ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157,
тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
24.02.09
р.
Справа № 17/155пн
Господарський
суд Донецької області у складі судді Татенко В.М. розглянув у відкритому
судовому засіданні справу, порушену:
за
позовом: Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 м. Донецьк
до
відповідача: Донецької міської ради
про
визнання права на набуття земельної ділянки в оренду
за
участю представників сторін
від позивача: не з'явився
від
відповідача: Головченко О.І. - довіреність
СУТЬ
СПРАВИ:
Фізична
особа - підприємець ОСОБА_1 м. Донецьк звернувся до Донецької міської ради про
визнання права на набуття земельної ділянки в оренду для будівництва магазину
по різанню та продажу скла по вул. Сомова в Куйбишевському районі м. Донецька,
площею 0,012га, шляхом укладання договору оренди земельної ділянки з Донецькою
міською радою, в порядку передбаченому Земельним кодексом України та Законом
України “Про оренду землі”, в редакції яка діяла на момент звернення Фізичної
особи - підприємця ОСОБА_1 з заявою до
Донецького міського голови.
В
обґрунтування вимог позивач посилається на заяви від 27.12.2001р. та від
10.06.2002р., лист Донецької міської ради від 01.11.2004р. щодо надання згоди
на підготовку матеріалів узгодження міста розташування приміщення магазину, на
отримані дозвільні документи та узгодження державних органів та місцевого
самоврядування, договір резервування земельної ділянки, розпорядження та
рішення Виконавчого комітету Донецької міської ради від 26.11.2004р. та від
28.11.2007р., лист Донецької міської ради від 26.08.2008р. за № 01/17-2/0.
В
якості правової підстави позову позивач посилається на ст.ст..123, 124
Земельного кодексу України та ст..16 Закону України “Про оренду землі” в
редакції від 06.10.1998р. №161-XIV.
Відповідач
проти позову заперечував, надав відзив (а.с.43-45), в якому наполягає на тому,
що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або
комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних
ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у
власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що
належать державі. Крім того наполягає на тому, що пунктом 1 розділу X
“Перехідних положень” Земельного кодексу України передбачено, що у разі
прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування
об'єкту або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної
ділянки до 1 січня 2008р. передача в оренду таких земельних ділянок із земель
державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів
(аукціонів).
Розгляд
справи був закінчений 16.02.2009р. Для підготовки повного тесту рішення у
засіданні оголошувалась перерва до 1330 год. 24.02.2009р..
Дослідивши
матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, господарський
суд
ВСТАНОВИВ:
Заявами
від 27.12.2001р. та від 10.06.2002р. позивач звернувся відповідно до
Куйбишевської районної ради та Донецькою міської ради щодо виділення йому
земельної ділянки в оренду для будівництва магазину по різанню та продажу скла
по вул. Сомова в Куйбишевському районі м. Донецька, орієнтованою площею
0,012га.
01.11.2004р. Донецькою міською радою був
листом за №01/13-6151 була надана згода на підготовку матеріалів узгодження
міста розташування приміщення магазину - скло різки по вул. Сомова у
Куйбишевському районі м. Донецька.
26.11.2004р. Виконавчий комітет
Донецької міської ради виніс розпорядженням за №1164 “Про узгодження фізичній
особі - підприємцю ОСОБА_1міста розташування будівлі магазину “Стеклорізка” по
вул. Сомова у Куйбишевському районі”.
28.11.2007р.
Виконавчий комітет Донецької міської ради виніс рішення за №740/19 “Про
узгодження фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1міста розташування будівлі
магазину “Стеклорізка” та дозвіл на розробку проекту землеустрою по вул. Сомова
у Куйбишевському районі”.
14.12.2004р.
між Виконавчим комітетом Донецької міської ради та Приватним підприємцем
ОСОБА_1 був укладений договір резервування земельної ділянки №рс8/37., площею
0,012га для будівлі приміщення - магазину “Стеклорізки” по вул. Сомова у Куйбишевському районі”.
При
цьому позивачем отримано наступні дозвільні документи державних органів та органів місцевого самоврядування на
розміщення об'єкту - будівлі магазину “Стеклорізка” на спірній земельній
ділянці:
- лист - умова водопостачання та
водовідведення №08/1079 від 01.04.2004р.;
- лист - умова на газопостачання системи
опалювання №09.02-2088 від 28.04.2006р.;
- висновок експерта Донецького
експертно-технічного центру №14-01-5808.06р.;
- висновок щодо вибору (відведення)
земельної ділянки під забудову від 28.04.2004р.;
- лист Управління МВС України в
Донецькій області від 15.06.2004р. №9/844-дн;
- лист відділу охорони пам'яток історії
та культури від 28.04.2004р. №3009;
- висновок донецького загіну державної
пожежної охорони від 05.05.2004р. №952;
- висновок Донецького міського
управління земельних ресурсів від 20.07.2004р. №01/35-2218;
- висновок Головного управління
містобудування і архітектури від 16.10.2007р. №01/17-5571.
Разом
з тим, листом від 26.08.2008р. №01/17-2/0 Донецька міська рада повідомила
Фізичну особу - підприємця ОСОБА_1, що надання йому земельної ділянки для
будівництва “Стеклорізки” по вул. Сомова у Куйбишевському районі м. Донецька,
можливо лише шляхом проведення аукціону, у зв'язку з внесенням змін до Земельного
кодексу України та Закону України “Про оренду землі”.
Відповідно
до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України, підприємства, установи,
організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які
здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в
установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі
- підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду
згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх
порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для
вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання
правопорушенням.
Статтею
16 Цивільного кодексу України передбачено право особи звернутися до суду за
захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно
до діючого законодавства, земельні відносини щодо володіння, користування і
розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом
України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтями
13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права
власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи
місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно
до Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування,
крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної
громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття
рішень.
Згідно
ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських
рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями
територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель
комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Відповідно
до п. 34 ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання
регулювання земельних відносин, у тому числі надання земельної ділянки в
оренду, вирішується відповідно до закону.
Статтею
26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, статтями 12, 122
Земельного кодексу України, передбачено, що міська рада, як суб'єкт прав
комунальної власності на землю, має право володіння, користування і
розпорядження землями комунальної власності.
Відповідно
до ст.116 Земельного кодексу України
громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування
земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням
органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх
повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок
надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок
передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст. 123, 124 Земельного
кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
Стаття
124 Земельного кодексу України передбачає, що
передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у державній або
комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу
виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору
оренди земельної ділянки.
Особа,
зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель
державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до
районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або
сільської, селищної, міської ради, як це передбачено ст. 123 Земельного кодексу
України.
Відповідно
до вимог ст. 16 Закону України "Про
оренду землі" в редакції, що діяла на момент звернення позивача до
Донецької міського голови також зазначено, що особа, яка бажає отримати
земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає
до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за
місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви
(клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку,
встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати
земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до
вимог цього закону.
Отже,
волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується
шляхом подання відповідної заяви.
Як
зазначалось раніше, позивач звернувся до
відповідача з заявою про надання земельної ділянки в оренду на підставі ст. 124 Земельного кодексу України в
редакції, що діяв до внесення змін. При цьому як позивачем так і відповідачем
здійснено ряд юридично значущих дій, направлених на оформлення
землекористування, що свідчить про беззаперечний намір сторін укласти договір
оренди земельної ділянки.
Згідно
з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок,
що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі
рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого
самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Зазначена
норма Земельного кодексу України кореспондується з вимогами ч. 3 ст. 16 Закону
України “Про оренду землі”, відповідно до якої необхідною передумовою укладення
договору оренди землі визначено згоду орендодавця передати земельну ділянку в
оренду.
Таким
чином, як зазначалось раніше, відповідно
до ст. 124 Земельного Кодексу України, волевиявлення майбутнього орендаря щодо
укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви і таке
волевиявлення з боку позивача підтверджено матеріалами справи.
Законом
України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду
землі" внесено зміни в Земельний кодекс України, внаслідок яких набуття
права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній
власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на
яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян
і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Внесення
змін до деяких законодавчих актів України, яким внесено зміни до ст. 124
Земельного кодексу України та визначено виключно конкурсні засади передання в
оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності,
не є підставою, що позбавляє позивача пріоритетного права на укладання договору
оренди визначеної та погодженої з органом місцевого самоврядування земельної
ділянки, оскільки згідно встановленого ст. 5 ЦК України загальноправового
принципу ретроактивності закону, гарантованого ст. 58 Конституції України, акти
цивільного законодавства не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли
вони пом'якшують або скасовують цивільну відповідальність особи.
Згідно
із зазначеним вище правилом дія закону чи іншого нормативно-правового акта
поширюється тільки на ті відносини, які виникли після набуття ним
чинності.
Відповідно
до рішення Конституційного суду України
від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть
розповсюджуватись на юридичні особи.
Відповідно
до п.34 ст. 26, п.2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в
Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на
пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав
юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи
бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються
в судовому порядку.
Згідно
ст. 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на
земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Крім
того відповідач визнав позовні вимоги у повному обсязі, у зв'язку з чим
господарський суд вважає позовні вимоги позивача такими, що підлягають
задоволенню.
Судові
витрати у справі покладаються на відповідача.
З
огляду на зазначене керуючись ст. 33, 34 43, 49, 82-85 ГПК України,
господарський суд,-
ВИРІШИВ:
Позов
задовольнити.
Визнати
за Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1
(83008, м. АДРЕСА_1, ідентифікаційний номерНОМЕР_1) права на набуття земельної
ділянки в оренду для будівництва магазину по різанню та продажу скла по вул.
Сомова в Куйбишевському районі м. Донецька, площею 0,012га, шляхом укладання
договору оренди земельної ділянки з Донецькою міською радою, в порядку
передбаченому Земельним кодексом України та Законом України “Про оренду землі”,
в редакції яка діяла на момент звернення Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 з
заявою до Донецького міського голови.
Стягнути
з Донецької міської ради (83050, м. Донецьк, вул. Артема, б.98, код ЄДРПОУ
02312844) на користь Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (83008, м. АДРЕСА_1, ідентифікаційний
номерНОМЕР_1) державне мито у сумі 85,00 грн.
Суддя Татенко
В.М.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2009 |
Оприлюднено | 21.09.2009 |
Номер документу | 4662357 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Татенко В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні