Постанова
від 10.03.2009 по справі 2-а-11028/08/1570
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

 

 

                                                   

ПОСТАНОВА

                                       ІМЕНЕМ

УКРАЇНИ

 

                                                                                                         Справа № 2-а-11028/08/1570

«10» березня 2009 року

09год.30хв. 

Зала судових засідань №13                                                                                                            

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого   -      судді Аракелян М.М.

При секретарі  -      Павелко Д.Ю.

Розглянувши в

порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального

захисту населення Арцизької районної державної адміністрації Одеської області

про визнання неправомірною відмови та зобов'язання вчинити певні дії,-

 

ВСТАНОВИВ:

 

До суду надійшла адміністративна позовна заява ОСОБА_1, в якій позивачка

просить суд визнати неправомірною відмову Управління праці та соціального

захисту населення Арцизької районної державної адміністрації Одеської області

здійснити перерахунок допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею 3-х

річного віку до розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років та

зобов'язати відповідача здійснити перерахунок та виплату державної допомоги по

догляду за дитиною до 3-х річного віку до розміру прожиткового мінімуму для

дітей віком до 6 років з часу початку виплати вказаної допомоги.

В обґрунтування

позовних вимог позивачка посилається на те, що відповідно до вимог

законодавства допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається

у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6

років, тоді як вказана допомога виплачується у розмірі значно нижчому, а на

звернення позивачки до Управління праці та

соціального захисту населення Арцизької районної державної адміністрації

Одеської області про здійснення перерахунку допомоги з часу призначення та

виплату заборгованості останнє відповіло відмовою. Також позивач

зазначає, що Рішенням  Конституційного

Суду України №6-рп/2007 від 09.07.2007р. було визнано такими, що не

відповідають Конституції України (є неконституційними) положення абзацу третього частини другої ст.56 Закону України «Про Державний бюджет

України на 2007рік», відповідно до якої у 2007 році допомога по догляду за

дитиною до досягнення нею трирічного віку - у 

розмірі,  що  дорівнює 

різниці  між 50 відсотками

прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним

сукупним  доходом  сім'ї 

в  розрахунку на одну особу за

попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та

не  менше 

23  відсотків  прожиткового мінімуму, встановленого для

працездатних осіб, для 

застрахованих  осіб, у порядку,

встановленому Кабінетом Міністрів України.

 

Ухвалою

Одеського окружного адміністративного суду від 29.10.2008р. було відкрито

провадження у справі та запропоновано відповідачу у строк до 13.11.2008р.

подати до суду письмові заперечення на позов та докази, які спростовують

заявлені позовні вимоги.

Ухвалою суду від

13.11.2008р. закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового

розгляду в засіданні суду на 09.12.2009р., з наступним перенесенням на

29.01.2009р. та 05.03.2009р.

Відповідач - Управління праці та соціального захисту населення Арцизької

районної державної адміністрації Одеської області з адміністративним

позовом не погоджується та вважає його таким, що не підлягає задоволенню з

підстав, викладених у письмових запереченнях на позовну заяву (вхід.№21993 від

10.11.2008р.), посилаючись, зокрема, на правомірність своїх дій у зв'язку з

тим, що Згідно п. 24 Постанови Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001

р. «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з

дітьми» - покриття витрат на виплату допомоги по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку здійснюється за рахунок коштів державного

бюджету, а також ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» №

2811-ХІІ від 21.11.1992р. допомога по догляду з дитиною до досягнення нею

трирічного віку надається в розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму

для дітей віком до 6 років. Однак ст.71 Закону України «Про Державний бюджет на

2007р.» зупинено дію ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з

дітьми», а статтею 56 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік»

встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного

віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» та

Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням» здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції

з державного бюджету місцевим бюджетом у такому розмірі: - допомога по догляду

за дитиною до досягнення нею трирічного віку - у розмірі, що дорівнює різниці

між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатності осіб,

та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за

попередні шість місяців, але не менш 90 гривень для незастрахованих осіб та не

менш ніж 23% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для

застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

01.12.2008р.

(вхід.№24329) до суду від позивачки надійшла заява про розгляд справи за її

відсутності.

02.02.2009р.

та 09.02.2009р. (вхід.№5701 та №6982) до суду надійшли листи від Управління

праці та соціального захисту населення Арцизької районної державної

адміністрації Одеської області, в яких, відповідач просить суд розглядати

справу без участі його представника.

Ухвалою

суду від 05.03.2009р. справу призначено до розгляду в порядку письмового

провадження на 10.03.2009р.

 

Дослідивши

матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх

сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов

висновку про часткове задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

 

Відповідно до

наявної у матеріалах справи копії свідоцтва про народження  ОСОБА_1 є матір'ю

ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1року народження.

Як

вбачається з листу Управління праці та соціального захисту населення Арцизької

районної державної адміністрації Одеської області №14.10.2008р. №2319, ОСОБА_1

перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення

Арцизької районної державної адміністрації Одеської області та отримує допомогу

по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з квітня 2007р. Крім того, відповідно до довідки про отримання

(неотримання) допомоги від 05.09.2008р. №1079 позивачці за період з

01.03.2008р. по 31.08.2008р. виплачено допомогу по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку у розмірі 780грн.

Також,

у листі Управління праці та соціального захисту населення Арцизької районної

державної адміністрації Одеської області №14.10.2008р. №2319 зазначено, що

позивачка звернулася до Управління з заявою про призначення державної допомоги по

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку 10.04.2007р. та право на

призначення вказаної допомоги настало 30.04.2007р.

На звернення

позивачки до відповідача із заявою про здійснення перерахунку та виплату

допомоги по догляду з дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі не

нижче прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років з часу початку виплати

вказаної допомоги Управління праці та соціального

захисту населення Арцизької районної державної адміністрації Одеської області листом  №2319 від 14.10.2008р. відповіло відмовою у

задоволенні вимог ОСОБА_1 на

підставі того, що виплати здійснюються відповідно до положень  Закону України «Про Державний бюджет на 2007

рік» та Закону України «Про Державний бюджет України

на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», тобто в

межах бюджетних призначень, у зв'язку з чим виділити додаткові кошти на

виконання рішення Конституційного Суду України №6-рп/2007руправління не має можливості.

На думку суду,

зазначені дії Управління праці та соціального захисту

населення Арцизької районної державної адміністрації Одеської області щодо

відмови у здійсненні перерахунку та невиплати позивачці допомоги по

догляду з дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі не нижче

прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років за період з 09.07.2007р. по

31.12.2007р. суперечать чинному законодавству

України, виходячи з наступного.

Відповідно до

ч.ч.1,2 ст.15 Закону України «Про

державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21

листопада 1992 року №2811-XII

допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається

у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6

років. Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

надається на кожну дитину незалежно від кількості народжених (усиновлених,

взятих під опіку) дітей у сім'ї, по догляду за якими надається допомога (до

внесення змін Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення

змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року №107-VI).

Згідно з п.3

Прикінцевих положень вказаного закону розмір державної допомоги сім'ям з

дітьми, передбаченої статтею 15 цього Закону, визначається Верховною Радою

України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік у відсотковому

відношенні до прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку з поступовим

наближенням до прожиткового мінімуму, але при цьому не може бути нижчим за

величину, що дорівнює 25 відсоткам зазначеного прожиткового мінімуму, а з 1

січня 2006 року - 50 відсоткам цього прожиткового мінімуму.

Відповідно до

ч.1 ст.14 України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» допомога по догляду

за дитиною до досягнення  нею  трирічного віку  виплачується 

щомісяця з дня призначення допомоги по догляду за дитиною по день  досягнення 

дитиною  вказаного  віку 

включно.

Згідно з п.22

Постанови Кабінету міністрів України від 27 грудня 2001 р. №1751 «Про

затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми

(до внесення змін Постановою Кабінету міністрів України №57 від

22.02.2008р.)  відповідно до статті 15

Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" допомога по

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачується у розмірі

встановленого прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років. Однак дію

абзацу першого пункту 22 зупинено на 2007 рік згідно з Постановою Кабінету

міністрів України №13 від 11.01.2007р.)

Відповідно до

п.14 ст.71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007рік» з метою

приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом зупинено на 2007

рік дію частини  першої  статті 

15  та  пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві

положення"  Закону України "Про

державну допомогу сім'ям з дітьми"

Відповідно до

абзацу третього частини другої ст.56 Закону України «Про Державний бюджет

України на 2007рік» встановлено, що у 2007 році допомога по догляду за дитиною

до досягнення нею трирічного віку - у 

розмірі,  що  дорівнює 

різниці  між 50 відсотками

прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним

сукупним  доходом  сім'ї 

в  розрахунку на одну особу за

попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та

не  менше 

23  відсотків  прожиткового мінімуму, встановленого для

працездатних  осіб,  для  

застрахованих  осіб, у порядку,

встановленому Кабінетом Міністрів України.

Проте, Рішенням  Конституційного Суду України №6-рп/2007 від

09.07.2007р. у справі №1-29/2007 за конституційним поданням 46 народних

депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності)

положень статей 29, 36, частини другої статті 56, частини другої статті 62,

частини першої частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30,

39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону України “Про

Державний бюджет України на 2007 рік", було визнано такими, що не

відповідають Конституції України (є неконституційними)  пункт 14 статті 71 в частині

зупинення на 2007 рік дії статті 12, частини першої статті 15 та пункту 3

розділу VIII “Прикінцеві положення” Закону України “Про державну допомогу

сім'ям з дітьми” щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку.

Відповідно до

пункту 5 резолютивної частини вказаного рішення Конституційного суду воно має

преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при  розгляді ними позовів  у зв'язку 

з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень  статей законів, що визнані  неконституційними.

В абзаці 8 п.4

Рішення Конституційного Суду України №6-рп/2007 від 09.07.2007р. зазначено, що

оскільки предмет закону про Державний бюджет України чітко визначений у

Конституції України, Бюджетному кодексі, то цей закон не може скасовувати чи

змінювати обсяг прав і обов'язків, пільг, компенсацій і гарантій, передбачених

іншими законами України.

Згідно з ч.2

ст.154 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення,

що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним

Судом України рішення про їх неконституційність, отже положення п.14 ст.71, ч.2

ст.56 Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік" втратили

чинність з 09.07.2007р.

Відповідно до ст.

62 Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік"  прожитковий

мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для дітей віком до 6 років

становить з 1 січня - 434 гривні, з 1 квітня - 463 гривні, з 1 жовтня - 470

гривень, тому за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. позивачка мала отримати

2799грн.

З урахуванням

вищевикладеного, за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.

Підпунктом 7

пункту 23 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про

внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року

№107-VI  частину першу статті 15

викладено в такій редакції: "Допомога по догляду за дитиною до досягнення

нею  трирічного віку  надається 

у  розмірі,  що 

дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для

працездатних осіб, та середньомісячним сукупним 

доходом  сім'ї  в 

розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130

гривень".

До того ж

підпунктом  8 пункту 23 Закону України

«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких

законодавчих актів України»  пункт 3

розділу VIII  "Прикінцеві  положення"  викладено у такій редакції: "3.

Допомога   по   догляду 

за  дитиною  до 

досягнення  нею трирічного віку

надається у розмірі,  що дорівнює

різниці  між:  з 1 січня 

2008  року  - 

50  відсотками,  з 

1  січня  2009 

року - 75 відсотками,  з 1 січня

2010 року - 100 відсотками  прожиткового

мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним

доходом сім'ї в розрахунку на  одну  особу 

за  попередні шість місяців".

Також, як

встановлено у п.22 Постанови Кабінету міністрів України від 27 грудня 2001 р.

№1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям

з дітьми» (в редакції постанови Кабінету міністрів України №57 від

22.02.2008р.) відповідно  до  статті 

15  Закону України "Про

державну допомогу  сім'ям  з 

дітьми"  допомога  по 

догляду  за дитиною до досягнення

нею трирічного віку виплачується у розмірі, що дорівнює різниці  між: з 1 січня 2008 р. - 50 відсотками, з 1

січня 2009р. -  75  відсотками, з 1 січня 2010 р. - 100

відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та

середньомісячним сукупним  доходом  сім'ї 

в  розрахунку на одну особу за

попередні шість  місяців,  але не менш як 130 гривень.

Вказані

положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про

внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року

№107-VI не змінювалися, неконституційними не визнавалась, отже є чинними, а

тому відповідні позовні вимоги ОСОБА_1

стосовно здійснення перерахунку за 2008р.2008р. задоволенню не підлягають. 

Частиною 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства

України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності

суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті

(вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та й спосіб, що передбачені

Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою

це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що

мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо

(неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед

законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з

дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для

прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це

рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до

ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна

довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Частиною 2

ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в

адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності

суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого

рішення, дії чи бездіяльності покладаються на відповідача, якщо він заперечує

проти адміністративного позову.

Згідно з ч.1

ст.69 та ч.1 ст.70 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в

адміністративному судочинстві  є  будь-які фактичні дані,  на підставі 

яких  суд  встановлює 

наявність  або відсутність

обставин,  що обґрунтовують вимоги і

заперечення осіб, які беруть участь у справі, 

та інші обставини,  що мають

значення для правильного вирішення справи. 

Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та

їхніх  представників, показань свідків,

письмових  і речових  доказів, 

висновків експертів. Належними  є

докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Однак,

відповідач, заперечуючи проти позову, не довів суду правомірність та

ґрунтовність виплати позивачці не у повному обсязі

допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею 3-х річного віку за період з

09.07.2007р. по 31.12.2007р. та вчинення дій по відмові позивачці у здійсненні

належного перерахунку виплат допомоги по догляду за дитиною до 3-х років на

підставах, що передбачені Конституцією та законами України.

За таких

обставин, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1

до Управління праці та соціального захисту населення Арцизької районної

державної адміністрації Одеської області про визнання неправомірною відмови та

зобов'язання вчинити певні дії

підлягають задоволенню в частині вимог, що стосуються періоду нарахування та виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

3-х річного віку з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. та визнання неправомірною відмови Управління праці та

соціального захисту населення Арцизької районної державної адміністрації

Одеської області в здійсненні відповідного перерахунку. При цьому доводи

відповідача судом відхиляються як такі, що суперечать вимогам чинного

законодавства у сфері державної допомоги сім'ям з дітьми.

 

Керуючись ч.3

ст.122, ст.ст.158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

 

1.

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту

населення Арцизької районної державної адміністрації Одеської області про

визнання неправомірною відмови та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити

частково.

2. Визнати неправомірною відмову Управління праці та

соціального захисту населення Арцизької районної державної адміністрації

Одеської області ОСОБА_1 здійснити перерахунок

допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку до розміру

прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років за період з 09.07.2007р. по

31.12.2007р.

3.

Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Арцизької

районної державної адміністрації Одеської області (68404, Одеська область,

м.Арциз, вул.Орджонікідзе, 29, код ЄДРПОУ 03194855) здійснити перерахунок та

виплату на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) недоплаченої державної

допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виходячи з

розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років за період з

09.07.2007р. по 31.12.2007р.

4. В

іншій частині позовних вимог відмовити.

 

Виконавчий

лист видати після набрання постановою законної сили у разі надходження заяви

особи, на користь якої ухвалено судове рішення.   

Постанова може бути оскаржена шляхом подання заяви про апеляційне оскарження

постанови суду першої інстанції протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у

повному обсязі відповідно до статті

160  КАС України  - з дня складення в повному обсязі.

Апеляційна скарга на постанову суду

першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Апеляційна скарга може бути подана без  попереднього подання заяви про апеляційне

оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання

заяви про апеляційне оскарження.

Постанова

набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про

апеляційне

оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про

апеляційне

оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений Кодексом

адміністративного судочинства України,

постанова  суду набирає законної сили

після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове

рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили

після закінчення апеляційного розгляду справи.

 

Суддя                                                                                         Аракелян М.М.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2009
Оприлюднено24.09.2009
Номер документу4716920
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-11028/08/1570

Ухвала від 11.05.2011

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Постанова від 10.03.2009

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні