22/319-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
12.12.06р.
Справа № 22/319-06
за позовом Відкритого акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів", м. Нікополь
до відповідача-1: Державного підприємства Придніпровська залізниця, м. Дніпропетровськ
до відповідача-2: Відкритого акціонерного товариства "Азовсталь", м. Маріуполь
про стягнення 14551 грн. 77 коп.
Суддя Пуппо Л.Д.
Представники:
Від позивача:Бойко Н.Л. - дов. № 71-4016 від 18.08.06.
Від відповідача-1: Шамаров Т.О. -юр
Від відповідача-2: Маєвська В. М.- № 09-18/990 від 28.12.05 р.
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить стягнути 14551,77 грн. шкоди від недостачі горішка коксового за залізничними накладними №№ 52020956,52020953, 52020958,52021214, 52021088
Перший відповідач позов не визнав, пославшись на неправильне навантаження вантажу відправником.
Другий відповідач позов не визнав, посилаючись на те, що навантаження здійснювалося у відповідності з вимогами технічних умов, до перевезення вантаж прийнятий залізницею без зауважень, а до одержувача він надійшов з поглибленнями.
ВСТАНОВЛЕНО
Згідно вказаним накладним на адресу позивача другий відповідач у вагонах №№ 66586918, 67653352, 60661576, 67922435, 67902338 відповідач-2, за своєю вагою в навантаженням надіслав на адресу позивача горішок коксовий, зазначивши в накладних його масу 44700, 51800, 53100, 46700, 48400 кг.
За положеннями статті 129 Статуту залізниць України (далі -Статут) обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці,вантажовідправника, вантажоодержувача під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення в тому числі невідповідності маси вантажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.
1. У доповнення до акту загальної форми №12844 станції Запоріжжя-Ліве від 05.08.05. щодо поглиблення, 06.08.05. на станції Нікополь складений комерційний акт №БК 061114/154, в якому зазначено, що у порівнянні з даними накладної 52020956 вантажу у вагоні 66586918 виявлено на 2700 кг менше. Навантаження шапкою вище бортів на 30 см, маркування вапном, крім поглиблень над 1-2 люками розміром 300x120x40 см, над 5 люком поглиблення 150x100x40 см. Двері зачинені, витікання вантажу не було.
Акт складений у відповідності з Правилами складання актів.
2. У доповнення до акту загальної форми №12845 станції Запоріжжя-Ліве від 05.08.05. щодо поглиблень, 06.08.05. на станції Нікополь складений комерційний акт №БК 061115/155, в якому зазначено, що у порівнянні з даними накладної 52020953 вантажу у вагоні 67653352 виявлено на 1800 кг менше. Навантаження шапкою вище бортів на 30 см, маркування вапном, крім поглиблень над 1-2-3 люками розміром 450x120x50 см, над 5 люком поглиблення 150x100x40 см. Двері зачинені, витікання вантажу не було.Акт складений у відповідності з Правилами складання актів.
3. У доповнення до акт загальної форми №12843 станції Запоріжжя-Ліве від 05.08.05. щодо поглиблення, 06.08.05. на станції Нікополь складений комерційний акт № БК 061116/156, в якому зазначено, що у порівнянні з даними накладної 52020958 вантажу у вагоні 60661576 виявлено на 3500 кг менше. Навантаження шапкою вище бортів на 30 см, маркування вапном, крім поглиблень над 2-3-4 люками розміром 450x120x30 см, над 6-7 люком поглиблення 300x100x40 см. Двері зачинені, витікання вантажу не було. Акт складений у відповідності з Правилами складання актів.
4. У доповнення до №715 станції Нікополь від 12.08.05. щодо поглиблення, на тій же станції у той же день складений комерційний акт №БК 061122/162, в якому зазначено, що у вагоні 67922435 вантажу виявлено на -5300 кг менше, ніж вказано в накладній 52021214. Навантаження шапкою вище бортів на 30 см, маркування вапном, крім поглиблень над 1-7 люками вздовж одного борту розміром 1200x100x40 см, вздовж другого борту над 1-7 люками розміром 1200х70х40см. У вагоні справні торцеві стіни, люки зачинені, витікання вантажу не було. Акт складений у відповідності з Правилами складання актів.
З огляду на викладене вбачається, що недостача у спірних вагонах виникла при транспортуванні, оскільки до перевезення вантаж прийнятий залізницею без зауважень, а до одержувача від надійшов з ознаками доступу до нього (поглиблення) і недостачею, тому відповідальність за недостачу цієї кількості вантажу повинна бути покладена на першого відповідача у відповідності зі статтею 110 Статуту.
Відповідно до частини 3 статті 314 Господарського кодексу України за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, а саме, у разі втрати або недостачі вантажу, перевізник відповідає в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає.
Розмір шкоди в даному випадку складається із вартості вантажу, який оплачений позивачем, але фактично не надійшов до нього.
Вина другого відповідача у недостачі в зазначених вагонах з матеріалів справи не вбачається.
Стягненню з залізниці підлягають 8090 грн. 80 коп. шкоди, пропорційно судові витрати.
06.08.05. на станції Волноваха Донецької залізниці, складений акт №2026, щодо наявності над 1 -2 люками праворуч поглиблення довжиною 4м по всій ширині вагону до підлоги. Над 1-2 люками на підлозі вагону вантажу немає. Між кришкою люка і армовочним листом щілина 5-10 см.
У доповнення до № 2026 на тій же станції 06.08.05. складений комерційний акт №АС2 654215/10/165, в якому зазначено, що після зважування вантажу у вагоні 67902338 виявилося на 8400 кг менше, ніж вказано в накладній 52021088. Навантаження над 3,4,5,6,7 люками вище бортів шапкою, маркування вапном не порушено, над 1,2 люками з півночі воронка довжиною 4 м., по всій ширині вагону до підлоги. На підлозі над 1,2 люками вантажу немає, витікання вантажу праворуч над 1 люком, задраний армовочний лист, довжиною 5 см. Між кришкою люка і армовочним листом щілина 5-10 см. В парку приймання 1 люк (праворуч з північної сторони) закладений внутрішньою закладкою з картону, розміром 80 х 40 см. Решта розвантажувальних люків зачинені щільно. Вагон бездверний. В розділі «ж»комерційного акта на станції призначення, Нікополь комісією зроблена відмітка про підтвердження меншої маси вантажу на 8400кг.
Акт складений у відповідності з Правилами складання актів.
До справи відповідачем-2 доданий акт вільної форми від 09.08.05., в якому працівниками станції Волноваха вказується на порушення відправником Правил перевезень вантажів у вагонах відкритого типу (ст.32 Статуту).
В тім акті представник вчинив зауваження щодо щілини біля армовочного листа, яка могла статися від здвигу дошки, яка закривала її -перед навантаженням або у процесі перевезення.
Даний акт судом в якості доказу не прийнятий, оскільки складений не по формі, встановленої Правилами, на акті відсутня відмітка (штамп) станції його складання.
За положеннями статті 31 Статуту залізниця зобов'язана подавати під завантаження справні, придатні до перевезення відповідного вантажу вагони.
Придатність рухомого складу для перевезення вантажу в комерційному відношенні визначається відправником, якщо завантаження здійснюється його засобами, і у разі невідповідності вагону для перевезення вантажу він мав право відмовитися від вагону.
При визначенні справності вагонів встановлюється справність як в технічному, так і в комерційному відношенні. Технічно справні вагони повинні задовольняти вимоги правил технічної експлуатації. Комерційна справність - це такий стан вагонів, який забезпечує збереження вантажів, які перевозяться. Придатність рухомого складу для перевезення даного вантажу в комерційному відношенні означає таку його справність, від якої залежить забезпечення збереження конкретного вантажу.
Як вбачається з зазначеного комерційного акту вагон був несправний.
Враховуючи викладене відповідальність за недостачу вантажу у вагоні 67902338 слід покласти пропорційно на відповідачів, які порушили вимоги статті 31 Статуту, а саме, перевізник подав під завантаження технічно несправний вагонна вантажовідправник навантажив вантаж у вагон, не перевіривши його у комерційному відношенні.
Загальні підстави для відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені статтею 1166 Цивільного кодексу України. Відповідно до зазначеної норми, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовуються в повному обсязі особою, яка її завдала. При * цьому особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Стягненню шкоди від недостачі вантажу у вагоні 67902338 з відповідачів підлягають по 2792 грн. 58 коп., пропорційно судові витрати.
Слід зазначити, що стягувані суми розраховані судом без урахування тарифу, оскільки Статутом при умові недостачі повернення останнього не передбачено.
Керуючись статтею 1166 Цивільного кодексу України, статтями 31,129 Статуту залізниць України, статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
Стягнути з Державного підприємства "Придніпровська залізниця" м.Дніпропетровськ на користь Відкритого акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" м.Нікополь 10883 грн. 46 коп. основної суми, 108 грн. 83 коп. державного мита, 88 грн. 25 коп. витрат за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, видавши наказ.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" М.Маріуполь на користь Відкритого акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" м.Нікополь 2792 грн. 58 коп. основної суми, 27 грн. 92 коп. державного мита, 22 грн. 64 коп. витрат за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, видавши наказ.
В решті вимог відмовити.
Суддя Л.Д.Пуппо
Рішення підписано 31.08.09 р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 01.09.2009 |
Оприлюднено | 05.10.2009 |
Номер документу | 4793477 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Пуппо Л.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні