Постанова
від 07.04.2009 по справі 19/1
ЛУГАНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

 

ЛУГАНСЬКИЙ

АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД 

м. Луганськ,

вул. Коцюбинського, 2


 

ПОСТАНОВА

Іменем

України

 

07.04.2009  року                                                                     

Справа № 19/1

 

Луганський апеляційний господарський

суд у складі колегії суддів:

 

Головуючого-судді:                    Журавльової Л.І.

Суддів:                                        Єжової

С.С.

                                             

Семендяєвої І.В. 

За участю секретаря

судового засідання:                Міхальчук О.А.

та

представників сторін:

              від

прокуратури:                    Петрова

Г.В., посвідчення №524 від 01.07.08,

                                                       

помічник прокурора;

 

від позивача:                 Шинкарьова О.А., довіреність

                                             

№01/03-10/5561/0/2-08 від 30.07.08,

                                             

головний спеціаліст-юрисконсульт відділу

                                             

контрольно-юридичної роботи;

                 

від відповідача:                      Деребєєва Л.І., паспорт

серії ЕН 424195,

                                             

виданий Жовтневим РВ УМВС України в

                                             

Луганській області від 29.06.05, керівник;

розглянувши матеріали

апеляційної скарги:                    Луганського обласного

благодійного

                                             

слов'янського фонду „Надія”, м.Луганськ  

на рішення                        

господарського суду                    Луганської області

від          05 лютого 2009 року (підписано

10.02.09)

у справі                                    №19/1

(суддя Косенко Т.В.)

 

за позовом:                                      Прокурора

міста Луганська в інтересах

                                             

держави в особі Луганської міської ради,

     

                                        м.Луганськ                                               

                                                                                         

до відповідача:                      Луганського обласного

благодійного

                                            

слов'янського фонду „Надія”, м.Луганськ                                                 

 

про                                        

стягнення 36188 грн. 97 коп.                                      

В С Т А Н О В И

В:

 

Прокурор міста Луганська в інтересах

держави в особі Луганської міської ради звернувся до господарського суду

Луганської області з позовом до Луганського обласного благодійного

слов'янського фонду „Надія” про стягнення заборгованості з орендної плати за

землю в сумі 34 785 грн. 86 коп. та пені в сумі 1403 грн. 11 коп. за договором

оренди землі від 05.07.07.

 

Рішенням господарського суду

Луганської області від 05 лютого 2009 року у справі №19/1 (суддя Косенко Т.В.)

позов задоволено повністю.

Стягнуто з Луганського обласного

благодійного слов'янського фонду "Надія"   на користь Луганської міської ради борг у

сумі 34 785 грн. 86 коп. і пеню в розмірі 1403 грн. 11 коп., державне мито в

сумі 361 грн. 89 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового

процесу в сумі 118 грн..     

 

Рішення господарського суду

Луганської області мотивовано наступним.

24.10.06 Луганською міською радою

прийнято рішення №10/24 про передачу Луганському обласному благодійному

слов'янському фонду „Надія” в оренду земельної ділянки та про укладення

договору оренди земельної ділянки строком на 49 років.

Відповідно до цього рішення 05.07.07

між Луганською міською радою та Луганським обласним благодійним слов'янським

фондом „Надія” укладено договір оренди землі, який зареєстрований 24.07.07 за

№040740200188. 

Посилаючись на ст.2, ст.ст.16, 21

Закону України „Про оренду землі”, ст.12, ст.116, ст.ст.124, 125, 126, ч.1

ст.206 Земельного кодексу України, статті 173, 193 Господарського кодексу

України, ст.ст.525, 526, 530, 610, 611 

Цивільного кодексу України місцевим господарським судом зазначено, що

зобов'язання за договором відповідачем не виконувались, внаслідок чого виникла

заборгованість за період з 01.01.08 по 30.09.08 в сумі 34785 грн. 86 коп.

Судом першої інстанції вказано, що

відповідно п.15 договору оренди позивачем обґрунтовано нарахована відповідачу

пеня за порушення строків оплати у сумі 1403 грн. 11 коп.

 

Не погодившись з рішенням

господарського суду Луганської області від 05 лютого 2009 року у справі №19/1

Луганський обласний благодійний слов'янський фонд „Надія” звернувся з

апеляційною скаргою №б/н та дати, якою просить скасувати рішення суду першої

інстанції, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заявник вважає, що рішення прийнято з

порушенням ст.ст.32, 38, 43 Господарського процесуального кодексу України, без

дослідження та долучення до справи усіх матеріалів, які мають суттєве значення

для вирішення спору і прийняття законного рішення.

Згідно статті 12 Закону України „Про

плату за землю” до категорії осіб, що звільняються від сплати земельного

податку відносяться спеціалізовані санаторії, дитячі санаторно-курортні та

оздоровчі заклади, а також підприємства, установи, організації, які надають

санаторно-курортні, оздоровчі послуги дітям, громадські організації інвалідів,

зареєстровані релігійні та благодійні організації, які не займаються

підприємницькою діяльністю.

Підтвердженням того, що Луганський

обласний благодійний слов'янський фонд „Надія” є неприбутковою організацією є

рішення ДПІ у Жовтневому районі міста Луганська №586 від 17.09.07 про внесення

до Реєстру неприбуткових організацій.  

Заявником вказано, що згідно додатку

до рішення Луганської міської ради від 31.10.07 №25/5 договірний коефіцієнт для

будинків-інтернатів (пансіонатів) для громадян 

похилого віку, інвалідів та дітей складає -1. 

Таким чином, Луганська міська рада

прийняла рішення, яким поліпшила положення орендаря в частині розміру орендної

плати за договором оренди земельної ділянки.

Після прийняття цього рішення

Луганський обласний благодійний слов'янський фонд „Надія” неодноразово

звертався до Луганської міської ради з клопотанням внести зміни до договору

оренди, а саме: привести у відповідність п.8 договору у такому вигляді: „річна

орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях

збільшеного на коефіцієнт 1”.

Згідно статті 23 Закону України „Про

оренду землі” орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності

фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Заявником зазначено, що Луганська

міська рада не дала своєї згоди розв'язати спірні питання в позасудовому

порядку.

 

Поясненням №725/09 від 06.04.09

прокурор міста Луганська просить рішення місцевого господарського суду залишити

без змін, апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Прокурором зазначено, що з

урахуванням рішення Луганської міської ради №28/10 від 28.12.07, з 01.03.08

нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1,3928 га за адресою:

м.Луганськ, вул.Краснояровська, 12 складає 1513462 грн. 72 коп., а розмір

орендної плати, зазначений в п.16 договору, розрахований на момент його

укладання.  

 

Відзивом на апеляційну скаргу №б/н

від 12.03.09 Луганська міська рада просить рішення місцевого господарського

суду залишити без змін, апеляційну скаргу залишити без задоволення.

 

Розпорядженням голови Луганського

апеляційного господарського суду від 19 лютого 2009 року у справі №19/1 для

розгляду апеляційної скарги Луганського обласного благодійного слов'янського

фонду „Надія” на рішення господарського суду Луганської області від 05 лютого

2009 року у справі №19/1 призначено судову колегію у складі: Журавльової Л.І.

-судді -головуючого, суддів -           

Бойченка К.І., Єжової С.С.  

 

Розпорядженням голови Луганського

апеляційного господарського суду від 01 квітня 2009 року у справі №19/1

здійснено заміну у складі колегії по розгляду апеляційної скарги. Виключено із

складу колегії суддю Бойченка К.І., введено до складу колегії суддю Семендяєву

І.В.

 

Згідно ст.99 Господарського

процесуального кодексу України апеляційний господарський суд, переглядаючи

рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої

інстанції.

 

Відповідно до ст.101 Господарського

процесуального кодексу України в процесі розгляду справи апеляційний

господарський суд за наявними у справі і додатково наданими доказами повторно

розглядає справу. Додаткові докази  

приймаються судом, якщо заявник обґрунтував  неможливість їх  подання суду 

першої інстанції  з причин, що не

залежали від нього.

Апеляційний суд не зв'язаний доводами

апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого

господарського суду у повному обсязі.

 

02 квітня 2009 року у судовому

засіданні оголошено перерву до 07 квітня 2009 року.

 

Сторони належним чином повідомлені

про час і місце судового засідання. 

 Неприбуття у судове засідання сторін, які

беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце

апеляційного розгляду справи, не перешкоджає перегляду рішення місцевого господарського

суду за матеріалами наявними у справі.

 

Згідно статті 811

Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні за

клопотанням представника відповідача здійснювалась звукова фіксація судового

процесу за допомогою програмно-апаратного комплексу „Діловодство суду”.

 

Розглянувши матеріали справи,

перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення,

дослідивши правильність застосування судом при винесенні рішення норм

матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла висновку, що

апеляційну скаргу Луганського обласного благодійного слов'янського фонду

„Надія” слід задовольнити частково, рішення господарського суду Луганської

області від 05 лютого 2009 року у справі №19/1 слід скасувати з наступних

підстав.

 

27.07.04 рішенням Луганської міської

ради №22/61 “Про надання Луганському обласному благодійному слов'янському фонду

“Надія” згоди на розроблення проекту відведення земельної ділянки під розміщені

будівлі та споруди за адресою: вул.Краснояровска, 12” за заявою відповідача,

позивачем була надана згода на розроблення проекту відведення земельної ділянки

площею 1,3928 га під розміщені будівлі та споруди за адресою:

вул.Краснояровска, 12.

 

24.10.06 Луганською міською радою

прийнято рішення №10/142 “Про передачу Луганському обласному благодійному

слов'янському фонду “Надія” в оренду земельної ділянки під розміщенні будівлі

та споруди за адресою: вул.Краснояровска, 12” про затвердження проекту

відведення земельної ділянки площею 1,3928 га під розміщені будівлі та споруди

за адресою: вул.Краснояровска, 12, та укладення договору оренди земельної

ділянки площею 1,3928 га строком на 49 років.

 

Рішення Луганської міської ради про

передачу в оренду земельної ділянки під розміщені будівлі та споруди за

адресою: вул.Краснояровска, 12 відповідачем не оскаржено та є чинним.

 

Матеріали справи свідчать, що

05.07.07 між Луганською міською радою та Луганським обласним благодійним

слов'янським фондом „Надія” відповідно до рішення Луганської міської ради від

24.10.06 №10/142 укладено договір оренди землі, за яким відповідач одержав в

строкове платне користування земельну ділянку під розміщені будівлі та споруди,

яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Краснояровска, 12, площею 1,3928

га, строком на 49 років.

 

Договір оренди землі зареєстрований

24.07.07 за №040740200188.

 

 

Пунктом 4 договору сторони

домовились, що на момент укладення договору нормативна грошова оцінка земельної

ділянки становить 943468 грн. 79 коп., а нормативна грошова оцінка земельної

ділянки (без застосування коефіцієнту функціонального використання земельної

ділянки) становить 1347812 грн. 56 коп.

Після набрання чинності договором

оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі

коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються

(змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 21.12.00 №22/4 або

згідно іншого нормативно-правового рішення прийнятого замість вказаного органом

уповноваженим орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну довідку

орендарю у тижневий термін після звернення орендаря до вказаного органу.

 

Пунктом 8 договору передбачено, що

річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у

гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного

податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною), тобто

250 відсотків земельного податку (річного), який діє на момент укладення

договору оренди земельної ділянки, у гривнях.  

 

Відповідно пункту 11 договору орендна

плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює

календарному місяцю, у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів

наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

 

Взаємовідносини сторін регулюються

Законом України „Про плату за землю”, „Про оренду землі” та іншими

законодавчими актами.

 

Відповідно ст.2 Закону України „Про

плату за землю” використання землі в Україні є платним. Плата за землю

справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається

залежно від грошової оцінки земель.

 

За правилами статей 5, 15 Закону

України „Про плату за землю” об'єктом плати за землю є земельна ділянка, яка

перебуває у власності або у користуванні, у тому числі на умовах оренди, а

суб'єктом плати за землю (платником) є власник землі і землекористувач.

 

Статтею 14 Закону України „Про

систему оподаткування” передбачено, що плата (податок) за землю належить до

загальнодержавних податків і зборів (обов'язкові платежі).

 

Відповідно до преамбули Закону

України №2181-ІІІ від 21.12.00 „Про порядок погашення зобов'язань платників

податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” (далі -Закон України

№2181) цей Закон є спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює

порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та

державними цільовими фондами з податків 

і зборів (обов'язкових  платежів).

 

Статтями 13, 14, 19 Закону України

„Про плату за землю” визначено в якості підстав для нарахування земельного

податку дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну

ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, договір оренди

такої земельної ділянки. Платники земельного податку, а також орендної плати за

земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно

обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1

січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної

податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію

на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з

розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації

звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. Розмір, умови і строки

внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі

оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної

плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. 

 

Відповідно до ст.ст.13, 14 Закону

України „Про оренду землі” договір оренди землі -це договір, за яким

орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у

володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний

використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог

земельного законодавства. До істотних умов договору, зокрема, віднесено орендна

плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її

внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

 

Згідно зі ст.22 Закону „Про оренду

землі” орендна плата може справлятися у грошовій, натуральній та відробітковій

(надання послуг орендодавцю) формах. Сторони можуть передбачити в договорі

оренди поєднання різних форм орендної плати. Орендна плата за земельні ділянки,

що перебувають у державній і комунальній власності, справляється виключно у

грошовій формі. Внесення орендної плати оформлюється письмово, за винятком

перерахування коштів через фінансові установи.

 

З аналізу викладених законодавчих

норм, які регулюють сплату орендної плати за землю, вбачається обов'язковість

здійснення орендної плати виключно на умовах, узгоджених сторонами договору

оренди землі, а будь-які зміни орендної плати у грошовому виразі вимагають

погодження сторін, а в разі недосягнення згоди з цього приводу - в судовому

порядку, як це передбачено ст.ст.23, 30 Закону України „Про оренду землі”.

 

Пунктом 34 договору оренди землі

сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за

взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір

розв'язується у судовому порядку.

 

Як свідчать матеріали справи, п.4

спірного договору оренди землі, в якому визначена грошова оцінка земельної

ділянки, не був змінений сторонами.

 

Доводи заявника апеляційної скарги

щодо розміру орендної плати спростовується наявністю рішення Луганської міської

ради від 24.10.06 № 10/142 про передачу відповідачу в оренду земельної ділянки

та умовами договору оренди землі від 05.07.07, до яких не внесено змін на час

розгляду справи судом.

Як свідчать матеріали справи,

відповідач сплатив орендну плату за договором платіжними дорученнями від 11

жовтня 2007 року №85 сплачено 578 грн. 20 коп. за оренду землі за липень 2007

року, від 19 жовтня 2007 року №87 сплачено 1965 грн. 56 коп. за оренду землі за

жовтень 2007 року, від 19 листопада 2007 №93 сплачено 3931 грн. 12 коп. за

оренду землі за серпень, вересень 2007 року, від 22 лютого 2008 року № 106

сплачено 3931 грн. 12 коп. за оренду землі за листопад, грудень 2007 року.    

 

За період з 01.01.08 по 30.09.08

орендна плата за землю відповідачем не сплачена.

 

При розгляді справи встановлено, що

за взаємною згодою сторін, як це передбачено п.32, у письмовій формі зміни до

договору оренди від 05.07.07 щодо розміру орендної плати сторонами не внесено.

 

Таким чином, позовні вимоги по

заборгованості з орендної плати підлягають задоволенню частково в сумі 18152

грн. 19 коп.

 

Згідно п.15 договору у разі

невнесення орендної плати у строки, визначені договором, з орендаря

справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від

несплаченої суми за кожний день прострочення.

 

Позовні вимоги по стягненню пені

підлягають задоволенню частково в сумі 800 грн. 69 коп. відповідно боргу з

орендної плати.

 

Таким чином, є недоведеними позивачем

обставини несплати відповідачем орендної плати відповідно рішення від 28.12.07

№28/10, не узгоджених сторонами умов з внесенням відповідних змін до договору.

 

Така ж правова позиція викладена у

постанові Вищого господарського суду України від 11.02.09 у справі №14/129.

 

За таких обставин, позовні вимоги

підлягають задоволенню в частині стягнення боргу в сумі 18152 грн. 19 коп. та

пені в сумі 800 грн. 69 коп. В решті у задоволенні позовних вимог слід

відмовити.

 

Відповідно статті 49 Господарського

процесуального кодексу України  витрати

по сплаті державного мита у розмірі 189 грн. 51 коп. та витрати на

інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у розмірі 61 грн. 79 коп.

за позовом слід стягнути з Луганського обласного благодійного слов'янського

фонду „Надія” в доход Державного бюджету України. 

 

На підставі викладеного, судова

колегія дійшла висновку про те, що апеляційну скаргу слід задовольнити

частково, рішення господарського суду Луганської області від 05 лютого 2009

року у справі №19/1 скасувати та прийняти нове рішення.  

 

Відповідно до ст.49 Господарського

процесуального кодексу України   витрати

по сплаті державного мита за подання апеляційної скарги у розмірі                  94 грн. 76 коп. відносяться

на позивача -Луганську міську раду.  

 

Керуючись ст.ст.49, 99, 101, п.2

ст.103, п.п.3, 4 ч.1 ст.104, ст.105 Господарського процесуального кодексу

України, Луганський апеляційний господарський суд

                                             П

О С Т А Н О В И В:

 

1.Апеляційну скаргу Луганського

обласного благодійного слов'янського фонду „Надія” на рішення господарського

суду Луганської області від 05 лютого 2009 року у справі №19/1 задовольнити

частково.

2. Рішення господарського суду

Луганської області від 05 лютого 2009 року у справі №19/1 скасувати.

 

3. Прийняти нове рішення. 

 

4.Стягнути з Луганського обласного

благодійного слов'янського фонду „Надія”, м.Луганськ, вул.Лермонтова, б.1А, код

21847835 на користь Луганської міської ради, м.Луганськ, вул.Коцюбинського, 14,

код 04052040, борг в сумі 18152 грн.  19

коп., пеню в сумі 800 грн. 69 коп.

 

5. Стягнути з Луганського обласного

благодійного слов'янського фонду "Надія", м.Луганськ, вул.Лермонтова,

б.1А, код 21847835 в доход Державного бюджету України:

- на рахунок 31118095700006, МФО

804013, ОКПО 24046582, одержувач -УДК у м.Луганську ГУ ДКУ у Луганській

області, банк -ГУДКУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22090200

- державне мито в сумі 189 грн.          

51 коп.;

- на рахунок 31211259700006, банк

ГУДКУ в Луганській області, одержувач УДК у м.Луганську, МФО 804013, ОКПО

24046582, код бюджетної класифікації 22050000, символ звітності банку 259 -

витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі  61 грн. 79 коп.  

 

6. В решті у задоволенні позовних

вимог відмовити.

 

7. Стягнути з Луганської міської

ради, м.Луганськ, вул.Коцюбинського, 14, код 04052040 на користь Луганського

обласного благодійного слов'янського фонду „Надія”, м.Луганськ, вул.Лермонтова,

б.1А, код 21847835 державне мито за апеляційною скаргою у сумі 94 грн. 76 коп. 

 

Доручити господарському суду

Луганської області видати відповідні накази.     

  

     

Відповідно ч.3, ч.5 ст.105 Господарського процесуального

кодексу України постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути

оскаржена у касаційному порядку.

 

Головуючий суддя                                                 

Л.І.Журавльова

 

Суддя                                                                     

С.С.Єжова

 

Суддя                                                                     

І.В.Семендяєва     

СудЛуганський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.04.2009
Оприлюднено01.10.2009
Номер документу4776265
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/1

Ухвала від 23.12.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 12.01.2009

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Рішення від 23.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шаптала Є.Ю.

Судовий наказ від 23.05.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова П.В.

Судовий наказ від 23.05.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова П.В.

Судовий наказ від 10.01.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мамченко Ю. А.

Ухвала від 16.11.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мамченко Ю. А.

Ухвала від 04.11.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мамченко Ю. А.

Ухвала від 22.10.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мамченко Ю. А.

Ухвала від 19.02.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Тимошенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні