Постанова
від 13.07.2015 по справі 806/1573/15
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2015 року м. Житомир справа № 806/1573/15

час прийняття: 14 год. 40 хв. категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Романченка Є.Ю.,

секретар судового засідання Длугаш О.В.,

за участю: представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

представника третьої особи ОСОБА_3, ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" до Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Агро Гідність", Відділ Держземагенства в Ружинському районі Житомирської області, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання протиправним та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії,

встановив:

Приватне акціонерне товариство "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" (далі - ПАТ "ТАКО") звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати рішення Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень : індексний номер 19985976 від 13.03.2015, індексний номер 19928545 від 12.03.2015, індексний номер 19986466 від 13.03.2015 та зобов’язати Реєстраційну служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області внести запис в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно про скасування державної реєстрації права оренди земельних ділянок: кадастровий номер земельної ділянки 182581600:04:000:0160, що виникло на підставі договору землі від 11.03.2015, укладеного між ТОВ "АГРО ГІДНІСТЬ" та ОСОБА_7; кадастровий номер земельної ділянки 182581600:03:000:0128, що виникло на підставі договору землі від 03.03.2015, укладеного між ТОВ "АГРО ГІДНІСТЬ" та ОСОБА_6; кадастровий номер земельної ділянки 182581600:04:000:0159, що виникло на підставі договору землі від 11.03.2015, укладеного між ТОВ "АГРО ГІДНІСТЬ" та ОСОБА_8.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначило, що Реєстраційною службою Ружинського районного управління юстиції Житомирської області неправомірно зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право оренди земельних ділянок, що виникло на підставі договорів оренди землі між ТОВ "АГРО ГІДНІСТЬ" та громадянами ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_8, оскільки право користування позивача такими земельними ділянками, на підставі договорів оренди землі та додатків до них, зареєстровано значно раніше, ніж право користування вказаною землею за ТОВ "АГРО ГІДНІСТЬ". Крім того, додаткових угод про розірвання чи скасування в судовому порядку договорів укладених між ПАТ "ТАКО" та громадянами ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_8 немає.

В судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримала в повному обсязі та просила їх задовольнити з підстав, викладених в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні просила відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав, викладених в письмових запереченнях щодо позову.

Представники третіх осіб в судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечили зазначили про правомірність дій відповідача щодо проведення державної реєстрації земельних ділянок.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що між Приватним акціонерне товариство "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" та громадянами ОСОБА_7 (кадастровий номер земельної ділянки 1825281600:04:000:0160), ОСОБА_8 (кадастровий номер земельної ділянки 1825281600:04:000:0159) 15 вересня 2011 року було укладено договори оренди землі (договори укладені строком на 5 років) та громадянином ОСОБА_6 (кадастровий номер земельної ділянки 1825281600:03:000:0128) 12 липня 2010 року було укладено договір оренди землі (договір укладено строком на 10 років).

Щодо договорів укладених між позивачем та ОСОБА_7 та ОСОБА_8, суд зазначає слідуюче.

Відповідно до ст. 202 Земельного кодексу України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Вищевказані договори зареєстровані у відділі Держкомзему у Ружинському районі, про що у державному реєстрі земель вчинено запис 06 липня та 30 березня 2012 року.

Встановлено, що реєстраційною службою Ружинського районного управління юстиції Житомирської в березні 2015 року здійснено державну реєстрацію права оренди вищевказаних земельних ділянок, що виникло на підставі договору оренди землі між ТОВ "АГРО ГІДНІСТЬ" та громадянами ОСОБА_7, ОСОБА_8 та прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19986466 від 13.03.2015 року та № 19985976 від 13.03.2015 року.

Досліджуючи спірні правовідносини судом встановлено наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме та їх обтяжень" передбачено, що інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до ч.4 ст.3 зазначеного Закону, права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.

Згідно п.2 ч. 1 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених статтею 4-1 цього Закону.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 8 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме та їх обтяжень", орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.

Відповідно до п.1 ч.2 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень" та п.12 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень №703 державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема, щодо: обов'язкового дотримання письмової форми правочину та нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); повноважень заявника; відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; наявності факту виконання умов правочину, за якими закон та/або договір пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Відповідно до пункту 8-1 частини 2 статті 9 зазначеного Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень" під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

Як встановлено вище між Приватним акціонерне товариство "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" та власниками спірних земельних ділянок ОСОБА_7, ОСОБА_8 було укладено договори оренди землі від 15 вересня 2011 року, дані договори були зареєстровані у відділі Держкомзему у Ружинському районі Житомирської області, про що вчинено запис у книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За таких обставин, право користування позивача земельними ділянками на підставі договорів оренди землі та додатків до них зареєстровані значно раніше, ніж право користування вказаною землею за ТОВ "АГРО ІНВЕСТ", а строк закінчення чи розірвання договорів оренди землі між орендодавцями та позивачем не настав.

З наведених вище підстав, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача в частині визнання протиправними та скасування рішень Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19986466 від 13.03.2015 та № 19985976 від 13.03.2015 підлягають задоволенню.

Щодо протиправності рішення Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19928545, суд зазначає наступне.

Встановлено, що між позивачем та ОСОБА_6 12 липня 2010 року було укладено договір оренди землі, даний договір був зареєстрований 17 грудня 2010 року Ружинським відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК за №041022100085, про що свідчить запис у книзі запису державної реєстрації договорів оренди землі.

Як вказується в статті 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

З матеріалів справи вбачається, що вищезазначений договір оренди землі не пройшов державну реєстрацію у порядку, встановленому законом, виходячи з наступного

Суд зазначає, що реєстрація договору оренди землі від 12 липня 2010 року Ружинським відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК здійснювалася відповідно до пункт 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 № 43

Проте постановою Вищого адміністративного суду України від 20.04.2010, винесеною по справі № К-8025/09, вказана норма була визнана протиправною та скасована. На виконання вказаної постанови було прийнято наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 3 червня 2010 року № 433, яким виключено вказаний пункт Інструкції.

Судом встановлено, що договір оренди землі від 12 липня 2010 року, зареєстрований 17 грудня 2010 року Ружинським відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК за №041022100085, за відсутності законних підстав та повноважень, а тому на думку суду даний договір оренди землі не пройшов державну реєстрацію у порядку, встановленому законом.

Тому рішення Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19928545 земельної ділянки кадастровий номер земельної ділянки 182581600:04:000:0159, є правомірним оскільки підстав для відмови в проведенні такої реєстрації не було.

Щодо позовної вимоги про зобов’язання Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області внести запис в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно про скасування державної реєстрації права оренди земельних ділянок, що виникло на підставі договору оренди землі між ТОВ "АГРО ІНВЕСТ", то суд зазначає наступне.

Статтею 26 Закону визначено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

За таких обставин, оскільки даним судовим рішення скасовано спірні рішення реєстраційної служби, то у відповідача виникає обов'язок внести запис в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно про скасування державної реєстрації права оренди земельних ділянок у добровільному порядку.

З наведених вище підстав, позовні вимоги ПАТ "ТАКО" підлягають частковому задоволенню.

Керуючись статтями 86, 158 - 163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України - ,

постановив:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19986466 від 13.03.2015 року та № 19985976 від 13.03.2015 року.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Є.Ю. Романченко

Повний текст постанови виготовлено: 17 липня 2015 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.07.2015
Оприлюднено23.07.2015
Номер документу46964030
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1573/15

Ухвала від 29.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 17.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 26.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маслій В.І.

Ухвала від 20.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маслій В.І.

Ухвала від 01.10.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 01.10.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 27.08.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 27.08.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 13.07.2015

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

Ухвала від 18.05.2015

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні