ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2015 р.м. ХерсонСправа № 821/2311/15-а 13 год. 30 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
суддів: Кузьменко Н.А., Василяки Д.К.,
при секретарі: Дудар Е.І.,
за участю: представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника ДФС України - ОСОБА_3,
представника Мінекономрозвитку України - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Кріомед" до Державної фіскальної служби України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України про визнання протиправними відмов та скасування дії спеціальної санкції,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кріомед" (далі - позивач, ТОВ "Кріомед", Товариство) звернулось із адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1, ДФС), Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (далі - відповідач-2, Мінекономрозвитку України), в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просить:
- визнати протиправною відмову ДФС України від 02.07.2015 р. щодо скасування дії спеціальної санкції індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності, застосовану до позивача;
- визнати протиправною відмову Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.07.2015 р. щодо скасування дії спеціальної санкції індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності, застосовану до позивача;
- скасувати наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 14.06.2013 р. № 666 в частині застосування до ТОВ "Кріомед" спеціальної санкції індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності.
Свої вимоги мотивує тим, що 14.06.2013 р. Міністерством економічного розвитку і торгівлі України винесено наказ № 666, яким до ТОВ "Кріомед" застосовано спеціальну санкцію у вигляді індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності у зв'язку з наявністю простроченої дебіторської заборгованості у сумі 48039 доларів США, що виникла при здійсненні розрахунків за експортним контрактом № US/06-12 від 01.06.2012 р. укладеним з Компанією Millennium ICE, Inc. (США). У зв'язку з перевищенням розміру витрат на стягнення заборгованості над розміром самої заборгованості Товариство звернулось до відповідачів з листами про скасування дії спеціальної санкції, проте отримало відмову. Вважає вказану відмову протиправною, оскільки перевищення розміру витрат на стягнення заборгованості над розміром самої заборгованості підтверджено відповідними документами. Також позивачем вжито практичних заходів, що гарантують виконання Закону "Про зовнішньоекономічну діяльність", а тому дія спеціальної санкції має бути скасована.
У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та просили позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача-1 заперечував проти позовних вимог, пояснивши, що за результатами позапланової виїзної перевірки виявлено порушення ТОВ "Кріомед" статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", а саме - ненадходження валютної виручки на валютний рахунок ТОВ "Кріомед" за експортовану продукцію у сумі 48039 доларів США. Вважає, що спеціальна санкція - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності правомірно застосована Міністерством економічного розвитку і торгівлі України до ТОВ "Кріомед" на підставі подання ДПС у Херсонській області від 09.04.2013 р. № 1689/8/22.3-22 та листа Міністерства доходів і зборів України від 08.05.2013 р. № 2740/5/99-99-22-03-01-11.
Представник відповідача-2 у судовому засіданні проти позовних вимог заперечувала, посилаючись на те, що спірний наказ прийнятий в межах повноважень та у спосіб, передбачений законодавством, зокрема, ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та вимог Положення про порядок застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності спеціальних санкцій, передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", затвердженого наказом Міністерства економіки України № 52 від 17.04.2000 р.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
У період з 14.03.2013 р. по 18.03.2013 р. посадовими особами ДПІ у м. Херсоні проведено документальну позапланову перевірку ТОВ "Кріомед" (код ЄДРПОУ 32125007) з питань дотримання вимог валютного законодавства по зовнішньоекономічному контракту від 01.06.2012 р. № US/06-12, укладеному з нерезидентом Компанією Millennium ICE, Inc. (США) за період з 01.06.2012 р. по 18.03.2013 р., за результатами якої складено акт від 25.03.2013 р. № 1836/22.3/32125007.
Перевіркою встановлено порушення ТОВ "Кріомед" статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", а саме: валютна виручка у сумі 48039 доларів США від нерезидента Компанії Millennium ICE, Inc. (США) не надійшла на валютний рахунок ТОВ "Кріомед".
На підставі акта перевірки від 25.03.2013 р. № 1836/22.3/32125007 ДПС у Херсонській області звернулось з листом від 09.04.2013 р. № 1689/8/22.3-22 до Міністерства доходів і зборів України з пропозицією щодо застосування до ТОВ "Кріомед" спеціальної санкції - індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності.
08.05.2013 р. Міністерство доходів і зборів України звернулось до Міністерства економічного розвиту і торгівлі України із поданням про застосування до ТОВ "Кріомед" спеціальної санкції у відповідності до ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність".
14.06.2013 р. Міністерством економічного розвитку і торгівлі України винесено наказ № 666, відповідно до якого за порушення пов'язаних із Законом України "Про зовнішньоекономічну діяльність" законів України, що встановлюють порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті, а саме: ст.ст.1, 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", у 40-денний строк з дня набрання чинності цим наказом застосовано до ТОВ "Кріомед" спеціальну санкцію- індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності.
14.05.2015 р. ТОВ "Кріомед" звернулося до Мінекономрозвитку України із заявою про скасування дії спеціальної санкції, надавши документи: копію контракту на залучення ліцензійного адвоката для надання юридичних послуг, копії банківських документів з копією інвойсів, які свідчать про витрати на судові процеси на суму 43572 дол. США та копію листа ДПІ у місті Херсоні ГУ ДФС в Херсонській області з рекомендаціями щодо наявності підстав для скасування спеціальної санкції. У свою чергу, відповідач-2 звернувся до ініціатора застосування спеціальної санкції - відповідача-1 із запитом щодо можливості скасування дії санкції.
Державна фіскальна служба України, розглянувши заяву позивача та додані до неї документи, листом від 02.07.20915 р. відмовила ТОВ "Кріомед" у скасуванні дії спеціальної санкції, посилаючись на не підтвердження документально, в тому числі виписками уповноваженого українського банку, здійснення витрат на виконання рішення суду щодо стягнення заборгованості з нерезидента і оплату юридичних послуг, дійшовши висновку про невжиття позивачем практичних заходів, що гарантують виконання Закону та пов'язаних з ним законів.
15.07.2015 р. Мінекономрозвитку України надіслано позивачу лист про відмову в скасуванні дії спеціальної санкції, посилаючись на відмову Державної фіскальної служби України від 02.07.2015 р.
Надаючи оцінку обгрунтованості доводів позивача про протиправність відмов відповідачів та наявності підстав для скасування наказу, яким застосовано спеціальні санкції, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.
Згідно з ч. 1 ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" за порушення цього або пов'язаних з ним законів України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності або іноземних суб'єктів господарської діяльності може бути застосована, зокрема, така спеціальна санкція, як індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності. Санкція застосовується центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики за поданням органів доходів і зборів та контрольно-ревізійної служб, правоохоронних органів, органів Антимонопольного комітету України, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та Національного банку України або за рішенням суду.
Порядок застосування (скасування, зміни виду, тимчасового зупинення дії) Міністерством економічного розвитку і торгівлі України спеціальних санкцій (далі - санкції), передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", до українських суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності та іноземних суб'єктів господарської діяльності (далі - суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності) визначено Положенням про порядок застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності спеціальних санкцій, передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", затвердженим наказом Міністерства економіки України від 17.04.2000 р. № 52 (далі - Положення № 52).
Пунктом 1.2 Положення № 52 визначено, що санкції застосовуються Міністерством економічного розвитку і торгівлі України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, що порушили Закон України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та пов'язані з ним закони України, зокрема в разі порушення суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності валютного, митного, податкового, іншого законодавства, що встановлює певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій, та в разі проведення ними дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки.
Статтею 4 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" передбачено, що у разі прийняття до розгляду судом, Міжнародним комерційним арбітражним судом чи Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті України позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, яка виникла внаслідок недотримання нерезидентом строків, передбачених експортно-імпортними контрактами, строки, передбачені статтями 1 і 2 цього Закону або встановлені Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, зупиняються і пеня за їх порушення в цей період не сплачується.
З матеріалів справи вбачається, що у 2012 році ТОВ "Кріомед" звернулось до господарського суду Херсонської області з позовом до Компанії Millennium ICE, Inc. (США) про стягнення заборгованості в розмірі 40039 доларів США за договором № US/06-12 купівлі-продажу від 01.06.2012 р. В той же час Компанія Millennium ICE, Inc. (США) звернулась до суду з зустрічним позовом до ТОВ "Кріомед" про визнання фіктивним договору № US/06-12 купівлі-продажу від 01.06.2012 р.
16 вересня 2013 року господарським судом Херсонської області прийнято рішення, яким позовні вимоги за основним позовом задоволено, стягнуто з Компанії Millennium ICE, Inc. (США) на користь ТОВ "Кріомед" заборгованість в розмірі 40039 доларів США; в задоволенні позовних вимог за зустрічним позовом відмовлено.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 25.03.2014 р. апеляційну скаргу Компанії Millennium ICE, Inc. (США) залишено без задоволення, рішення господарського суду Херсонської області від 16.09.2013 р. - без змін.
Постановою Вищого господарського суду України від 01.07.2014 р. касаційну скаргу Компанії Millennium ICE, Inc. (США) залишено без задоволення, постанову Одеського апеляційного господарського суду від 25.03.2014 р. та рішення господарського суду Херсонської області від 16.09.2013 р. - без змін.
Вказані вище рішення були зареєстровані 26.09.2014 р. в районному суді округу Даллас, Техас, про що позивач отримав повідомлення.
Поцедуру підготовки Державною податковою адміністрацією подання про застосування (скасування, зміну виду, тимчасового зупинення дії) спеціальних санкцій до Міністерства економіки України (далі - Мінекономіки), розгляду цих подань Мінекономіки та передачі ним наказів про застосування (скасування, зміну виду, тимчасового зупинення дії) спеціальних санкцій до Державної податкової адміністрації, визначає Порядок взаємодії Міністерства економіки України та Державної податкової адміністрації України з питань застосування спеціальних санкцій, затверджений наказом Державної податкової адміністрації та Міністерства економіки України від 09.11.2006 р. № 340/672 (надалі - Порядок № 340/672).
Так, пунктом 2.4 Порядку № 340/672 визначено, що у разі, якщо суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності або іноземними суб'єктами господарської діяльності усунуто порушення законодавства України або застосовано практичні заходи, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та/або пов'язаних з ним законів України, або надано достатні докази неможливості (безперспективності) застосування практичних заходів, що гарантують виконання зазначеного закону, Державною податковою адміністрацією може готуватися подання про скасування (зміну виду, тимчасового зупинення дії) спеціальних санкцій.
Додатковими доказами цього можуть бути дії щодо неможливості виконання рішення суду, Міжнародного комерційного арбітражного суду чи Морської арбітражної комісії при Торгово-промисловій палаті України на території іноземної держави про стягнення з нерезидента заборгованості в зв'язку, зокрема, з:
витратами на виконання рішення суду щодо стягнення заборгованості нерезидента, у тому числі на оплату юридичних послуг, що значно перевищують саму суму боргу, та інші дії, підтверджені документально.
Якщо суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності або іноземними суб'єктами господарської діяльності в період дії спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності - усунуто порушення законодавства або вжито практичних заходів, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" або пов'язаних з ним законів України, Державною податковою адміністрацією може готуватися подання про скасування (зміну виду, тимчасового зупинення дії) спеціальної санкції (п. 2.5. Порядку № 340/672).
Подання про застосування (скасування, зміну виду, тимчасового зупинення дії) спеціальних санкцій вносяться до Мінекономіки за підписом уповноваженої на це посадової особи Державної податкової адміністрації (п. 2.7. Порядку № 340/672).
Мінекономіки інформує Державну податкову адміністрацію про результати розгляду подання про застосування (скасування, зміну виду, тимчасового зупинення дії) спеціальних санкцій у місячний строк з моменту надходження його від Державної податкової адміністрації (п. 3.1. Порядку № 340/672).
Аналіз наведених вище норм Порядку № 340/672 дає підстави для висновку, що у разі усунення суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності порушень законодавства України або вжиття практичних заходів, що гарантують виконання Закону, дія спеціальної санкції може бути скасована Мінекономрозвитку України за поданням податкового органу.
Як було зазначено вище, позивач звернувся до відповідача-1 із клопотанням про скасування дії спеціальних санкцій, надавши документи, які, як вважало Товариство, давали підстави для задоволення заяви, проте відповідачами відмовлено у скасуванні дії санкцій.
Втім, суд відмічає, що для повернення коштів від Компанії Millennium ICE, Inc. (США), ТОВ "Кріомед" (Принципал) 01.01.2013 р. укладено контракт з "Cryo USA" LLC (Виконувач), відповідно до якого Принципал отримує, а Виконувач приймає на себе зобов'язання здійснювати юридичні та інші дії за свій рахунок від імені Принципала, а також запросити адвоката з ліцензією, отриманою в штаті Техас, Сполучені Штати Америки для надання юридичних послуг за цим контрактом відповідно побажанням Принципала. Готувати та подавати документи та позови до державних установ та судів США відповідно рішенням судів за судовими справами між компанією ТОВ "Кріомед" та компаніями Dreams of Millennium та Millennium ICE, Inc., а також представляти інтереси Принципала при розгляді вказаних справ та позовних заяв в суді м. Даллас, штат Техас.
Юридичні послуги, які були надані за контрактом оплачено позивачем у безготівковій формі. Розмір сплачених коштів та факт їх сплати підтверджуються розрахунками та платіжними дорученнями від 22.08.2013 р. № 315, від 19.09.2013 р. № 330, від 04.12.2013 р. № 45, від 10.02.2014 р. № 002, від 29.07.2014 р. № 049.
Також матеріали справи містять пояснення представника ТОВ "Кріомед" аффідевіта ОСОБА_5ОСОБА_5, юриста США, про вжиття ним заходів для накладення арешту на майно та грошові кошти Компанії Millennium ICE, Inc. (США), у тому числі на банківські рахунки, що підтверджено попередженням про накладення арешту від 31.10.2014 р., проте ні майна, ні коштів у боржника не виявлено.
Незважаючи на вжиті заходи, Компанія Millennium ICE, Inc. (США) не виконала судові рішення та не сплатила позивачу заборгованість.
Пунктом 4.14 Положення № 52 передбачено, що суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності, до яких застосовано санкції, мають право подавати до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України матеріали, що підтверджують вжиті ними заходи до приведення зовнішньоекономічної та пов'язаної з нею господарської діяльності у відповідність до норм чинного законодавства, та виходити до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з клопотанням про скасування (зміну виду, тимчасового зупинення) дії санкцій.
Дія санкцій скасовується Міністерством економічного розвитку і торгівлі України в разі усунення суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та/або пов'язаних з ним законів України, і приведення своєї зовнішньоекономічної діяльності у відповідність до законів України або надання достатніх доказів неможливості (безперспективності) застосування практичних заходів, що гарантують виконання Закону, а також якщо в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України відсутні матеріали щодо порушення цим суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності валютного, митного, податкового, іншого законодавства, яке встановлює певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій, та матеріали щодо проведених ним дій, що можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки (п. 4.17 Положення № 52).
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що ТОВ "Кріомед" було вжито необхідних та достатніх заходів для повернення валютної виручки на територію України та будь-яких незаконних дій, які б вплинули на неповернення грошових коштів, ним вчинено не було.
Згідно ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" необхідною умовою для застосування центральним органом виконавчої влади спеціальних санкцій до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності є встановлення порушення цим суб'єктом вимог вказаного Закону або інших, пов'язаних з ним законодавчих актів України.
Судом встановлено, що актом перевірки ДПІ від 25.03.2013 року не підтверджується факт порушення позивачем вимог діючого валютного законодавства України. Таке порушення мало місце з вини контрагента позивача - Компанії Millennium ICE, Inc. (США), про що свідчать рішення господарських судів а тому відсутня вина позивача у порушенні Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність".
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачі, як суб'єкти владних повноважень, не довели правомірність свого рішення щодо відмови у скасуванні дії спеціальної санкції індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності, а відтак, суд вважає протиправними відмови ДФС України від 02.07.2015 р. та Мінекономрозвитку України від 15.07.2015 р. щодо скасування дії спеціальної санкції.
Беручи до уваги ті обставини, що позивачем доведено належними доказами вжиття необхідних та достатніх заходів для повернення валютної виручки на територію України, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування наказу відповідача-2 в частині застосування до позивача спеціальної санкції.
За таких обставин суд задовольняє позовні вимоги ТОВ "Кріомед" у повному обсязі.
Керуючись ст.ст.8, 9, 12, 19, 158-163, 167 КАС України, суд, -
постановив :
Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Кріомед" до Державної фіскальної служби України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України про визнання протиправними відмов та скасування наказу в частині дії спеціальної санкції задовольнити повністю.
Визнати протиправною відмову Державної фіскальної служби України від 02.07.2015р. щодо скасування дії спеціальної санкції - індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності, застосовану до ТОВ "Кріомед".
Визнати протиправною відмову Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.07.2015 р. щодо скасування дії спеціальної санкції - індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності, застосовану до ТОВ "Кріомед".
Скасувати наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 14.06.2013р. № 666 в частині застосування до товариства з обмеженою відповідальністю "Кріомед" спеціальної санкції - індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 20 серпня 2015 р.
Головуюча: Кисильова О.Й.
Судді: Кузьменко Н.А.
ОСОБА_6
кат. 5.2
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2015 |
Оприлюднено | 27.08.2015 |
Номер документу | 48883270 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кисильова О.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні