ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
10 липня 2015 р. Справа № 802/1605/15-а
Вінницький окружний адміністративний суд в складі
Головуючого судді Альчука Максима Петровича,
Суддів: Віятик Наталії Володимирівни
ОСОБА_1
за участю секретаря судового засідання: Кошевого Б.А.
представників позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3
представників відповідача: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6
третіх осіб: ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: міського фінансового управління ОСОБА_7 міської ради, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_7 міської ради
до: Державної казначейської служби України, головного управління Державної казначейської служби України у Вінницькій області, управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_8 фінансів України
про: визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось міське фінансове управління ОСОБА_7 міської ради, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_7 міської ради з адміністративним позовом до Державної казначейської служби України, головного управління Державної казначейської служби України у Вінницькій області, управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_8 фінансів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю відповідачів, яка полягає у неперерахуванні тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижина в сумі 55 млн. грн. на депозитний рахунок позивача № 2546004151577 в ПАТ АБ "Укргазбанк", відповідно до умов Договору банківського строкового вкладу № 2-Ю/2014 від 12.01.2015р.
Оскільки вказані обставини порушують права та законні інтереси позивача, тому останній звернувся до суду з проханням визнати вказану бездіяльність відповідачів протиправною та зобов'язати здійснити перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижина в сумі 55 млн. грн. на рахунок позивача.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю та просили суд їх задовольнити на підставі та в межах заявлених позовних вимог. Додатково зазначили, що з метою розміщення тимчасово вільних коштів позивач двічі формував платіжні доручення, однак жодне з них не виконано, що свідчить про триваючий характер бездіяльності відповідачів.
Представники відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечували. Окремо зазначили, що вони позбавлені практичної можливості здійснити вказаний перерахунок коштів, у зв'язку з прийнятим окремим дорученням в.о. Міністра фінансів України від 10.04.2015 року щодо тимчасового призупинення розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках. Також пояснили, що розпорядження міського фінансового управління про виділення коштів не виконано, у зв'язку із наявною у позивача простроченою кредиторською заборгованістю за спеціальним фондом місцевого бюджету.
Представник Державної казначейської служби України та третьої особи ОСОБА_8 фінансів України в судове засідання не з’явився, хоча відповідача належним чином повідомлено про судове засідання. Їхня неявка не перешкоджає розгляду та вирішенню справи.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову, в зв’язку з наступним.
Судом встановлено, що міське фінансове управління ОСОБА_7 міської ради 21.11.2000р. зареєстроване Виконавчим комітетом ОСОБА_7 міської ради Вінницької області за ідентифікаційним кодом 25946008. Відповідно до довідки з ЄДРПОУ АБ № 556438, управління є комунальною організацією (а.с. 13, 14).
Відповідно до договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування від 27.12.2011р., укладеного між управлінням Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області (далі - Казначейство) та міським фінансовим управлінням ОСОБА_7 міської ради (далі - клієнт), Казначейство відкриває клієнту реєстраційні, інші рахунки та здійснює його розрахунково-касове обслуговування. Згідно з пп. 2.3.2 п. 2.3 розділу 2 вказаного Договору, Казначейство зобов'язується своєчасно здійснювати розрахункові операції за дорученням клієнта (а.с. 20-21).
Рішенням ОСОБА_7 міської ради Вінницької області № 1378 від 25.12.2014 року у відповідності до п. 8 ст. 16 Бюджетного кодексу України міському фінансовому управлінню ОСОБА_7 міської ради в межах бюджетного періоду 2015 року дозволено здійснювати на конкурсних засадах розміщення тимчасово вільних коштів загального та спеціального фондів місцевого бюджету на вкладних (депозитних) рахунках у банках з подальшим поверненням таких коштів до кінця бюджетного періоду 2015 року (а.с. 23).
На підставі чого, 12.01.2015р. між позивачем (далі - вкладник) та ПАТ АБ "Укргазбанк" (далі - банк) укладено договір банківського строкового вкладу № 2-Ю/2015, за умовами якого вкладник розміщує тимчасово вільні грошові кошти в сумі 77 млн. 500 тис. грн. на рахунок № 2546004151577 в банку, який за користування даним депозитом зобов'язаний сплатити вкладнику проценти із розрахунку 19,10 % річних (а.с. 25-27).
З метою розміщення частки залишкових коштів спеціального фонду згідно вказаного вище договору банківського строкового вкладу та рішення ОСОБА_7 міської ради № 1378 від 25.12.2014 року, 14.01.2015р. позивачем сформовано платіжне доручення № 1 на загальну суму 55 млн. грн., згідно з яким банком платника - міського фінансового управління зазначено Головне управління Державної казначейської служби у Вінницькій області, довідку про внесення змін до помісячного тимчасового розпису спеціального фонду бюджету (за винятком надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) на 2015 рік № 1 від 13.01.2015 року, розпорядження про виділення коштів загального (спеціального) фонду місцевих бюджетів №2 від 13.01.2015р. в сумі 40 млн. грн., розпорядження про виділення коштів загального (спеціального) фонду місцевих бюджетів № 3 від 13.01.2015р. в сумі 15 млн. грн. та лист-повідомлення № 7 від 13.01.2014р. про намір розміщення частки залишку коштів спеціального фонду міського бюджету на вклад (депозит) згідно договору банківського строкового вкладу № 2-Ю/2015 від 12.01.2015р. в сумі 55 млн. 14.01.2015р. (а.с. 24, 28-31).
19.02.2015р. листом № 02-08/276 УДКСУ у м. Ладижині Вінницької області повернуто без виконання платіжне доручення № 1 та розпорядження про розміщення коштів № 2, у зв'язку із наявністю на рахунку, з якого має бути перераховано 40 млн. грн. простроченої кредиторської заборгованості (а.с. 32).
У зв'язку з вказаною обставиною для розміщення частки залишку спеціального фонду на депозит, позивачем сформовано платіжне доручення № 52 від 19.02.2015р. на суму 15 млн. грн. та платіжне доручення № 55 від 25.02.2015р., розпорядження № 67 від 25.02.2015р. про виділення коштів загального (спеціального) фонду місцевих бюджетів в сумі 40 млн. грн. та лист-повідомлення № 73 від 24.02.2015р. про намір розміщення частки залишку коштів спеціального фонду міського бюджету на вклад (депозит) згідно договору банківського строкового вкладу № 2-Ю/2015 в сумі 40 млн. грн. (а.с. 34-37).
Крім того, на підставі того, що перерахування за платіжними дорученнями № 52 та № 55 повторно не було здійснено, міським фінансовим управлінням ОСОБА_7 міської ради Вінницької області сформовано платіжні доручення за № 163 від 02.06.2015р. на суму 15 млн. грн. та 164 від 02.06.2015р. на суму 40 млн. грн. (а.с. 73-74).
Оскільки відповідачі протягом визначеного законодавством 30-денного строку не здійснили зарахування вказаних коштів на депозитний рахунок в установі банку, тому позивач звернувся з позовом щодо захисту своїх прав та інтересів.
Визначаючись щодо позовної вимоги стосовно визнання протиправною бездіяльність відповідачів з приводу не здійснення перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижина в сумі 55 (п'ятдесят п'ять) мільйонів гривень на депозитний рахунок міського фінансового управління ОСОБА_7 міської ради Вінницької області, колегія суддів приходить до наступного.
Процедуру розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках визначає "Порядок розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках", затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 6 від 12.01.2011р.
Відповідно до п. 2 Порядку, тимчасово вільні кошти місцевого бюджету (далі - тимчасово вільні кошти) - обсяг коштів місцевого бюджету, які обліковуються на рахунках загального та/або спеціального фондів на дату їх розміщення на вкладних (депозитних) рахунках і відволікання яких не призведе до втрати платоспроможності місцевого бюджету та виникнення заборгованості за відповідним фондом місцевого бюджету протягом періоду, на який передбачається здійснити розміщення таких коштів на вкладних (депозитних) рахунках у банках.
На підставі рішення конкурсної комісії фінансовий орган укладає з банком договір банківського вкладу (депозиту). Укладення фінансовим органом договору банківського вкладу (депозиту) є підставою для внесення відповідних змін до помісячного розпису фінансування місцевого бюджету в установленому порядку. Тимчасово вільні кошти перераховуються з рахунків місцевих бюджетів, відкритих в органах Державної казначейської служби, на вкладні (депозитні) рахунки, відкриті фінансовими органами для розміщення таких коштів у банках, що передбачено п.п. 9-11 Порядку.
Згідно з п. 12 Порядку, перерахування тимчасово вільних коштів здійснюється органами Державної казначейської служби у разі дотримання умов, визначених пунктом 3, на підставі поданих фінансовим органом таких документів: рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим або місцевої ради про розміщення тимчасово вільних коштів на вкладних (депозитних) рахунках у банках; довідки про внесення змін до помісячного розпису фінансування місцевого бюджету; договору банківського вкладу (депозиту) між фінансовим органом та банком; розпорядження про виділення коштів загального (спеціального) фонду місцевого бюджету; платіжного доручення; 6) листа-повідомлення про перерахування коштів (якщо сума вкладу перевищує 1 млн. гривень), надісланого не пізніше ніж за один робочий день до дати перерахування.
Операції, пов'язані з розміщенням тимчасово вільних коштів, проводяться органами Державної казначейської служби відповідно до Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого Державною казначейською службою.
Відображення операцій у бухгалтерському обліку та звітності про виконання місцевих бюджетів здійснюється органами Державної казначейської служби у визначеному нею порядку.
Пунктами 13,14 Порядку визначено, що повернення відповідно до умов договору вкладу (депозиту) або його частини із вкладних (депозитних) рахунків у банках здійснюється на відповідні рахунки місцевих бюджетів, відкриті в органах Державної казначейської служби, з яких перераховувалися тимчасово вільні кошти для розміщення на вкладних (депозитних) рахунках. Кошти за користування вкладом (проценти) зараховуються до доходів загального фонду місцевого бюджету за відповідним кодом бюджетної класифікації.
Функціонування єдиного казначейського рахунку - основного рахунку держави для проведення фінансових операцій та ефективного управління коштами державного та місцевих бюджетів через систему електронних платежів Національного банку України визначає "Положення про єдиний казначейський рахунок", затвердженого наказом Державного казначейства України № 122 від 26.02.2002р.
Так, єдиний казначейський рахунок - це консолідований рахунок, відкритий Державному казначейству України в Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів Національного банку України (далі - СЕП).
У відповідності до абз. 2 п. 2.1 Положення, учасниками СЕП є Державне казначейство України та Головні управління Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Головні управління Державного казначейства України).
Приписи п. 2.5 Положення визначають, що Державне казначейство України управляє коштами, що обліковуються на рахунках, відкритих у Головних управліннях Державного казначейства України, і проводяться через СЕП, шляхом встановлення ліміту технічного рахунку, ліміту початкових оборотів у СЕП та підкріплень субрахунків ЄКР з урахуванням дотримання необхідного рівня платоспроможності, який визначається Державним казначейством України.
Вказаними нормами визначено право фінансового органу розмістити тимчасово вільні кошти на вкладних (депозитних) рахунках банку, та встановлено обов'язок органів Казначейства України здійснити перерахування таких коштів.
Судом встановлено, що 13.01.2015р. позивачем управлінню Державної казначейської служби України у м. Ладижині надано пакет документів, зокрема, платіжне доручення № 1 на суму 55 млн. грн., для розміщення частки тимчасово вільних коштів спеціального фонду міського бюджету. Крім того, у зв'язку з невиконанням вказаного платіжного доручення, 25.02.2015р. позивачем повторно надано документи для такого розміщення.
Попри це, жодних дій щодо перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду міського бюджету відповідачем не здійснено, що унеможливило вчинення позивачем подальших дій, спрямованих на реалізацію даного права.
Таким чином, оскільки пасивна поведінка суб'єктів владних повноважень, яка полягає у невиконанні покладених на них обов'язків, впливає на реалізацію прав та інтересів позивача, тому колегія суддів приходить до висновку про протиправність такої бездіяльності щодо платіжних доручень № 1 від 14.01.2015р., № 52 від 19.02.2015р. та № 55 від 25.02.2015р.
Стосовно платіжних доручень № 163 та № 164 від 02.06.2015р., колегія суддів зазначає, що на момент звернення до суду з позовом вказаних платіжних доручень не було.
При цьому, колегія суддів зауважує, що вказана бездіяльність допущена саме управлінням Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області, оскільки, як встановлено в описовій частині постанови суду, здійснення розрахунково-касового обслуговування позивача покладено саме на вказаний територіальний орган Державної казначейської служби України. Відтак, посилання позивача на бездіяльність Державної казначейської служби України та Головного управління Державної казначейської служби України у Вінницькій області є необґрунтованим.
Щодо позовної вимоги позивача стосовно зобов'язання відповідача здійснити зазначене вище зарахування коштів, суд приходить до наступного.
Відповідно до п. 3 "Положення про Державну казначейську службу", затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011р. № 460/2011, основним завданням Казначейства України є реалізація державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Згідно з п. 4 Положення, Казначейство України відповідно до покладених завдань: здійснює через систему електронних платежів Національного банку України розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операцій з коштами бюджетів, спільних із міжнародними фінансовими організаціями проектів.
Як встановлено вище, бездіяльність управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області щодо перерахування тимчасово вільних коштів є протиправною, адже вказане діяння наявне всупереч нормам чинного законодавства, відтак колегія суддів вважає за необхідне зобов'язати відповідачів здійснити таке зарахування коштів.
Надаючи правову оцінку заявленим позовним вимогам, колегія суддів також зазначає, що пунктом 7 Положення про Державну казначейську службу визначено, що Казначейство України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (у разі їх утворення).
Наказом ОСОБА_8 фінансів України від 12.10.2011р. № 1280 затверджено Положення про управління (відділення) Державної казначейської служби України у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського значення, відповідно до п. 1 якого, управління Державної казначейської служби України та відділення Державної казначейської служби України у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського значення (далі - управління (відділення) Казначейства) є територіальними органами Державної казначейської служби України.
Таким чином, з урахуванням вказаних норм та згідно з попереднім висновком щодо бездіяльності управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області, саме на даний орган покладено обов'язок здійснити перерахування коштів.
При цьому, колегія суддів не бере до уваги посилань представників відповідачів на окреме доручення в.о. Міністра фінансів України від 10.04.2015р. за № 05230-16/225 щодо тимчасового призупинення розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках до врегулювання питання щодо внесення змін до Порядку розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011р. № 6 як на підставу, яка фактично позбавляє можливості виконувати будь-які перерахування з бюджету, адже вказане доручення прийняте пізніше, ніж сформовано платіжні доручення про перерахування коштів.
Також даний факт не виключає обов'язку управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області здійснити відповідне зарахування коштів при їх наявності на рахунках відповідача, а також жодним чином не може позбавляти позивача реалізувати своє порушене право.
Крім того, згідно звіту про бюджетну заборгованість по спеціальному фонду станом на 01.01.2015 року кредиторська заборгованість у позивача по рахунку, з якого має бути перераховано 40 млн. грн. відсутня (а.с. 38-40).
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з того, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, що передбачено ч.1 ст.11 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
З огляду на викладене, з метою захисту прав та інтересів позивача, колегія суддів приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Питання про розподіл судових витрат у справі вирішується судом відповідно до вимог ч. 1 ст. 94 КАС України та ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір".
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області щодо не перерахування тимчасово вільних коштів спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижин за КБКД 19010101 "Надходження від викидів забруднюючих речових в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення" в сумі 40000000 грн. (сорок мільйонів гривень) та за КБКД 50110000 "Цільові фонди, утворені Верховною Радою АРК, органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади" в сумі 15000000 грн. (п'ятнадцять мільйонів гривень) на депозитний рахунок № 2546004151577 в ПАТ АБ "Укргазбанк".
Зобов’язати управління Державної казначейської служби України у м. Ладижині Вінницької області перерахувати тимчасово вільні кошти спеціального фонду місцевого бюджету м. Ладижин за КБКД 19010101 "Надходження від викидів забруднюючих речових в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення" в сумі 40000000 грн. (сорок мільйонів гривень) та за КБКД 50110000 "Цільові фонди, утворені Верховною Радою АРК, органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади" в сумі 15000000 грн. (п'ятнадцять мільйонів гривень) на депозитний рахунок № 2546004151577 в ПАТ АБ "Укргазбанк".
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь міського фінансового управління ОСОБА_7 міської ради Вінницької області 73 грн. 08 коп. судових витрат.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Головуючий суддя ОСОБА_9 Судді: ОСОБА_10 ОСОБА_1
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2015 |
Оприлюднено | 20.07.2015 |
Номер документу | 46726932 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні