ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 липня 2015 року Чернігів Справа № 825/1870/15-а
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Поліщук Л.О.,
за участю секретаря Мхитаряна В.Г.,
за участю представника відповідача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Управління Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області до Приватного сільськогосподарського підприємства ''Червоний Маяк'' про стягнення заборгованості по пільгових пенсіях, -
В С Т А Н О В И В:
09.06.2015 Управління Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області звернулося до суду з адміністративним позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства ''Червоний Маяк'', в якому просить суд стягнути заборгованість по сплаті фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій в розмірі 31887,79 грн. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач зареєстрований в Управлінні Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області, як платник страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та зобов'язаний відшкодовувати витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до законодавства, щомісячно. Внаслідок порушення вимог законодавства у відповідача виникла заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій в розмірі 31887,79 грн., яка в добровільному порядку відповідачем не сплачена.
07.07.2015 позивач у судовому засіданні надав суду заяву про збільшення позовних вимог, в якій просить суд стягнути з відповідача заборгованість по сплаті фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій в розмірі 38228,38 грн.
Представник позивача надав до суду заяву про розгляд справи без його участі та зазначив, що позовні вимоги підтримує та просив їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та зазначив, що відповідно до Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", виплата пенсій особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів "в" - "е" та "ж" ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» здійснюється до 01.01.2005 за рахунок коштів Пенсійного фонду, а з 01.01.2005 за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку. Крім того, в Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 відсутні особи, яким пільгову пенсію за віком призначено на підставі пункту «в» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та відсутні будь-які інші нормативні документи, які б встановлювали порядок відшкодування таких пенсій. А як зазначено у частині 1 ст. 3 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» він є обов'язковим та саме за ним здійснюються відшкодування. Крім того, виплата пільгової пенсії здійснюється органами Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонера шляхом оформлення окремих виплатних документів після надходження у повному обсязі коштів від підприємств та організацій для її виплати. Особа, якій призначено пільгову пенсію за віком не зважаючи на відсутність відшкодувань з боку відповідача вже отримала пенсію за лютий місяць. Таким чином, сплачуючи пенсію за відсутності відшкодувань Пенсійний фонд України фактично визнав вірність фінансування пільгових пенсій, що є предметом спору, за рахунок Державного бюджету України.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що відповідач є юридичною особою, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.51) та відповідно до довідки від 03.06.2015 №2658/06 перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області (а.с.5).
Як вбачається з матеріалів справи, у відповідача працювали громадяни, яким призначено пенсію за пунктами "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", що підтверджується копія протоколів, копією довідок та розрахунками стажу роботи (а.с.9-33).
Згідно з абзацом четвертим пункту 1 статті 2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди: особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку пенсій, що діяв до набрання чинності Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Порядок відшкодування підприємствами витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах визначено в Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України (далі - Інструкція), яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1.
Згідно пункту 6.1 розділу 6 Інструкції, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в розмірах - для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Пунктом 6.4 розділу 6 Інструкції визначено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем листом від 17.01.2015 №369/02 на адресу відповідача направлявся розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з 2015 року, який був отриманий відповідачем 20.01.2015 (а.с.7-8).
Згідно пункту 6.7 розділу 6 Інструкції, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Так як, 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28.12.2014 №71-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", яким внесено зміни до Податкового кодексу України, а саме: з переліку загальнодержавних податків і зборів виключено фіксований сільськогосподарський податок.
Для платників єдиного податку виключень щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, чинним законодавством не передбачено. Відповідно, з 01.01.2015 у вищезазначених платників виникає обов'язок відшкодування пільгових пенсій.
Крім того, посилання відповідача на норми абзацу 5 п. 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", що з 01.01.2005 виплата пенсій особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів "в" - "е" та "ж" ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, а тому не є витратами Пенсійного фонду, на думку суду, є безпідставними з огляду на таке.
Зміни до вищезазначеної норми були внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення працівників сільськогосподарських підприємств - платників фіксованого сільськогосподарського податку" (далі - Закон № 2613-ІV), цим же Законом було доповнено абзац 4 п.1 ст.2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" словами "крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку".
Законом № 2613-ІV визначено сферу його регулювання і стосується він лише внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення, що регламентують роботу працівників сільськогосподарських підприємств - платників фіксованого сільськогосподарського податку.
Отже, фінансування пільгових пенсій за рахунок коштів Державного бюджету України стосувалося лише колишніх працівників сільськогосподарських підприємств - платників фіксованого сільськогосподарського податку, за рахунок чого вони і були звільнені від обов'язку відшкодовувати фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій, закріпленого у ст.2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування".
Крім того, з набранням чинності Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", Приватне сільськогосподарське підприємство ''Червоний Маяк'' з 01.01.2015 не є платником фіксованого сільськогосподарського податку, а є платником єдиного податку четвертої групи оподаткування.
Інших пільг по сплаті пільгових пенсій підприємство не має, пільгові пенсії призначені його колишнім працівникам фінансуються на загальних підставах, тобто за рахунок коштів Пенсійного фонду України, які підлягають відшкодуванню підприємством.
З огляду на те, що працівники перед виходом на пенсію працювала у відповідача, а також те, що довідки на пільгову пенсію надані відповідачем їм як особам, що мають право на отримання пенсій відповідно до п. "б"-"з" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", суд приходить до висновку, що відшкодування витрат по виплаті та доставці пенсій має здійснюватися відповідачем в повному обсязі.
Враховуючи все вищевикладене, суд зазначає, що відповідач не вніс до Управління Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах в розмірі 38228,38 грн., чим порушив вимоги пункту 6 Інструкції.
До того ж, суд звертає увагу, що Приватним сільськогосподарським підприємством ''Червоний Маяк'' оскаржувалась вимога Управління Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області (вих. №369/02 від 17.01.2015) з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а також доданий до цієї вимоги розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій. Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.03.2015, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2015, в задоволення адміністративного позову Приватному сільськогосподарському підприємству ''Червоний Маяк'' відмовлено в повному обсязі (а.с.59-62).
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Таким чином, з урахуванням того, що заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах в розмірі 38228,38 грн., відповідачем у встановлені законодавством строки не сплачена, доказів погашення відповідачем зазначеної заборгованості станом на день розгляду цього спору не надано, суд вважає, що позовні вимоги Управління Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), згідно статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 69, 70, 71, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов Управління Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області - задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства ''Червоний Маяк'' (код ЄДРПОУ 30904409) на користь Управління Пенсійного фонду України в Корюківському районі Чернігівської області (код ЄДРПОУ 21395861) на р/р 25603303202052 в філії ЧОУ АТ В«ОщадбанкВ» м. Чернігів, МФО 353553 заборгованості по пільгових пенсіях у розмірі 38228 (тридцять вісім тисяч двісті двадцять вісім) грн. 38 коп.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя Л.О. Поліщук
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2015 |
Оприлюднено | 20.07.2015 |
Номер документу | 46735753 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Поліщук Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні