КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 712/4481/15-а Головуючий у 1-й інстанції: Троян Т.Є
Суддя-доповідач: Файдюк В.В.
ПОСТАНОВА
Іменем України
04 серпня 2015 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Файдюка В.В.
суддів: Коротких А.Ю.
Чаку Є.В.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_3 на постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 22 червня 2015 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради, Виконавчого комітету Черкаської міської ради, третя особа Державне підприємство "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Дніпромісто" імені Ю.М. Білоконя" про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Постановою Соснівського районного суду м. Черкаси від 22 червня 2015 року адміністративний позов ОСОБА_3 до Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради, Виконавчого комітету Черкаської міської ради, третя особа Державне підприємство "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Дніпромісто" імені Ю.М. Білоконя" про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задоволено частково.
Визнано дії Департаменту архітектури містобудування та інспектування Черкаської міської ради в частині відмови внести земельну ділянку, за адресою: м. Черкаси, АДРЕСА_1, площею 0,4185 га до переліку об'єктів, які потребують зміни функціонального призначення земельної ділянки, для здійснення актуалізації генерального плану міста Черкаси - протиправними.
Зобов'язано Департамент архітектури містобудування та інспектування Черкаської міської ради розглянути питання актуалізації генерального плану м. Черкаси в частині зміни функціонального призначення земельної ділянки за адресою: по АДРЕСА_1 в місті Черкаси, площею 0,4185 га з території громадських центрів та закладів, зелених насаджень загального користування та реструктуризації промислових та комунальних підприємств під житлову забудову на територію земель промисловості.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду з апеляційною скаргою в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено, на підставі рішення виконкому від 16 березня 1999 року №188 ТОВ Спільне підприємство «Торговий дім «Супой» було надана в постійне користування земельна ділянка по АДРЕСА_1 в місті Черкаси площею 0,1471 га під розміщення цеху по виробництву рибної продукції. Державний акт на право постійного користування зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею 25 жовтня 1999 року за №250.
31 грудня 1998 року затверджений акт державної технічної комісії про готовність закінченого будівництвом об`єкта до експлуатації, яким завершена реконструкція першої черги існуючих приміщень під цех рибної гастрономії по АДРЕСА_1 в місті Черкаси (I черга). Відповідно до акту державної технічної комісії від 12 жовтня 2000 року закінчений будівництвом об'єкт введений в експлуатацію. Замовник будівництва ТОВ Спільне підприємство «Торговий дім «Супой».
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ТОВ «Торговий дім «Супой» було припинене у зв'язку із визнанням банкрутом 25 січня 2011 року.
Позивач ОСОБА_3 набув право власності на комплекс будівель рибопереробного цеху по АДРЕСА_1 в місті Черкаси, що підтверджене свідоцтвом про право власності від 23 червня 2011 року, витягом про державну реєстрацію прав КП «ЧООБТІ» №30404925 від 23 червня 2011 року, рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 04 липня 2011 року, витягом про державну реєстрацію прав КП «ЧООБТІ» №30683762 від 20 липня 2011 року.
Рішенням Черкаської міської ради від 09 грудня 2014 року №2-653 позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 в м. Черкаси орієнтовно площею 0, 4185 га в оренду.
Згідно зазначеного рішення Черкаської міської ради та довідки управління планування та архітектури Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради від 11 березня 2014 року №708-3 на вказану земельну ділянку, на якій розміщений комплекс будівель та споруд, наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов'язані з реалізацією генерального плану міста, затвердженим рішенням сесії Черкаської міської ради від 29 грудня 2011 року №3-505: передбачене розміщення громадських центрів та закладів, зелених насаджень загального користування та реструктуризація промислових та комунальних підприємств під житлову забудову.
30 березня 2015 року у відповідь на заяву з проханням провести актуалізацію земельної ділянки по АДРЕСА_1 в м. Черкаси, позивач отримав відмову Департаменту архітектури містобудування та інспектування Черкаської міської ради, оскільки така актуалізація не погоджується з діючою містобудівною документацією міста Черкаси.
Позивач, вважаючи такі дії і рішення відповідача протиправними, а свої права порушеними, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Згідно ч. 1 статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування», до повноважень виконавчих органів міських рад належить, зокрема, визначення у встановленому законодавством порядку відповідно до рішень ради території, вибір, вилучення (викуп) і надання землі для містобудівних потреб, визначених містобудівною документацією; підготовка і подання на затвердження ради відповідних місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації; встановлення на відповідній території режиму використання та забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність; проведення громадського обговорення містобудівної документації.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Відповідно до ч. 2 статті 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Тобто, судом першої інстанції визначено, що при розробці та затвердженні генерального плану повинні бути враховані: цільове призначення земельної ділянки та приватні інтереси власника зазначених приміщень.
Так, за даними Головного управління Дерземкомагенства у Черкаській області Управління держземкомагенства у Черкаській області земельна ділянка пл. 0,4826 га належить до забудованих земель промисловості та обліковується за попереднім землекористувачем ТОВ «Торговий дім «Супой», обмеження (обтяження) та сервітути відсутні (згідно довідки з державної статистичної звітності від 22 січня 2015 року №293/01-16).
Згідно з ч.2 статті 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» містобудівна документація на місцевому рівні може бути оновлена за рішенням місцевих рад. Оновлення містобудівної документації передбачає: 1) актуалізацію картографо-геодезичної основи; 2) перенесення з паперових носіїв у векторну цифрову форму; 3) приведення містобудівної документації у відповідність із вимогами законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Відповідно до Положення про департамент містобудування Черкаської міської ради, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 06 вересня 2012 року № 3-1139 в повноваження департаменту входить підготовка проектів рішень міської ради та виконавчого комітету з питань архітектури та містобудування. У своїй діяльності департамент підпорядкований виконавчому комітету Черкаської міської ради.
Так ч. 5 статті 17 "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до ч.1, 2 статті 120 Земельного кодексу України: у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Тобто до нового власника будівель переходить право користування земельною ділянкою на тих самих умовах і в тому обсязі, що були у попереднього користувача.
Суд враховує, що генеральний план міста Черкаси був затверджений рішенням Черкаської міської ради № 3-505 від 29 листопада 2011 року, тобто після набуття позивачем права власності на комплекс будівель рибопереробного цеху по АДРЕСА_1 в місті Черкаси в червні 2011 року. В Рішенні від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа 1-9/2009) Конституційний Суд України зазначив, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні»). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Таким чином, прийняті після набуття права користування позивачем земельною ділянкою рішення Черкаської міської ради не можуть погіршувати правове становище позивача, обмежувати його права на користування земельною ділянкою для здійснення діяльності власником рибопереробного заводу та експортером рибопереробної продукції в країни СНД та Європейського Союзу.
Слід зазначити, що оформленню права користування земельною ділянкою, на якій розташований майновий комплекс, що належить на праві приватної власності позивачу, має передувати проведення актуалізації генерального плану. Разом з тим, організація розроблення і внесення змін до генерального плану міста Черкаси належить до компетенції виконавчих органів Черкаської міської ради.
Тобто, з метою забезпечення прав позивача, як власника нерухомого майна, та реалізації права користування земельною ділянкою, на якій воно розташовано відповідачі зобов'язані були організувати розроблення та внесення відповідних змін до генерального плану міста Черкаси з метою усунення порушень, допущених при розробленні та затвердженні генерального плану міста Черкаси 29 грудня 2011 року.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідачі протиправно відмовили позивачу у актуалізації земельної ділянки, оскільки за генеральним планом міста Черкас земельна ділянка по АДРЕСА_1 належить до частини території громадських закладів (52%) та реструктуризації промислових та комунальних підприємств під житлову забудову (48%), обмеживши права останнього. Внаслідок протиправної відмови у актуалізації земельної ділянки ОСОБА_3 був позбавлений можливості розпочати оптимізацію енерговитрат та проведення реконструкції рибопереробного заводу.
Слід зазначити, що повноваження відповідачів з цього приводу є чітко встановленими, а не дискреційними. Законодавство України у цьому випадку не наділяє їх певною свободою розсуду, а імперативно вимагає затвердити генеральний план міста Черкаси з урахуванням даних державного земельного кадастру, з врахуванням приватних інтересів. А в разі виявлення порушення приватних інтересів - бути відповідальними перед фізичними особами, як це передбачено ст. ст. 74, 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішенням КСУ від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009.
Таким чином необґрунтованим є висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог частково.
Отже при винесенні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було допущено порушення норм матеріального права, що призвело до невірного по суті вирішення справи.
Згідно до статті 202 КАС України - підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись ст. ст. 160, 198, 200, 205, 207, 212, 254 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу ОСОБА_3 - задовольнити.
Постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 22 червня 2015 року - скасувати.
Аадміністративний позов ОСОБА_3 до Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради, Виконавчого комітету Черкаської міської ради, третя особа Державне підприємство "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Дніпромісто" імені Ю.М. Білоконя" про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною відмову Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради у внесенні земельної ділянки, площею 0,4185 га до переліку об'єктів, які потребують зміни функціонального призначення земельної ділянки, для здійснення актуалізації генерального плану міста Черкаси.
Зобов'язати виконавчий комітет Черкаської міської ради і Департамент архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради у розумний строк організувати розроблення і внесення змін до генерального плану міста Черкаси в частині зміни функціонального призначення земельної ділянки за адресою: м. Черкаси, АДРЕСА_1 площею 0,4185 га з території громадських закладів та реструктуризації промислових та комунальних підприємств під житлову забудову на територію земель промисловості.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому статтею 254 КАС України та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтею 212 КАС України.
Головуючий суддя:
Судді:
Головуючий суддя Файдюк В.В.
Судді: Чаку Є.В.
Коротких А. Ю.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2015 |
Оприлюднено | 07.08.2015 |
Номер документу | 47998911 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Файдюк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні