Постанова
від 29.07.2015 по справі 826/6436/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

29 липня 2015 року № 826/6436/15

Окружний адміністративний суд міста Києва в складі головуючого судді Качура І.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Шанс» до Київської міської митниці ДФС, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії.

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Шанс» (далі по тексту також - позивач/ТОВ «Шанс») з адміністративним позовом до Київської міської митниці ДФС (надалі також - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, в якому просить суд:

- визнати незаконними дії Київської міської митниці ДФС щодо незадоволення заяви ТОВ «Шанс» від 19.09.2014 р. №19 та заяви від 06.11.2014 р. №6/11 про повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів, контроль за справлянням яких здійснюється митним органом;

- визнати протиправною та скасувати відмову Київської міської митниці ДФС щодо підготування висновку про повернення надміру сплачених коштів та повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів, оформлену листом від 16.10.2014 р. №11575/1/26-70-52-02 та листом від 20.11.2014 р. №12842/26-70-52-04;

- зобов'язати Київську міську митницю ДФС (ідентифікаційний код 39422888, місцезнаходження: 03680, м. Київ, бул. Івана Лепсе, буд.8А) повторно розглянути заяву від 06.11.2014 р. №6/11 (вх. КМММ від 06.11.2014 р. №34946/7) ТОВ «Шанс» (код ЄДРПОУ 30370748) щодо повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених сум коштів фінансової гарантії та переплати у розмірі 77 906 (сімдесят сім тисяч дев'ятсот шість) грн. 12 коп.;

- зобов'язати Київську міську митницю ДФС (ідентифікаційний код 39422888, місцезнаходження: 03680, м. Київ, бул. Івана Лепсе, буд.8А) перевірити факт перерахування ТОВ «Шанс» митних платежів та наявність переплат здійснених при митному оформленні товару митною декларацією №100270000/2013/200357 від 27.05.2013р.;

- зобов'язати Київську міську митницю ДФС (ідентифікаційний код 39422888, місцезнаходження: 03680, м. Київ, бул. Івана Лепсе, буд.8А) підготувати висновок про повернення надмірно зарахованих до бюджету митних платежів ТОВ «Шанс» (03110, м. Київ, вул. Солом'янська, 3-Б, код ЄДРПОУ 30370748 п/р 26000060210824 в ПАТ КБ «Приватбанк» Печерська філія, м. Київ, МФО 300711), в сумі 77 906 (сімдесят сім тисяч дев'ятсот шість) грн. 12 коп., а саме: 14 981,95 грн. - 5 % мита; 62 924,17 грн. - 20 % ПДВ; 10 011,00 грн. - помилково сплачених коштів та направити його разом з іншим передбаченим законодавством документами ГУ ДКСУ у м. Києві;

- зобов'язати Київську міську митницю ДФС (ідентифікаційний код 39422888, місцезнаходження: 03680, м. Київ, бул. Івана Лепсе, буд.8А) відобразити операції з повернення ТОВ «Шанс» сум надмірно сплачених митних платежів до інтегрованої картки платника - ТОВ «Шанс» (код ЄДРПОУ 30370748);

- присудити на користь ТОВ «Шанс» (03110, м. Київ, вул. Солом'янська, 3-Б, код ЄДРПОУ 30370748 п/р 26000060210824 в ПАТ КБ «Приватбанк» Печерська філія, м. Київ, МФО 300711) понесені судові витрати у розмірі 73 (сімдесят три) грн. 08 коп. з Державного бюджету України;

- в межах судового контролю за виконанням судового рішення встановити Київській міській митниці ДФС (ідентифікаційний код 39422888, місцезнаходження: 03680, м. Київ, бул. Івана Лепсе, буд.8А) строк для подання звіту про виконання судового рішення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про порушення відповідачем положень Податкового кодексу України (надалі - ПК України), Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затверджений наказом Державної митної служби України №618 від 20.07.2007 р. (далі - Порядок №618), що полягає у не поверненні ТОВ «Шанс» надміру сплачених митних платежів за скасованим рішенням про коригування митної вартості товарів №100270000/2013/700303/2 від 08.05.2013р.

Відповідач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи був належним чином повідомлений, заяв щодо перенесення розгляду справи або слухання справи за його відсутності до суду не подавав, про причини неявки суду не повідомляв. Водночас, через канцелярію суду подав письмові заперечення в яких проти позовних вимог заперечує в повному обсязі, просить суд в їх задоволенні відмовити, зокрема зазначає, що сплачені позивачем кошти не є ані надміру сплаченими грошовими коштами, ані помилково сплаченими грошовими зобов'язаннями, а є переплатою. При цьому зазначає, що рішення про коригування митної вартості №100270000/2013/700303/2 від 08.05.2013 р. скасовано в судовому порядку, однак декларація, №100270000/2013/200357 від 27.05.2013 р., за якою товар було розмитнено та випущено у вільний обіг все ще є юридичним документом, у якому зазначено, зокрема, суму сплаченого мита та податків. Саме на підставі митної декларації товари були випущені на територію України, тобто факт скасування рішення про коригування митної вартості жодним чином не впливає на сплату мита та податків, адже рішенням про коригування митної вартості не було встановлено суми до сплати, які позивач вважає «надмірно сплаченими». З огляду на викладені обставини, зазначає про відсутність у останнього правових підстав для повернення позивачу надмірно сплачених коштів.

Третя особа в судове засідання не з'явилась, про дату, час та місце судового розгляду справи була належним чином повідомлена, водночас через канцелярію суду подала письмові заперечення та клопотання про розгляд справи за її відсутності.

Відповідно до ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З огляду на наведене та з урахуванням вимог ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про доцільність розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних матеріалів справи.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає частковому задоволенню з огляду про наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, з метою митного оформлення товару ТОВ «Шанс» було подано до Київської регіональної митниці Міндоходів митну декларацію №100270000/2013/198875.001 від 29.04.2013 р.

При цьому, митна вартість товару була визначена із застосуванням основного методу - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції).

За результатами розгляду наданих декларантом до митного оформлення відомостей, Київською регіональною митницею Міндоходів було прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №100270000/2013/700303/2 від 08.05.2013 р., відповідно до якого митна вартість товару була скоригована у бік її збільшення та оформлено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №100270000/2013/40358 від 09.05.2013 р.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва №826/10361/13-а від 19.08.2013 р., залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26.03.2014 р. визнано протиправними та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №100270000/2013/40358 від 09.05.2013 р. та рішення про коригування митної вартості №100270000/2013/700303/2 від 08.05.2013 р. Стягнуто на користь ТОВ «Шанс» надміру сплачені суми ПДВ у розмірі 62 924,17 грн. та ввізного мита у розмірі 14 981,95 грн. з Державного бюджету України через ГУ ДКСУ у м. Києві, а також судові витрати у розмірі 813,98 грн. з Державного бюджету України.

Постановою Вищого адміністративного суду України від 22.07.2014 р. ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26.03.2014 р. було скасовано, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.08.2013 р. змінено, а саме скасовано в частині стягнення з Державного бюджету України в особі ГУ ДКСУ у м. Києві на користь ТОВ «Шанс» надміру сплачені суми ПДВ у розмірі 62 924,17 грн. та 14 981,95 грн. ввізного мита, в решті постанову суду першої інстанції було залишено без змін.

Водночас, як вбачається з наявного в матеріалах справи рішення Вищого адміністративного суду України від 22.07.2014 р., відмовляючи в задоволенні позовних вимог в частині стягнення надміру сплачених коштів з ПДВ та ввізного мита, суд касаційної інстанції виходив з того, що позивачем не дотримано встановленого чинним законодавством порядку повернення надмірно сплачених митних платежів, а тому позовні вимоги в цій частині заявлені передчасно.

Враховуючи вищевикладене, 19.09.2014 р. ТОВ «Шанс» було подано до відповідача заяву про повернення надмірно сплачених коштів №19, на підставі скасованого судом рішення про коригування митної вартості товарів №100270000/2013/700303/2 від 08.05.2013р., в якій позивач просив повернути, для подальших розрахунків на депозитний рахунок 3734, відкритий для ТОВ «Шанс», суми надмірно сплачених митних платежів у розмірі 77 906,12 грн., а саме: 14 981,95 грн. - 5% мита; 62 924,17 грн. - 20% ПДВ та 10 011,00 грн. помилково сплачених коштів та відобразити операції з повернення ТОВ «Шанс» сум надмірно сплачених митних платежів до інтегрованої картки позивача.

Розглянувши заяву позивача щодо повернення надмірно сплачених коштів №19 від 19.09.2014 р., листом №11575/1/26-70-52-02 від 16.10.2014 р. відповідачем було повідомлено про відсутність у останнього правових підстав для повернення надмірно сплачених коштів позивачу.

Так, 06.11.2014 р. ТОВ «Шанс» було повторно подано до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів заяву про повернення надмірно сплачених коштів №6/11, в якій позивач просив перевірити факт перерахування ТОВ «Шанс» митних платежів та наявність переплат здійснених при митному оформленні товару за митною декларацією №100270000/2013/200357 від 27.05.2013 р. та повернути позивачу суми надмірно сплачених коштів у розмірі 77 906,12 грн.

Однак, листом №12842/1/26-70-52-04 від 20.11.2014 р. відповідачем було повторно відмовлено в задоволенні вимог позивача щодо повернення надмірно сплачених коштів посилаючись на відсутність правових підстав для повернення коштів з Держбюджету України, мотивуючи тим, що рішення про стягнення коштів державного та місцевого бюджету виконується на підставі виконавчих документів виключно органами Державної казначейської служби України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №845 від 03.08.2011 р.

Не погоджуючись з висновками відповідача викладеними в листі №12842/1/26-70-52-04 від 20.11.2014 р., 05.12.2014 р. позивачем було подано до ДФС України скаргу №05-12-14.

Розглянувши скаргу позивача №05-12-14 щодо повернення надмірно сплачених позивачем коштів до Державного бюджету України, 23.12.2014 р. листом №9436/6/99-99-25-02-02-15 ДФС України було відмовлено в задоволенні заявлених позивачем вимог викладених в його скарзі.

Вважаючи бездіяльність відповідача щодо неповернення надмірно сплачених коштів позивачу протиправною та такою, що порушує його законні права та інтереси, ТОВ «Шанс» звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходив із наступного.

Завданням адміністративного суду у межах спірних правовідносин є перевірка правомірності (легальності) дій відповідача за наслідками розгляду звернення декларанта про повернення надміру сплачених митних платежів, з огляду на чіткі критерії, які зазначені у ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Частиною 3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлені критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень. Відповідність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень передбаченим ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям перевіряється судом з урахуванням закріпленого ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України принципу законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.4 Бюджетного кодексу України визначено, що бюджетна система України і Державний бюджет України встановлюються виключно цим Кодексом та законом про Державний бюджет України. Якщо іншим нормативно-правовим актом бюджетні відносини визначаються інакше ніж у цьому Кодексі, застосовуються відповідні норми цього Кодексу. Виключно законом про Державний бюджет України визначаються надходження та витрати Державного бюджету України.

В ч.2 ст.45 Бюджетного кодексу України зазначено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

Відповідно до ч.1 - ч.3 ст.301 Митного кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.

У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів.

Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Постановою Кабінету Міністрів №1093 від 16.11.2005 р. «Про переведення митних та інших платежів, які вносяться до/або під час митного оформлення, на розрахунково-касове обслуговування через органи Державного казначейства» встановлено, що митні та інші платежі, які вносяться до/або під час митного оформлення, переводяться на розрахунково-касове обслуговування через органи Державного казначейства.

Відповідно до п.3.4 Порядку розрахунково-касового обслуговування через органи Державного казначейства України митних та інших платежів, які вносяться до/або під час митного оформлення, затвердженого наказом Міністерства фінансів України, Державної митної служби України №25/44 від 24.01.2006 р. передбачено, що повернення платникам помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів, що зараховані на депозитні рахунки митних органів 3734, здійснюється відповідно до Порядку №618. ГУДК України у м. Києві на підставі платіжних доручень митних органів забезпечує перерахування коштів на: банківські рахунки платників, відкриті в банках; банківські рахунки 2603, відкриті митним органам у відповідних відокремлених підрозділах уповноваженого банку за місцезнаходженням митного органу для виплати коштів платникам готівкою, якщо такі кошти вносилися готівкою.

Підзаконним нормативно-правовим актом, який визначає процедуру повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, у тому числі у випадках, зазначених у ст.264, ч.4 ст.284 Митного кодексу України та в міжнародних договорах України є Порядок №618.

В п.1 р.3 Порядку №618 зафіксовано, що для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.

Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

У заяві зазначаються причини повернення коштів, реквізити банку, найменування та код за ЄДРПОУ платника податків - юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті) та напрям перерахування коштів: для повернення платнику податків - на поточний рахунок платника податків в установі банку; для подальших розрахунків як передоплата або грошова застава: на депозитний рахунок 3734; на банківський рахунок 2603; для повернення фізичній особі в готівковій формі, якщо такі кошти вносилися готівкою, - на банківський рахунок 2603; для погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на митні органи, незалежно від виду бюджету.

До заяви додаються: аркуші з позначенням «3/8» комплектів бланків митних декларацій форм МД-2 і МД-3 і доповнення (у разі їх оформлення) або другий аркуш оформленої посадовою особою митного органу уніфікованої митної квитанції МД-1, за якою помилково та/або надмірно сплачено митні та інші платежі; документи, що підтверджують суму помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів; документи, що підтверджують право на перенесення граничних строків для подання заяв про повернення надмірно сплачених митних та інших платежів, у випадках, передбачених в абз.3 - 8 цього пункту.

При цьому, п.2 та п.3 р.3 Порядку №618 передбачається, що заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до Відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум. Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.

В п.4 р.3 Порядку №618 визначено, що для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, форма якого наведена в додатку 1 до Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України та Державного казначейства України №611/147 від 20.07.2007 р., керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Порядок і форма складання документа, у якому відображатимуться результати перевірки, визначаються наказом Державної митної служби України.

В п.6 р.3 Порядку №618 передбачено, що керівник (заступник керівника) митного органу на підставі результатів перевірки (у разі її проведення) підписує Висновок про повернення, Реєстр висновків про повернення та супровідний лист, адресований органу Державного казначейства України. Пакет документів на повернення коштів передається до Загального відділу для реєстрації та відправки до органу Державного казначейства України.

Пунктом 7 р.3 Порядку №618 визначено, що висновок про повернення платникам податків помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви.

В той же час, в п.11 р.3 Порядку №618 передбачено, що за відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позивачем були подані до митного органу заяви про повернення надмірно сплачених коштів №19 від 19.09.2014 р. та №6/11 від 06.11.2014 р. в межах встановлених строків та за встановленою формою.

Водночас, суд вважає за необхідне звернути уваги, що зауважень щодо строку, переліку документів та заявлених сум до повернення, відповідачем у листах №11575/1/26-70-52-02 від 16.10.2014 р. та №12842/1/26-70-52-04 від 20.11.2014 р. не зазначено, більше того, відповідачем за результатами розгляду письмових заяв позивача про повернення надміру сплачених коштів не було вжито дій, визначених Порядком №618, зокрема: проведення перевірки, встановлення факту відсутності надмірної сплати податку, встановлення факту оформлення заяви не за встановленими порядком і формою.

Таким чином, враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку, про необґрунтованість відмов відповідача щодо повернення надмірно сплачених коштів позивачу.

Відповідно до п.3 роз.1 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787 (надалі - Порядок №787) повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами ДКС України з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень, відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.

Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Казначейства, вказані у поданні або заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, які не мають рахунків у банках, може здійснюватись шляхом повернення готівковими коштами за чеком органу Казначейства з відповідних рахунків, відкритих у банках на ім'я органу Казначейства, або з відповідних рахунків банку чи підприємства поштового зв'язку, вказаних у поданні або заяві платника (його довіреної особи).

Відповідно до п.5 Порядку №787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюються за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою із найменуванням та ідентифікаційним кодом установи, з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.

Отже, з вищевикладеного вбачається, що повернення надмірно сплачених платежів, можливо при наявності наступних чинників, зокрема: наявність факту надмірної сплати коштів та звернення платника до відповідного органу.

Більше того, чинним законодавством чітко визначено механізм повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу чи помилково та/або надмірно сплачених до бюджету.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, а також приймаючи до уваги, що органи Казначейства мають змогу повернути надміру сплачені суми лише у разі звернення Митниці з відповідним поданням, в порядку передбаченому законом, чого як вбачається з матеріалів справи, відповідачем зроблено не було, суд приходить до висновку щодо протиправності бездіяльності відповідача, що полягає у не вжитті передбачених чинним законодавством дій щодо розгляду поданих ТОВ «Шанс» заяв про повернення надміру сплачених коштів, внаслідок чого позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Стосовно позовної вимоги позивача про визнання протиправною та скасування відмови відповідача щодо підготування висновку про повернення надміру сплачених коштів та повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів, оформлену листами №11575/26-70-52-02 від 16.10.2014 р. та №12842/1/26-70-52-04 від 20.11.2014 р., суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Зокрема, під рішенням суб'єкта владних повноважень у контексті положень КАС України розуміють як нормативно-правові акти, так і правові акти індивідуальної дії.

Таким чином, суд вважає за необхідне зазначити, що листи не є нормативно-правовими актами, при цьому суд звертає увагу, що листи несуть суто інформаційний та роз'яснювальний характер, та не спричиняють для позивача жодних правових наслідків, внаслідок чого в цій частині позовних вимог суд вважає за необхідне відмовити.

В той же час, суд вважає за необхідне відмовити в частині позовних вимог щодо зобов'язання відповідача перевірити факт перерахування ТОВ «Шанс» митних платежів та наявність переплат здійснених при митному оформленні товару митною декларацією №100270000/2013/200357 від 27.05.2013 р. та відобразити операції з повернення ТОВ «Шанс» сум надмірно сплачених митних платежів до інтегрованої картки платника - ТОВ «Шанс», виходячи з наступного.

Як вбачається зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 р. на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч.3 ст.2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя, від так завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.

Таким чином, вимоги позивача щодо зобов'язання відповідача перевірити факт перерахування ТОВ «Шанс» митних платежів та наявність переплат здійснених при митному оформленні товару митною декларацією №100270000/2013/200357 від 27.05.2013 р. та відобразити операції з повернення ТОВ «Шанс» сум надмірно сплачених митних платежів до інтегрованої картки платника - ТОВ «Шанс», є формою втручання в дискреційні повноваження відповідачів, та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому задоволенню не підлягає.

Водночас, зміст принципу офіційного з'ясування всіх обставин у справі, передбачений ч.4 ст.11 КАС України, зобов'язує суд вживати передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, в тому числі і до уточнення змісту позовних вимог, з наступним обранням відповідного способу захисту порушеного права.

Таким чином, достатнім способом захисту порушених прав позивача суд вважає визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо незадоволення заяв ТОВ «Шанс» від 19.09.2014 р. №19 та заяви від 06.11.2014 р. №6/11 про повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів у розмірі 77 906 (сімдесят сім тисяч дев'ятсот шість) грн. 12 коп.; зобов'язання Київської міської митниці ДФС повторно розглянути заяву позивача №6/11 від 06.11.2014 р. щодо повернення надмірно сплачених коштів фінансової гарантії та переплати у розмірі 77 906,12 грн. та зобов'язання відповідача підготувати висновок про повернення надмірно зарахованих до бюджету митних платежів ТОВ «Шанс» у розмірі 77 906,12 грн. та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами ГУ ДКСУ у м. Києві.

Щодо позовної вимоги про встановлення відповідачу, в межах судового контролю за виконанням судового рішення, строку для подання звіту про виконання судового рішення, суд зазначає наступне.

Відповідно до положень ч.1 ст.267 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Однак, суд вважає за необхідне зазначити, що зобов'язання суб'єкта владних повноважень подавати до суду звіт про виконання судового рішення є правом суду, а не обов'язком.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зобов'язання відповідача подавати до суду звіт про виконання судового рішення.

Відповідно до ч.1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд прийшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Враховуючи викладене, керуючись статями 9, 69, 70, 71, 128, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Київської міської митниці ДФС щодо незадоволення заяв Товариства з обмеженою відповідальністю «Шанс» від 19.09.2014 р. №19 та заяви від 06.11.2014 р. №6/11 про повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів у розмірі 77 906 (сімдесят сім тисяч дев'ятсот шість) грн. 12 коп., а саме: 14 981,95 грн. - 5 % мита; 62 924,17 грн. - 20 % ПДВ; 10 011,00 грн. - помилково сплачених коштів, контроль за справлянням яких здійснюється митним органом.

Зобов'язати Київську міську митницю ДФС (ідентифікаційний код 39422888, місцезнаходження: 03680, м. Київ, бул. Івана Лепсе, буд.8А) повторно розглянути заяву від 06.11.2014 р. №6/11 (вх. КМММ від 06.11.2014 р. №34946/7) Товариства з обмеженою відповідальністю «Шанс» (код ЄДРПОУ 30370748) щодо повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених сум коштів фінансової гарантії та переплати у розмірі 77 906 (сімдесят сім тисяч дев'ятсот шість) грн. 12 коп.

Зобов'язати Київську міську митницю ДФС (ідентифікаційний код 39422888, місцезнаходження: 03680, м. Київ, бул. Івана Лепсе, буд.8А) підготувати висновок про повернення надмірно зарахованих до бюджету митних платежів Товариству з обмеженою відповідальністю «Шанс» (03110, м. Київ, вул. Солом'янська, 3-Б, код ЄДРПОУ 30370748 п/р 26000060210824 в ПАТ КБ «Приватбанк» Печерська філія, м. Київ, МФО 300711), в сумі 77 906 (сімдесят сім тисяч дев'ятсот шість) грн. 12 коп., а саме: 14 981,95 грн. - 5 % мита; 62 924,17 грн. - 20 % ПДВ; 10 011,00 грн. - помилково сплачених коштів та направити його разом з іншим передбаченим законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві.

Присудити з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Шанс» понесені судові витрати в розмірі 36,54 грн.

У решті позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.А. Качур

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.07.2015
Оприлюднено25.08.2015
Номер документу48884001
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/6436/15

Ухвала від 09.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 02.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 23.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 23.11.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Троян Н.М.

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Троян Н.М.

Постанова від 29.07.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 13.05.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 15.04.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні