ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
Господарський
суд Чернігівської області
14000 м. Чернігів, проспект Миру
20
Тел. 698-166, факс 77-44-62
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
01 квітня 2009 р.
справа № 6/210а/5а
за позовом: приватного підприємства
„Юридична фірма „Олександра”,
м. Київ, бульвар
Кольцова, 12, корпус 1(для листування: АДРЕСА_1, ОСОБА_1.),
до відповідача: Максимівської сільської ради Козелецького
району Чернігівської області,
село Максим
Козелецького району, вул. Фрунзе, 20,
за участю третіх осіб, які не
заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: 1) ОСОБА_2 (АДРЕСА_2),
2) ОСОБА_3(АДРЕСА_3),
3) Управління
Держкомзему у Козелецькому районі Чернігівської
області,
вул.. Комсомольська, 27, смт. Козелець,
про: скасування
рішень; визнання рішення чинним і таким, що
відповідає
діючому
законодавству; зобов'язання утриматись від прийняття певних
рішень,
суддя Блохіна Ж.В.
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1., довіреність від
15.12.2008р.,
від відповідача: Новик
Т.В. -сільський голова, Царьов В.І., довіреність від 21.12.2008р.,
від третіх осіб на стороні відповідача:
1) ОСОБА_2.; 2) ОСОБА_3. -не з'явився;
3) Грицик Д.Д. -начальник
відділу по роботі зі зверненнями фізичних та юридичних осіб, довіреність
№01-16/161 від 18.02.2009р.
Рішення прийнято 01 квітня 2009р.
після оголошеної 26.03.2009р. перерви в
судовому засіданні на підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу
України.
У судовому засіданні 01.04.2009р.
судом оголошено вступну та резолютивну
частини рішення на підставі ст. 85 Господарського процесуального кодексу
України.
СУТЬ СПОРУ:
Приватним підприємством „Юридична
фірма „Олександра” подано позов до
Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області про:
- скасування рішення 18 сесії 5 скликання
Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області „Про
відміну рішення одинадцятої сесії
п'ятого скликання від 11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку проекту
відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га
з земель запасу в с. Максим на умовах оренди” від 19.09.2008р.;
- скасування рішення 17 сесії 5
скликання Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської
області „Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки
для ведення особистого селянського господарства” від 23.07.2008р;
-
визнання рішення 11 сесії 5 скликання Максимівської сільської ради
Козелецького району Чернігівської області „Про надання дозволу на розробку
проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с.
Максим на умовах оренди” від 11.07.2007р. чинним і таким, що відповідає діючому
законодавству України;
- зобов'язання Максимівську сільську
раду Козелецького району Чернігівської області утриматись від прийняття рішень
по скасуванню, відміні або зміні рішень 11 сесії 5 скликання Максимівської
сільської ради Козелецького району Чернігівської області „Про надання дозволу
на розробку проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель
запасу в с. Максим на умовах оренди” від 11.07.2007р.
Представник позивача підтримав
позовні вимоги і просить їх задовольнити.
У судовому засіданні 29.01.2009р.
представник відповідача подав клопотання про припинення провадження у справ,
посилаючись на те, що даний спір виникає із публічно-правових відносин і
віднесений до компетенції адміністративних судів, а саме до місцевих загальних судів як
адміністративних судів, яким підсудні адміністративні справи, у яких однією зі
сторін є орган чи посадова особа органу
місцевого самоврядування.
По суті позовних вимог представники
відповідача заперечують, посилаючись на правомірність прийнятих рішень
Третя особа на стороні відповідача
без самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_2підтримує позицію відповідача і
вважає, що позовні вимоги не обґрунтовані.
Третя особа на стороні відповідача без
самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3не використав своє право, письмових
пояснень не надіслав, в судові засідання не з'являвся.
Третя особа на стороні відповідача
без самостійних вимог на предмет спору Управління Держкомзему у
Козелецькому районі Чернігівської
області надало письмові пояснення та висновок, які виклав представник у
судовому засіданні. Також представник зазначив, що питання пов'язані з
визнанням недійними рішень сесій Максимівської сільської ради не входять в коло
повноважень управління Держкомзему у Козелецькому районі.
Вислухавши представників сторін, третіх осіб, які не
заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача,
дослідивши надані сторонами докази, з'ясувавши обставини, які мають значення
для вирішення спору, суд
ВСТАНОВИВ:
06.06.2007р. директор приватного
підприємства „Юридична фірма „Олександра”
подав до Максимівської сільської ради заяву з проханням розглянути на
сесії сільської ради питання щодо надання в довгострокову оренду підприємству
земельну ділянку площею 2,5 га в урочищі „Мельників ріг” для будівництва бази
відпочинку та надати дозвіл на розробку проекту відведення.
Рішенням 11 сесії 5 скликання
Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області від
11.07.2007р. „Про надання дозволу на
розробку проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу
в с. Максим на умовах оренди”: 1) надано дозвіл на розробку проекту відведення
земельної ділянки приватному підприємству „Юридична фірма „Олександра” в
розмірі 2,5 га з земель резерву на умовах оренди в селі Максим для
рекреаційного призначення; 2) „Технічну документацію подати на розгляд сесії”.
При прийнятті даного рішення
сільська рада керувалась ст.ст. 124,118,123 Земельного кодексу України.
Також 11 сесією 5 скликання
Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області прийнято рішення від 11.07.2007р.”Про надання
в оренду земельної ділянки ПП „Юридична
фірма „Олександра”, яким: 1) надано дозвіл на розробку проекту відведення
земельної ділянки розміром 2,5 га з
земель запасу в межах населеного пункту с. Максим ПП „Юридична фірма
„Олександра” на умовах оренди для рекреаційного призначення; 2) „Технічну
документацію подати на затвердження чергової сесії сільської ради”.
Рішенням 14 сесії 5 скликання
Максимівської сільської ради від 11.12.2007р. „Про відміну рішення 11 сесії
п'ятого скликання від 11 липня 2007 року „Про надання дозволу на розробку
проекту відведення земельної ділянки в кількості 2,5 га з земель запасу
Максимівської сільської ради село Максим на умовах оренди”:
1) відмінено рішення 11 сесії 5
скликання Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської
області від 11.07.2007р. „Про надання
дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки в кількості 2,5 га з
земель запасу Максимівської сільської ради село Максим на умовах оренди
приватній фірмі „Олександра”;
2) земельну ділянку переведено в
землі запасу Максимівської сільської ради .
Підставою для прийняття такого
рішення явилося те, що „дана фірма на протязі п'яти місяців не зверталась і не
займалась проектом відведення земельної ділянки та не виконала умови сесії
сільської ради від 11 липня 2007р.”.
Рішенням 17 сесії 5 скликання
Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області „Про
надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для ведення
особистого селянського господарства” від 23.07.2008р:
1) надано дозвіл на розробку
проекту відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського
господарства в розмірі 0,75 га в селі Максим з земель запасу в урочищі
„Мельників ріг” ОСОБА_2;
2) надано дозвіл на розробку
проекту відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського
господарства в розмірі 0,75 га в селі Максим з земель запасу в урочищі
„Мельників ріг” ОСОБА_3.
Дане рішення Максимівською
сільрадою прийнято за результатами розгляду заяв вищевказаних громадян та на
підставі ст. 12,118,120, 121 Земельного кодексу України.
Рішенням 18 сесії 5 скликання
Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області від
19.08.2008р. „Про протест прокурора в Козелецькому районі на рішення
Максимівської сільської ради” скасовано рішення 14 сесії 5 скликання „Про відміну рішення 11 сесії п'ятого
скликання від 11 липня 2007 року „Про надання дозволу на розробку проекту
відведення земельної ділянки в кількості 2,5 га з земель запасу Максимівської
сільської ради, с. Максим на умовах оренди Юридичній фірмі „Олександра”.
Одночасно рішенням 18 сесії 5
скликання Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської
області від 19.08.2008р. „Про відміну рішення одинадцятої сесії п'ятого
скликання від 11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку проекту відведення
земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с. Максим на умовах
оренди” відмінено рішення одинадцятої
сесії п'ятого скликання від 11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку
проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с.
Максим на умовах оренди”.
Підставою для прийняття сесією Максимівської сільської ради такого рішення є
те, що відмінене рішення було прийнято „без врахування ст. 151 (п. 1,5,7 -за
відсутності матеріалів погодження місця розташування об'єкта), ст. 124
Земельного кодексу України та в постановчій частині вищевказаного рішення сесії
невірно вказана класифікація земель ( в постановчій частині рішення сесії
сказано, що земельна ділянка відводиться за рахунок земель резервного фонду, а
відповідно земельно-облікових даних по Максимівськчій с.р. землі резервного
фонду на території с. Максим відсутні), з метою приведення власних рішень у
відповідність до вимог діючого земельного законодавства”.
Суд дійшов висновку про те, що позовні
вимоги підлягають задоволенню частково з
наступних підстав.
Відповідно до пункту 12 розділу Х
Перехідних положень Земельного кодексу України
до розмежування земель
державної та комунальної власності повноваження щодо
розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель,
зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють
відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів -
відповідні органи виконавчої влади.
Управлінням Держкомзему у
Козелецькому районі Чернігівської області надана інформація (лист від
25.03.2009р. №01-16/315) про те, що земельна ділянка, яка розташована в урочищі
„Мельників Ріг”, відноситься до категорії земель -землі сільськогосподарського
призначення. Відповідно земельно-облікових даних (державна статистична
звітність) за формою 6-зем земельна
ділянка площею 2,5 га обліковується в рядку 12.3 -„Землі, не надані у власність
або постійне користування в межах населеного пункту”, а саме як землі Максимівської
сільської ради.
Оскільки земельна ділянка площею
2,5 га розташована в с. Максим
Максимівської сільської ради, в межах населеного пункту, як зазначено у ф.
6-зем, то в силу п.12 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження нею здійснює
Максимівська сільська рада (відповідач у справі).
Порядок передачі земельних ділянок
в оренду регулюється ст. 124 Земельного кодексу, згідно якої передача в
оренду земельних ділянок,
що перебувають у державній або комунальній власності,
здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або
органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної
ділянки. Також в даній статті передбачено, що передача в оренду земельних
ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із
земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку,
встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Статтею 123 Земельного кодексу
України встановлено, зокрема, що:
- умови і строки розроблення проектів відведення
земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем
цих робіт відповідно до типового
договору. Форма типового договору, нормативи та строки розробки проектів
відведення земельних ділянок визначаються Кабінетом Міністрів України (ч.2);
- юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки
у постійне користування із земель
державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до
районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або
сільської, селищної, міської ради (ч. 3);
- до клопотання про відведення земельної ділянки
додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього
Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце
розташування (ч.4);
- відповідна районна
державна адміністрація або
сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає
згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки (ч.5);
- відмову органів
місцевого самоврядування або
органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або
залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в
судовому порядку. Рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування
має містити мотивовані пояснення з
посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів,
затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою. (ч.9).
Відповідно до ч. 15 ст. 151
Земельного кодексу України, на яку є посилання
у ч. 4 ст. 123 цього кодексу, матеріали
погодження місця розташування
об'єкта повинні включати: викопіювання з генерального плану або іншої
містобудівної документації населеного пункту, копію плану земельної ділянки з
нанесенням на ній варіантів розміщення об'єкта із зазначенням загальної площі, яку необхідно
вилучити. Зазначаються також склад угідь земельної ділянки, що вилучається.
У порядку, встановленому
вищевказаними нормами Земельного кодексу України, 06.06.2007р. директор приватного підприємства
„Юридична фірма „Олександра” подав до
Максимівської сільської ради заяву з проханням розглянути на сесії сільської
ради питання щодо надання в довгострокову оренду підприємству земельну ділянку
площею 2,5 га в урочищі „Мельників ріг” для будівництва бази відпочинку та
надати дозвіл на розробку проекту відведення.
За результатами розгляду даної
заяви рішенням 11 сесії 5 скликання Максимівської сільської ради від 11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку проекту
відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с. Максим на
умовах оренди”: 1) надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної
ділянки приватному підприємству „Юридична фірма „Олександра” в розмірі 2,5 га з
земель резерву на умовах оренди в селі Максим для рекреаційного призначення; 2)
„Технічну документацію подати на розгляд сесії”.
При прийнятті даного рішення
сільська рада керувалась ст.ст. 124,118,123 Земельного кодексу України.
Також 11 сесією 5 скликання
Максимівської сільської ради прийнято рішення від 11.07.2007р.”Про надання в
оренду земельної ділянки ПП „Юридична
фірма „Олександра”, яким: 1) надано дозвіл на розробку проекту відведення
земельної ділянки розміром 2,5 га з
земель запасу в межах населеного пункту с. Максим ПП „Юридична фірма
„Олександра” на умовах оренди для рекреаційного призначення; 2) „Технічну
документацію подати на затвердження чергової сесії сільської ради”.
21.07.2007р. між приватним
підприємством „Руслана” (виконавець) та приватним підприємством „Юридична фірма
„Олександра” (замовник) укладено договір №01-2107-НТП на створення (передачу)
науково-технічної документації, згідно якого замовник доручає, а виконавець
бере на себе зобов'язання по виконанню робіт з землеустрою, а саме: розробити
проект відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 2,5 га з земель запасу
в межах населеного пункту с. Максим ПП „Юридична фірма „Олександра”” на
підставі рішення Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської
області ( 11 сесія 5 скликання) від 11 липня 2007р. Строк дії договору встановлено
з 21.07.2007р. по 20.07.2008р.
Укладення даного договору
передбачено ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України.
Рішенням 14 сесії 5 скликання
Міксимівської сільської ради від 11.12.2007р. „Про відміну рішення 11 сесії
п'ятого скликання від 11 липня 2007 року „Про надання дозволу на розробку
проекту відведення земельної ділянки в кількості 2,5 га з земель запасу
Максимівської сільської ради село Максим на умовах оренди”:
1) відмінено рішення 11 сесії 5
скликання Максимівської сільської ради від 11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку проекту
відведення земельної ділянки в кількості 2,5 га з земель запасу Максимівської
сільської ради село Максим на умовах оренди приватній фірмі „Олександра”;
2) земельну ділянку переведено в
землі запасу Максимівської сільської ради .
Підставою для прийняття такого
рішення явилося те, що „дана фірма на протязі п'яти місяців не зверталась і не
займалась проектом відведення земельної ділянки та не виконала умови сесії
сільської ради від 11 липня 2007р.”
Така підстава для прийняття рішення
про відміну рішення від 11.07.2007р.
„Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки в
кількості 2,5 га з земель запасу Максимівської сільської ради село Максим на
умовах оренди приватній фірмі „Олександра” не відповідає фактичним обставинам,
є неправомірною і суперечить ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України, яка
передбачає, що умови і строки розроблення проектів відведення
земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем
цих робіт відповідно до типового
договору.
Такий договір укладений між
позивачем та приватним підприємством „Руслана” 21.07.2007р., строк дії договору
встановлений з 21.07.2007р. по 20.07.2008р., при цьому термін проходження
державних експертиз та реєстрацій технічної документації не входить до терміну
дії договору.
Законодавством не визначено термін,
протягом якого особа повинна подати на затвердження сесії ради проект
відведення земельної ділянки. Також законодавством не віднесено до повноважень
органів місцевого самоврядування у
галузі земельних відносин право на
встановлення терміну на розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Рішенням 18 сесії 5 скликання
Максимівської сільської ради від 19.08.2008р. „Про протест прокурора в
Козелецькому районі на рішення Максимівської сільської ради” скасовано рішення
14 сесії 5 скликання „Про відміну
рішення 11 сесії п'ятого скликання від 11 липня 2007 року „Про надання дозволу
на розробку проекту відведення земельної ділянки в кількості 2,5 га з земель
запасу Максимівської сільської ради, с. Максим на умовах оренди Юридичній фірмі
„Олександра”.
Одночасно рішенням 18 сесії 5
скликання Максимівської сільської ради
від 19.08.2008р. „Про відміну рішення одинадцятої сесії п'ятого
скликання від 11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку проекту відведення
земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с. Максим на умовах
оренди”, яке є предметом даного спору, повторно відмінено рішення одинадцятої сесії п'ятого скликання від 11.07.2007р.
„Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки в розмірі
2,5 га з земель запасу в с. Максим на умовах оренди”.
Підставою для прийняття сесією Максимівської сільської ради такого рішення є
те, що відмінене рішення було прийнято „без врахування ст. 151 (п. 1,5,7 -за
відсутності матеріалів погодження місця розташування об'єкта), ст. 124
Земельного кодексу України та в постановчій частині вищевказаного рішення сесії
невірно вказана класифікація земель ( в постановчій частині рішення сесії
сказано, що земельна ділянка відводиться за рахунок земель резервного фонду, а
відповідно земельно-облікових даних по Максимівськчій с.р. землі резервного
фонду на території с. Максим відсутні), з метою приведення власних рішень у
відповідність до вимог діючого земельного законодавства”.
Суд доходить висновку про те, що
дане спірне рішення є таким, що прийнято з порушенням законодавства, поза
межами повноважень органу місцевого самоврядування.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції
України органи державної влади та
органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані
діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України.
Статтею 144 Конституції України
встановлено, що органи місцевого самоврядування в
межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є
обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого
самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України
зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Відповідно до ст. 26 Закону України
„Про місцеве самоврядування в Україні” виключно
на пленарних засіданнях
сільської, селищної, міської ради
вирішуються, зокрема, такі питання:
- скасування актів
виконавчих органів ради,
які не відповідають Конституції
чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради,
прийнятим у межах її повноважень ( п.15);
- вирішення відповідно
до закону питань
регулювання земельних відносин (п.34).
Повноваження сільських, селищних,
міських рад у галузі земельних відносин визначені ст. 12 Земельного кодексу
України, відповідно до якої до повноважень
сільських, селищних, міських
рад у галузі земельних відносин
на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями
територіальних громад; передача
земельних ділянок комунальної
власності у власність громадян
та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у
користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно до частин 1, 2, 4, 10 ст. 59 Закону України „Про місцеве
самоврядування в Україні”:
- рада в межах своїх повноважень
приймає нормативні та інші акти у формі
рішень (ч.1);
- рішення ради приймається на її
пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального
складу ради, крім випадків, передбачених
цим Законом (ч.2);
- „Рішення сільської, селищної,
міської ради у п'ятиденний строк
з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським
головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням
зауважень. Рада зобов'язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення.
Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і
підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу
ради, воно набирає чинності” (ч.4);
- „Акти органів та посадових осіб
місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або
законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч.10).
З аналізу норм Конституції України,
Закон України „Про місцеве самоврядування в Україні”, Земельного кодексу
України вбачається, що орган місцевого
самоврядування, в даному випадку Максимівська сільська рада, не має повноважень
на прийняття рішень про скасування
попередньо прийнятих рішень.
Таким чином рішення 18 сесії 5
скликання Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської
області „Про відміну рішення одинадцятої
сесії п'ятого скликання від 11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку
проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с. Максим на умовах оренди”
від 19.09.2008р. прийнято відповідачем з порушенням Конституції України, Закон
України „Про місцеве самоврядування в Україні”, Земельного кодексу України, а
тому підлягає скасуванню.
Посилання відповідача на те, що
позивач при зверненні до сільради
про надання дозволу на розробку проекту
відведення земельної ділянки не надав документів, обов'язковість надання яких
передбачена ч.15 ст. 151 Земельного кодексу України, а тому рішення
від 11..07.2007р. Максимівською
сільрадою було прийнято на сесії з порушенням
законодавства, в зв'язку з чим воно було відмінено рішенням сесії від
19.09.2008р., судом до уваги не приймається з огляду на вищевикладене та
враховуючи наступне.
Господарський суд Чернігівської
області констатує необхідність застосування судової практики Європейського суду
з прав людини у національному законодавстві як інструменту функціонування
Конвенції про захист прав людини та основних свобод, що є частиною
національного законодавства України.
Зокрема, згідно рішення
Європейського суду з прав людини від 24.06.2003 "Stretch проти Об'єднаного
Королівства Великобританії і Північної Ірландії" визнання недійсним
договору згідно якого покупець отримав майно від держави та подальше
позбавлення його цього майна на підставі того, що державний орган порушив закон
є неприпустимим.
Зазначене стосується і рішення 18
сесії 5 скликання Максимівської сільської ради „Про відміну рішення одинадцятої сесії п'ятого скликання від
11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної
ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу
в с. Максим на умовах оренди” від 19.09.2008р.
Позовні вимоги в частині
скасування рішення 17 сесії 5 скликання
Максимівської сільської ради „Про
надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для ведення
особистого селянського господарства” від 23.07.2008р., яким:
1) надано дозвіл на розробку
проекту відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського
господарства в розмірі 0,75 га в селі Максим з земель запасу в урочищі
„Мельників ріг” ОСОБА_2;
2) надано дозвіл на розробку
проекту відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського
господарства в розмірі 0,75 га в селі Максим з земель запасу в урочищі
„Мельників ріг” ОСОБА_3, також підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Представники відповідача пояснили,
що земельні ділянки розмірі 0,75 га в селі Максим з земель запасу в урочищі
„Мельників ріг” входять у склад земельної ділянки 2,5 га щодо якої було
прийнято рішення одинадцятої сесії п'ятого скликання від 11.07.2007р. „Про
надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5
га з земель запасу в с. Максим на умовах
оренди ПП „Юридична фірма „Олександра”.
Акт державного органу -це юридична
форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує
певні правові наслідки, спрямовані на регулювання тих чи інших суспільних
відносин, має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Виходячи з того, що при розгляді
даної справи, суд дійшов висновку про
неправомірність рішення 18 сесії 5 скликання Максимівської сільської ради „Про відміну рішення одинадцятої сесії п'ятого скликання від
11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної
ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу
в с. Максим на умовах оренди” від 19.09.2008р. , в зв'язку з чим воно підлягає
скасуванню, рішення 11 сесії 5 скликання від 11.07.2007р. „Про надання дозволу
на розробку проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с. Максим на умовах оренди”
ПП „Юридична фірма „Олександра” є чинним.
Відтак, рішення сесії „Про надання дозволу на розробку
проекту відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського
господарства” від 23.07.2008р., яким надано дозвіл на розробку проекту
відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства в
розмірі 0,75 га кожна в селі Максим з
земель запасу в урочищі „Мельників ріг” ОСОБА_2. та ОСОБА_3., порушує права
позивача щодо вчинення певних дії, передбачених Земельних кодексом України,
спрямованих на отримання земельної ділянки
розмірі 2,5 га з земель запасу в
с. Максим в урочищі „Мельників ріг” на
умовах оренди.
Крім того, приймаючи спірне
рішення, відповідач не врахував того факту, що відповідно до земельно-облікових
даних за формою 6-зем земельна ділянка площею 2,5 га, що знаходиться в м.
Максим в урочищі „Мельників Ріг”, межує
з річкою Десна, яка класифікується як велика річка. У зв'язку з цим відповідно
до п. „в” ч. 2 ст. 60 Земельного кодексу України мінімальний розмір прибережної
захисної смуги р. Десна не може бути меншою ніж 100 метрів, а при певних обставинах вона подвоюється.
Статтею 61 Земельного кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України
№486 від 8 травня 1996 р., якою затверджено Порядок визначення розмірів і меж
водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них,
встановлюються обмеження у використанні земельних ділянок прибережних захисних
смуг уздовж річок, навколо водойм та на островах, що не було враховано
відповідачем при прийнятті вищевказаного рішення від 23.07.2008р.
За таких обставин позовні вимоги в
частині скасувати рішення 17 сесії 5 скликання Максимівської сільської ради
„Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для
ведення особистого селянського господарства” від 23.07.2008р. підлягають
задоволенню.
Позовні вимоги в частині: визнання
рішення 11 сесії 5 скликання Максимівської сільської ради „Про надання дозволу
на розробку проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель
запасу в с. Максим на умовах оренди” від 11.07.2007р. чинним і таким, що
відповідає діючому законодавству України; зобов'язання Максимівську сільську
раду утриматись від прийняття рішень по скасуванню, відміні або зміні рішень 11
сесії 5 скликання Максимівської сільської ради Козелецького району
Чернігівської області „Про надання дозволу на розробку проекту відведення
земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с. Максим на умовах
оренди” від 11.07.2007р. не підлягають задоволенню, оскільки законодавством не
встановленого такого способу захисту цивільного права або інтересу.
Клопотання відповідача про
припинення провадження у справі у
зв'язку з тим, що даний спір виникає із публічно-правових відносин і віднесений
до компетенції адміністративних судів, а саме
до місцевих загальних судів як адміністративних судів, яким підсудні
адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа органу місцевого самоврядування, задоволенню
не підлягає.
Предметом позову у справі є скасування
рішень органу місцевого самоврядування, які суперечать законодавству та
порушують права та законні інтереси, оскільки позбавляють позивача права на отримання земельної ділянки в оренду.
На відносини сторін у даній справі
не поширюється визначена пунктом 2 статті 4 Кодексу адміністративного
судочинства України юрисдикція адміністративних судів, тому за приписами статей
1, 2, 12 Господарського процесуального кодексу України цей спір підлягає
вирішенню господарськими судами України.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85
Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Скасувати рішення 18 сесії 5
скликання Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської
області „Про відміну рішення одинадцятої
сесії п'ятого скликання від 11.07.2007р. „Про надання дозволу на розробку
проекту відведення земельної ділянки в розмірі 2,5 га з земель запасу в с. Максим на умовах оренди”
від 19.09.2008р.
3. Скасувати рішення 17 сесії 5
скликання Максимівської сільської ради Козелецького району Чернігівської
області „Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки
для ведення особистого селянського господарства” від 23.07.2008р.
4. Відмовити в решті позову.
Відповідно до вимог ст. 84
Господарського процесуального кодексу України рішення оформлено та підписано
суддею 06.04.2009р.
Суддя Ж.В.
Блохіна
03.04.09
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2009 |
Оприлюднено | 28.09.2009 |
Номер документу | 4741195 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Блохiна Ж.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні