Постанова
від 14.07.2015 по справі 904/1749/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.07.2015 року Справа № 904/1749/15

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді Кощеєва І.М. ( доповідач ),

суддів: Бахмат Р.М., Євстигнеєва О.С.

секретар судового засідання Назаренко С.Г.

представники сторін:

від прокурора: Соколов Є.А. - прокурор відділу прокуратури області

від позивача: представник в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

від відповідача: Залозний В.В. - представник ( дов. від 08.04.2015 р. № 2 )

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу

селянського (фермерського) господарства "МАЯК"

на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 18.05.2015 року у справі

за позовом Прокурора Криворізького району Дніпропетровської області,

м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область в інтересах державі в особі

Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області,

с. Вільне, Дніпропетровська область

до селянського (фермерського) господарства "МАЯК",

с. Веселе, Дніпропетровська область

про зміну умов договору оренди земельної ділянки б/н від 01.06.2007

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Криворізького району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області звернувся до господарського суду із позовом до селянського ( фермерського ) господарства "МАЯК" про внесення змін до п. п. 3, 6 договору оренди земельної ділянки від 01.06.2007 р., зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 06.07.2009 р. за №040912101016, укладеного між Криворізькою районною державною адміністрацією та СФГ "МАЯК", виклавши їх в наступній редакції: "п.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 06.02.2015 становить 170 831,31 грн." "п.6. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3,0% від нормативної грошової оцінки, що складає 5 124,94 грн. (п'ять тисяч сто двадцять чотири гривні 94 копійки), яка не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, встановлюється і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні, що є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки від 01.06.2007, від внесення яких селянське (фермерське) господарство "МАЯК" ухиляється.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 18.05.2015 р. ( суддя Соловйова А.Є. ) у справі № 904/1749/15 позов задоволено в повному обсязі - внесено зміни

до п. п. 3, 6 Договору оренди земельної ділянки від 01.06.2007 р., зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 06.07.2009 р. за № 040912101016, укладеного між Криворізькою районною державною адміністрацією Дніпропетровської області та селянським (фермерським) господарством "МАЯК", виклавши їх в наступній редакції: "п.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 06.02.2015 становить 170 831,31 грн." "п.6. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3,0 % від нормативної грошової оцінки, що складає 5 124,94 грн. (п'ять тисяч сто двадцять чотири гривні 94 копійки), яка не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, встановлюється і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Не погодившись з вказаним рішенням суду, селянське (фермерське) господарство "МАЯК" звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, просить суд скасувати оскаржуване рішення, та постановити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

На обґрунтування своєї апеляційної скарги, Відповідач посилається на те, що Законом України від 06.09.2012 р. № 5245-17 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» було внесено зміни до ст. 122 Земельного кодексу України, а також до ст. 4 Закону України «Про оренду землі», які набрали чинності 01.01.2013 р. та відповідно до яких розпорядником вищезазначеної земельної ділянки з 01.01.2013 р. стало Управління Держземагенства у Дніпропетровській області. Тому, Відповідач вважає, що в позові Прокурора Криворізького району Дніпропетровської області вказаний неналежний Позивач, а вимога Криворізької районної державної адміністрації щодо укладення додаткової угоди є перевищенням органом державної влади повноважень наданих законодавством України.

Скаржник зазначає на відсутності доказів затвердження Криворізькою районною радою технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 06.02.2015 р. відповідно до вимог ст. 23 Закону України "Про оренду земель". Наявний в матеріалах справи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки в сумі 170 831 грн. 31 коп. станом на 06.02.2015 р. не може бути підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного сторонами, в частині розміру орендної плати, оскільки дана оцінка проводилась без прийняття рішення органу місцевого самоврядування та ним не затверджувалась. Рішень щодо затвердження розміру орендної плати, виходячи з положень пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, не приймалося, так само як і не приймалося рішень про внесення змін до договорів оренди землі ( у тому числі до укладеного з СФГ «Маяк» договору оренди землі від 01.06.2007 р. ) з метою приведення розміру орендної плати у відповідності до вимог законодавства України.

Також, Відповідач вважає, що на час виникнення спору ( 27.02.2015 р. ) не існує будь яких підстав вносити зміни до договору оренди земельної ділянки площею 6,7968 га №б/н від 01.06.2007 р., оскільки набрав чинності Закон України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» № 1166-УІІ від 27.03.2014 р., якими внесено зміни до пп.288.1.5 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України щодо встановлення розміру орендної плати, річна сума платежу якої не може бути меншим 3 відсотків нормативної грошової оцінки. До 31.12.2014 року орендна плата відносилась до загальнодержавних податків, то встановлення ставок відносилось до виключної компетенції Верховної Ради України. У зв'язку зі зміною законодавства України, плата за землю - складова податку на майно (місцевий податок). Відповідно до ст. 284 Податкового кодексу України органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

У відзиві на апеляційну скаргу, Прокурор просить суд залишити рішення господарського суду Дніпропетровської області від 18.05.2015 р. по справі № 904/1749/15 без змін, а апеляційну скаргу СФГ «Маяк» без задоволення, оскільки при пред'явленні позовної заяви прокурор правомірно застосував норми діючого Закону України «Про прокуратуру», а відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна

влади. У зв'язку із прийняттям Закону України від 06.09.2012 р. № 5254-17 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» внесення змін до договорів оренди землі сільськогосподарського призначення, які укладено після 01.01.2013 р., належить до компетенції Головного управління Держземагенства у Дніпропетровській області. Договір оренди зазначений в позові укладений до 31.12.2012 р. тому розпорядником земельної ділянки виступає Криворізька районна державна адміністрація. Відсутність додаткової угоди по договору оренди земельної ділянки завдає шкоду державній власності, розпорядником якої згідно договору оренди земельної ділянки є Криворізька районна державна адміністрація.

Прокурор вказує на те, що рішенням виконавчого комітету Криворізької районної ради від 20.06.1995 р. № 48 затверджено показники грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь по господарствам Криворізького району Дніпропетровської області. Згідно листа Державного агентства земельних ресурсів України коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася. Кумулятивне значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель з 1995 року станом на 1 січня 2015 становить 3,997. Постановою Кабінету Міністрів України № 1185 від 31.10.2011 р. «Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» передбачено, що для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 01.07.1995 р. ( з урахуванням індексації ) застосовується коефіцієнт 1,756. Отже, станом на 2015 рік нормативна грошова оцінка 1 га сільськогосподарських угідь Веселівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області становить: 1 гектар ріллі - 25 134,08 грн. (3581,00 грн. х 1,756); 1 гектар багаторічних насаджень - 28 442,65 грн. (7116,00 грн. х 3,997); 1 гектар пасовищ - 3 313,51 грн. (829,00 х 3,997). Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Нормативну грошову оцінку земельної ділянки СФГ «Маяк» площею 67 968 кв. м. для розширення селянського (фермерського) господарства, що розташована на території Веселівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області проведено законно та складає 170 831,31 грн. ( 25134,08 грн. х 6,7968 га ).

Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому Прокурор вважає, що законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Таким чином, з моменту набрання чинності Податковим кодексом України та внесення до нього змін Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», до договору оренди земельної ділянки від 01.06.2007 р. повинні були внесені зміни щодо розміру орендної плати у відповідності до норм законодавства.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 11.06.2015 р. колегією суддів у складі: головуючого судді Кощеєва І.М., суддів: Євстигнеєва О.С., Бахмат Р.М. прийнято до свого провадження апеляційну скаргу селянського ( фермерського ) господарства "МАЯК" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 18.05.2015 р. Розгляд справи призначено на 01.07.2015 р.

Розгляд апеляційної скарги відкладався з 01.07.2015 р. на 14.07.2015 р.

Представник Позивача в призначений час в судове засідання не з'явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час і місце проведення судових засідань, що підтверджується Рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Клопотання про відкладення розгляду справи від Позивача до суду не надходило.

Ст. 22 ГПК України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представника сторони - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без його участі, якщо нез'явлення цього представника не перешкоджає вирішенню спору.

Ст. 77 ГПК України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Абзацом 1 п. 3.9.2. Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18 визначено, що у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи те, що залучені до матеріалів справи докази дозволяють визначитись відносно законності оскаржуваного рішення, судова колегія дійшла до висновку про можливість розгляду апеляційної скарги у відсутності представника Позивача.

У судовому засіданні 14.07.2015 р. оголошена вступна та резолютивна частини постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 01.06.2007 р. між Криворізькою районною державною адміністрацією ( Орендодавець ) та селянським ( фермерським ) господарством "МАЯК" ( Орендар ) укладено Договір оренди земельної ділянки ( надалі - Договір ), відповідно до умов якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення загальною площею 6,7968 га, в т.ч. ріллі 6,7968 га, кадастровий номер 1221881200040010721, для розширення селянського ( фермерського ) господарства, яка знаходиться на території Веселівської сільської ради ( п. п. 1.1., 2 Договору ). Договір оренди зареєстровано у Криворізькому відділу Дніпропетровської регіональної філії Державне підприємство "Центр Державного земельного кадастру", про що у Книзі записів державної реєстрації 06.07.2009 вчинено запис №040912101016. Договір укладено на 49 років ( п. 5 Договору ).

Згідно з п. 3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 62 100 грн.

Відповідно до п. 6 Договору, орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі земельного податку за 1 га в рік, з урахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки землі згідно чинного законодавства України. Виплата орендної плати проводиться шляхом перерахування Орендарем на відповідний рахунок сільської (селищної) ради на території якої розташована відповідна земельна ділянка у повному розмірі до 01 грудня кожного поточного року. Орендна плата вноситься щомісячно. Орендар має право на дострокову виплату орендної плати згідно діючого законодавства України.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв'язується у судовому порядку ( п. п. 26, 27 Договору ).

01.07.1995 р. була проведена нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь в Україні відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213.

За результатами її проведення отримані значення нормативної грошової оцінки 1 гектара угідь (ріллі та перелогів, багаторічних насаджень, природних сіножатей та пасовищ) в цілому по Україні, Автономній Республіці Крим і областях, адміністративних районах та сільськогосподарських підприємствах.

Рішенням виконавчого комітету Криворізької районної ради від 20.06.1995 р. № 48 затверджено показники грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь по господарствам Криворізького району Дніпропетровської області.

Так, відповідно до інформації управління Держземагенства у Криворізькому районі, станом на 01.07.1995 р. затверджені наступні показники нормативної грошової оцінки 1 га сільськогосподарських угідь по сільськогосподарському підприємству КСП "Южний" Веселівської сільської ради Криворізького району: 1 гектар ріллі - 3581,00 грн.; 1 гектар багаторічних насаджень - 7116,00 грн.; 1 гектар пасовищ - 829 грн.

Згідно листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 р. № 6-28-0.22-215/2-15 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася. Кумулятивне значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель з 1995 року станом на 1 січня 2015 становить 3,997.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.02.2015 р. вих. № 362/2/1, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: с. Веселе, яка знаходиться у користуванні селянського (фермерського) господарства "МАЯК" становить 170 831,31 грн. ( а. с. 21 ). Розмір земельного податку становить: 6,7968 га (площа земельної ділянки) х 25 134,08 грн. (нормативно-грошова оцінка за 1 га ріллі станом на 01.01.2015 р. ) х 3% = 5 124,94 грн ( а. с. 22 ).

Прокурор Криворізького району Дніпропетровської області вважає, що прийняття Податкового кодексу України, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди землі від 01.06.2007 р., проти чого ухиляється Відповідач, що і є причиною спору.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з доведеності та обґрунтованості позовних вимог Прокурора, встановивши обставини стосовно того, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, і оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Колегія суддів вважає такий висновок господарського суду у справі передчасним з огляду на наступне.

Предметом спору у даній справі є вимога прокурора в інтересах держави в особі Криворізької районної державної адміністрації про внесення зміни до п. п.3, 6 договору оренди земельної ділянки від 01.06.2007 р., щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 06.02.2015 р. та стосовно розміру орендної плати.

За приписами ст. ст. 627, 628, 629 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Згідно ст. ст. 651, 652 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Положеннями ст. 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Орендна плата за землю визначена у ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Положеннями п. п. 7, 8 Договору сторони погодили, що зміна умов договору оренди можлива.

Отже, як нормами чинного законодавства так і умовами укладеного між сторонами договору встановлена можливість внесення змін до договору, а оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

В той же час, нормою ст. 2 Закону України "Про плату за землю" (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) закріплено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим законом. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 р. Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом, згідно зі статтею 288 якого, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 % нормативної грошової оцінки.

Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (ст. 271 ПК України).

Відповідно до пп. 14.1.125. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII Податкового кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу 5 ст. 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також

юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (ст. 6 Закону України "Про оцінку земель").

Законом України від 06.09.2012 р. №5245-17 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» було внесено зміни до ст. 122 Земельного кодексу України, а також до ст. 4 Закону України «Про оренду землі», які набрали чинності 01.01.2013 р. та відповідно до яких встановлюються повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування. Так згідно з ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування для всіх потреб.

За приписами ст. ст. 15, 18 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Положеннями ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується рішенням відповідної сільської, селищної і міської ради.

До виключної компетенції міської ради, згідно з п. п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

За змістом ст. 32 ГПК України, наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору, встановлюється господарським судом на підставі доказів - фактичних даних, що встановлюються певними засобами доказування.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Задовольняючи позовні вимоги у даній справі про внесення змін до договору оренди, суд першої інстанції встановив, що згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.02.2015 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: с. Веселе, яка знаходиться у користуванні селянського (фермерського) господарства "МАЯК" становить 170 831,31 грн.

Проте, в матеріалах справи відсутнє рішення органу місцевого самоврядування про проведення оцінки земель, прийняте відповідно до приписів ст. 15 Закону України "Про оцінку земель", як й відсутнє в матеріалах справи рішення відповідної ради, прийняте у відповідності до ст. 23 цього Закону про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що залишено господарським судом поза увагою, у зв'язку з чим місцевий суд прийшов до помилкового висновку у справі.

З огляду на викладене, приймаючи рішення по даній справі, суд першої інстанції неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, а тому, згідно ст. 104 ГПК України, оскаржуване рішення слід скасувати та в задоволені позову відмовити.

Керуючись ст. ст. 101- 105 ГПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу селянського (фермерського) господарства "МАЯК" задовольнити.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 18.05.2015 р. у справі № 904/1749/15 скасувати.

Прийняти нове рішення.

Відмовити в задоволенні позовних вимог .

Стягнути з Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області на користь селянського (фермерського) господарства "МАЯК" - 609 грн. 00 коп. витрат на сплату судового збору, за розгляд апеляційної скарги, про що видати наказ.

Виконання постанови щодо видачі наказу доручити господарському суду Дніпропетровської області

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Постанова складена у повному обсязі 15.07.2015 року

Головуючий суддя І.М.Кощеєв

Суддя Р.М.Бахмат

Суддя О.С. Євстигнеєв

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.07.2015
Оприлюднено20.07.2015
Номер документу46763703
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1749/15

Ухвала від 10.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 06.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 01.07.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Постанова від 14.07.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 25.05.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 28.04.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 28.04.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 16.04.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 05.03.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні