № n0116500-13 (надалі-Порядок планування), визначає процедуру планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначає організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок.
Як вбачається з доказів, які містяться в матеріалах справи, перевірка дотримання вимог земельного законодавства ФГ „Квюс-Агро" при використанні земельних ділянок на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області проведена у відповідності до норм Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" та Порядку планування.
Відповідно до ч. 3 ст. 35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Як вбачається з постанови ОСОБА_1 окружного адміністративного суду від 28 липня 2014 року у справі № 825/2242/14, порушеної за позовом фермерського господарства „Квюс-Агро" до Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області про визнання дії посадових осіб Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо порядку отримання інформації про місце розташування та площі земельних ділянок - протиправними; про визнання протиправними та скасування приписів Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо усунення порушень законодавства у земельній сфері №000200 від 20.06.2014, №000201 від 20.06.2014 та №000218 від 20.06.2014 як незаконних, яка (постанова) набрала законної сили 25.11.2014 року (ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2014 року постанова ОСОБА_1 окружного адміністративного суду від 28.07.2014 року залишена без змін), в задоволенні адміністративного позову фермерського господарства „Квюс-Агро" відмовлено в повному обсязі. При цьому судом встановлені наступні обставини.
Під час складання акту було дотримано вимоги щодо його змісту та порядку складання, а саме: у акті наявні відомості про місцезнаходження суб'єкта господарювання, місце розташування земельних ділянок, їх площу згідно з документацією та фактичну площу, яка використовується; фактичний стан використання земельних ділянок; суть порушення з посиланням на акти чинного законодавства (детальний опис). Також у акті зазначений вичерпний перелік питань, що підлягали перевірці. Форма акту перевірки повністю відповідає Додатку до Наказу. До акту додаються плани-схеми земельних ділянок. Перевірка проводилась за участю старшого оперуповноваженого в ОСОБА_8 УМВС України в Чернігівській області ОСОБА_9 та голови ФГ „Квюс-Агро". Заповнено графу ІV „Перелік питань для контролю дій перевіряючи" щодо контролю за діями перевіряючого. Посадова особа суб'єкту господарювання погодилася з правомірністю дій під час проведення перевірки. Акт перевірки ФГ „Квюс-Агро" підписаний, ним надані пояснення щодо проведеного планового заходу, жодних зауважень або заперечень не надано.
Також відповідно до п.5.9. Порядку планування складено акти обстеження земельних ділянок від 16.06.2014 з №56 по №63 в кількості 8 шт. У актах обстеження додатково зазначена інформація щодо категорії земель (землі сільськогосподарського призначення (землі резервного фонду), землі історико-культурного призначення) та її цільового призначення (вирощування сільськогосподарських культур) відповідно до п.п. 2.1, 2.2 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України „Про затвердження Порядку оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства" від 19.02.2013 №104 (надалі - Порядок оформлення приписів) та ч.,ч. 7 та 8 ст. 7 ЗУ №877-V винесено приписи від 06.12.2013 року №000200, №000201, №000218, якими зобов'язано у 30-ти денний термін усунути виявлені порушення земельного законодавства. У цих же приписах міститься вимога про обов'язкове їх виконання та попереджено про відповідальність за ст.188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення в разі такого невиконання. Складання припису є обов'язком інспектора відповідно до наданих повноважень.
Також адміністративним судом встановлено, що здійснюючи перевірку ФГ „Квюс-Агро", співробітники Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області діяли в своєму праві і жодних порушень чинного законодавства не вчиняли.
Розрахунок розміру шкоди відповідає нормам ОСОБА_7 розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначення, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої Постановою КМУ від 25.07.2007 № 963.
У постанові адміністративного суду також зазначено, що інспектором Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області з дотриманням підстав, передбачених нормативними актами, правомірно здійснено розрахунок розміру шкоди. Розмір заподіяної шкоди був визначений в сумі 201954,26 грн. Розрахунки в кількості 4 шт. ОСОБА_4 отримав 26 червня 2014 року, про що свідчить підпис особи.
Керуючись ст. 35 Господарського процесуального кодексу України, суд приймає до уваги обставини, встановлені постановою ОСОБА_1 окружного адміністративного суду у вищевказаній адміністративній справі, що набрала законної сили.
Вирішуючи спір щодо стягнення шкоди, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок громадянам та юридичним особам, а також порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі".
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою; право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про те, що матеріалами справи підтверджується факт самовільного зайняття відповідачем земельних ділянок, шляхом використання на території Левковицької сільської ради Чернігівського району: для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) землі історико-культурного призначення загальною площею 12,2230 га ; для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) землі історико-культурного призначення загальною площею 3,1147 га без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Згідно п.„б" ч.1 ст.211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як самовільне зайняття земельних ділянок.
Відповідно ч.ч.1,2, п.„б", п.п.„б, ґ " ч.3 ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відшкодування заподіяних збитків.
Згідно ст.157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 3.9 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17 травня 2011 року „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 № 110 „Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування ОСОБА_7 визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме:
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;
- протокол про адміністративне правопорушення;
- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);
- акт обстеження земельної ділянки.
Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.
Матеріалами справи підтверджується факт вчинення відповідачем правопорушення у вигляді самовільного зайняття земельних ділянок без правовстановлюючих документів, а саме: актами обстеження земельних ділянок №62 від 16.06.2014 року та №63 від 16.06.2014 року, актом перевірки (уніфікована форма акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства) №163 від 20.06.2014 року, приписами з вимогами усунення порушень земельного законодавства №000200 від 20.06.2014 року, №000201 від 20.06.2014 року та №000218 від 20.06.2014 року, протоколами про адміністративне правопорушення №000089 від 26.06.2014 року та №000090 від 26.06.2014 року, постановами про закриття справ №000082 від 26.06.2014 року та №000083 від 26.06.2014 року.
Матеріалами даної справи підтверджується порушення відповідачем прав позивача, тому порушене право підлягає захисту.
На підставі ОСОБА_7 визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 N963, контролюючим органом здійснено розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття ФГ „Квюс-Агро" земельних ділянок на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області.
Згідно розрахунків загальний розмір шкоди становить 62643,43 грн.
Відповідно до пункту „б" ч.1 ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок.
Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 року №5245-VІ внесено ряд змін до земельного законодавства, в тому числі і до Земельного кодексу України. Відповідно до цих змін (ч. 4 ст. 122 ЗК України) з 01.01.2013 року центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю в сумі 62643,43 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок.
Заперечення відповідача при цьому не приймаються судом до уваги, як такі, що не підтверджені належними і допустимими доказами на спростування фактів самовільного використання відповідачем земельних ділянок; в зв'язку з відсутністю доказів на підтвердження отримання правовстановлюючих документів на земельні ділянки, доказів причини відсутності таких документів, доказів вжиття відповідачем заходів до оформлення права на земельні ділянки.
Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно до ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход державного бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
Відтак, судовий збір підлягає стягненню з відповідача в доход державного бюджету.
Керуючись ст. ст. 33, 34, 35, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Фермерського господарства „Квюс-Агро" (вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська область, р/р НОМЕР_1 в АТ „ОСОБА_10 АВАЛЬ" у м. Києві, МФО 380805, ідентифікаційний код 36805961) до державного бюджету (одержувач: УК у ОСОБА_1 районі /с. Левковичі/ 24062200, р/р 31416611700545, МФО 583592, код ЄДРПОУ 38053813) 62643,43 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
3. Стягнути з фермерського господарства „Квюс-Агро" (вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська область, р/р НОМЕР_1 в АТ „ОСОБА_10 АВАЛЬ" у м. Києві, МФО 380805, ідентифікаційний код 36805961) до державного бюджету (р/р 31217206783002, отримувач - УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, МФО 853592, ідентифікаційний код 38054398, ОСОБА_10 - ГУДКСУ у Чернігівській області, призначення платежу: „Судовий збір, код 03500068 пункт 2.1", код бюджетної класифікації 22030001) 1827,00 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 13.07.2015 року.
Суддя Ж.В. Блохіна
.
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2015 |
Оприлюднено | 16.07.2015 |
Номер документу | 46607134 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Блохiна Ж.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні