Постанова
від 11.08.2015 по справі 810/2413/15
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2015 року 810/2413/15

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скрипки І.М.,

секретар судового засідання Приходько Н.І., за участю:

представника позивача - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві до Реєстраційної служби Вишгородського районного управління юстиції в особі державного реєстратора ОСОБА_2 про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи,

в с т а н о в и в:

У червні 2015 року до Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна податкова інспекція у Солом'янському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (ДПІ, Інспекція) із позовом до Реєстраційної служби Вишгородського районного управління юстиції в особі державного реєстратора ОСОБА_2.

Зазначали, що після отримання від державного реєстратора відомостей про рішення засновників ТОВ «ПСМ Україна» щодо припинення такої юридичної особи податковим органом сформовано та направлено повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення названого товариства у зв'язку із несплатою ним податкового боргу. Разом із тим, державним реєстратором проведено реєстрацію припинення ТОВ «ПСМ Україна» без правонаступництва, хоча державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється без державної реєстрації юридичної особи правонаступника не допускається. Такі дії призвели до неможливості виконання податковим органом визначених законом процедур з приводу здійснення податкового контролю відповідного платника податків.

Посилаючись на порушення відповідачем положень Конституції України, Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», Цивільного кодексу України просили визнати недійсним запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 9 лютого 2015 року про державну реєстрацію припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «ПСМ Україна» (код ЄДРПОУ 37416262) в результаті реорганізації, а також відмінити державну реєстрацію припинення цієї юридичної особи.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.

Відповідач у судове засідання 28 липня 2015 року не з'явився, направив до суду клопотання, в якому просив надати йому додатковий час для подання письмових пояснень і витребовуваних судом документів.

У судове засідання 11 серпня 2015 року відповідач знову не з'явився, жодних заяв, клопотань, як і витребовуваних судом ухвалою про відкриття провадження документів не надав, заперечень на позов також не направляв.

У зв'язку із цим, суд на підставі положень частини четвертої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства ухвалив розглядати справу без участі представника відповідача.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши інші докази, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову, з огляду на таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПСМ Україна» як юридична особа (ідентифікаційний код 37416262) зареєстроване 19 листопада 2010 року (запис про державну реєстрацію в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за №10731020000019850), як платник податків перебувало на податковому обліку у Державній податковій інспекції у Солом'янському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві.

11 липня 2014 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців державним реєстратором Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осб-підприємців Шевченквського району Реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві внесено запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації.

15 липня 2014 року ДПІ у Солом'янському районі сформовано повідомлення форми №27-ОПП №1426582701487 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «ПСМ Україна» (а.с.9), яке направлено до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Шевченківського району Реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві (а.с.8).

9 лютого 2015 року державний реєстратор Реєстраційної служби Вишгородського районного управління юстиції ОСОБА_2 зареєстрував факт припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «ПСМ Україна» у результаті реорганізації, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців вчинено запис №13341120016004686.

Як вбачається із відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 24 червня 2015 року (довідка та витяг - а.с.29-33), Товариство з обмеженою відповідальністю «ПСМ Україна» є припиненим, правонаступники у такого товариства - відсутні.

Це означає, що припинення юридичної особи ТОВ «ПСМ Україна» у процесі реорганізації як юридичний факт не відбулось.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

За визначенням у статті 4 Закону України №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» (Закон №755-IV) державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

За змістом статті 33 цього ж Закону юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи (стаття 108 Цивільного кодексу України)

Згідно із частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

У відповідності до частини сімнадцятої статті 37 Закону №755-IV у редакції чинній на час виникнення спірних відносин державна реєстрація юридичної особи, яка утворена в результаті перетворення, здійснюється у порядку, який встановлено статтями 24 - 27 цього Закону. При перетворенні юридичної особи до неї не застосовуються обмеження, встановлені частиною другою статті 35 цього Закону. Перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.

Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру (частина перша статті 16 Закону №755-IV).

За змістом статті 18 Закону №755-IV якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, то третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не були до нього внесені, вони не можуть бути використані в спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості. Відомості, що містяться у Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи, або її відокремленого підрозділу, фізичної особи - підприємця під час провадження ними господарської діяльності, а також для відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.

За нормами частини другої статті 17 Закону №755-IV в Єдиному державному реєстрі містяться, зокрема, такі відомості щодо юридичної особи: дата затвердження передавального акта або розподільчого балансу, дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа, дані про юридичних осіб - правонаступників тощо.

Як закріплено у пункті 98.7 статті 98 Податкового кодексу України реорганізація платника податків не змінює строків погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платниками податків, утвореними у результаті такої реорганізації.

За правилами пункту 67.2 статті 67 Податкового кодексу України контролюючі органи (у цьому випадку позивач) в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців.

За приписами частини першої статті 41 Закону №755-IV підставою для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи є постановлення судом рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи.

Суд, який постановив рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи, у день набрання таким рішенням законної сили направляє його державному реєстратору за місцем реєстрації юридичної особи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи. Дата надходження судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи вноситься державним реєстратором до журналу обліку реєстраційних дій. Державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи внести до Єдиного державного реєстру запис про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, а також повідомити юридичну особу про внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації її припинення (частини друга, третя Закону №755-IV).

На підставі викладених законодавчих приписів, суд резюмує, що державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті реорганізації полягає у встановленні і засвідченні державним реєстратором (посадовою особою, яка діє від імені держави) юридичного факту переходу усього майна, усіх прав та обов'язків попередньої юридичної особи до нової юридичної особи, що вчиняється державним реєстратором. При цьому, такий юридичний факт має відповідати реальним і об'єктивно існуючим обставинам.

У досліджуваному випадку, суд з'ясував, що припинення ТОВ «ПСМ Україна» у результаті реорганізації, як-то зазначено у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідачем, не відбулося, нової юридичної особи до якої б перейшли права, обов'язки, майно тощо товариства «ПСМ Україна» - не утворено.

Це означає, що засвідчений державним реєстратором факт припинення ТОВ «ПСМ Україна» не відповідає дійсності, а запис у Єдиному державному реєстрі є недостовірним.

Оскільки відомості у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо припинення ТОВ «ПСМ Україна» у результаті реорганізації не відповідають дійсності, тому запис про це підлягає відміні шляхом внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи.

У позові Інспекція просила суд визнати недійсним запис у Єдиному державному реєстрі щодо припинення ТОВ «ПСМ Україна», а також відмінити державну реєстрацію такого припинення.

Суд звертає увагу, що з урахуванням положень статті 41 Закону №755-IV вимоги стосовно визнання недійсним запису про припинення юридичної особи самостійного правового значення не мають та фактично охоплюються вимогою про відміну державної реєстрації припинення відповідного суб'єкта господарювання, так як метою позову є повернення до процедури припинення товариства «ПСМ Україна», яка надасть податковому органу можливість реалізації повноважень із здійснення податкового контролю. Тим більше, у пункті 67.2 статті 67 Податкового кодексу України закріплено право Інспекції звертатися до суду із позовом саме стосовно відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб. Тому суд розглядає заявлені вимоги як єдине ціле, тобто як прохання відміни державної реєстрації припинення ТОВ «ПСМ Україна».

Зважаючи на наведене, враховуючи, що державним реєстратором не було дотримано імперативної вимоги закону стосовно того, що державна реєстрація припинення юридичної особи без реєстрації її правонаступника не допускається, а також факт внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців недостовірних відомостей, суд констатує відсутність у державного реєстратора правових підстав для проведення реєстрації припинення товариства «ПСМ Україна» у спірному випадку.

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За правилами частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Це покладає на суб'єкта владних повноважень обов'язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог шляхом постановлення рішення про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи - ТОВ «ПСМ Україна».

Позивач не надав суду доказів понесення судових витрат, тому судові витрати присудженню на його користь з державного бюджету не підлягають.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

Адміністративний позов - задовольнити.

Відмінити державну реєстрацію припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «ПСМ Україна» (ідентифікаційний код 37416262), вчинену 9 лютого 2015 року державним реєстратором Реєстраційної служби Вишгородського районного управління юстиції ОСОБА_2 (запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців №13341120016004686).

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Скрипка І.М.

Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 11 серпня 2015 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2015
Оприлюднено18.08.2015
Номер документу48330500
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/2413/15

Постанова від 11.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 11.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 13.07.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Постанова від 11.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 28.07.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 13.07.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 10.06.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні