КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
------------------------------------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 березня 2010 року С права № 2а-248/10/1170
Кіровоградський окр ужний адміністративний суд у складі головуючого судді Че рниш О.А., при секретарі судово го засідання Оводенко І.О., роз глянувши у відкритому судово му засіданні у м. Кіровограді адміністративну справу за п озовом Знам'янського міськра йонного центру зайнятості до приватного підприємства "Са турн" про стягнення економіч них санкцій,
В С Т А Н О В И В:
Знам'янський міськрайо нний центр зайнятості зверну вся до суду з позовом до прива тного підприємства "Сатурн" п ро стягнення економічних сан кцій за порушення законодавс тва про зайнятість населення у розмірі 850 грн.
Позов мотивовано тим, що від повідачем допущено порушенн я вимог ст.8 Закону України "Пр о зайнятість населення", а сам е використання праці іноземц я - громадянина Російської Фе дерації, що не має постійного місця проживання на територ ії України, ОСОБА_1 без оде ржання дозволу державної слу жби зайнятості. У зв'язку з цим рішенням №1107-39/32080375 від 27.10.09 до відп овідача застосовані економі чні санкції у розмірі 850 грн. Ос кільки вказані санкції добро вільно відповідачем не сплач ені, позивач просить суд стяг нути їх на свою користь.
У судовому засіданні пре дставники позивача позовні в имоги підтримали повністю та надали пояснення, аналогічн і змісту позовної заяви.
Представник відповідача у письмових поясненнях та у су довому засіданні позовні вим оги не визнав, посилаючись на результати попередніх перев ірок, проведених Знам'янськи м міськрайонним центром зайн ятості у 2005 та 2008 роках, якими не було встановлено жодних пор ушень у діяльності підприємс тва, та заперечуючи факт вчин ення правопорушення з посила нням на ст. 218 ГК України, стверд жуючи, що перевірка громадян ства працівника не входить д о повноважень роботодавця, а відноситься до компетенції відповідних державних орган ів. Крім того, на думку відпові дача, накладення на нього дан ого виду стягнення суперечит ь ст. 61 Конституції України, ос кільки постановою №1107-19/32080375 від 07.05.09 до нього вже застосовано е кономічні санкції за вказане правопорушення у розмірі 12500 г рн.
Вивчивши матеріали справ и, заслухавши пояснення пре дставників сторін, дослідив ши та оцінивши надані докази , суд встановив такі обставин и та дійшов до таких висновкі в.
ПП "Сатурн" (ідентифікацій ний код 32080375, свідоцтво про держ авну реєстрацію суб'єкта під приємницької діяльності №1 в ід 09.01.03) зареєстровано у Знам'ян ському міськрайонному центр і зайнятості як платник стра хових внесків на загальнообо в'язкове державне соціальне страхування на випадок безро біття з 25.02.03 за №110700772.
Встановлено, що у трудових в ідносинах з ПП "Сатурн" перебу вав ОСОБА_1 який на підста ві наказу №4 від 01.11.03 прийнятий н а роботу електрозварювальни ка-екскаваторника та звільне ний з займаної посади з 03.07.06 нак азом №16 від 10.07.06. Крім того, на під ставі наказу №9 від 16.05.08 ОСОБА _1 знову прийнятий в ПП "Сатур н" на посаду бульдозериста (а.с . 7, 8).
Як вбачається з особової ка ртки ОСОБА_1, заведеної в П П "Сатурн", той є громадянином Російської Федерації та з 21.04.04 перебуває на консульському обліку в Генеральному консул ьстві РФ в м. Одесі. (а.с. 34)
Відповідно до вимог ст. 8 Закону України "Про право вий статус іноземців та осіб без громадянства" іноземці т а особи без громадянства маю ть рівні з громадянами Украї ни права та обов'язки в трудов их відносинах, якщо інше не пе редбачено законодавством Ук раїни та міжнародними догово рами України. Іноземці та осо би без громадянства, які пост ійно проживають в Україні, а т акож яким надано статус біже нця в Україні, мають право пра цювати на підприємствах, в ус тановах і організаціях або з айматися іншою трудовою діял ьністю на підставах і в поряд ку, встановлених для громадя н України. Іноземці та особи б ез громадянства, які прибули в Україну для працевлаштува ння на визначений термін, мож уть займатися трудовою діяль ністю відповідно до одержано го у встановленому порядку д озволу на працевлаштування.
Відповідно до положе нь ч.2 ст. 8 Закону України "Про з айнятість населення" (в редак ції, чинній на момент виникне ння спірних відносин) інозем ці та особи без громадянства , крім найнятих відповідно до угоди про розподіл продукці ї, які прибули в Україну на виз начений термін, одержують пр аво на трудову діяльність ли ше за наявності в них дозволу на працевлаштування, видано го державною службою зайнято сті України, якщо інше не пере дбачено міжнародними догово рами України.
На час виникнення спі рних правовідносин оформлен ня іноземцям та особам без гр омадянства дозволу на працев лаштування в Україні здійсню валося в Порядку, затверджен ому постановою Кабінету Міні стрів України №2028 від 01.11.99.
Відповідно до п. 2, 3, 4 Пор ядку оформлення іноземцям та особам без громадянства доз волу на працевлаштування в У країні, затвердженого зазнач еною постановою, підприємств а, установи та організації не залежно від форми власності і господарювання, та іноземн і суб'єкти господарської дія льності, що діють на територі ї України (далі - роботодавець ), можуть використовувати пра цю іноземців лише за наявнос ті у них дозволів на працевла штування, якщо інше не передб ачене міжнародними договора ми України. Роботодавці, які з апрошують іноземців з метою працевлаштування, забезпечу ють своєчасне роз'яснення їм прав, свобод та обов'язків, пе редбачених законодавством, в едуть відповідний облік цих осіб, а також несуть відповід альність за своєчасне оформл ення документів на право їх п еребування в Україні. Дозвіл на працевлаштування оформля ється і видається Державним центром зайнятості Мінпраці (далі - Державний центр зайнят ості) або за його дорученням в ідповідними центрами зайнят ості Автономної Республіки К рим, областей, міст Києва та Се вастополя для роботи на підп риємстві, в установі, організ ації, які запросили іноземця на певну посаду (за фахом).
Між тим, наведені поло ження чинного законодавства щодо використання праці іно земців при прийнятті на робо ту ОСОБА_1 - громадянин а Російської Федерації, ПП "С атурн" не дотримані.
Вказаний факт виявле но працівниками служби у спр авах громадянства, імміграці ї та реєстрації фізичних осі б Знам'янського МВ УМВС Украї ни в області, якими 28.08.08 складен о протокол про вчинення прав опорушення, передбаченого ст . 204 КУпАП, відносно Охріменка І.М., який, перебуваючи на поса ді директора ПП "Сатурн", прийн яв на роботу бульдозеристом громадянина Росії ОСОБА_1 в порушення встановленого п орядку працевлаштування іно земців в Україні. За наслідка ми розгляду вказаного проток олу постановою Знам'янського міськрайонного суду від 28.08.08 О хріменка І.М. визнано винним у скоєнні правопорушення, пер едбаченого ст. 204 КУпАП. Врахов уючи, що правопорушник свою в ину визнав, від правопорушен ня не настало тяжких наслідк ів, правопорушення є малозна чним, суд справу закрив, обмеж ившись усним зауваженням (а.с . 22).
За результатами оп рацювання інформації ВГІРФО УМВС України у Кіровоградсь кій області у березні 2009 року І нспекцією по контролю за дод ержанням законодавства про з айнятість населення Кіровог радського обласного центру з айнятості до плану роботи на квітень 2009 року було включено перевірку ПП "Сатурн" з питанн я використання праці іноземц ів. (а.с. 31- 33).
За наслідками проведеної п ланової перевірки інспекціє ю складено акт контрольного заходу №116 від 29.04.09, яким встанов лено факт використання ПП "Са турн" праці іноземця - громадя нина РФ ОСОБА_1 у період з 01 .11.03 по 03.07.06, та з 16.05.08 по день перевір ки. З вказаним актом ознайомл ений та його примірник одерж ав директор ПП "Сатурн" Охріме нко І.М., якому було запропонов ано надати документи, що посв ідчують особу ОСОБА_1 (а.с. 5).
У зв'язку з виявленими поруш еннями законодавства про зай нятість, на підставі вищезаз наченого акту, начальником і нспекції по контролю за доде ржанням законодавства про за йнятість населення Кіровогр адського обласного центру за йнятості винесено рішення №1 107-39/32080375 від 27.10.09 про застосування до ПП "Сатурн" економічних сан кцій за порушення законодавс тва про зайнятість населення - використання праці громадя нина Російської Федерації ОСОБА_1 у період з 01.11.03 по 03.07.06 бе з дозволу державної служби з айнятості на працевлаштуван ня - у п'ятдесятикратному роз мірі неоподатковуваного мін імуму доходів громадян на за гальну суму 850 грн. (а.с.6).
Вказане рішення 29.10.09 рекоме ндованим листом направлено П П "Сатурн" з пропозицією добро вільно сплатити фінансові са нкції та отримано останнім 06.1 1.09, про що свідчить зворотне по відомлення про вручення пошт ового відправлення (а.с.9, 10).
Встановлено, що ПП "Сатурн" рішення №1107-39/32080375 від 27.10.09 про заст осування економічних санкці й за порушення законодавства про зайнятість населення бу ло оскаржено до Кіровоградсь кого окружного адміністрати вного суду шляхом подання 23.11.09 позову, який ухвалою суду від 22.01.10 залишений без розгляду (а .с. 11).
Частиною 1 ст.9 Кодекс у адміністративного судочин ства України встановлено, що суд при вирішенні справи кер ується принципом законності , відповідно до якого органи д ержавної влади, органи місце вого самоврядування, їхні по садові і службові особи зобо в'язані діяти лише на підстав і, в межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією та законами України.
Перевіряючи правомір ність застосування економіч них санкцій, як підставу для ї х примусового стягнення у су довому порядку, суд виходить з того, що порядок їх накладен ня передбачено Законом Украї ни "Про зайнятість населення ", Постановою Кабінету Мініст рів України №47 від 24.06.91 "Про затв ердження положень щодо засто сування Закону УРСР "Про зайн ятість населення", якою, зокре ма, затверджено Положення пр о державну службу зайнятості та Положення про інспекцію п о контролю за додержанням за конодавства про зайнятість н аселення.
Так, відповідно до п.1 Положення про державну службу зайнятості, вона скла дається з Державного центру зайнятості Мінпраці, центру зайнятості Автономної Респу бліки Крим, обласних, Київськ ого та Севастопольського міс ьких, районних, міськрайонни х, міських і районних у містах центрів зайнятості, центрів організації професійного на вчання незайнятого населенн я, центрів професійної орієн тації населення, інспекцій п о контролю за додержанням за конодавства про зайнятість н аселення.
Державна служба зайн ятості відповідно до покладе них на неї завдань здійснює, з окрема, контроль за дотриман ням підприємствами, установа ми та організаціями усіх фор м власності законодавства пр о зайнятість населення, вжив ає заходів до запобігання не законному використанню робо чої сили, та у випадку порушен ня - стягує штрафи з підприє мств, установ, організацій ус іх форм власності (п.п. "ф" п.4 Пол оження).
При цьому відповідно до п.п. "л" п. 8 Положення, державн а служба зайнятості має прав о стягувати відповідно до За кону України "Про зайнятість населення" штрафи з підприєм ств у разі використання прац і іноземців без дозволу держ авної служби зайнятості.
Положенням про Інспе кцію по контролю за додержан ням законодавства про зайнят ість населення визначено, що вона входить до складу держа вної служби зайнятості і зді йснює контроль за виконанням законодавства про зайнятіст ь населення підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, фермера ми та іншими роботодавцями (п .1 Положення). Інспекція склада ється з інспекції Державного центру зайнятості Мінпраці, інспекцій центрів зайнятост і Автономної Республіки Крим , обласних, Київського та Сева стопольського міських центр ів зайнятості на правах підр озділів відповідних центрів зайнятості (п.2 Положення).
Відповідно до поклад ених на неї завдань інспекці я по контролю за додержанням законодавства про зайнятіст ь населення, зокрема, забезпе чує правильність і своєчасні сть застосування економічни х санкцій за порушення закон одавства про зайнятість насе лення підприємствами, устано вами і організаціями (п.п."б" п.6 Положення); здійснює заходи, с прямовані на недопущення нел егального використання прац і іноземців або осіб без гром адянства без дозволу державн ої служби зайнятості (п.п."д" п.6 Положення).
Підпунктом "г" п.8 Полож ення про Інспекцію по контро лю за додержанням законодавс тва про зайнятість населення передбачено право інспекції застосовувати економічні са нкції до підприємств, устано в і організацій, незалежно ві д форм власності й господарю вання, за порушення законода вства про зайнятість населен ня, передбачені статтями 5 і 20 З акону України "Про зайнятіст ь населення" і за недодержанн я вимог статей 8 і 18 зазначеног о Закону.
Розмір економічних с анкцій за використання праці іноземців без дозволу держа вної служби зайнятості перед бачений ст.8 Закону України "Пр о зайнятість населення". Зокр ема, відповідно до ч.2 вказаної норми Закону (в редакції Зако ну України від 21.11.97, діючій на ча с вчинення відповідачем пору шення законодавства про зайн ятість населення) у разі вико ристання праці іноземців або осіб без громадянства без до зволу державної служби зайня тості України з підприємств, установ і організацій, незал ежно від форм власності, держ авна служба зайнятості стягу є штраф за кожну таку особу у п 'ятдесятикратному розмірі не оподатковуваного мінімуму д оходів громадян.
Відповідно до ч.1 ст. 71 К АС України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги т а заперечення.
У судовому засіданні представник відповідача, за перечуючи факт вчинення ПП "С атурн" порушення законодавст ва про зайнятість населення, не довів правомірність свої х дій при використанні праці громадянина Російської Феде рації ОСОБА_1 у період з 01.11.0 3 по 03.07.06 без дозволу державної с лужби зайнятості. Не запереч уючи приналежність ОСОБА_1 до громадянства РФ в період його працевлаштування в ПП "С атурн" та відсутність у нього права постійного проживання в Україні на той час, предста вник відповідача наполягав н а тому, що роботодавець не зоб ов'язаний перевіряти громад янство працівника. Однак, ці д оводи спростовуються положе ннями ч.2 ст. 24 КЗпП України, яко ю передбачений перелік докум ентів, які обов'язково має под ати особа при укладанні труд ового договору: паспорт або і нший документ, що посвідчує о собу, трудову книжку, а у випад ках, передбачених законодавс твом, - також документ про осві ту (спеціальність, кваліфіка цію), про стан здоров'я та інші документи.
Крім того, як визначен о п.3 Порядку оформлення інозе мцям та особам без громадянс тва дозволу на працевлаштува ння в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністр ів України №2028 від 01.11.99, роботода вці, які запрошують іноземці в з метою працевлаштування, з абезпечують своєчасне роз'яс нення їм прав, свобод та обов'я зків, передбачених законодав ством, ведуть відповідний об лік цих осіб, а також несуть ві дповідальність за своєчасне оформлення документів на пр аво їх перебування в Україні .
Надані представником відповідача на підтвердженн я своїх заперечень акти пере вірок правильності нарахува ння, своєчасності і повноти п ерерахування страхових внес ків на загальнообов'язкове д ержавне соціальне страхуван ня на випадок безробіття №163 в ід 06.12.05 та №255 від 17.12.08, проведених З нам'янським міськрайонним це нтром зайнятості (а.с. 42- 51), не св ідчать про правомірність дій відповідача при прийнятті ОСОБА_1 на роботу, оскільки п итання додержання законодав ства про зайнятість населенн я не було предметом цих перев ірок в силу того, що їх проведе ння не відноситься до повнов ажень міськрайонного центру зайнятості, а є компетенцією Інспекції по контролю за дод ержанням законодавства про з айнятість населення обласно го центру зайнятості (п.п."д" п.6 Положення про інспекцію по к онтролю за додержанням закон одавства про зайнятість насе лення, затвердженого по становою Кабінету Міністрів України від 24.06.91 №47.)
Посилання відповід ача на норми ст. 61 Конституції України є безпідставним, оск ільки у судовому засіданні д оведено, що за вчинення поруш ення законодавства про зайня тість населення - працевлашт ування іноземця ОСОБА_1 бе з дозволу державної служби з айнятості у період з 01.11.03 по 03.07.06 - до іншої юридичної відповід альності, окрім штрафу у розм ірі 850 грн., застосованого пост ановою №1107-39/32080376 від 27.10.09, ПП "Сатурн " не притягувалося. Постанова №1107-19/32080375 від 07.05.09 про застосуванн я економічних санкції у розм ірі 12500 грн. винесена уповноваж еною особою інспекції у зв'яз ку з вчиненням ПП "Сатурн" іншо го порушення законодавства п ро зайнятість населення, а са ме використання праці грома дянина РФ ОСОБА_1 з 16.05.08 на по саді бульдозериста без дозво лу державної служби зайнятос ті. (а.с. 23-24).
Суд також відхиляє п осилання представника відпо відача на ч. 2 ст. 218 ГК України, як ою передбачено підстави звіл ьнення від господарсько-прав ової відповідальності, вихо дячи з того, що оскільки Інспе кція по контролю за додержан ням законодавства про зайнят ість населення не є органом д ержавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяль ності, а тому відносини між не ю та суб'єктами господарюван ня не є предметом регулюванн я Господарського кодексу Укр аїни в силу положень абз.1 ч.1 ст .4 цього Кодексу.
Наведене свідчить, що при застосуванні економічни х санкцій, стягнення яких є пр едметом даного судового розг ляду, Інспекція по контролю з а додержанням законодавства про зайнятість населення Кі ровоградського обласного це нтру зайнятості діяла в межа х повноважень та у спосіб, пер едбачені чинним законодавст вом. Факт порушення відповід ачем законодавства про зайня тість населення у судовому з асіданні знайшов своє підтве рдження.
Відповідно до абз.2 ч.4 с т.8 Закону України "Про зайняті сть населення" у разі несплат и (або відмови від сплати) прот ягом місяця у добровільному порядку зазначеного штрафу й ого стягнення провадиться в установленому законом поряд ку. Кошти від стягнутих штраф ів спрямовуються до Фонду за гальнообов'язкового державн ого соціального страхування України на випадок безробіт тя.
Таким чином, позовні в имоги Знам'янського міськрай онного центру зайнятості, як місцевого органу державної служби зайнятості та робочо го органу виконавчої дирекці ї Фонду загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування України на випадок безробіття, є обґрунтованими , підтверджені належними док азами та підлягають задоволе нню.
Згідно з ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб' єкт владних повноважен ь, а відповідачем - фізична ч и юридична особа, судові витр ати, здійснені позивачем, з ві дповідача не стягуються.
На підставі викладе ного та керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 163, 186, 254 Кодексу адміністратив ного судочинства України, су д, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов Знам'янськог о міськрайонного центру зайн ятості задовольнити.
Стягнути з приватного пі дприємства "Сатурн" (27400, м. Кіров оград, вул. Фрунзе, 101; ідентифік аційний код 32080375) на користь Зна м'янського міськрайонного це нтру зайнятості штраф у розм ірі 850 грн. (вісімсот п'ятдесят г ривень).
Постанова суду н абирає законної сили після з акінчення строку подання зая ви про апеляційне оскарження , якщо таку заяву не було подан о. Якщо було подано заяву про а пеляційне оскарження, але ап еляційна скарга не була пода на у строк, постанова суду наб ирає законної сили після зак інчення цього строку. У разі п одання апеляційної скарги су дове рішення, якщо його не ска совано, набирає законної сил и після закінчення апеляційн ого розгляду справи. Якщо стр ок апеляційного оскарження б уде поновлено, то вважається , що постанова суду не набрала законної сили.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровсь кого апеляційного адміністр ативного суду через Кіровогр адський окружний адміністра тивний суд шляхом подачі в 10-д енний строк з дня складення ї ї у повному обсязі, заяви про а пеляційне оскарження і пода ння після цього протягом 20 дн ів апеляційної скарги. Апеля ційна скарга може бути подан а без попереднього подання з аяви про апеляційне оскаржен ня, якщо скарга подається у ст рок, встановлений для поданн я заяви про апеляційне оскар ження.
Суддя Кіровоградськ ого окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Постанову складен о в повному обсязі 05.04.10.
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2010 |
Оприлюднено | 07.07.2010 |
Номер документу | 8773940 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні