9/291-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 230-31-77
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
"10" вересня 2009 р. Справа № 9/291-08
Господарський суд Київської області у складі колегії суддів Бабкіної В.М. - головуючий, суддів Яреми В.А. та Привалова А.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Першого заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі: 1. Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області, м. Київ,2. Київської обласної ради, м. Київ,
до1. Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, смт. Козин, 2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Астра 2000», с. Перше Травня, Обухівський район,
про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним державного акту
секретар судового засідання (пом. судді): Новікова І.С.
за участю представників:
від прокуратури: Кошляк В.І., посв. № 193
від позивача 1: не з'явився, про дату та час судового засідання повідомлений належно
від позивача 2: не з'явився, про дату та час судового засідання повідомлений належно
від відповідача 1: Гайович О.М., довіреність від 06.08.2008 р.
від відповідача 2: Костенко І.М., довіреність від 15.01.2009 р.
Обставини справи:
Перший заступник прокурора Київської області в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області (далі –позивач 1), Київської обласної ради (далі –позивач 2) у травні 2008 року звернувся до господарського суду Київської області з позовом до Козинської селищної ради Обухівського району Київської області (далі –відповідач 1) та Товариства з обмеженою відповідальністю «Астра 2000»(далі –відповідач 2) про визнання незаконним і скасування рішення Козинської селищної ради № 4/1 від 21.06.2001 р., визнання недійсним Державного акту на право постійного користування землею від 12.12.2001 р. серії І-КВ № 000089 та повернення вказаної земельної ділянки площею 12 га до земель Козинської селищної ради у придатному для подальшого використання за цільовим призначенням стані, в якому вона знаходилась до надання в постійне користування відповідачу 2.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що рішення Козинської селищної ради № 4/1 від 21.06.2001 р. про надання у постійне користування товариству «Астра 2000»земельної ділянки загальною площею 12 га для розміщення товариства індивідуальних забудовників прийняте з порушенням вимог чинного на момент його прийняття земельного законодавства, а тому має бути визнане судом протиправним і скасоване, внаслідок чого виданий на його підставі державний акт на право постійного користування землею також підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка –поверненню.
21.07.2008 р. прокуратурою Київської області були подані до суду уточнення до позовної заяви від 21.07.2008 р. № 05/1-4945-07 щодо зазначення нормативної грошової оцінки землі та її ринкової вартості.
У заяві про уточнення до позову від 14.10.2008 р. прокурор в уточнення підстав позову зазначав, що земельну ділянку було надано відповідачу за відсутності належним чином затвердженого проекту відведення землі.
Рішенням господарського суду Київської області від 14.10.2008 р. у задоволенні позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 21.06.2001 р. № 4/1 та зобов'язання ТОВ «Астра 2000»повернути земельну ділянку площею 12,0 га до земель Козинської селищної ради у придатному для використання стані було відмовлено. В частині визнання недійсним Державного акту на право постійного користування землею площею 12,0 га від 12.12.2001 р. серії І-КВ №000089 провадження у справі судом припинено.
Постановою Вищого господарського суду України від 21.05.2009 р. касаційне подання прокуратури Київської області було задоволено частково, рішення від 14.10.2008 р. у справі скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Згідно з резолюцією в.о. Голови господарського суду Київської області Сухового В.Г. справу було прийнято до провадження колегією суддів у складі Бабкіної В.М. - головуючий, суддів Яреми В.А. та Привалова А.І. ухвалою від 22.06.2009 р.
Прокуратура вважає, що вказане вище рішення селищної ради прийняте з порушенням вимог чинного на той час земельного законодавства, зокрема, щодо вилучення земельних ділянок, а тому має бути скасоване, а виданий на його підставі державний акт на право постійного користування землею є недійсним.
Прокурор вказує, що до прийняття Козинською селищною радою 21.06.2001 р. спірного рішення № 4/1 про відведення земельної ділянки ТОВ «Астра 2000»підприємством не було отримано відповідного висновку природоохоронного органу, яким на території області є Державне управління екології та природних ресурсів в Київській області, про можливість надання спірної земельної ділянки в постійне користування для розміщення товариства індивідуальних забудовників.
Також прокурор наголошує на тому, що всупереч приписам земельного законодавства проект відведення спірної земельної ділянки відповідачу 2 не пройшов державної землевпорядної експертизи, а відповідно до ст. 67 Земельного кодексу України (в редакції 1991 року) земельні ділянки для індивідуального житлового, гаражного і дачного будівництва за рішенням сільської, селищної, міської Ради народних депутатів передаються у власність або надаються у користування для будівництва індивідуальних жилих будинків, господарських будівель, гаражів і дач виключно громадянам, а не юридичним особам у постійне користування.
Заперечуючи проти позову відповідач 2 –ТОВ «Астра 2000», посилається на те, що товариство з 2001 року є добросовісним землекористувачем, оскільки розроблення, погодження та затвердження проекту відведення земельної ділянки і надання цієї земельної ділянки ТОВ «Астра 2000» відбувалось у відповідності з положеннями чинного на той час земельного законодавства, зокрема, ст. 19 ЗК України (в редакції 1990 року, зі змінами і доповненнями).
Товариство зазначає, що згідно з проектом відведення земельної ділянки ТОВ «Астра 2000»під розміщення товариства індивідуальних забудовників в смт. Козин на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та рішень Козинської селищної ради земельна ділянка відведена ТОВ «Астра 2000»за рахунок земель запасу Козинської селищної ради, а отже положення ст. 34 ЗК України (в редакції 1990 року) щодо процедури вилучення земельної ділянки не підлягали застосуванню до процедури надання землі ТОВ «Астра 2000».
Також відповідач 2 зазначає, що по об'єктах, які пов'язані з оформленням права власності або користування земельними ділянками для будівництва та обслуговування житлових будинків (індивідуальна забудова), а також ведення особистого підсобного господарства, державна землевпорядна експертиза проводиться вибірково, тобто не є обов'язковою.
Крім того, за твердженням відповідача 2, земельна ділянка ТОВ «Астра 2000»згідно з проектом відведення та рішенням Козинської селищної ради відведена під розміщення товариства індивідуальних забудовників в смт. Козин на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, а не під житлову індивідуальну забудову, що робить безпідставним застосування прокуратурою у даному випадку приписів ст. 67 ЗК України.
Крім того, ТОВ «Астра 2000»просило суд застосувати позовну давність до вимог прокурора та відмовити у задоволенні позову у зв'язку із спливом строку позовної давності для звернення у 2008 році з вимогою про визнання недійсним рішення відповідача 1 від 21.06.2001 р.
Розгляд справи відкладався.
У судових засіданнях 14.07.2009 р., 30.07.2009 р., 27.08.2009 р. представник прокуратури позовні вимоги підтримував.
Позивач 1 у засідання суду представників не направив, проте серед матеріалів справи містяться пояснення Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області від 04.08.2008 р. № 087112/1000, за якими управління підтримує позов прокурора та просить суд задовольнити його повністю.
Представник позивача 2 був присутній у судовому засіданні 14.07.2009 р., підтвердивши позицію Київської обласної ради щодо відсутності порушення інтересів ради за даними позовними вимогами, викладену у долучених до матеріалів справи письмових поясненнях, в яких також зазначено про необхідність застосування судом трирічного строку позовної давності до вимог прокурора.
30.07.2009 р. відповідач 1 подав суду заяву про розгляд справи на розсуд суду за відсутності представників Козинської селищної ради. Крім того, серед матеріалів справи міститься відзив Козинської селищної ради від 15.08.2008 р., в якому вказано, що Державний акт на право постійного користування землею І-КВ № 000089 від 12.12.2001 р. виготовлявся, земельна ділянка передавалась ТОВ «Астра 2000»в постійне користування, а також зазначено, що інші дані в приміщенні селищної ради відсутні.
Ухвалою заступника Голови господарського суду Київської області Кошика А.Ю. на підставі ст. 69 Господарського процесуального кодексу України строк розгляду справи був продовжений на один місяць до 22.09.2009 р.
У судовому засіданні 27.08.2009 р. було оголошено перерву до 10.09.2009 р.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд
встановив:
Рішенням Козинської селищної ради № 4/1 від 21.06.2001 р. «Про відведення земельної ділянки ТОВ «Астра 2000»було затверджено представлений проект відведення земельної ділянки та надано в постійне користування ТОВ «Астра 2000»земельну ділянку загальною площею 12 га (в тому числі чагарників заболочених –12,0 га) для розміщення товариства індивідуальних забудовників; доручено МП «Кадастр»винести в натуру межі земельної ділянки та виготовити ТОВ «Астра 2000» Державний акт на право постійного користування землею.
12.12.2001 р. відповідачу 2 - ТОВ «Астра 2000»був виданий Державний акт на право постійного користування землею. Відповідно до зазначеного акту, землю надано в постійне користування для розміщення товариства індивідуальних забудовників відповідно до рішення Козинської селищної ради народних депутатів від 21.06.2001 р. №4/1. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 403.
У зв'язку із заявою відповідача 2 щодо застосування до позовних вимог прокуратури загального строку позовної давності, встановленого ст. 257 Цивільного кодексу України, судом досліджено дотримання прокурором зазначеного строку при зверненні до суду, за результатами якого встановлено, що згідно з наданими представником прокуратури суду матеріалами перевірок, про обставини надання у постійне користування відповідачеві 2 спірної земельної ділянки прокуратура дізналася під час проведення перевірки у червні-липні 2006 року, у зв'язку з чим підстави вважати пропущеним трирічний строк позовної давності при зверненні з даним позовом до суду є відсутніми.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності, користування землею набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Так, відповідно до положень ст.ст. 9, 19 Земельного кодексу України (в редакції 1990 року з наступними змінами та доповненнями) до відання селищних Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, у тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому ст.ст. 17, 19 цього Кодексу.
Селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва тощо. Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, іншому громадянину, підприємству, установі, організації провадиться лише після вилучення (викупу) цієї ділянки в порядку, передбаченому статтями 31 і 32 цього Кодексу. При цьому надання земельних ділянок здійснюється виключно за проектами їх відведення.
Підприємство, установа, організація, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки. Проект відведення земельної ділянки в обов'язковому порядку погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель.
Згідно зі ст. 34 Земельного кодексу України підприємства, установи і організації, заінтересовані у вилученні (викупі) земельних ділянок, до початку проектування зобов'язані попередньо погодити із власниками землі і землекористувачами та місцевими Радами народних депутатів, а також спеціально уповноваженими органами державного управління по охороні і використанню земель місце розташування об'єкта, розмір ділянки та умови її вилучення (викупу) з урахуванням комплексного розвитку території, який би забезпечував нормальне функціонування на цій ділянці і прилеглих територіях усіх інших об'єктів, умови проживання населення і охорону навколишнього середовища.
Підприємства, установи і організації, заінтересовані у вилученні (викупі) земельних ділянок, звертаються з клопотаннями про попереднє погодження місць розташування об'єктів до відповідної місцевої Ради народних депутатів. До клопотання додаються необхідні матеріали та розрахунки.
Підприємство, установа і організація погоджують найбільш доцільне місце розташування об'єкта, розміри намічуваної для вилучення земельної ділянки та умови її вилучення (викупу) із власником землі або землекористувачем, районними (міськими) землевпорядним, природоохоронним і санітарним органами, органом охорони культурної спадщини, органом архітектури і подають відповідні матеріали до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає їх і погоджує місце розташування того об'єкта, під який має право вилучати земельну ділянку.
Як вбачається з позову, вимоги прокурора ґрунтуються, зокрема, на тому, що Козинською селищною радою при наданні ТОВ «Астра 2000»земельної ділянки, в порушення ст. 34 ЗК України, не дотримана процедура вилучення земельної ділянки у власників землі і землекористувачів.
Проте згідно з проектом відведення земельної ділянки ТОВ «Астра 2000»під розміщення товариства індивідуальних забудовників в смт. Козин на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та рішень Козинської селищної ради земельна ділянка відведена ТОВ «Астра 2000»за рахунок земель запасу Козинської селищної ради.
Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України (в редакції 1990 року, зі змінами і доповненнями, чинній на той час) землями запасу є всі землі, не передані у власність або не надані у постійне користування.
Таким чином, на момент передачі земельної ділянки ТОВ «Астра 2000»земельна ділянка не перебувала в користуванні або у власності іншої особи, а отже положення ст. 34 ЗК України (в редакції 1990 року, чинній на той час) не підлягали застосуванню до процедури надання земельної ділянки ТОВ «Астра 2000».
Що ж до посилання прокурора на те, що ТОВ «Астра 2000»не було отримано відповідного висновку природоохоронного органу, яким на території області є Державне управління екології та природних ресурсів в Київській області, про можливість надання спірної земельної ділянки в постійне користування для розміщення товариства індивідуальних забудовників, суд відзначає, що до матеріалів справи долучений висновок по відведенню земельної ділянки під розміщення товариства індивідуальних забудовників в межах смт. Козин Обухівського району Київської області від 26.06.2001 р. № 06-13/2046.
Також прокурор наголошує на тому, що всупереч приписам земельного законодавства проект відведення спірної земельної ділянки відповідачу 2 не пройшов державної землевпорядної експертизи, обов'язковість якої передбачена наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 39 від 11.03.1997 р. «Про затвердження Положення про здійснення державної землевпорядної експертизи»), за яким погоджений державними контролюючими органами проект відведення направляється на державну землевпорядну експертизу (по об'єктах, які їй підлягають), яка перевіряє відповідність проектної документації вимогам земельного законодавства і нормативно-технічних документів.
Проте, як зазначено в роз'ясненні Державного комітету України із земельних ресурсів від 01.07.2008 р. № 14-17-11/6893, долученому до матеріалів справи, згідно з Положенням про здійснення державної землевпорядної експертизи, затвердженим наказом Держкомзему України від 11 березня 1997 р. № 39 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12 травня 1997 р., по об'єктах, які пов'язані з оформленням права власності або користування земельними ділянками для будівництва та обслуговування житлових будинків (індивідуальна забудова), а також ведення особистого підсобного господарства, державна землевпорядна експертиза проводиться вибірково, тобто не є обов'язковою.
Аналогічну позицію викладено також у листі Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.04.2000 р. № 14-13-2-0525/1469.
Стосовно посилання прокурора на те, що згідно з приписами чинного на час прийняття спірного рішення Козинської селищної ради земельного законодавства надання земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва було можливим лише для громадян, суд зазначає наступне.
Частиною першою ст. 67 Земельного кодексу України (в редакції 1990 року зі змінами та доповненнями, чинними на час виникнення спірних правовідносин) встановлювалося, що громадянам за рішенням сільської, селищної, міської Ради народних депутатів передаються у власність або надаються у користування земельні ділянки для будівництва індивідуальних жилих будинків, господарських будівель, гаражів і дач.
Розмір ділянок для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) повинен бути не більше: у сільських населених пунктах - 0,25 гектара, селищах міського типу - 0,15 гектара, а для членів колективних сільськогосподарських підприємств і працівників радгоспів - не більше 0,25 гектара, у містах - 0,1 гектара (частина 2 ст. 67 ЗК України).
Розмір земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва не повинен перевищувати 0,1 гектара, будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара (частина 3 тієї ж статті).
Проте, як слідує з оскаржуваного рішення Козинської селищної ради від 21.06.2001 р. № 4/1 в постійне користування ТОВ «Астра 2000»земельну ділянку площею 12,0 га було надано під розміщення товариства індивідуальних забудовників, а не для будівництва індивідуальних жилих будинків, господарських будівель, гаражів, дач, про яке йдеться у вказаній ст. 67 ЗК України.
За таких обставин суд дійшов висновку щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення Козинської селищної ради від 21.06.2001 р. № 4/1. Відповідно, підстави для зобов'язання ТОВ «Астра 2000»повернути передану товариству в користування за вказаним рішенням земельну ділянку є відсутніми.
Водночас оспорюваний Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, який видано товариству як землекористувачу, не містить ознак акту органу державної влади, що породжує певні права та обов'язки, оскільки він є виключно посвідчувальним документом в розумінні ст. 23 Земельного кодексу України в редакції від 18.12.1990 р., автоматично виданим на підставі та на виконання рішення Козинської селищної ради від 21.06.2001 р. Саме зазначене рішення є актом державного органу, що породжує набуття відповідачем 2 прав та обов'язків землекористувача, і тому визнання недійсним саме цього рішення може бути предметом господарського спору, а не визнання недійсним державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, який має похідний характер від рішення компетентного органу державної влади чи місцевого самоврядування.
Таким чином, виходячи зі змісту ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, спори про визнання недійсними державних актів на право постійного користування земельною ділянкою непідвідомчі господарським судам України, а тому провадження у справі в цій частині позовних вимог підлягає припиненню на підставі п.1 ч.1 ст.80 ГПК України.
Враховуючи викладене, керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 33, 44, 49, 80, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1. У задоволенні позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 21.06.2001 р. № 4/1 та зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Астра 2000»повернути земельну ділянку площею 12,0 га до земель Козинської селищної ради у придатному для використання стані відмовити.
2. Припинити провадження у справі в частині визнання недійсним Державного акту на право постійного користування землею площею 12,0 га від 12.12.2001 р. серії І-КВ № 000089.
Головуючий суддя В.М. Бабкіна
Суддя В.А. Ярема
Суддя А.І. Привалов
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2009 |
Оприлюднено | 08.10.2009 |
Номер документу | 4850928 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Бабкіна В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні