Рішення
від 18.12.2013 по справі 918/1666/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013, м. Рівне, вул. Набережна, 26А

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" грудня 2013 р. Справа № 918/1666/13

Суддя Гудзенко Я.О. розглянувши справу за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області до товариства з додатковою відповідальністю "Рівненське ремонтно-транспортне підприємство" та Рівненської міської ради про зобов'язання передати державний житловий фонд у комунальну власність

За участю :

Від позивача: ОСОБА_1 (дов. від. 14.03.12 р. № 6)

Від відповідача-1: ОСОБА_2 (прот. № 1 від 27.04.2013 р.), ОСОБА_3 (дов. № 37 від 13.11.2013 р.)

Від відповідача-2: не з'явився.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

РВ ФДМУ по Рівненській області (далі - позивач) звернулося до господарського суду Рівненської області з позовом до ТОВ "Рівненське ремонтно-транспортне підприємство" (далі - відповідач -1) та Рівненської міської ради (далі - відповідач - 2) про зобов'язання передати державний житловий фонд у комунальну власність.

Ухвалою господарського суду від 1 листопада 2013 року позовну заяву прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 918/1666/13 розгляд якої призначено на 13.11.13 р.

12 листопада 2013 року до суду від Відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву з якого вбачається, що Відповідач не заперечує проти вимог позовної заяви.

Ухвалами суду від 13.11.2013 року, 20.11.2013 р. розгляд справи відкладався.

В судовому засіданні 03.12.2013 року представник Позивача підтримав позовні вимоги, представники Відповідача-1 проти їх задоволення не заперечували. Представник Відповідача-2 в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив.

29 листопада 2013 року позивачем подано суду додаткові пояснення.

2 грудня 2013 року на адресу суду від відповідача 2 надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

3 грудня 2013 року сторонами було подано клопотання про продовження строку розгляду спору в порядку, встановленому ч. 3 ст. 69 ГПК України.

У судовому засіданні 18 грудня 2013 року позивач підтримав позовні вимоги. Відповідач 1 проти задоволення позову не заперечував.

На виконання вимог ст. 81-1 ГПК України складено протоколи судових засідань, які долучено до матеріалів справи.

Відповідно до ст. 82 ГПК України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих позивачем та витребуваних судом.

У судовому засіданні 18.12.2013р. відповідно до ст. 85 ГПК України судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, господарський суд Рівненської області,-

ВСТАНОВИВ:

У процесі приватизації ВАТ "Рівненське РТП" не увійшли до статутного капіталу та перебувають на балансі гуртожитки по вул. Курчатова, 10, по вул. Курчатова, 13а та житлові будинки по вул. Курчатова, 8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська, 35.

Основні засади передачі об'єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, а також об'єктів права комунальної власності у державну власність безоплатно або шляхом обміну визначені Законом України В«Про передачу об’єктів права державної та комунальної власностіВ» від 03.03.1998 р. (далі - Закон).

Згідно з Положенням про управління державним майном, затвердженого наказом Фонду Державного майна України та Міністерства економіки від 19.05.1999 № 908/68, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 червня 1999 р. за № 414/3707, регіональне відділення наділене повноваженнями по управлінню державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі. Одним із способів такого управління згідно з п.1.4 зазначеного Положення є передача майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності".

Статтею 2 Закону передбачено, що нерухоме майно, житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури, які не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації, передаються до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону передача об'єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об'єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої статті 2 цього Закону.

Частиною 2 ст. 4 Закону України В«Про передачу об'єктів права державної та комунальної власностіВ» передача об'єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.

Згідно п. 3 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 № 891 (далі - Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду) об'єкти житлового фонду передаються у комунальну власність безоплатно разом з відповідними зовнішніми мережами електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, а також: будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, вбудовані і прибудовані приміщення, обладнання, тощо).

Відповідно до п. 8 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду передача відомчого житлового фонду в комунальну власність провадиться разом з відповідною технічною документацією на будинок (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та інші), а також документами, що встановлюють право на нього. У разі відсутності необхідної технічної документації вона відновлюється за рахунок підприємства, установи чи організації, що передає відомчий житловий фонд у комунальну власність.

Відповідно до ч. 1 п. 9 ст. 8 Закону України В«Про приватизацію державного житлового фондуВ» від 19.06.1992 р. N 2482-XII державний житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні або оперативному управлінні державних підприємств, організацій та установ, за їх бажанням може передаватись у комунальну власність за місцем розташування будинків з наступним здійсненням їх приватизації органами місцевої державної адміністрації та місцевого самоврядування згідно з вимогами цього Закону.

У відповідності до ст. 10 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» від 21 травня 1997 року сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з п. 51 ст. 26 Закону України В«Про місцеве самоврядуванняВ» на пленарних засіданнях сільських, селищних, міських рад вирішуються питання надання згоди на передачу об'єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об'єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об'єктів державної власності.

Рішенням Рівненської міської ради від 14.12.2010 року № 255 дано згоду на приймання у комунальну власність гуртожитків по вул. Курчатова, 10, по вул. Курчатова, 13а та житлові будинки по вул. Курчатова, 8, вул. Курчатова, 12, вул. Червоногірська, 35. Рішенням виконавчого комітету Рівненської міської ради створено комісію для обстеження технічного стану гуртожитків по вул. Курчатова, 10, по вул. Курчатова, 13а та житлових будинків по вул. Курчатова, 8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська, 35. Доручено комісії до 01.01.2011 р. провести обстеження вищевказаного житлового фонду, визначити його технічний стан, стан мереж відповідно до Правил та норм експлуатації житлового фонду та обладнання.

Листом № 05-2979 від 10.07.2013 року Виконавчий комітет Рівненської міської ради звернувся до Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Рівненській області в якому зазначено, що для того, щоб скласти акт прийому-передачі житлового будинку та прийняти до міської комунальної власності необхідно надати виконкому міської ради бухгалтерський баланс, складений на останню звітну дату. З метою оформлення акта приймання-передачі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482, комітет просив надати інформацію про технічний стан, стан мереж та обладнання. Однак, відповідь на даний лист у Виконавчому комітеті Рівненської ради відсутній.

Наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України від 20.11.2013 року № 321 визначено передати у комунальну власність м. Рівне обєкти державної власності: гуртожитки по вул. Курчатова, 10, по вул. Курчатова, 13а та житлові будинки по вул. Курчатова, 8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська, 35.

Проте, Рівненська міська рада не вчинила жодних дій по фактичній передачі у комунальну власність гуртожитків по вул. Курчатова, 10, по вул. Курчатова, 13а та житлові будинки по вул. Курчатова, 8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська, 35.

В своєму відзиві відповідач 1 підтримує позовні вимоги.

Відповідач 2 зазначає, що виконує чинне законодавство України та не заперечує проти прийняття в комунальну власність житлового фонду після надання виконкому міської ради бухгалтерського балансу, складеного на останню звітну дату. З метою оформлення акта приймання-передачі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482, вважає, що відповідач 1 повинен надати інформацію про інженерне обладнання об'єкта передачі.

Згідно з п. 9 Положення акт приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність складається в чотирьох примірниках, підписується членами комісії з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність та затверджується держадміністрацією або виконкомом, який утворив цю комісію.

Суд зазначає, що передача житлового фонду з державної у комунальну власність не є лише дією, пов'язаною із складанням акта приймання-передачі, оскільки цій дії передує комплекс відповідних дій не тільки сторін, що передає та приймає майно, а й інших органів, без вчинення яких не є можливим складання акту.

Складання зазначеного акту приймання-передачі, що передбачено п. 9 Положення, є лише формою такої обов’язкової передачі.

Відповідно до п. 5 Положення передача будинків відомчого житлового фонду в комунальну власність провадиться комісією з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність, яка утворюється Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями або виконкомом відповідної Ради. До складу цієї комісії входять представники відповідних місцевих комунальних підприємств, житлово-експлуатаційної організації, на баланс якої передаються будинки відомчого житлового фонду, регіонального відділення (представництва) Фонду державного майна місцевого фінансового органу, бюро технічної інвентаризації, спеціалізованого проектного інституту, підприємства, установи чи організації, що передає відомчий житловий фонд, та представники інших заінтересованих підприємств, установ і організацій.

Згідно з п. 6 Положення комісія з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність визначає технічний стан житлового будинку та об'єктів комунального призначення, що його обслуговують, відповідно до правил оцінки фізичного зносу житлових будинків, затверджених Держжитлокомунгоспом.

При цьому абзацом 2 п.6 вказаного Положення встановлено, що якщо житловий будинок та об'єкти комунального призначення, що його обслуговують, відповідно до висновків цієї комісії визнані такими, що потребують ремонту, орган, який утворив комісію, приймає рішення про джерела фінансування і терміни виконання робіт, у тому числі з залученням в установленому порядку коштів підприємств, установ і організацій, які передають житловий фонд у комунальну власність.

Тобто, питання щодо дотримання встановленого порядку та форми прийняття в комунальну власність спірного будинку (підготовка і оформлення акту приймання-передачі, визначення технічного стану житлового будинку та об’єктів комунального призначення, що його обслуговують, тощо) не може впливати на сам обов’язок Рівненської міської ради щодо виконання вимог Конституції України, Закону України "Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності", Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", оскільки визначені в підзаконних актах механізми реалізації норм Закону не можуть підмінювати (замінювати) ці норми Закону, змінювати його суть та перешкоджати його виконанню.

Всі питання порядку передачі об'єктів житлового фонду повинні вирішуватися комісією з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність, яка утворюється відповідно до Постанови.

Згідно ст. 6 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" від 03.03.1998 р. № 147/98-ВР передача об'єктів здійснюється комісією з питань передачі об'єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі.

Однак, з моменту створення комісії - 14.12.2010 року, відповідач 2 не вчинив дій по здійсненню приймання будинків та гуртожитків, а відтак вимога позивача про зобов'язання відповідача 2 прийняти у комунальну власність територіальної громади за актом приймання - передачі гуртожитку по вул. Курчатова, 10, по вул. Курчатова, 13а та житлових будинків по вул. Курчатова, 8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська, 35, є обґрунтованою, підтверджується матеріалами справи, а тому підлягає задоволенню в повному обсязі.

При цьому господарський суд приймає до уваги саме норми ст. 19 Конституції України, Закону України В«Про передачу об’єктів права державної та комунальної власностіВ» , Закону України В«Про приватизацію державного житлового фондуВ» , які зобов’язують Рівненську міську раду прийняти спірний об'єкт у комунальну власність.

Водночас судом враховується, що на гуртожитки, які є об'єктами права державної власності, поширюється дія Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" від 04.09.2008 року. Згідно із приписами пунктів 1-3 ч. 1 ст. 3 вказаного Закону забезпечення реалізації конституційного права на житло мешканців гуртожитків, на яких поширюється його дія, здійснюється з дотриманням таких підходів: всі гуртожитки, на які поширюється дія цього Закону (зокрема, гуртожитки, які є об'єктами права державної чи комунальної власності, та гуртожитки, які перебувають у повному господарському віданні чи в оперативному управлінні підприємств, установ, організацій з управління житловим фондом незалежно від форми власності, крім гуртожитків, що знаходяться на балансі військових частин, закладів, установ та організацій Збройних Сил України та Міністерства внутрішніх справ України), підлягають передачі у власність територіальних громад у визначений цим законом строк; передача гуртожитків згідно із цим Законом у власність територіальних громад здійснюється відповідно до порядку, передбаченого Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" та прийнятих відповідно до нього підзаконних актів, з урахуванням особливостей цього Закону.

За пунктом 2 Прикінцевих положень зазначеного Закону закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону; пунктом 6 Прикінцевих положень Закону передбачено органам місцевого самоврядування: протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом розробити і затвердити місцеві програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад, створити комісії з інвентаризації гуртожитків; протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом провести інвентаризацію усіх гуртожитків, що знаходяться на території відповідних територіальних громад, та подати відповідні рішення на затвердження органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до наданих повноважень; протягом дев'яти місяців з дня набрання чинності цим Законом розпочати процес прийняття у власність територіальних громад гуртожитків відповідно до цього Закону.

З урахуванням наведених положень Закону гуртожитки, на які поширюється дія Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків", підлягають передачі у власність територіальних громад незалежно від згоди (прийняття рішення) відповідних органів місцевого самоврядування.

При цьому з системного аналізу положень Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" та Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності України" вбачається, що така передача є законодавчо регламентованим процесом, який повинен бути розпочатий органом місцевого самоврядування протягом дев'яти місяців з дня набрання чинності Законом України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків".

Матеріали справи не містять жодних доказів на підтвердження виконання Рівненською міською радою дій, що є складовими процесу прийняття у власність територіальних громад, зокрема, гуртожитків відповідно до положень Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків".

Посилаючись на відсутність необхідної технічної та правовстановлюючої документації на будинки як передумови для прийняття спірних гуртожитків та будинків у комунальну власність, рада залишила поза увагою спеціальне регулювання початку та складових процедури прийняття, зокрема, гуртожитків у комунальну власність за Законом України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" та що згідно з п. 6 ст. 3 Закону держава виділяє місцевим бюджетам кошти на заходи, пов'язані з прийняттям у комунальну власність гуртожитків (їх цілісних майнових комплексів), а саме: на виготовлення необхідної технічної документації, проведення капітального ремонту тощо, за заявками місцевих рад, в обсягах та порядку, які визначаються законом про Державний бюджет України на відповідний фінансовий рік.

Відповідно до ст. 43 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Згідно з ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у встановленому законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

За приписами ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно із ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Відповідно до ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Враховуючи вказане вище в сукупності, погодження відповідач 1 з вимогами позову, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог та про зобов'язання відповідача 1 передати, а відповідача 2 прийняти у комунальну власність гуртожитки за адресами: вул. Курчатова, 10, вул. Курчатова, 13а та житлові будинки по вул. Курчатова, 8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська, 35 в м. Рівне, Рівненської області.

Судовий збір на підставі ч. 2 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідачів.

Керуючись статтями 32-34, 43, 44, 49, 82-85, Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Зобов’язати товариство з додатковою відповідальністю "Рівненське ремонтно-транспортне підприємство" передати, а Рівненську міську раду прийняти у комунальну власність територіальної громади м. Рівне за актом приймання - передачі гуртожитки за адресами: вул. Курчатова, 10, вул. Курчатова, 13а та житлові будинки по вул. Курчатова, 8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська, 35 в м. Рівне, Рівненської області.

3. Стягнути з товариства з додатковою відповідальністю "Рівненське ремонтно-транспортне підприємство" (м. Рівне, вул. Курчатова, 18 А., код ЄДРПОУ 03760361) та Рівненської міської ради (33000, вул. Соборна, 12а, м. Рівне, код ЄДРПОУ 04057758) на користь Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області по 573 (п'ятсот сімдесят три) грн. 50 коп. судового збору.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 25.12.2013 року.

Суддя Гудзенко Я.О.

Дата ухвалення рішення18.12.2013
Оприлюднено27.08.2015
Номер документу48856000
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/1666/13

Ухвала від 27.01.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 27.01.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 20.01.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 04.01.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 13.12.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 24.11.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 07.11.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 13.10.2015

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 05.10.2015

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 29.07.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Кочергіна В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні