КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 810/1584/15 Головуючий у 1-й інстанції: Панова Г.В. Суддя-доповідач: Петрик І.Й.
У Х В А Л А
Іменем України
29 липня 2015 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого суддіПетрика І.Й. СуддівБорисюк Л.П., Ключковича В.Ю., При секретарі судового засіданняВаляєвій Х.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 20 травня 2015 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_5 до Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області, Управління Держземагенства в Обухівському районі Київської області, про скасування рішень, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_5 пред'явила позов до Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області (далі - відповідач - 1), Управління Держземагентства у Обухівському районі Київської області (далі - відповідач - 2), в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.02.2015 № 19136117; визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 05.03.2015 № 19813433; зобов'язати Управління Держземагентства у Обухівському районі Київської області перенести відомості про земельну ділянку площею 0,1590 га (кадастровий номер НОМЕР_1) з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру; зобов'язати Реєстраційну службу Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області (ідентифікаційний код 25822306) вчинити відповідні дії щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень (щодо права власності), на підставі заяви прийнятої 31.01.2015 13:06:33 за реєстраційним номером 10009230; зобов'язати відповідачів подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 20 травня 2015 року позовні вимоги задоволено частково.
Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення яким у задоволені позовних вимог позивачу відмовити. В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказує, що судом першої інстанції неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду - без змін з таких підстав.
Згідно із п. 1 ч. 1 ст. 198, 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 07.08.2006 Обухівським районним відділом земельних ресурсів ОСОБА_6 було видано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,1590 га , яка розташована на території Витачівської сільській раді Обухівського району Київської області. Вказаний Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за НОМЕР_3.
Під час проведення державної реєстрації зазначеної земельної ділянки їй було присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1.
23.10.2010 між позивачем та ОСОБА_6 було укладено договір дарування земельної ділянки, відповідно до якого останній подарував ОСОБА_5 земельну ділянку площею 0,1590 га , яка розташована на території Витачівської сільській раді Обухівського району Київської області. Кадастровий номер НОМЕР_1. Зазначений договір зареєстрований в реєстрі нотаріальних дій за № 2957 та посвідчений приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу Київської області Щур Н.Р., про що міститься відповідна відмітка на Державному акті на право власності на земельну ділянку.
31.01.2015 уповноважений представник позивача звернувся до Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області із заявою про державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 0,1590 га , яка розташована на території Витачівської сільській раді Обухівського району Київської області (кадастровий номер НОМЕР_1) за ОСОБА_5.
З матеріалів реєстраційної справи вбачається, що до заяви про державну реєстрацію права власності представником позивача було додано такі документи: банківські квитанції (про сплату державного мита за реєстрацію та витяг), договір дарування земельної ділянки від 23.10.2010 (нотаріально посвідчений та зареєстрований в реєстрі за № 2957), витяг з Державного реєстру правочинів від 23.10.2010 № 9156369, державний акт на право власності на земельну ділянку НОМЕР_3 (бланк серії НОМЕР_2), копію паспорта громадянина України та картки платника податків на ім'я ОСОБА_5, копію довіреності від 25.12.2014 № 2096, копія паспорта громадянина України та картки платника податків на ім'я ОСОБА_9.
У зв'язку з тим, що подані заявником документи не містять інформації необхідної для реєстрації прав та їх обтяжень 31.01.2015 державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Борискевичем М.І. було направлено запит до Управління Дерземагенства в Обухівському районі Київської області про надання інформації з державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером: НОМЕР_1 відомості щодо зареєстрованих прав на земельну ділянку які необхідні для реєстрації прав та їх обтяжень.
У відповідь на запит держреєстратора Управління Дерземагенства в Обухівському районі Київської області повідомило, що станом на 09.01.2015 інформація відносно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 - відсутня.
05.02.2015 державним реєстратором прав на нерухоме майно Заставенко А.В., Реєстраційною службою Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області було прийнято рішення № 19136117 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у зв'язку із необхідністю надати для проведення державної реєстрації права власності витяг з державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1.
Листом 25.02.2015 представником ОСОБА_5 було повідомлено державного реєстратора про протиправність його вимоги щодо необхідності надати витяг з державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1, оскільки виникнення, перехід та припинення прав на земельну ділянку підтверджується зазначеним кадастровим номером.
Незважаючи на звернення заявника, 05.03.2015 державним реєстратором прав на нерухоме майно Борискевичем М.І., Реєстраційною службою Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області було прийнято рішення № 19813433 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, у зв'язку з тим, що заявником не було виконано вимоги державного реєстратора протягом п'яти робочих днів після отримання про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Не погоджуючись із вказаним рішенням позивач звернулась до адміністративного суду з даним позовом.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд першої інстанції дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Із такою правовою позицією суду першої інстанції колегія суддів погоджується із огляду на наступне.
Статтею 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а також пунктом 8 та 13 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 № 868 (далі - Порядок № 868) визначено, що для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові заяву, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст. Заявник подає разом із заявою органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для державної реєстрації прав документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.
Пунктом 36 Порядку № 868 визначено, що для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком.
Відповідно до пункту 37 Порядку № 868 документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, є зокрема, укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат, а також державний акт на право приватної власності на землю, державний акт на право власності на землю, державний акт на право власності на земельну ділянку або державний акт на право постійного користування землею.
Крім того, приписами пункту 43 Порядку № 868 визначено, що для проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку в разі, коли в документах, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер, заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, подає витяг з Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку.
Таким чином, для проведення реєстрації права власності на земельні ділянки чинним законодавством передбачено вимогу надавати витяг з Державного земельного кадастру лише по земельним ділянкам, по яким в документах, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер.
Відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та пунктів 15, 20 Порядку № 828 під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями. За результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в такій реєстрації, про її зупинення або внесення змін до Державного реєстру прав.
У разі потреби державний реєстратор має право вимагати подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та обтяжень.
Під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Відповідно до статті 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор має право прийняти рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у разі, якщо документи для державної реєстрації прав та їх обтяжень подано не в повному обсязі.
Таке рішення повинно бути прийнято в день надходження заяви та документів, необхідних для державної реєстрації обтяжень.
Отже, чинним законодавством передбачено імперативну підставу для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме якщо документи для державної реєстрації прав та їх обтяжень подано не в повному обсязі.
Судом встановлено, що представником позивача було подано всі необхідні документи відповідно до вимог законодавства для проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1.
В свою чергу, державний реєстратор не мав правових підстав для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з підстав не надання заявником витягу з Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку, оскільки державний реєстратор має право вимагати подання лише передбачених законодавством додаткових документів.
Проте, чинним законодавством не передбачено обов'язку заявника подавати витяг з Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку в разі наявності кадастрового номеру в документах, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку.
Як вже зазначалось, разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень представником позивача було надано державний акт на право власності на земельну ділянку, в якому визначено кадастровий номер даної земельної ділянки.
Колегія суддів також звертає увагу, що заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень була зареєстрована 31.01.2015 за № 10009230, а рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийнято державним реєстратором 05.02.2015, тобто з порушенням строку для прийняття такого рішення.
Отже рішення державного реєстратора від 05.02.2015 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19136117 прийнято безпідставно та всупереч вимогам чинного законодавства, у зв'язку із чим є протиправним.
Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі невиконання вимог зазначених в рішенні про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Аналогічна правова норма визначена законодавцем у п. 5-4 частини 1 статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та передбачає, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення.
Оскільки вимоги зазначені в рішенні про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.02.2015 № 19136117 заявником виконано не було, а лише направлено лист із роз'ясненням про відсутність обов'язку подавати запитувані у вказаному рішенні документи, 05.03.2015 державним реєстратором було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Колегія суддів зазначає, що посилання відповідача -1 у вказаному рішенні на відповідь Управління Держземагенства про відсутність інформації щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 є безпідставним та не відповідає дійсності з таких підстав.
Згідно з частиною першою статті 1 Закону України від 07.07.2011 № 3613-VI «Про державний земельний кадастр» кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
У зв'язку з тим, що земельній ділянці, відносно якої позивач звернувся до Реєстраційної служби із заявою про реєстрацію права власності, присвоєно кадастровий номер, то відповідно інформація щодо даної земельної ділянки має бути наявна у Державному земельному кадастрі.
З огляду на зазначене та враховуючи, що судом встановлено протиправність рішення від 05.02.2015 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19136117 та відсутність обов'язку заявника подавати запитуваний в рішенні про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень витяг з Державного земельного кадастру, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що прийняте 05.03.2015 державним реєстратором рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 19813433 є протиправним.
Приписами ч. 4 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Таким чином, проведення державної реєстрації прав є виключно дискреційними повноваженнями Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області.
Адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.
Отже, вимога позивача щодо зобов`язання відповідача - 1 вчинити відповідні дії щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень на підставі заяви прийнятої 31.01.2015 за реєстраційним номером 10009230 є некоректною, а належним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача повторно розглянути зазначену заяву про державну реєстрацію речових прав.
Відповідно до ч.1 ст. 195 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то колегія суддів апеляційної інстанції підстав для його скасування не вбачає.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 160, 196, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 20 травня 2015 року залишити без задоволення.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 20 травня 2015 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України в порядку ст. 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя: Петрик І.Й.
Судді: Борисюк Л.П.
Ключкович В.Ю.
.
Головуючий суддя Петрик І.Й.
Судді: Борисюк Л.П.
Ключкович В.Ю.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2015 |
Оприлюднено | 06.08.2015 |
Номер документу | 47849288 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Петрик І.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні