49/76-б
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2009 р. № 49/76-б
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Короткевича О.Є. (доповідач у справі)
суддів :Заріцької А. О., Хандурін М. І.
розглянувши матеріали касаційної скарги Державної податкової інспекції у Оболонському районі міста Києва
на постанову та
ухвалу господарського суду міста Києва від 23.03.2009 року
господарського суду міста Києва від 05.06.2009 року
у справі№ 49/76-б
за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервісмедіагруп-СМГ"
доТовариства з обмеженою відповідальністю "Екобудремсервіс"
проБанкрутство
За участю представників учасників судового провадження:
від скаржникаПелепець В. Д. дов. 17.10.09 р. №7754/9/10-008
Від ініц. кредитораНе з'явився
В С Т А Н О В И В :
09.02.2009 року господарським судом міста Києва за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервісмедіагруп-СМГ" порушено провадження у справі №49/76-б про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Екобудремсервіс" (Далі –ТОВ "Екобудремсервіс").
Постановою господарського суду міста Києва від 23.03.2009 року в порядку ст. 52 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» визнано ТОВ "Екобудремсервіс" код 35094291 банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Рибіна Д. Ю., а ліквідатора зобов'язано письмово повідомити про визнання ТОВ "Екобудремсервіс" банкрутом всіх відомих йому кредиторів відсутнього боржника, які в місячний строк з дня одержання повідомлення можуть направити ліквідатору заяви з вимогами до банкрута, а також ліквідатора - провести ліквідаційну процедуру та надати суду свій звіт та ліквідаційний баланс банкрута у строк до 23.03.2010 року.
Ліквідатором подано до суду звіт та ліквідаційний баланс підприємства - банкрута в порядку ст. 32 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”.
Господарський суд міста Києва в судовому засіданні розглянув поданий ліквідатором звіт та ліквідаційний баланс ТОВ "Екобудремсервіс", який ухвалою від 05.06.2009 року затвердив звіт та ліквідаційний баланс підприємства банкрута станом на 12.05.2009 року та припинив провадження по справі керуючись ст. 32, п. 6 ст. 40 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”.
Не погоджуючись з прийнятими у справі судовими актами, Державна податкова інспекція у Оболонському районі міста Києва звернулася з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, а також ухвалу суду про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу та про припинення провадження у справі, аргументуючи порушенням судом норм матеріального та процесуального права, а саме ст. 129 Конституції України, ст. 52 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ст. ст. 36, 43 ГПК України.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 10.08.2009 року прийнято касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Оболонському районі міста Києва на постанову господарського суду міста Києва від 23.03.2009 року та ухвалу господарського суду міста Києва від 05.06.2009 року до провадження та призначено скаргу до розгляду.
Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку постанову та ухвалу суду першої інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши застосування судом норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, про наявність правових підстав для часткового задоволення касаційної скарги, виходячи з наступного.
Згідно зі ст.41 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Відповідно до ст.ст. 4, 43 ГПК України судове рішення є законним та обґрунтованим лише у випадку всебічного повного та об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності у відповідності з нормами матеріального та процесуального права.
Згідно ч. 1 ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" у разі якщо громадянин-підприємець - боржник або керівні органи боржника - юридичної особи відсутні за її місцезнаходженням, або у разі ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності, а також за наявності інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника, заява про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру його вимог до боржника та строку виконання зобов'язань.
Отже, у контекст вказаної норми при розгляді справи за правилами ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" предметом доказування є визнання місцезнаходження боржника –юридичної особи та факт відсутності керівних органів юридичної особи за її місцезнаходженням.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 09.02.2009 року порушено провадження у справі №49/76-б про банкрутство ТОВ "Екобудремсервіс" та зобов'язано заявника надати суду додаткові докази в тому числі докази щодо фактичного припинення підприємницької діяльності.
На вимогу суду заявником не було надано доказів витребуваних судом ухвалою від 09.02.2009 року, а судом не здійснено свої повноважень передбачених ст. 38 ГПК України та не витребувано відомості щодо боржника про фактичне припинення підприємницької діяльності, які є необхідними для встановлення обставин справи.
Проте в матеріалах доданих до касаційної скарги Державної податкової інспекції у Оболонському районі міста Києва зазначено, що ТОВ "Екобудремсервіс" відзвітував до податкового органу у 2007 році з показниками фінансово-господарської діяльності у розмірі понад 1 млн. грн., а у 2008 році понад 33 млн. грн., а також вказано, що 07.05.2009 року боржником було подано декларацію з податку на прибуток підприємства за I квартал 2009 року з показниками понад 2 млн. грн.
Господарський судом міста Києва розглянув справу не встановивши обставин наявності або відсутності підприємницької діяльності боржника на час порушення провадження у справі про банкрутство.
Хоча дослідження цієї обставини має істотне значення для подальшого вирішення питання щодо визнання боржника банкрутом в порядку ст. 52 Закону.
В матеріалах справи також відсутня інформація від фінансових органів, митних органів та інших контролюючих органів, яка підтверджує відсутність господарської діяльності з моменту подання остатньої звітності.
В порядку ст. 32 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» ліквідатором було подано звіт по ліквідації підприємства банкрута та ліквідаційний баланс.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 05.06.2009 року затверджено вищезазначений звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ "Екобудремсервіс" та припинено провадження у справі №49/76-б.
Згідно ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Ухвала суду про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу є за своєю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в якому необхідно повно відобразити обставини, що мають значення для даної справи (вчинення належних дій по виявленню активів та пасивів боржника, зокрема, виявлення ліквідатором кредиторів та дотримання їх процесуальних прав підчас розгляду їх грошових вимог, доведення неможливості відновлення платоспроможності боржника внаслідок вжитих ліквідатором заходів, доведення неможливості задоволення визначених ліквідатором вимог кредиторів з наслідками його ліквідації), висновки суду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинні бути вичерпними, відповідати дійсності та підтверджуватися достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні (Постанова Пленуму Верховного Суду України від 29.12.1976 №11).
Звіт ліквідатора та поданий ним ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне проведення ліквідатором всіх заходів ліквідаційної процедури, повне вчинення ним дій по виявленню кредиторів та активів боржника, за результатом розгляду яких суд приймає рішення про можливість відновлення платоспроможності боржника або встановлює неможливість задоволення вимог конкретних кредиторів та приймає рішення про його ліквідацію та припинення провадження у справі.
Відповідно до ст. 25 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” вбачається, що ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, вживає заходів по забезпеченню його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; здійснює інвентаризацію та оцінку майна банкрута згідно з законодавством; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу.
Як вбачається з вимог ст. 25 Закону ліквідатор зобов'язаний вчинити всі можливі дії щодо з'ясування активу та пасиву боржника шляхом запитів до відповідних органів, у тому числі державної виконавчої служби, банківських установ, бюро технічної інвентаризації, реєстраційних відділень МВС України тощо.
Відповідно ст. 31 ГПК при реалізації своїх прав та обов'язків арбітражний керуючий зобов'язаний діяти сумлінно та розумно з урахуванням інтересів боржника та його кредиторів.
Відповідно ст. 32 Закону після завершення усіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: показники виявленої ліквідаційної маси (дані її інвентаризації); відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії договорів купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів.
Отже, законодавцем передбачено обов'язковий перелік додатків до звіту ліквідатора, які подаються суду разом із звітом ліквідатора та є предметом дослідження в судовому засіданні за підсумками ліквідаційної процедури, яке проводиться за участю кредиторів (комітету кредиторів).
Ухвала суду першої інстанції про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу не містить аналізу звіту ліквідатора; не дає оцінки наявності (відсутності) необхідних додатків до звіту ліквідатора, зокрема, запиту державної виконавчої служби, банківських установ в яких обслуговувався боржник, не мотивує висновків суду про необхідність ліквідації юридичної особи боржника.
Судом першої інстанції неналежно досліджено здійснення ліквідатором передбачених чинним законодавством заходів з ліквідації боржника та виконання ним своїх обов'язків під час ліквідаційної процедури, у зв'язку з чим суд дійшов передчасного висновку про відповідність звіту ліквідатора вимогам Закону.
Окрім того в матеріалах справи містяться пояснення ліквідатора про те, що останньому не передавались будь-які документи банкрута проте до звіту ліквідатора не подано доказів щодо звернення ліквідатора до керівних органів банкрута за адресою вказаною в установчих документах та з приводу передання бухгалтерської та іншої документації банкрута, печатки та штампи відповідно до вимог ст. 25 Закону.
Тобто, при винесенні оскаржуваної ухвали господарський суд не з'ясував дійсних обставин справи, прав і обов'язків учасників спірних правовідносин, що вплинуло на правильність застосування норм матеріального та процесуального права, чим порушення судами вимог ст. 43 ГПК України щодо повного, всебічного і об'єктивного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності.
Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
В контексті викладеного, Колегія суддів Вищого господарського суду України, вважає за необхідне, постанову господарського суду міста Києва від 23.03.2009 року та ухвалу господарського суду міста Києва від 05.06.2009 року у справі №49/76-б скасувати, справу передати на розгляд до господарського суду міста Києва.
При новому розгляді справи суду слід врахувати вище викладене, більш повно та всебічно перевірити дійсні обставини справи, дати належну оцінку зібраним по справі доказам, доводам та запереченням сторін та учасників провадження у даній справі і в залежності від встановленого та вимог закону постановити законне та обґрунтоване рішення.
Керуючись ст. ст. 32, 52 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом ”, ст. ст. 34, 43, 1115, 1117, 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, суд
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Оболонському районі міста Києва на постанову господарського суду міста Києва від 23.03.2009 року та ухвалу господарського суду міста Києва від 05.06.2009 року у справі №49/76-б задовольнити частково.
2. Постанову господарського суду міста Києва від 23.03.2009 року та ухвалу господарського суду міста Києва від 05.06.2009 року у справі №49/76-б скасувати.
3. Справу передати на розгляд до господарського суду міста Києва.
Головуючий О. Є. Короткевич
Судді А. О. Заріцька
М. І. Хандурін
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2009 |
Оприлюднено | 08.10.2009 |
Номер документу | 4888282 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Короткевич O.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні