cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
13.07.2015 справа №908/2190/15-г
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: суддівБудко Н.В. Мартюханої Н.О., Сгара Е.В. при секретарі: за участю представників сторін: від позивача (скаржника): від відповідача: розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу на рішення господарського суду від у справіЛебеденко В.В. Не з'явився; Не з'явився; Дружківської міської ради м.Дружківка, Донецької області Запорізької області 14.05.2015 р. № 908/2190/15-г (суддя Алейникова Т.Г.) за позовом до Дружківської міської ради м.Дружківка, Донецької області Товариства з обмеженою відповідальністю "НТП Стройгипс" м.Дружківка, Донецької області проЗобов'язання оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку ВСТАНОВИВ:
Позивач, Дружківська міська рада м.Дружківка, Донецької області, звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "НТП Стройгипс" м.Дружківка, Донецької області про зобов'язання оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 14.05.2015 р. у справі №908/2190/15-г в задоволенні позовних вимог Дружківської міської ради м.Дружківка, Донецької області до Товариства з обмеженою відповідальністю "НТП Стройгипс" м.Дружківка, Донецької області відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач, Дружківська міська рада м.Дружківка, Донецької області, звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Запорізької області від 14.05.2015 р. у справі № 908/2190/15-г скасувати та прийняти нове рішення, яким повністю задовольнити позовні вимоги Дружківської міської ради до ТОВ "НТП Стройгипс" про зобов'язання оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 20289 кв.м., яка розташована по вул.Нахімова, 8, м.Дружківка.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник посилається на те, що воно прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зазначив, що не оформлене право користування земельною ділянкою, яка використовується ТОВ "НТП Стройгипс", позбавляє Дружківську міську раду права нараховувати та, відповідно, стягувати до місцевого бюджету кошти за користування ТОВ "НТП Стройгипс" земельною ділянкою у зв'язку з відсутністю у відповідача правовстановлюючих документів на земельну ділянку. Скаржник посилається на те, що у зв'язку з неправомірним використанням земельної ділянки порушуються інтереси територіальної громади.
Господарський суд Запорізької області по справі № 908/2190/15-г відмовив в задоволенні позову Дружківської міської ради, посилаючись на те, що позивачем при зверненні до суду з позовною заявою, було помилково обрано невірний спосіб захисту своїх цивільних прав та інтересів, оскільки переліки способів захисту, встановлених Цивільним кодексом України та Господарським кодексом України, не передбачають такого способу захисту права як зобов'язання оформити правовстановлюючі документи на право користування земельною ділянкою. Отже, вимога, яка заявлена позивачем в своєму позові, не може бути предметом спору та розглядатись як самостійна позовна вимога.
Вищевикладене, на думку заявника, є підставою для скасування незаконного та необґрунтованого рішення суду першої інстанції.
Представники сторін у судове засідання не з'явилися з невідомих суду причин, про причини неявки суд не повідомили.
Відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього; апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з мотивів, викладених у постанові, виходячи з наступного.
Дружківська міська рада відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування" має статус органу місцевого самоврядування, що представляє інтереси територіальної громади та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування.
Відповідні ради здійснюють права суб'єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад (п. 5 ст. 16 ЗУ "Про місцеве самоврядування").
Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності (ст. 83 Земельного кодексу України).
Відповідно до вимог ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень міської ради в сфері регулювання земельних відносин на території міста відноситься здійснення контролю за виконанням і охороною земель комунальної власності, дотримання земельного, екологічного законодавства, надання земельних ділянок в користування, передача їх у власність із земель комунальної власності.
Статтями 13, 14 Конституції України визначено, що земля та інші природні ресурси є об'єктами права власності українського народу, від імені якого права власника здійснюються органами державної влади та місцевого самоврядування, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Як свідчать матеріали справи, 20.09.2013 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "НТП Стройгипс" звернулось з листом до Дружківської міської ради, в якому просить надати дозвіл на підготовку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0289 га в оренду для обслуговування та експлуатації виробничих споруджень за адресою: вул.Нахімова, 8.
Рішенням Дружківської міської ради від 16.10.2013 р. № 6/37-29 надано дозвіл ТОВ "НТП Стройгипс" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у оренду для обслуговування та експлуатації виробничих та допоміжних споруд за адресою: вул. Нахімова, 8, орієнтовною площею 2,0289 га із земель промисловості комунальної власності Дружківської міської ради.
Оскільки проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "НТП Стройгипс" на розгляд та затвердження міській раді в установленому порядку представлений не був, і, відповідно, договір оренди зазначеної земельної ділянки не був укладений, Дружківська міська рада зверталась до ТОВ "НТП Стройгипс" з листами від 05.11.2014 р. № 17-1709/1-01 та від 12.12.2015 р. № 11-0210-01 про оформлення правовстановлюючих документів на землю. Проте відповіді на ці листи Дружківська міська рада не отримала.
Відповідно до інформаційної довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна земельної ділянки кадастровим номером 1411700000:00:006:0768 зазначено, що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості відсутні.
Листом № 17 від 19.01.2015 р. за підписом в.о. начальника відділу держземагентства у м.Дружківці Донецької області Являнської М.І. повідомлено, що станом на 01.01.2013 р. правовстановлюючі документи на земельну ділянку кадастровим номером 1411700000:00:006:0768 за адресою: вул.Нахімова, 8, площею 2,0289 га втратили чинність або не були зареєстровані.
Відповідно до інформації з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна право власності ТОВ "НТП Стройгипс" на нерухоме майно, а саме: навіс (під складом УПТК), будівлю пілорами, арматурний цех, склад тарного зберігання паливно-мастильних матеріалів, розташоване за адресою: Донецька область, м.Дружківка, вул.Нахімова, 8 виникло на підставі договору купівлі-продажу від 27.04.2010 р.; площа земельної ділянки під нерухомим майном складає 20289,0 кв.м.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених цим Кодексом.
В позовній заяві позивачем зазначено, що земельна ділянка площею 20289 кв.м. під розміщення навісу (під складом УПТК), будівлі пілорами, арматурного цеху, складу тарного зберігання паливно-мастильних матеріалів використовується без правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що є порушенням вимог ст. 125 Земельного кодексу України, якою передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Отже, приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі, одержання документа, що засвідчує право на неї та державної реєстрації забороняється. Документи про набуття права власності на землю або право користування земельною ділянкою, в тому числі на оренду земельної ділянки видаються на підставі відповідних рішень органів самоврядування.
Відповідно до вимог ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України ТОВ "НТП Стройгипс", на думку позивача, зобов'язане було звернутися до Дружківської міської ради для затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та з дотриманням порядку, який зазначений у вказаних приписах чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки.
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
За приписами ст. 26 Закону України "Про землеустрій" замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.
Статтею 28 Закону України "Про землеустрій" визначено, що розробники документації із землеустрою зобов'язані, зокрема, виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором. Максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору.
Позивач, звертаючись до суду з даним позовом, не доводив своєї участі в процесі розробки документації з землеустрою спірної земельної ділянки, доказів укладення відповідного договору з розробником документації із землеустрою не надавав.
У рішенні Дружківської міської ради № 6/37-29 від 16.10.2013 р. не встановлено строку, в який відповідачу необхідно надати розроблений проект землеустрою на затвердження міській раді з метою оформлення землекористування, що свідчить про безпідставність заявлених позовних вимог.
Під об'єктами нерухомості апеляційний господарський суд зазначає, що в силу вимог ст. 123 Земельного кодексу України та приписів Закону України "Про місцеве самоврядування", оформлення правовстановлюючих документів на землю здійснюється на підставі рішення ради, яке, в свою чергу, повинно прийматись за результатами розгляду і затвердження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки. З огляду на відсутність в матеріалах справи доказів розроблення такого проекту, зазначені вимоги є передчасними.
Дії відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України, а також приписів Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" можуть бути здійсненими за результатами розгляду і затвердження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки, який ще не був наданий відповідачу.
Колегія суддів вважає, що заявлені позовні вимоги не узгоджуються з підставами звернення позивача до суду - несплата відповідачами земельного податку за користування спірною земельною ділянкою, адже чинним законодавством визначені спеціально уповноважені органи для проведення перевірок дотримання вимог земельного законодавства, а також визначено методики розрахунків розміру шкоди, завданої державі внаслідок невиконання вимог закону.
Отже, за висновком судової колегії, відповідно до вимог ст. 43 ГПК України рішення господарського суду Запорізької області від 14.05.2015 р. у справі № 908/2190/15-г підлягає залишенню без змін з мотивів, викладених у постанові.
Судові витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги в порядку ст.49 ГПК України підлягають віднесенню на заявника.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального Кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
За приписами ст. 34 Господарського процесуального Кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обґрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.33, ст.34 Господарського процесуального кодексу України.
Приймаючи до уваги викладене, керуючись ст. ст.ст. 99, 101, 102, 103, 104, 105 ГПК України, Донецький апеляційний господарський суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Рішення господарського суду Запорізької області від 14.05.2015 р. у справі №908/2190/15-г залишити без змін.
Апеляційну скаргу Дружківської міської ради м.Дружківка, Донецької області на рішення господарського суду Запорізької області від 14.05.2015 р. у справі № 908/2190/15-г - залишити без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя : Н.В. Будко
Судді: Н.О.Мартюхіна
Е.В.Сгара
Надруковано 6 прим.:
1 - до справи;
1-скаржнику (позивачу);
1 - відповідачу;
1 - у справу;
1 - ДАГС;
1 - ГСЗО.
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2015 |
Оприлюднено | 21.07.2015 |
Номер документу | 46854436 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Будко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні