КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 квітня 2010 року Справа № 2а-248/10/1170
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Черниш О.А., при секретарі судового засідання Оводенко І.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Кіровограді адміністративну справу за позовом Знам'янського міськрайонного центру зайнятості до приватного підприємства "Сатурн" про стягнення економічних санкцій,
В С Т А Н О В И В:
Знам'янський міськрайонний центр зайнятості звернувся до суду з позовом до приватного підприємства "Сатурн" про стягнення економічних санкцій за порушення законодавства про зайнятість населення у розмірі 850 грн.
Позов мотивовано тим, що відповідачем допущено порушення вимог ст.8 Закону України "Про зайнятість населення", а саме використання праці іноземця - громадянина ОСОБА_1 Федерації, що не має постійного місця проживання на території України, ОСОБА_2 без одержання дозволу державної служби зайнятості. У зв'язку з цим рішенням №1107-39/32080375 від 27.10.09 до відповідача застосовані економічні санкції у розмірі 850 грн. Оскільки вказані санкції добровільно відповідачем не сплачені, позивач просить суд стягнути їх на свою користь.
У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали повністю та надали пояснення, аналогічні змісту позовної заяви.
Представник відповідача у письмових поясненнях та у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, посилаючись на результати попередніх перевірок, проведених Знам'янським міськрайонним центром зайнятості у 2005 та 2008 роках, якими не було встановлено жодних порушень у діяльності підприємства, та заперечуючи факт вчинення правопорушення з посиланням на ст. 218 ГК України, стверджуючи, що перевірка громадянства працівника не входить до повноважень роботодавця, а відноситься до компетенції відповідних державних органів. Крім того, на думку відповідача, накладення на нього даного виду стягнення суперечить ст. 61 Конституції України, оскільки постановою №1107-19/32080375 від 07.05.09 до нього вже застосовано економічні санкції за вказане правопорушення у розмірі 12500 грн.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши надані докази, суд встановив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ПП "Сатурн" (ідентифікаційний код 32080375, свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності №1 від 09.01.03) зареєстровано у Знам'янському міськрайонному центрі зайнятості як платник страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття з 25.02.03 за №110700772.
Встановлено, що у трудових відносинах з ПП "Сатурн" перебував ОСОБА_2, який на підставі наказу №4 від 01.11.03 прийнятий на роботу електрозварювальника-екскаваторника та звільнений з займаної посади з 03.07.06 наказом №16 від 10.07.06. Крім того, на підставі наказу №9 від 16.05.08 ОСОБА_2 знову прийнятий в ПП "Сатурн" на посаду бульдозериста (а.с. 7, 8).
Як вбачається з особової картки ОСОБА_2, заведеної в ПП "Сатурн", той є громадянином ОСОБА_1 Федерації та з 21.04.04 перебуває на консульському обліку в Генеральному консульстві РФ в м. Одесі. (а.с. 34)
Відповідно до вимог ст. 8 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" іноземці та особи без громадянства мають рівні з громадянами України права та обов'язки в трудових відносинах, якщо інше не передбачено законодавством України та міжнародними договорами України. Іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, а також яким надано статус біженця в Україні, мають право працювати на підприємствах, в установах і організаціях або займатися іншою трудовою діяльністю на підставах і в порядку, встановлених для громадян України. Іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну для працевлаштування на визначений термін, можуть займатися трудовою діяльністю відповідно до одержаного у встановленому порядку дозволу на працевлаштування.
Відповідно до положень ч.2 ст. 8 Закону України "Про зайнятість населення" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) іноземці та особи без громадянства, крім найнятих відповідно до угоди про розподіл продукції, які прибули в Україну на визначений термін, одержують право на трудову діяльність лише за наявності в них дозволу на працевлаштування, виданого державною службою зайнятості України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
На час виникнення спірних правовідносин оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні здійснювалося в Порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №2028 від 01.11.99.
Відповідно до п. 2, 3, 4 Порядку оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні, затвердженого зазначеною постановою, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, та іноземні суб'єкти господарської діяльності, що діють на території України (далі - роботодавець), можуть використовувати працю іноземців лише за наявності у них дозволів на працевлаштування, якщо інше не передбачене міжнародними договорами України. Роботодавці, які запрошують іноземців з метою працевлаштування, забезпечують своєчасне роз'яснення їм прав, свобод та обов'язків, передбачених законодавством, ведуть відповідний облік цих осіб, а також несуть відповідальність за своєчасне оформлення документів на право їх перебування в Україні. Дозвіл на працевлаштування оформляється і видається Державним центром зайнятості Мінпраці (далі - Державний центр зайнятості) або за його дорученням відповідними центрами зайнятості Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя для роботи на підприємстві, в установі, організації, які запросили іноземця на певну посаду (за фахом).
Між тим, наведені положення чинного законодавства щодо використання праці іноземців при прийнятті на роботу ОСОБА_2 - громадянина ОСОБА_1 Федерації, ПП "Сатурн" не дотримані.
Вказаний факт виявлено працівниками служби у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб Знам'янського МВ УМВС України в області, якими 28.08.08 складено протокол про вчинення правопорушення, передбаченого ст. 204 КУпАП, відносно ОСОБА_3, який, перебуваючи на посаді директора ПП "Сатурн", прийняв на роботу бульдозеристом громадянина ОСОБА_4 ОСОБА_2 в порушення встановленого порядку працевлаштування іноземців в Україні. За наслідками розгляду вказаного протоколу постановою Знам'янського міськрайонного суду від 28.08.08 ОСОБА_3 визнано винним у скоєнні правопорушення, передбаченого ст. 204 КУпАП. Враховуючи, що правопорушник свою вину визнав, від правопорушення не настало тяжких наслідків, правопорушення є малозначним, суд справу закрив, обмежившись усним зауваженням (а.с. 22).
За результатами опрацювання інформації ВГІРФО УМВС України у Кіровоградській області у березні 2009 року Інспекцією по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення Кіровоградського обласного центру зайнятості до плану роботи на квітень 2009 року було включено перевірку ПП "Сатурн" з питання використання праці іноземців. (а.с. 31- 33).
За наслідками проведеної планової перевірки інспекцією складено акт контрольного заходу №116 від 29.04.09, яким встановлено факт використання ПП "Сатурн" праці іноземця - громадянина РФ ОСОБА_2 у період з 01.11.03 по 03.07.06, та з 16.05.08 по день перевірки. З вказаним актом ознайомлений та його примірник одержав директор ПП "Сатурн" ОСОБА_3, якому було запропоновано надати документи, що посвідчують особу ОСОБА_2 (а.с. 5).
У зв'язку з виявленими порушеннями законодавства про зайнятість, на підставі вищезазначеного акту, начальником інспекції по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення Кіровоградського обласного центру зайнятості винесено рішення №1107-39/32080375 від 27.10.09 про застосування до ПП "Сатурн" економічних санкцій за порушення законодавства про зайнятість населення - використання праці громадянина ОСОБА_1 Федерації ОСОБА_2 у період з 01.11.03 по 03.07.06 без дозволу державної служби зайнятості на працевлаштування - у п'ятдесятикратному розмірі неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на загальну суму 850 грн. (а.с.6).
Вказане рішення 29.10.09 рекомендованим листом направлено ПП "Сатурн" з пропозицією добровільно сплатити фінансові санкції та отримано останнім 06.11.09, про що свідчить зворотне повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.9, 10).
Встановлено, що ПП "Сатурн" рішення №1107-39/32080375 від 27.10.09 про застосування економічних санкцій за порушення законодавства про зайнятість населення було оскаржено до Кіровоградського окружного адміністративного суду шляхом подання 23.11.09 позову, який ухвалою суду від 22.01.10 залишений без розгляду (а.с. 11).
Частиною 1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Перевіряючи правомірність застосування економічних санкцій, як підставу для їх примусового стягнення у судовому порядку, суд виходить з того, що порядок їх накладення передбачено Законом України "Про зайнятість населення", Постановою Кабінету Міністрів України №47 від 24.06.91 "Про затвердження положень щодо застосування Закону УРСР "Про зайнятість населення", якою, зокрема, затверджено Положення про державну службу зайнятості та Положення про інспекцію по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення.
Так, відповідно до п.1 Положення про державну службу зайнятості, вона складається з Державного центру зайнятості Мінпраці, центру зайнятості Автономної Республіки Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських, районних, міськрайонних, міських і районних у містах центрів зайнятості, центрів організації професійного навчання незайнятого населення, центрів професійної орієнтації населення, інспекцій по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення.
Державна служба зайнятості відповідно до покладених на неї завдань здійснює, зокрема, контроль за дотриманням підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності законодавства про зайнятість населення, вживає заходів до запобігання незаконному використанню робочої сили, та у випадку порушення -стягує штрафи з підприємств, установ, організацій усіх форм власності (п.п. "ф" п.4 Положення).
При цьому відповідно до п.п. "л" п. 8 Положення, державна служба зайнятості має право стягувати відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" штрафи з підприємств у разі використання праці іноземців без дозволу державної служби зайнятості.
Положенням про Інспекцію по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення визначено, що вона входить до складу державної служби зайнятості і здійснює контроль за виконанням законодавства про зайнятість населення підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, фермерами та іншими роботодавцями (п.1 Положення). Інспекція складається з інспекції Державного центру зайнятості Мінпраці, інспекцій центрів зайнятості Автономної Республіки Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських центрів зайнятості на правах підрозділів відповідних центрів зайнятості (п.2 Положення).
Відповідно до покладених на неї завдань інспекція по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення, зокрема, забезпечує правильність і своєчасність застосування економічних санкцій за порушення законодавства про зайнятість населення підприємствами, установами і організаціями (п.п."б" п.6 Положення); здійснює заходи, спрямовані на недопущення нелегального використання праці іноземців або осіб без громадянства без дозволу державної служби зайнятості (п.п."д" п.6 Положення).
Підпунктом "г" п.8 Положення про Інспекцію по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення передбачено право інспекції застосовувати економічні санкції до підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності й господарювання, за порушення законодавства про зайнятість населення, передбачені статтями 5 і 20 Закону України "Про зайнятість населення" і за недодержання вимог статей 8 і 18 зазначеного Закону.
Розмір економічних санкцій за використання праці іноземців без дозволу державної служби зайнятості передбачений ст.8 Закону України "Про зайнятість населення". Зокрема, відповідно до ч.2 вказаної норми Закону (в редакції Закону України від 21.11.97, діючій на час вчинення відповідачем порушення законодавства про зайнятість населення) у разі використання праці іноземців або осіб без громадянства без дозволу державної служби зайнятості України з підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, державна служба зайнятості стягує штраф за кожну таку особу у п'ятдесятикратному розмірі неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.
Відповідно до ч.1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
У судовому засіданні представник відповідача, заперечуючи факт вчинення ПП "Сатурн" порушення законодавства про зайнятість населення, не довів правомірність своїх дій при використанні праці громадянина ОСОБА_1 Федерації ОСОБА_2 у період з 01.11.03 по 03.07.06 без дозволу державної служби зайнятості. Не заперечуючи приналежність ОСОБА_2 до громадянства РФ в період його працевлаштування в ПП "Сатурн" та відсутність у нього права постійного проживання в Україні на той час, представник відповідача наполягав на тому, що роботодавець не зобов'язаний перевіряти громадянство працівника. Однак, ці доводи спростовуються положеннями ч.2 ст. 24 КЗпП України, якою передбачений перелік документів, які обов'язково має подати особа при укладанні трудового договору: паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров'я та інші документи.
Крім того, як визначено п.3 Порядку оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №2028 від 01.11.99, роботодавці, які запрошують іноземців з метою працевлаштування, забезпечують своєчасне роз'яснення їм прав, свобод та обов'язків, передбачених законодавством, ведуть відповідний облік цих осіб, а також несуть відповідальність за своєчасне оформлення документів на право їх перебування в Україні.
Надані представником відповідача на підтвердження своїх заперечень акти перевірок правильності нарахування, своєчасності і повноти перерахування страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття №163 від 06.12.05 та №255 від 17.12.08, проведених Знам'янським міськрайонним центром зайнятості (а.с. 42- 51), не свідчать про правомірність дій відповідача при прийнятті ОСОБА_2 на роботу, оскільки питання додержання законодавства про зайнятість населення не було предметом цих перевірок в силу того, що їх проведення не відноситься до повноважень міськрайонного центру зайнятості, а є компетенцією Інспекції по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення обласного центру зайнятості (п.п."д" п.6 Положення про інспекцію по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.91 №47.)
Посилання відповідача на норми ст. 61 Конституції України є безпідставним, оскільки у судовому засіданні доведено, що за вчинення порушення законодавства про зайнятість населення - працевлаштування іноземця ОСОБА_2 без дозволу державної служби зайнятості у період з 01.11.03 по 03.07.06 - до іншої юридичної відповідальності, окрім штрафу у розмірі 850 грн., застосованого постановою №1107-39/32080376 від 27.10.09, ПП "Сатурн" не притягувалося. Постанова №1107-19/32080375 від 07.05.09 про застосування економічних санкції у розмірі 12500 грн. винесена уповноваженою особою інспекції у зв'язку з вчиненням ПП "Сатурн" іншого порушення законодавства про зайнятість населення, а саме використання праці громадянина РФ ОСОБА_2 з 16.05.08 на посаді бульдозериста без дозволу державної служби зайнятості. (а.с. 23-24).
Суд також відхиляє посилання представника відповідача на ч. 2 ст. 218 ГК України, якою передбачено підстави звільнення від господарсько-правової відповідальності, виходячи з того, що оскільки Інспекція по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення не є органом державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, а тому відносини між нею та суб'єктами господарювання не є предметом регулювання Господарського кодексу України в силу положень абз.1 ч.1 ст.4 цього Кодексу.
Наведене свідчить, що при застосуванні економічних санкцій, стягнення яких є предметом даного судового розгляду, Інспекція по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення Кіровоградського обласного центру зайнятості діяла в межах повноважень та у спосіб, передбачені чинним законодавством. Факт порушення відповідачем законодавства про зайнятість населення у судовому засіданні знайшов своє підтвердження.
Відповідно до абз.2 ч.4 ст.8 Закону України "Про зайнятість населення" у разі несплати (або відмови від сплати) протягом місяця у добровільному порядку зазначеного штрафу його стягнення провадиться в установленому законом порядку. Кошти від стягнутих штрафів спрямовуються до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Таким чином, позовні вимоги Знам'янського міськрайонного центру зайнятості, як місцевого органу державної служби зайнятості та робочого органу виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, є обґрунтованими, підтверджені належними доказами та підлягають задоволенню.
Згідно з ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем -фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов Знам'янського міськрайонного центру зайнятості задовольнити.
Стягнути з приватного підприємства "Сатурн" (27400, м. Кіровоград, вул. Фрунзе, 101; ідентифікаційний код 32080375) на користь Знам'янського міськрайонного центру зайнятості штраф у розмірі 850 грн. (вісімсот п'ятдесят гривень).
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня складення її у повному обсязі, заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протягом 20 днів апеляційної скарги. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_5
Постанову складено в повному обсязі 05.04.10.
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2010 |
Оприлюднено | 30.07.2015 |
Номер документу | 47376477 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні