Постанова
від 12.02.2007 по справі 46/377-а
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

46/377-А

      КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД       

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8                                                            т. (044) 278-46-14

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

 12.02.07 р.          № 46/377-А

 Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

 головуючого:                              Коваленка В.М.

 суддів:                                          Вербицької О.В.

                                        Розваляєвої  Т.С.

 при секретарі:                              Котелянець О.О.

 За участю представників:

 від позивача - Денисенко Б.М. (дов.  № 1\2006  від 28.09.2006 року);

 від відповідача -Андрійчук Ю.А. (дов. № 333 від 16.10.2006 року);

 розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Всеукраїнської громадської організації "Асоціація "Євролаб-Україна", м. Київ

 на постанову  Господарського суду м.Києва від 16.10.2006  

 у справі № 46/377-А (Шабунін С.В.)

 за позовом                               Всеукраїнської громадської організації "Асоціація "Євролаб-Україна", м. Київ

 до                                                   Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва, м. Київ

             

                       

 про                                                  скасування рішення та зобов"язання вчинити дії

 Суть постанови і скарги:

Постановою господарського суду м. Києва від 16 жовтня 2006 року, яка прийнята у справі № 46\377-А (суддя – С.В. Шабунін), в позові Всеукраїнській громадській організації “Асоціація “Євролаб-Україна” (надалі – Позивач, Асоціація) до Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва (надалі – Відповідач, Інспекція) про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії було відмовлено повністю (л.с. 33-35).

Всеукраїнська громадська організація “Асоціація “Євролаб-Україна”, не погоджуючись з прийнятою постановою судом першої інстанції, звернулась до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати цю постанову та постановити ухвалу про задоволення позову в повному обсязі (л.с. 41-43).

Представник Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва у судовому засіданні не погоджується з вимогами, що викладені Позивачем в апеляційній скарзі, а тому просить залишити постанову господарського суду м. Києва від 16 жовтня 2006 року без змін, а апеляційну скаргу – без задоволення з підстав, викладених у запереченні на апеляційну скаргу від 26.12.2006 року (л.с. 50-51) та наданих поясненнях.

Заслухавши усні пояснення представників Позивача та Відповідача в судовому засіданні, дослідивши та вивчивши матеріали справи апеляційний суд

  

ВСТАНОВИВ:

 Всеукраїнська громадська організація “Асоціація “Євролаб-Україна” звернулась до господарського суду м. Києва із позовом від 07.09.2006 року, в якому просила скасувати рішення Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва № 116 від 26.06.2006 року про відмову у включенні Асоціації до реєстру неприбуткових організацій (надалі – Рішення), зобов'язати Відповідача прийняти рішення про внесення Позивача до реєстру неприбуткових організацій, утриматись від вчинення дій, що перешкоджають внесенню Асоціації до вказаного реєстру та надіслати Позивачу відповідне рішення після набрання законної сили рішення у даній справі (л.с. 2-4). Позивач обґрунтовував свої вимоги тим, що Інспекцією неправомірно прийняте Рішення та відмовлено у внесенні Асоціації до реєстру неприбуткових організацій, тоді як її статутні документи належним чином зареєстровані Міністерством юстиції України та в них визначено, що Позивач є неприбутковою організацією. Також Інспекцією не зазначені невідповідності статутних документів Позивача податковому законодавству та законодавству про об'єднання громадян, відповідно до якого створена Асоціація. Асоціація вважає, що Рішення Інспекції про відмову у включенні Позивача до реєстру неприбуткових організацій має бути скасоване, Відповідач зобов'язаний прийняти рішення про внесення Позивача до реєстру неприбуткових організацій, утриматись від вчинення дій, що перешкоджають внесенню Асоціації до вказаного реєстру та надіслати Позивачу відповідне рішення після набрання законної сили рішення у даній справі згідно Порядку визначення структури ознак неприбуткових установ (організацій), затвердженого наказом Державної податкової  адміністрації № 355 від 03.07.2000 року, Положення про  реєстрацію неприбуткових організацій, затвердженого  наказом Державної податкової  адміністрації № 232 від 11.07.1997 року,  ст.ст. 1, 8, 13, 16, 20  Закону України “Про об'єднання громадян”, ст.ст. 7, 11 Закону України “Про  оподаткування прибутку підприємств” та ст.ст. 2, 17, 104, 105 Кодексу адміністративного судочинства України (л.с. 2-4).

Постановою господарського суду м. Києва від 16 жовтня 2006 року в позові Всеукраїнській громадській організації “Асоціація “Євролаб-Україна” до Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії було відмовлено повністю.

В обґрунтування своєї позиції суд першої інстанції посилається на те, що п. 8.7 ст. 8 Статуту Позивача не відповідає законодавству про оподаткування прибутку підприємств, оскільки передбачає у разі ліквідації Асоціації передачу майна останнього іншій організації відповідного виду, а не неприбутковій організації, як передбачено законодавством, у зв'язку з чим Позивачем не доведено, що статутні документи відповідають законодавству щодо підстав для внесення Інспекцією  Позивача до реєстру неприбуткових організацій. При цьому, місцевий суд керувався Положенням про реєстрацію неприбуткових організацій, затвердженим наказом Державної податкової  адміністрації № 232 від 11.07.1997 року, ст. 7 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” та ст.ст. 72, 94, 160-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) (л.с. 33-35).

Між тим, вказаний висновок суду першої інстанції слід визнати як таким, що зроблений з недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які місцевий суд визнав встановленими, з невідповідністю висновків, викладених в постанові місцевого суду, обставинам справи, та з невірним застосуванням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи (п.п. 2, 3, 4 ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України).

За таких обставин, оскаржувана постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - частковому задоволенню. Поряд з цим, апеляційний суд вважає за необхідне, керуючись, зокрема, п. 3 ст. 198  та п. 2 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, прийняти нову постанову, якою позов Асоціації до Інспекції про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії задовольнити частково: скасувати Рішення Інспекції № 116 від 26.06.2006 року, зобов'язати Інспекцію прийняти рішення про внесення та включення Асоціації до Реєстру неприбуткових організацій (установ). В іншій частині  в позові відмовити.

До вказаних висновків апеляційна інстанція дійшла враховуючи наступне:

Пунктом 7.11.1 ст. 7 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” (надалі – Закон)  встановлено, що ця стаття застосовується до неприбуткових установ і організацій, які є: а) органами державної влади України, органами місцевого самоврядування та створеними ними установами або організаціями, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів; б) благодійними фондами і благодійними організаціями, створеними у порядку, визначеному законом для проведення благодійної діяльності, в тому числі громадськими організаціями, створеними з метою провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності, а також творчими спілками та політичними партіями; науково-дослідними установами та вищими навчальними закладами III - IV рівнів акредитації, внесеними до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави; в) пенсійними фондами, кредитними спілками, створеними у порядку, визначеному законом; г) іншими, ніж визначені у абзаці "б" цього підпункту, юридичними особами, діяльність яких не передбачає одержання прибутку згідно з нормами відповідних законів; д) спілками, асоціаціями та іншими об'єднаннями юридичних осіб, житлово-будівельними кооперативами, створеними для представлення інтересів засновників, що утримуються лише за рахунок внесків таких засновників та не проводять господарської діяльності, за винятком отримання пасивних доходів; е) релігійними організаціями, зареєстрованими у порядку, передбаченому законом.

Відповідно до п. 7.11.8 вказаної статті Закону доходи або майно неприбуткових організацій, за винятком неприбуткових організацій, визначених у абзацах "а" та "в" підпункту 7.11.1, не підлягають розподілу між їх засновниками або учасниками та не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого засновника або учасника такої неприбуткової організації, її посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи). Доходи неприбуткових організацій, визначених у абзаці "а" підпункту 7.11.1, у тому числі доходи закладів і установ освіти, науки, культури, охорони здоров'я, а також архівних установ, які утримуються за рахунок бюджету, зараховуються до складу кошторисів (на спеціальний рахунок) на утримання таких неприбуткових організацій і використовуються виключно на фінансування видатків такого кошторису (включаючи фінансування господарської діяльності згідно з їх статутами), розрахованого та затвердженого у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У разі коли за наслідками звітного (податкового) року доходи кошторису на утримання зазначених організацій перевищують суму визначених кошторисом витрат, сума перевищення враховується у складі кошторису наступного року. При цьому з суми перевищення доходів над витратами зазначених неприбуткових організацій податок на прибуток, передбачений у пункті 10.1 статті 10 цього Закону, не сплачується. Перелік платних послуг, які можуть надаватись зазначеними закладами, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Доходи неприбуткових організацій, визначених у абзаці "в" підпункту 7.11.1, розподіляються виключно між їх засновниками (учасниками) у порядку, встановленому відповідним законодавством.

Згідно п. 7.11.10 та п. 7.11.11 ст. 7 Закону з метою оподаткування центральний податковий орган веде реєстр всіх неприбуткових організацій, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями цієї статті. Державна реєстрація неприбуткових організацій здійснюється у порядку, передбаченому відповідним законодавством. У разі ліквідації неприбуткової організації її активи повинні бути передані іншій неприбутковій організації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету.

Пунктом 1.2 Положення про Реєстр неприбуткових організацій та установ, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України № 232 від 11.07.1997 року (надалі – Положення), встановлено, що організації та установи, які не підпадають під визначення неприбуткових відповідно до підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону, не повинні проходити реєстрацію згідно із цим Положенням.

В порушення норм законодавства місцевий суд при прийнятті оскаржуваної постанови невірно дійшов висновку про суперечність статутних документів Позивача, як неприбуткової організації (п. 8.7) нормами пп. 7.11.11 п. 7.11 ст. 7 Закону та правомірність відповідного висновку Інспекції у спірному Рішенні, у зв'язку з чим слід зазначити наступне.

Так, з п. 8.7 розділу 8 Статуту Асоціації вбачається, що останнім передбачено, що у разі ліквідації Асоціації її активи повинні бути передані іншій організації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету. Відповідно до оскаржуваної постанови саме у зв'язку із пропуском у вказаному пункті статуту Позивача слова “неприбутковій”, передбаченого п. 7.11.11 Інспекцією в Рішенні зроблений висновок про невідповідність статутних документів Позивача п. 7.11 ст. 7 Закону та відмовлено у включенні його до реєстру неприбуткових організацій (установ). Між тим, як вбачається із статуту Позивача (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.05.2006 року), інших реєстраційних документів Асоціації (л.с. 5-16) остання є громадською організацією, метою діяльності якої є об'єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, наукових, науково-технічних, спортивних та інших спільних інтересів, а також сприяння розвитку дослідної діяльності в Україні, що повністю відповідає визначенню неприбуткової організації в пп. “б” п. 7.11.1 ст. 7 Закону.  При цьому, слід вказати, що пропуск в п. 8.7 розділу 8 Статуту  Асоціації слова “неприбутковій”, передбаченого п. 7.11.11 ст. 7 Закону за наявності визначення про передачу у разі ліквідації Позивача активів іншій організації відповідного виду ніяким чином не змінює смислового навантаження щодо порядку передачі активів Асоціації у разі її ліквідації, не є протиріччям або невідповідністю вимогам п. 7.11.11 ст. 7 Закону та п. 7.11.1 ст. 7 Закону щодо визначення Асоціації як неприбуткової організації. Іншими словами  з положень Статуту Асоціації, і зокрема,  п. 8.7 вбачається, що у разі ліквідації останньої її активи повинні бути передані не якійсь організації, а саме  організації відповідного з Асоціацією (неприбутковій – п. 1.1 Статуту) виду.

При цьому, також слід звернути увагу на те, що  судом першої інстанції  в оскаржуваній постанові встановлена суперечність п. 8.7 розділу 8 Статуту Позивача  нормам пп. 7.11.11 п. 7.11 ст. 7 Закону, тоді як вимоги п. 1.2 Положення  встановлюють, що не повинні проходити реєстрацію згідно із цим Положенням організації та установи, які не підпадають під визначення неприбуткових відповідно до підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону. Між тим, місцевим судом в оскаржуваній постанові не встановлено, що Асоціація не підпадає під визначення неприбуткової організації  відповідно до підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону, у зв'язку з чим висновок суду першої інстанції про правомірність прийняття   Відповідачем спірного Рішення є необґрунтованим та таким, що не відповідає вимогам  діючого законодавства.

Між тим,  апеляційний суд задовольняє позовні та апеляційні вимоги Асоціації тільки частково. Позовні, а відповідно, і апеляційні  вимоги,  про зобов'язання Інспекції утриматися від вчинення будь-яких дій, які перешкоджають внесенню Асоціації до Реєстру неприбуткових організацій (установ), слід залишити без задоволення, оскільки незважаючи на передбачену  п. 3 ст. 105  КАС України можливість пред'явлення відповідних позовних вимог в адміністративній справі,  пред'явлення вказаних вимог Позивачем у даній справі не відповідає позовним вимогам щодо  скасування спірного Рішення, оскільки прийняття останнього не  має своїм наслідком вчинення з боку Відповідача будь-яких дій, у тому числі у вигляді вчинення перешкод щодо внесення Асоціації до Реєстру неприбуткових організацій (установ). Прийняття ж рішень щодо внесення (відмови у внесенні) неприбуткової організації до відповідно Реєстру згідно п. 7.11.10 ст. 7 Закону та п. 2.4 Положення відноситься до повноважень органу державної податкової служби України за місцезнаходженням  відповідної неприбуткової організації.  

Таким чином, вимоги Асоціації щодо неправомірності відмови у внесенні останньої до Реєстру неприбуткових організації (установ), прийняття з цього приводу Інспекцією спірного Рішення, та прийняття судом першої інстанції оскаржуваної постанови в цій частині, які викладені в апеляційній скарзі, обґрунтовані, підтверджуються документами у справі та нормами законодавства з підстав, у тому числі, викладених у даній постанові, а судові витрати за розгляд справи в суді першої  та апеляційній інстанцій відповідно до ст. 94 КАС України присуджуються з Державного бюджету України.

Враховуючи викладене, керуючись Положенням про Реєстр неприбуткових організацій та установ, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України № 232 від 11.07.1997 року, нормами ст. 7 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”  та ст.ст.  49, 51,  69, 70, 71, 72, 86, 89, 94, 184, 185, 187, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 209 та п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний господарський суд, -

   

ПОСТАНОВИВ:

 1.          Апеляційну скаргу Всеукраїнської громадської організації “Асоціація “Євролаб-Україна” задовольнити частково.

2.          Постанову господарського суду м. Києва від 16 жовтня 2006 року у справі № 46\377-А скасувати повністю.

3.          Прийняти нову постанову, якою позов Всеукраїнської громадської організації “Асоціація “Євролаб-Україна” до Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії задовольнити частково.

Скасувати рішення Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва № 116 від 26 червня 2006 року.

Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Солом'янському районі м. Києва прийняти рішення про внесення та включення Всеукраїнської громадської організації “Асоціація “Євролаб-Україна” (ЄДРПОУ 34453309, м. Київ, вул. Донецька, 30)  до Реєстру неприбуткових організацій (установ).  

4.          В іншій частині  в позові Всеукраїнській громадській організації “Асоціація “Євролаб-Україна” відмовити.

5.          Стягнути з Державного бюджету України на користь Всеукраїнської громадської організації “Асоціація “Євролаб-Україна” (03151, м. Київ, вул. Донецька, 30, ЄДРПОУ 34453309) 3 грн. (три гривні) 40 коп. витрат по сплаті судового збору.

6.          В іншій частині апеляційну скаргу залишити без задоволення.

7.          Стягнути з Державного бюджету України на користь Всеукраїнської громадської організації “Асоціація “Євролаб-Україна” (03151, м. Київ, вул. Донецька, 30, ЄДРПОУ 34453309) 1 грн. (одну гривню) 70 коп.  витрат по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з моменту її виготовлення в повному обсязі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця після набрання законної сили, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

8. Справу №  46\377-А  повернути до господарського суду м. Києва.

    

 Головуючий суддя          Коваленко В.М.

 Судді

           Вербицька О.В.

          Розваляєва  Т.С.

  

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.02.2007
Оприлюднено03.09.2007
Номер документу476518
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —46/377-а

Ухвала від 05.08.2010

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 15.07.2010

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Постанова від 12.02.2007

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Коваленко В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні