Рішення
від 09.07.2015 по справі 923/735/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 липня 2015 р. Справа № 923/735/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу порушену

за позовом Прокурора Каланчацького району Херсонської області в інтересах держави в особі : позивача -1: Каланчацької райдержадміністрації, смт. Каланчак, Херсонська область

позивача-2: Головного управління Держземагенства України у Херсонській області,

м. Херсон

до Фермерського господарства "Ятрань" смт. Каланчак, Херсонська область

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю: - Найдьонов О.О. ст. прокурор відділу прокуратури Херсонської області посвідчення № 032333 видане 20.02.2015р.

представників сторін:

від позивача-1: не з'явились;

від позивача-2: не з'явились;

від відповідача: не з'явились

в с т а н о в и в:

Прокурор Дніпровського району м. Херсон звернувся до господарського суду Херсонської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Позивача-1 - Каланчацької райдержадміністрації, смт. Каланчак, Херсонська область, позивача-2: Головного управління Держземагенства України у Херсонській області, м. Херсон до відповідача Фермерського господарства «Ятрань», смт. Каланчак, Херсонська область про внесення змін до договору оренди землі від 18 червня 2007 року, укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Ятрань" загальною площею 39,0 га, що знаходиться в адміністративних межах Олексіївської сільської ради Каланчацького району, який зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що здійснено відповідний запис від 18 червня 2007р. за № 040773300237 та викласти його в наступній редакції : Пункт 9. " Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 6223,02 грн. на рік".

До початку розгляду справи, на підставі приписів ст.22 Господарського процесуального кодексу України , прокурор подав заяву про уточнення позовних вимог, а саме просить суд постановити рішення, яким викласти п.9 договору оренди землі від 18 червня 2007 року, укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Ятрань" в наступній редакції : Пункт 9. " Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки".

Суд розглядає справу з урахуванням зазначеного уточнення предмету позовних вимог.

Позовні вимоги прокурора Дніпровського району м. Херсон мотивовані наступним.

Згідно зі ст..121 Конституції України на прокуратуру покладено обов'язок представництва інтересів держави в судах.

Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві в чому полягає порушення інтересів держави або в чому існує загроза їх порушення, тобто прокуратура набула права визначати наявність інтересів держави у конкретних спірних правовідносинах, які підлягають захисту та вирішенню в судовому порядку.

Відповідно ч. 3 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-УІ від 06.09.2012р., який набрав чинності з 01.01.2013р., землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Згідно зі ст. 122 Земельного кодексу України (зміни до якої внесено на підставі вищевказаного Закону) розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є Головне управління Держземагенства України в Херсонській області. До 01.01.2013 року розпорядниками земель вказаної категорії були місцеві державні адміністрації, якими укладалися відповідні договори оренди землі.

Звернення прокурора до суду із позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки обумовлено встановленням прокурором порушень вимог земельного та податкового законодавства, внаслідок чого державний та місцевий бюджети недотримують кошти від платежів за землю (орендна плата), що також порушує економічні інтереси держави.

Наявність договорів оренди земельних ділянок, укладених органами місцевого самоврядування, у яких розмір орендної плати за користування земельними ділянками менший ніж розмір орендної плати, передбачений податковим законодавством України, призводить до недотримання місцевим бюджетом плати за землю.

Згідно до ст. 2 ГПК України Господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до суду в інтересах держави.

У відповідності до вимог ст. 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до статті 37 Закону України "Про прокуратуру" право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається прокурорам районів, їх першим заступникам і заступникам.

Так, прокуратурою району встановлено, що 18 червня 2007р. Каланчацькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Ятрань" укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення загальною площею 39 га, яка розташована в адміністративних межах Олексіївської сільської ради Каланчацького району строком на 10 років.

Договір оренди земельної ділянки зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонській регіональної філії Державного підприємства "Херсонський регіональний центр державного земельного кадастру", про що в книзі записів державної реєстрації договорів вчинено запис від 18.06.2007р. за № 040773300237.

Згідно п.9 зазначеного договору визначено, що оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1,5% від нормативної грошової оцінки землі та становить 3111,51 гри. на рік, помісячно 259,30 грн.

Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на три роки, у випадках зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках передбачених законом.

З 01.01.2011 набув чинності Податковий кодекс України, розділ 13 якого регулює питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою.

Згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати.

Нормативна грошова оцінка землі, що передана в оренду фермерському господарству "Ятрань" загальною площею 39,0 га, яка знаходиться в адміністративних межах Олексіївської сільської ради Каланчацького району становить 207 434,0 грн., що передбачено договором на час його укладання.

Враховуючі зазначені зміни необхідно внести зміни до пункту 9 договору оренди землі від 18 червня 2007 року укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Ятрань" загальною площею 39,0 га, що знаходиться в адміністративних межах Олексіївської сільської ради Каланчацького району, який зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що здійснено відповідний запис від 18 червня 2007 за № 040773300237 та викласти його в наступній редакції:

- пункт 9 "9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки ".

Згідно з положеннями статті 188 Господарського кодексу України сторона, яка вважає за необхідне внести зміни до договору повинна надіслати пропозицію про це другій стороні за договором.

На виконання вимог вище вказаного законодавства, Каланчацьким відділенням Скадовської ОДПІ підготовлено та направлено на адресу керівника фермерського господарства "Ятрань" лист повідомлення № 60/21-14-15-18 від 23.06.2014 відповідно з пропозицією внесення відповідних змін до існуючого договору оренди земельної ділянки.

На теперішній час відповідь або заява про згоду на вказані пропозиції не надходила.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 ст. 14 Кодексу).

Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" (набув чинності з 01.04.2014р.) введено в дію зміни до підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу, відповідно до яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків від нормативної грошової оцінки.

Окрім цього, підпунктом 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 (зміни до якого внесено на підставі Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.2014р. (набув чинності 01.01.2015), передбачено, що розмір орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової лі інки.

Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Відповідно до положень статті 188 Господарського кодексу України, сторона , яка вважає за необхідне внести зміни до договору оренди повинна надіслати пропозицію про це другій стороні за договором.

Згідно листа Головного управління Держземагенства у Херсонській області (Комісія з реорганізації) від 22.05.2015р. № 10-21-0.102-6572/2-15 до набрання чинності рішення сесії про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку, орендна плата встановлюється у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області, що становить з 01.04.2014р. до 31.12.2014р. - 694грн., а також з 01.01.2015р. - 867,47 грн. за гектар на рік.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 № 15-рп/2002 (про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. Обрання певного захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору не є обов'язком, а є правом особи, яка добровільно із власних інтересів його використовує. Тобто, відсутність згоди на зміну умов договору не позбавляє право особи звернутися до суду із позовом про внесення змін до договору.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно зі ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Нормами ст. 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Вищого господарського суду № 14 від 26.12.2011р. вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.

Положеннями спірного договору оренди та нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору (п. 36 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Крім того, пунктом 28 договору передбачено право орендодавця вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у випадках, передбачених у пункті 13 цього договору.

У зв'язку з визначенням в договорі оренди розміру орендної плати менше, ніж того вимагає діюче законодавство України, місцевим бюджетом недоотримана значна сума орендної плати.

Також, слід зазначити, що у листі Вищого господарського суду України від 06.08.2008р.№ 01-8/471 "Про деякі питання практики застосування у вирішенні окремих норм процесуального права (за матеріалами справ, розглянутих Верховним Судом України)", зокрема зазначено: відповідно до частини другої ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої ст.124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої ст.124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. За таких обставин недотримання вимог ч.2 ст.188 ГПК щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про розірвання договору, у разі виникнення такої необхідності, не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом вчинення прямого позову до відповідача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Отже, позовні вимоги обґрунтовані приписами Податкового кодексу України, ст.ст. 36і , 37 Закону України "Про прокуратуру", ст. 30 Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, яке знаходиться під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності, право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України.

Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у державній та комунальній власності, спричиняють шкоду державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок.

Відповідно до положень ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

Згідно Постанови ВГСУ № 6 від 17.05.2011р. " Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.

Виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177,181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України, статті 148 Господарського кодексу України земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Згідно положень ст.ст. 13,14,140,142, 143 Конституції України, ст. ст. 2,8,48,133,148,152,197,283 ГК України, ст.ст. 80,84,123,124,127,128 Земельного кодексу України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок і громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів, купівлі-продажу, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.

Реалізуючі відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. У таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.

Спори у справах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 Господарського процесуального кодексу України, підвідомчі господарським судам.

Зазначені обставини та положення законодавства зумовлюють необхідність звернення прокурора до суду.

На час передачі земельної ділянки в оренду нормативно грошову оцінку землі, не проведено.

Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Держземагентство України оприлюднює показники нормативної грошової оцінки 1гектара сільськогосподарських угідь (ріллі та перелогів, багаторічних насаджень, природних сіножатей, пасовищ) у середньому по Україні та в розрізі регіонів України за період 1995 - 2013 років.

Оприлюднені показники нормативної грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь є базою для визначення розміру земельного податку, фіксованого сільськогосподарського податку, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, втрат сільськогосподарського виробництва, мінімального розміру орендної плати за земельну частку (пай), державного мита при зміні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом.

Нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.07.1995р. була проведена відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213. В основу розрахунку нормативної грошової оцінки земель покладено рентний доход, який створюється при виробництві зернових культур і визначається за даними економічної оцінки земель, проведеної у 1988 році

За результатами її проведення отримані значення нормативної грошової оцінки 1гектара угідь (ріллі та перелогів, багаторічних насаджень, природних сіножатей та пасовищ) у цілому по Україні, Автономній Республіці Крим і областях, адміністративних районах та сільськогосподарських підприємствах.

Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати, що для земель сільськогосподарського призначення становить не менше 3 % відсотків від розміру нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, та на даний час за спірним договором не відповідає вимогам чинного законодавства.

Таким чином, в разі проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за спірним договором, розмір орендної плати у відповідності до чинного законодавства становитиме 3% від нормативної грошової оцінки.

Суддею відкрито судове засідання, оголошено склад суду та справа, яка розглядається, після чого перевірена явка представників сторін.

Сторони належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, ухвала про порушення справи направлена сторонам рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення.

Відповідач не скористався своїм правом направити в судове засідання свого представника, відзиву на позовну заяву не надіслав.

Прокурор надав до суду докази того, що відповідач відмовився від отримання позовної заяви.

У судовому засіданні прокурор підтримав позов з підстав викладених у позовній заяві, просив суд його задовольнити.

Представники Позивача-1 - Головного управління Держземагенства у Херсонській області, м. Херсон та Позивача-2 - Херсонської обласної державної адміністрації, м. Херсон підтримали позовні вимоги (а.с.38-39, 53).

Заслухавши прокурора, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає наявних у справі матеріалів достатніми для винесення рішення у справі, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Податковим кодексом України, який набув чинності з 01.01.2011 року, (ст. 289) встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Суд зазначає, що згідно приписів пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва. обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом:

в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Розділом 13 договору оренди земельної ділянки сторонами погоджено шляхом взаємного волевиявлення сторін розмір орендної плати за використання земельної ділянки.

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" та ст. 638 ЦК України розмір орендної плати є істотною умовою договору, яка визначена законом та є необхідною для договорів даного виду.

Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати ( розділ 2.3 договору).

Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2013 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" при вирішенні спорів про внесення змін до договору зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

За таких обставин вимоги прокурора та позивачів щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки є цілком обґрунтованими і підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 4 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Згідно ст.5 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - VІ, Позивач звільнений від сплати судового збору. За таких обставин суд, повністю задовольняючи заявлений позов, стягує з відповідача в доход бюджету судових збір пропорційно розміру задоволених вимог, тобто, у розмірі 100 %.

Мінімальний розмір судового збору при поданні заяви до господарських судів України, відповідно до ст. 2 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - VІ, становить 2 % від суми позову, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати , що складає 1827 (у спорах майнового характеру) та у розмірі однієї мінімальної заробітної плати при позовних вимогах немайнового характеру.

В судовому засіданні суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення, роз'яснив порядок отримання судового рішення та його оскарження.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 80, 82-85 ГПК України, суд,

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 18 червня 2007 року, укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Ятрань" (місцезнаходження : вул. Садова, 60, смт.Каланчак, Херсонської області, код ЄДРПОУ 32750500) загальною площею 39,0 га, що знаходиться в адміністративних межах Олексіївської сільської ради Каланчацького району, який зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що здійснено відповідний запис від 18 червня 2007р. за № 040773300237 та викласти його в наступній редакції : Пункт 9. " Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки" .

3. Стягнути з Фермерського господарства "Ятрань", (місцезнаходження: вул. Садова, 60, смт.Каланчак, Херсонської області, код ЄДРПОУ 32750500) в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, судові витрати в сумі 1218,00 грн. (Одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. призначення платежу - судовий збір, код 03500045.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення

складено і підписано 13.07.2015 р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення09.07.2015
Оприлюднено16.07.2015
Номер документу46607200
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/735/15

Ухвала від 23.06.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Рішення від 09.07.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 18.05.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні