Рішення
від 21.07.2015 по справі 926/856/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" липня 2015 р. Справа № 926/856/15

За позовом прокурора Кіцманського району Чернівецької області в інтересах держави в особі головного управління Держземагентства України у Чернівецькій області

до відповідачів:

1. Лужанської селищної ради

2. сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Припруття»

про визнання незаконними і скасування рішення органу місцевого самоврядування та повернення земельної ділянки

суддя Байталюк В. Д.

представники сторін:

від позивача - Каменецька Х. Д., довіреність від 24.07.2013 № 1/13;

від відповідача-1 - Катрюк Н. М., голова селищної ради;

від відповідача-2 - Пожидаєва Ю. Д., довіреність № 48 від 09.06.2015;

за участю прокурора Балицької Р. С.

СУТЬ СПОРУ: прокурор Кіцманського району Чернівецької області звернувся з позовом в інтересах держави в особі головного управління Держземагентства України у Чернівецькій області до Лужанської селищної ради та сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Припруття» про визнання незаконними і скасування рішення органу місцевого самоврядування та повернення земельної ділянки.

В обґрунтування своїх вимог прокурор посилається на те, що 28.01.2015 сесією Лужанської селищної ради прийнято рішення № 958, яким відповідно до пункту 1 додатку до рішення сесії, вирішено укласти із другим відповідачем договір на платне користування земельними ділянками без землевпорядної документації (на період її виготовлення) на земельні ділянки загальною площею 61 га з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

02.02.2015 Лужанська селищна рада уклала договір про платне користування земельною ділянкою із СТОВ «Припруття». Пунктом 1 даного договору встановлено, що землевласник (позивач) надає, а землекористувач (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку (без землевпорядної документації на період її виготовлення) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Відповідно до викопіювання з плану меж населеного пункту Лужанської селищної ради земельні ділянки знаходяться за межами населеного пункту смт Лужани.

На думку прокурора незаконне надання Лужанською селищною радою земельних ділянок відповідачу в порушення вимог чинного законодавства призвело до незаконного розпорядження земельними ділянками, які перебувають у державній власності, а тому пункт 1 додатку до рішення Лужанської селищної ради № 958 від 28.01.2015, у частині укладення із СТОВ «Припруття» договору на платне користування земельними ділянками без землевпорядної документації на період її виготовлення, на земельні ділянки загальною площею 61 га з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, є незаконним та підлягає скасуванню, а земельні ділянки загальною площею 61 га необхідно повернути державі в особі головного управління Держземагентства України у Чернівецькій області, оскільки земельні ділянки надані другому відповідачу в користування згідно незаконного договору, без його державної реєстрації в установленому Законом порядку.

Позивач позов прокурора підтримує у повному обсязі.

Відповідачі проти позову не заперечують. При цьому, другий відповідач у своєму відзиві на позовну заяву та заяві від 21.07.2015 просить суд відстрочити виконання рішення у даній справі до 01.11.2015 у зв'язку із використанням землі та необхідністю зібрати урожай.

У судовому засіданні прокурор збільшивши позовні вимоги просить суд також визнати недійсним договір про платне користування земельною ділянкою від 02.02.2015, укладений між відповідачами.

Враховуючи, що подана заява прокурора узгоджується із вимогами статей 22 та 29 Господарського кодексу України, суд дійшов висновку, що вона підлягає задоволенню.

Заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини у справі, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, дослідивши та оцінивши в сукупності надані докази, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини між сторонами, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав

Рішенням 40 сесії Лужанської селищної ради VI скликання № 958 від 28.01.2015 «Про укладання договорів на користування земельними ділянками без землевпорядної документації на період виготовлення землевпорядної документації, та про затвердження ставок орендної плати за користування земельною ділянкою у 2015 році», відповідно до пункту 1 додатку до нього, вирішено укласти із сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Припруття» договір на платне користування земельними ділянками без землевпорядної документації на період її виготовлення на земельні ділянки загальною площею 61 га з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

На виконання даного рішення 02.02.2015 між відповідачами підписано договір про платне користування земельною ділянкою, пунктами 1, 2 якого передбачено, що перший відповідач надає, а другий відповідач приймає в строкове платне користування земельну ділянку (без землевпорядної документації на період її виготовлення) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 61,00 га, в тому числі: 35,3802 га частина земельної ділянки кадастровий номер 7322555400:01:003:0548, та 25,6198 га частина земельної ділянки кадастровий номер 7322555400:01:002:0340, за рахунок земель запасу селищної ради в адміністративних межах Лужанської селищної ради Кіцманського району (за межами населеного пункту).

Договір укладено до 31.12.2015 до виготовлення землевпорядної документацій (пункт 5 договору), а плата за користування земельною ділянкою становить 71541,47 грн. в рік (пункт 7 договору).

Як встановлено судовим слуханням та підтверджується викопіюванням з плану меж Лужанської селищної ради Кіцманського району Чернівецької області, що надані прокурором, спірні земельні ділянки знаходяться поза межами населеного пункту смт Лужани.

Вищевказані земельні ділянки кадастровий номер 7322555400:01:003:0548 площею 51,3802 га та кадастровий номер 7322555400:01:002:0340 площею 30,9178 га, частинами яких є спірні земельні ділянки, належать до земель сільськогосподарського призначення. При цьому, технічна документація із землеустрою на спірні земельні ділянки не виготовлялася.

Частиною першою статті 122 Земельного Кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності (пункт 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, що затверджене Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 445/2011).

Згідно підпункту 6 1 пункту 6 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб.

У зв'язку з цим суд не бере до уваги заяву позивача про уточнення позовних вимог від 03.06.2015 № 23-23/15 (вх. № 943 від 09.06.2015).

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статей 1 та 2 Господарського процесуального кодексу України звертаючись з позовами до господарських судів, підприємства, установи, організації реалізують надане їм право захищати в судовому порядку свої порушені або оспорюванні права та охоронювані законом інтереси у спосіб, передбачений, зокрема, статтею 16 Цивільного кодексу України.

Згідно частини першої статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до пункту 2 роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів» від 26.01.2000 № 02-5/35 підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову. В цій площині суд зазначає, що спірною земельною ділянкою має право розпоряджатись саме головне управління Держземагентства України у Чернівецькій області, що доводить порушення його права прийнятим рішенням селищної ради.

Виходячи з вищевикладеного Лужанська селищна рада станом на момент прийняття спірного рішення не мала повноважень щодо розпорядження вказаними земельними ділянками сільськогосподарського призначення, які знаходиться за межами населеного пункту, а отже вийшла за межі своїх повноважень, у зв'язку з чим рішення 40 сесії Лужанської селищної ради VI скликання № 958 від 28.01.2015 «Про укладання договорів на користування земельними ділянками без землевпорядної документації на період виготовлення землевпорядної документації, та про затвердження ставок орендної плати за користування земельною ділянкою у 2015 році» в частині укладення договору на платне користування земельними ділянками без землевпорядної документації із другим відповідачем та пункт 1 додатку до цього рішення слід визнати незаконним та скасувати.

Згідно з частиною першою статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Оскільки оскаржений договір укладений на підставі ухваленого Лужанською селищною радою Кіцманського району оспорюваного незаконного рішення, не відповідає наведеним вимогам Цивільного та Земельного кодексів України, суд вирішив визнати недійсним договір про платне користування земельною ділянкою від 02.02.2015, укладений між відповідачами.

Враховуючи, що судом визнано недійсним договір про платне користування земельною ділянкою, він є таким з моменту його вчинення і не породжує жодних прав чи обов'язків для його сторін. Визнання рішенням суду договору недійсним тягне за собою припинення його дії. Повернення земельної ділянки у договірних відносинах можливе як наслідок недійсності договору, оскільки відпала підстава землекористування.

Відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Суд вирішив звільнити сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Припруття» земельну ділянку площею 61,00 га, в тому числі: 35,3802 га частина земельної ділянки кадастровий номер 7322555400:01:003:0548, та 25,6198 га частина земельної ділянки кадастровий номер 7322555400:01:002:0340, а також повернути вказані земельні ділянки державі в особі головного управління Держземагентства України у Чернівецькій області.

Судові витрати, з урахуванням ступеня вини кожного відповідача у виникненні спору, суд вважає за необхідне стягнути в дохід Державного бюджету наступним чином: за визнання оскарженого рішення незаконними та його скасування судовий збір підлягає стягненню з Лужанської селищної ради; за вимогу про визнання недійсним договору про платне користування земельною ділянкою судовий збір слід стягнути з відповідачів рівними частинами; за звільнення та повернення земельної ділянки державі в особі головного управління Держземагентства України у Чернівецькій області судовий збір належить стягнути з сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Припруття».

Також, суд відмовляє у задоволенні клопотання другого відповідача про відстрочення виконання рішення суду до 01.11.2015 у зв'язку з відсутністю доказів, які б підтверджували викладені в заяві обставини.

На підставі викладеного та керуючись статтями 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Відмовити у задоволенні заяви сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Припруття» про відстрочення виконання рішення суду.

2. Позов задовольнити.

3. Визнати незаконним та скасувати рішення 40 сесії Лужанської селищної ради VI скликання № 958 від 28.01.2015 «Про укладання договорів на користування земельними ділянками без землевпорядної документації на період виготовлення землевпорядної документації, та про затвердження ставок орендної плати за користування земельною ділянкою у 2015 році» в частині укладення договору на платне користування земельними ділянками без землевпорядної документації із сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Припруття» загальною площею 61 га та пункт 1 додатку до цього рішення.

4. Визнати недійсним договір про платне користування земельною ділянкою від 02.02.2015, який укладений між Лужанською селищною радою Кіцманського району та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Припруття».

5. Звільнити сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Припруття» (Чернівецька область, Кіцманський район, смт Лужани вул. Центральна, 37, ідентифікаційний код 03801752) та повернути протягом 30-ти календарних днів з дня набрання рішення законної сили, земельну ділянку площею 35,3802 га, місцезнаходження урочище «Резервний фонд», яка є частиною земельної ділянки кадастровий номер 7322555400:01:003:0548 та земельну ділянку площею 25,6198 га, місцезнаходження урочище «Аеродром», яка є частиною земельної ділянки кадастровий номер 7322555400:01:002:0340, загальною вартістю 2384715,00 грн., що розташовані в адміністративних межах смт Лужани Кіцманського району (за межами населеного пункту) державі в особі головного управління Держземагентства у Чернівецькій області (Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 194-А, ідентифікаційний код 38791631).

6. Стягнути з Лужанської селищної ради (Чернівецька область, Кіцманський район, смт Лужани, вул. Центральна, 37, ідентифікаційний код 04417027) в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 1827,00 грн.

7. Стягнути з сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Припруття» (Чернівецька область, Кіцманський район, смт Лужани вул. Центральна, 37, ідентифікаційний код 03801752) в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 1827,00 грн.

Повне рішення складено 21.07.2015.

Суддя В. Байталюк

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення21.07.2015
Оприлюднено24.07.2015
Номер документу47109519
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/856/15

Рішення від 21.07.2015

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 24.06.2015

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 10.06.2015

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 29.05.2015

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні