Головуючий у 1 інстанції - Смагар С.В.
Суддя-доповідач - Арабей Т. Г.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2015 року справа №805/842/15-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: Арабей Т.Г., Геращенка І.В., Міронової Г.М., при секретарі судового засідання - Челаховій О.О., за участю представника позивача - ОСОБА_2, представника відповідача - Назаренка О.В., діючих за довіреностями, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2015 року у справі № 805/842/15-а за позовом ОСОБА_4 до Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області про часткове скасування податкових повідомлень-рішень від 20 серпня 2014 року,-
ВСТАНОВИВ:
04 березня 2015 року ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області про часткове скасування податкового повідомлення-рішення інспекції від 20 серпня 2014 року форми «Ф» про визначення суми податкового зобов'язання на 2014 рік за платежем орендна плата за землю з фізичних осіб в частині визначення податкового зобов'язання на суму 3 685, 09 грн.; часткове скасування податкового повідомлення-рішення інспекції від 20 серпня 2014 року форми «Ф» про визначення суми податкового зобов'язання на 2014 рік за платежем земельний податок з фізичних осіб в частині визначення податкового зобов'язання на суму 21 384, 72 грн .(а.с. 5-10).
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2015 року у справі № 805/842/15-а адміністративний позов задоволено. Частково скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 20 серпня 2014 року форми «Ф» без номеру в частині визначення суми податкового зобов'язання на 2014 рік за платежем: орендна плата за землю з фізичних осіб у розмірі 3 685,09 грн.; частково скасовано податкове повідомлення-рішення інспекції від 20 серпня 2014 року форми «Ф» без номеру в частині визначення суми податкового зобов'язання на 2014 рік за платежем: земельний податок з фізичних осіб у розмірі 21 384,72 грн. (а.с. 73-74).
Не погодившись з судовим рішенням, 07 травня 2015 року Державна податкова інспекція у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2015 року у справі № 805/842/15-а та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: ст. 271, 274, 288, Податкового кодексу України та ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України.
Крім того, апелянтом зазначено, що розрахунок земельного податку з фізичних осіб та орендної плати за землю з фізичних осіб за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2014 року проводився відповідно до довідки Управління Держземагенства у м. Краматорську Донецької області від 28 серпня 2014 року № 03-29/2977 (а.с. 77-78).
Представник позивача у судовому засіданні представник позивача надав пояснення щодо розрахунку орендної плати та податку на землю. Просив суд залишити постанову суду першої інстанції без змін.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу, надав пояснення аналогічні викладеним в ній, просив суд скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволені позову у повному обсязі.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції залишити без змін, з наступних підстав.
В суді першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_4 згідно державних актів на право власності на земельну ділянку належать 70/100 земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1 площею 0,7822га (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2) та 0,0082 га (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1) (а.с. 19-20, 24-25, 112-113).
20 грудня 2012 року між позивачем (орендар) та Краматорською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди землі (кадастровий номер земельної ділянки 1412900000:00:003:0583) за адресою: АДРЕСА_1 площею 0,0397 га строком дії на 5 років. Відповідно до п. 7 договору орендна плата становить 5 % нормативної грошової оцінки землі, а саме 10 838,56 грн (а.с. 14, 15, 57, 105-107). Краматорська міська рада передала позивачу вказану земельну ділянку Актом приймання-передачі від 20 грудня 2012 року (а.с. 108).
20 серпня 2014 року відповідачем згідно з п.п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 та п. 286.5, 286.6 ст. 286, п. 287.5 ст. 287 Податкового кодексу України прийнято податкові повідомлення-рішення без номерів форми «Ф», якими позивачу визначено суму податкового зобов'язання на 2014 рік за наступними платежами: орендна плата за землю з фізичних осіб в сумі 14 523,65 грн; земельний податок з фізичних осіб в сумі 40 481, 84 грн (а.с. 11, 16).
Підставами для нарахування позивачу податкових зобов'язань стала довідка Управління Держземагенства у м. Краматорську Донецької області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28 серпня 2014 року № 03-29/2977 ,відповідно до якої нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 складає 0,0397 га х 731,67 грн.= 290 473, 42 грн.,річна орендна плата відповідно до договору оренди складає 290 473, 42 грн.х 5% = 14523,65 грн.; грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0082 га та земельних ділянок площею 0, 6636 га та 0,1186 га (у сукупності земельна ділянка площею 0,7822 га) склала ( 0,0082 га +0,7288 га) х70%= 4048183,78 грн., земельний податок землевласника складає 4048183,78 грн.х1%= 40481,84 грн. (а.с. 12, 17, 21, 22, 41).
Спірним питанням у справі, є правомірність дій інспекції щодо збільшення сум грошових зобов'язань фізичної особи по земельному податку та податку з орендної плати за землю з фізичних осіб на підставі наданої Управлінням Держземагенства у м. Краматорську Донецької області довідки щодо розрахунку суми грошової оцінки земля в розмірі 731,67 грн. за 1 кв. м.(а.с.38-37)
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що податковим органом при розрахунку позивачу земельного податку та податку з орендної плати за землю , не вірно нараховані податкові зобов'язання, оскільки станом на час прийняття спірних податкових повідомлень-рішень залишалося чинним рішенням Краматорської міської ради від 24 лютого 2010 року № 34/V-47 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Краматорська» яке є чинним на час прийняття рішення судом першої інстанції.
Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції з наступних підстав.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Податковий кодекс України визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно п.п. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Відповідно до ст. 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України).
Об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Порядок та строки сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності врегульовані розділом XIII Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 14.1.147 статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, згідно з приписами статті 271 Податкового кодексу України, використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, що є базою оподаткування.
Згідно статті 5 Закону України «Про оцінку земель»( далі Закон № 1378) встановлено, що залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 15 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 18 Закону № 1378 визначено, що нормативно-грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Відповідно до частин 1, 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель», за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, згідно статті 23 Закону України «Про оцінку земель», оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Так, відповідно до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
У відповідності до п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Порядок обчислення плати за землю встановлений статтею 286 Податкового кодексу України.
Так, згідно п. 286.5 ст. 286 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум податку проводиться органами державної податкової служби, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному ст. 58 цього Кодексу.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, є Державне агентство земельних ресурсів України, яке, відповідно до пункту 2 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, являється правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Згідно п.п. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та п. 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Таким чином, управління Держземагентства, керуючись нормами чинного законодавства та діючи на підставі положення, не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки із застосуванням значень факторів, що характеризують відповідну земельну ділянку та безпосередньо впливають на значення коефіцієнтів і на розмір нормативної грошової оцінки, відповідної земельної ділянки, а формує витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за допомогою електронної програми, яка розробляється суб'єктом оціночної діяльності.
Нормативну грошову оцінку земель міста Краматорська затверджено рішенням Краматорської міської ради від 24.02.2010 року № 34/V-47 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Краматорська» (а.с. 42-43).
Як вбачається з листа Управління Держземагенства у м. Краматорську Донецької області від 30 березня 2015 року № 03-29/1021, при визначенні грошової оцінки земельних ділянок позивача, які знаходяться як в оренді та і у власності проводиться на підставі рішення Краматорської міської ради від 24 лютого 2010 року № 34/V-47 (а.с. 41).
Тобто, рішенням Краматорської міської ради від 24 лютого 2010 року № 34/V-47 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Краматорська» є чинним.
Згідно з вказаним рішенням нормативна грошова оцінка кв.м земельної ділянки складає 447,56 грн., а нормативна оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 141290000:00:003: 0583 становить 216 771,21 грн., що підтверджується витягом Управління Держземагентсва м. Краматорська Донецької області 12 вересня 2014 року № 03-18/3116 та довідкою № 397( а.с.12-13) ; земельної ділянки кадастровий номер 141290000:00:003:0259 становить 21 491,59 грн., що підтверджується витягом Управління Держземагентсва м. Краматорська Донецької області 12 вересня 2014 року № 03-18/3114 та довідкою № 1580(а.с.17-18) ,земельної ділянки кадастровий номер 141290000:00:003:0258 становить 2 050 088,32 грн. , що підтверджується довідками витягами з нормативної грошової оцінки 12 вересня 2014 року № 03-18/3116, № 03-18/3114, № 03-18/3113, № 03-18/3115 та довідкою від 26 жовтня 2010 року № 1581 (а.с. 21- 23).
Отже, відповідач при розрахунку позивачу земельного податку та орендної плати за землю, користуючись відомостями щодо грошової оцінки земельних ділянок, наданими листом від 28 серпня 2014 року № 03-29/2977, не вірно нарахував грошові зобов'язання з земельного податку та орендної плати, оскільки станом на час прийняття спірного податкового повідомлення-рішення залишалося чинним Рішенням Краматорської міської ради від 24 лютого 2010 року № 34/V-47 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Краматорська».
Приймаючи викладене до уваги суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та ухвалено постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
На підставі наведеного, керуючись статтями 184, 195, 196, п.1 ч. 1ст. 198, 200, п. 1 ч. 1 ст. 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ :
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2015 року у справі № 805/842/15-а за позовом ОСОБА_4 до Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області про часткове скасування податкових повідомлень-рішень від 20 серпня 2014 року - залишити без змін.
Вступну та резолютивну частини ухвали прийнято в нарадчій кімнаті та проголошено в судовому засіданні 08 липня 2015 року.
Повний текст ухвали виготовлено 13 липня 2015 року.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.
Ухвала може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.
Судді Т.Г.Арабей
І.В.Геращенко
Г.М. Міронова
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2015 |
Оприлюднено | 16.07.2015 |
Номер документу | 46635556 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні