донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
15.07.2015 справа №908/1125/15-г
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді:Мартюхіної Н.О. суддівАгапова О.Л., Кододової О.В. від скаржникане з'явився від позивача:Шеремет З.В. - за довіреністю від боржникане з'явився від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: розглянувши апеляційну скаргу Шеремет З.В. - за довіреністю Товариства з обмеженою відповідальністю «Волна - 2000» м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року у справі№ 908/4225/13 (суддя Гончаренко С.А.) за позовомВиконавчого комітету Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Волна - 2000», м. Запоріжжя Запорізька міська рада, м. Запоріжжя про доповнення розділу 1 та внесення змін до п. 3.1 договору оренди землі № 766 від 06.04.2001р. ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року позов Виконавчого комітету Запорізької міської ради, м. Запоріжжя було задоволено;
-доповнено розділ 1 договору оренди земельної ділянки від 06.04.2001р. за № 766, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Волна-2000", пунктом 1.5 в такій редакції: " 1.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2638052 грн. 64 коп. (в цінах 2013 року).";
-змінено п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 06.04.2001р. за № 766, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Волна-2000", виклавши його в такій редакції: " 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 79141,57 грн. (сімдесят дев'ять тисяч сто сорок одна грн. 57 коп.), що складає трьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року.";
стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Волна-2000" (вул. Правди, буд. 59-а, кв. 10, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69600; адреса для листування: вул. 12 Квітня, буд. 17, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69001; код ЄДРПОУ 25490962) на користь Запорізької міської ради (пр. Леніна, буд. 206, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69105, код ЄДРПОУ 04053915) 1147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. 00 коп. судового збору. Видано наказ після набрання рішенням законної сили.
Не погодившись з прийнятим рішенням суду першої інстанції, Виконавчий комітет Запорізької міської ради, м. Запоріжжя звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить:
- скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року по справі № 908/4225/13 і прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити.
В підтвердження доводів апелянт посилається на те, що до правовідносин, що врегульовані спірним договором не можна застосовувати норми Податкового кодексу України, як підставу для зміни розміру орендної плати, оскільки закон не має зворотної сили у часі.
Так, апеллянт вказує, що Договір був укладений сторонами задовго до прийняття Податкового кодексу України, а розмір орендної плати в договорі визначено сторонами на підставі Закону України "Про плату на землю".
Апеллянт зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Волна - 2000», м. Запоріжжя не має права в односторонньому порядку змінювати розмір орендної плати, а рішення про зміну коефіцієнтів не є обов'язковим для нього, як суб'єкта цивільно-правових відносин, врегульованих договором оренди. Також, на думку апелянта, взагалі відсутні підстави для зміни розміру орендної плати, по-перше, визначений розмір постійно коригується на коефіцієнт інфляції, а по-друге, за умовами договору розмір орендної плати, індексація, відповідальність за порушення зобов'язань, термін та порядок їх внесення переглядається виключно за згодою сторін.
Ухвалою від 09.06.2015р. апеляційна скарга була прийнята до провадження Донецьким апеляційним господарським судом.
06.07.2015 року через канцелярію суду надійшов відзив від представника Виконавчого комітету Запорізької міської ради на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити в силі рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року по справі № 908/4225/13 за позовом Виконавчого комітету Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Волна - 2000», м. Запоріжжя, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Запорізької міської ради про внесення змін до договору оренди землі № 766 від 06.04.2001р., а апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.
Крім того, додано клопотання про участь у судовому засіданні в режим відео конференції, в якому позивач просить постановити ухвалу про участь Виконавчого комітету Запорізької міської ради, м. Запоріжжя у судовому засіданні з розгляду апеляційної скарги на рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015р. по справі №908/4225/13 у режимі відеоконференції та провести відео конференцію в приміщенні господарського суду Запорізької області (м.Запоріжжя, вул. Шаумяна, 4).
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 08.07.2015 року у задоволенні клопотання Виконавчого комітету Запорізької міської ради, м. Запоріжжя про проведення судового засідання 15.07.2015 року у справі №908/4225/13 у режимі відеоконференції відмовлено, у зв'язку з тим, що на теперішній час технічне оснащення суду не завершено, а технічні засоби відсутні.
15.07.2015 року з'явився представник позивача та третьої особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, який підтримав доводи відзиву наданого раніше та просив залишити в силі рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року по справі № 908/4225/13 за позовом Виконавчого комітету Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Волна - 2000», м. Запоріжжя, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Запорізької міської ради про внесення змін до договору оренди землі № 766 від 06.04.2001р., а апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.
15.07.2015 року представник апелянта у судове засідання апеляційної інстанції не з'явився. Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України про час і місце проведення судового засідання сторін по справі було повідомлено належним чином. Явка сторін у судові засідання апеляційної інстанції не була визнана обов'язковою.
Особливості меж перегляду справи в апеляційній інстанції, передбачені нормами ст. 101 ГПК України, які полягають у тому, що у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Нормами частини 2 цієї статті передбачено, що апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи, проаналізувавши застосування судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.
Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 12, 122 Земельного кодексу України до повноважень міської ради в галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальної громади, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності. Міська рада, як суб'єкт права комунальної власності на землю, має право володіння, користування і розпорядження землями комунальної власності та здійснює розпорядження землею на свій розсуд в інтересах територіальної громади.
Статтею 11 Цивільного кодексу України закріплено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Відповідно до п. 2 цієї статті підставою виникнення цивільних прав та обов'язків є договори та інші правочини.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Частина 7 ст. 93 Земельного кодексу України встановлює, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Як вбачається з матеріалів справи, 18.11.1998р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 11 "Про передачу виконавчому комітету Запорізької міської ради повноважень у сфері регулювання земельних відносин".Вказаним рішенням позивачу передані повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок територіальної громади м. Запоріжжя.
На підставі рішення Запорізької міської ради № 41/85 від 25.01.2001р. між Запорізькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Волна-2000" був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець надає в оренду, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для прибережної захисної смуги р. Дніпро і використання її згідно з проектом будівництва, загальною площею 1,4874 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Чубанова 2-в.
Договір посвідчено нотаріально та зареєстровано у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що 06.04.2001р. вчинено запис № 766.
Відповідно до ст. 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності, в строки визначені у договорі.
Згідно ст. 96 Земельного кодексу України на орендаря покладено обов'язок своєчасно та у повному обсязі вносити орендну плату.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що пунктом 3.1 Договору визначено, що плата встановлена за один календарний рік у розмірі 14613,71 грн. за загальну площу земельної ділянки і вноситься Орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати.
Пунктами 3.3 та 3.4 Договору оренди визначено, що умови договору оренди про розмір орендної плати можуть переглядатися за згодою сторін. Індексація суми орендної плати проводиться, у разі збільшення, відповідно до законів України, розміру земельного податку, пропорційно.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата, із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Частинами 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").
Пунктом 2 ч. 4 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" закріплено мінімальний розмір річної орендної плати, зокрема вказано, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
За приписами статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12% нормативної грошової оцінки.
Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (стаття 271 цього Кодексу).
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з вимогами пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. розмір орендної плати не може бути меншим розміру земельного податку для земель сільськогосподарського призначення та трикратного розміру земельного податку для інших категорій земель.
Рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у и. Запоріжжя" на підставі Закону України "Про оренду землі", в інтересах територіальної громади міста та з метою збільшення міського бюджету, затверджені розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального використання у м. Запоріжжя.
26.06.2012р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. № 16" "Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", яке було оприлюднене 24.07.2012р. в газеті "Запорізька січ" та набрало чинності 01.01.2013р.
Рішенням № 37 встановлено, що для земельних ділянок м. Запоріжжя (крім тих категорій земель, які зазначені в пунктах 2-11 додатку до Рішення № 37) застосовується коефіцієнт 3. Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди дорівнює трикратному розміру земельного податку.
Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
03.03.2008 р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", згідно якого вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки.
Згідно ст. 18 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Таким чином, для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться у користуванні відповідача, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації 2008 року з урахуванням індексації.
Ст. 20 Закону України "Про оцінку землі" визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг.
Так, дослідивши наявні матеріали справи, судом апеляційної інстанції встановлено, що за даними витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданого Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області від 15.02.2013р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:03:044:0039, загальною площею 1,4874 га, яка знаходиться по вул. Чубанова, 2-в у м. Запоріжжі, складає 2638052,64 грн., а відповідно розмір орендної плати за користування земельною ділянкою складає 79141,57 грн.
Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до вимог ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що на виконання вимог вказаної норми та з метою досягнення взаємної згоди Запорізькою міською радою було направлено на адресу ТОВ «Волна-2000», м. Запоріжжя пропозицію від 28.05.2013р. за вих. № 01/02-21/01750 щодо внесення змін до Договору оренди, а саме: викласти в новій редакції п. 3.1 Договору: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 79141,57 грн. (сімдесят дев'ять тисяч сто сорок одна грн. 57 коп.), що складає трьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року". ТОВ «Волна-2000», м. Запоріжжя отримав дану пропозицію 31.05.2013р.
Згідно з матеріалами справи, колегією суддів апеляційної інстанції встановлено, що на теперішній час додаткову угоду про внесення змін до Договору оренди сторонами не укладено, а апелянтом не вжито дій, що свідчать про намір внести зміни до Договору оренди.
У зв'язку з вищенаведеним та оскільки, умови спірного договору оренди земельної ділянки, укладеного між позивачем та відповідачем не відповідають нормам діючого законодавства а також рішенню Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 та рішенню від 26.06.2012р. № 37 суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правомірно задовольнив позовні вимоги про приведення договору оренди земельної ділянки від 06.04.2001 р. за № 766, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Волна-2000" у відповідність до діючого законодавства шляхом доповнення п. 1,5 та зміни п. 3.1
Крім того, слід зазначити, що з 01.01.2015р. набрали чинності зміни до Податкового кодексу України, в тому числі щодо сплати орендної плати за землю.
Відповідно до п. 14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до положень ст. 10 Податкового кодексу України податок на майно належить до місцевих податків.
Пунктом 10.2 ст. 10 Податкового кодексу України передбачено, що місцеві ради обов'язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).
Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки.
Тобто, з 01.01.2015 ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, повинна встановлюватись відповідною місцевою радою.
Пунктами 12.3.4, 12.3.5 ст. 12 Податкового кодексу України встановлено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). У разі якщо міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідного місцевого податку, що є обов'язковим згідно з нормами цього Кодексу, то плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.
Так, на день прийняття оскаржу вального рішення по справі Запорізькою міською радою рішення щодо встановлення ставки податку за земельні ділянки міста не було прийнято.
Таким чином, згідно вищенаведеного суд апеляційної інстанції зазначає, що судом першої інстанції правомірно було визначено те, що до прийняття Запорізькою міською радою рішення про встановлення нової ставки податку в межах, визначених ст. 274 Податкового кодексу України, розрахунок розміру орендної плати за землю має здійснюватись, виходячи із ставки податку в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
У відповідності до ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору у судовому порядку, зобовязання зінюються з моменту набрання рішення суду про зміну договору законної сили.
Що стосується заперечень апелянта з посиланням на ст. 58 Конституції України то судом апеляційної інстанції вони відхиляються, оскільки положення ч. 1 вказаної норми, згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, стосуються лише людини і громадянина - фізичної особи. Однак, про відповідальність у зв'язку із змінами договору оренди землі та підвищенням оплати оренди землі - не йдеться.
Таким чином, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла до висновку, що рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року винесено відповідно до норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає залишенню без змін.
Апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Волна - 2000»м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року по справі № 908/4225/13 підлягає залишенню без задоволення.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Волна - 2000»м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року по справі № 908/4225/13 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2015 року по справі № 908/4225/13 залишити без змін.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом 20 днів.
Головуючий суддя Н.О. Мартюхіна
Судді: О.Л. Агапов
О.В. Кододова
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2015 |
Оприлюднено | 20.07.2015 |
Номер документу | 46763735 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні