Постанова
від 20.10.2010 по справі 2-а-191/2010
МИХАЙЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Михайлівський районний суд Запорізької області

смт. Михайлівка, вул. Артезіанська, 6-а, 72002, (06132) 2-02-65

Справа № 2а-191 2010 року

ПОСТАНОВ

іменем України

20 жовтня 2010 року ' смт. Михайлівка

Михайлівський районний суд Запорізької області, у складі: головуючого судді Мовчана О.Г.

при секретарі Цеховський Є.В.

за участю

позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2 представника відповідача ОСОБА_3

розглянувши у судовому засіданні в смт. Михайлівка адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області про зобов'язання надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо безоплатної приватизації земельної ділянки у приватну власність у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Михайлівської селищної ради, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулася до суду з адміністративним позовом, в якому просить зобов'язати Михайлівську районну державну адміністрацію надати їй дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право власності, у порядку безоплатної приватизації на земельну ділянку для ведення фермерського господарства, у розмірі середньої земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств по Михайлівській селищній раді, із земель державної власності площею 20,4378 га ріллі, розташованих на території Михайлівської селищної ради, які перебувають в оренді фермерського господарства «Марс» за договором оренди землі від 18.11.2009 року зареєстрованого в Держаному реєстрі земель за №040927300837 від 30.11.2009 року.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що воца являється членом фермерського господарства «Марс» (ЄДРПОУ 13634226), що підтверджується Статутом ФГ «Марс», який зареєстрований Михайлівською райдержадміністрацією 26 лютого 2003 року.

20 січня 2010 року вона звернулася із заявою до Михайлівської райдержадміністрації про надання дозволу на розробку технічної документації із земле> строю щодо складання документа, що посвідчує право власності, у порядку безоплатної приватизації на земельну ділянку для ведення фермерського господарства, у розмірі середньої земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств по Михайлівській селищній раді, із земель державної власності площею 20,4378 га. ріллі, розташованих на території Михайлівської селищної ради, які перебувають в оренді фермерського господарства «Марс» за договором оренди землі від 18 листопада 2009 року зареєстрованого в Держаному реєстрі земель за №040927300837 від ЗО листопада 2009 р.

Михайлівською райдержадміністрацією їй було відмовлено у задоволенні заяви (лист вих.№05-24/0137 від 24 березня 2010 р.), з посиланням на лист Держкомзему від 05.05.2003 р. №14-11-7/2810, оскільки члени фермерського господарства мають право приватизувати земельні ділянки із земель, які надані в постійне користування.

Але, висновки Михайлівської райдержадміністрації з посиланням на лист Держкомзему не відповідають діючому законодавству, у зв'язку з нижченаведеним.

Відповідно до ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю набувається і реалізується громадянами та державою виключно відповідно до закону, яким є Земельний кодекс України та інші закони.

Таким чином, лист Держкомзему від 05.05.2003 р. №14-11-7/2810 не може застосовуватися до спірних правовідносин, оскільки він не являється нормативно - правовим актом і не має сили закону, виключно яким регулюються спірні правовідносини. '

В той же час, відповідно до ч.3 ст.116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян.

Підстави безоплатної приватизації визначаються нормами Земельного Кодексу України. Зокрема, ст.32 ЗК України встановлено наступне:

-Громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

-Дія частини першої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).»

Крім того, відповідно до ст.13 Закону України «Про фермерське господарство»:

1. Члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

2. Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.»

Норми безоплатної приватизації земельних ділянок із земель державної власності встановлені ст.121 ЗК України згідно якої:

«Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:

а) для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю) визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності

і

сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району;...»

Земельним кодексом України передбачено декілька видів користування земельним ділянками: право оренди, постійне користування, емфітевзис, суперфіцій та інші.

Таким чином, безоплатна приватизація земельних ділянок громадянами можлива із будь-якого виду правомірного користування встановленого законодавством.

За договором оренди землі від 18.11.2009 року зареєстрованого в Державному реєстрі земель за №040927300837 від 30.11.2009 р. фермерським господарством «Марс» орендується земельна ділянка державної власності площею 20,4378 га. ріллі, розташована на території Михайлівської селищної ради.

Відповідно до ч.1 ст. Закону України «Про фермерське господарство» фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Згідно ч.І ст.14 цього Закону фермерське господарство та його члени відповідно до закону мають право: самостійно господарювати на землі; власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену сільськогосподарську продукцію

Викладене вказує, що фактичне користування земельними ділянками наданими фермерському господарству, як юридичній особі здійснюють громадяни, які є членами цього фермерського господарства.

Порядок безоплатної приватизації громадянами земельних ділянок, які перебувають у користуванні встановлено ч.1 , 2 ст.118 ЗК України, відповідно до яких:

1.Громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.

2.Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.»

Законом України «Про землеустрій» в такому порядку безоплатної приватизації передбачається розробка технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, яка розробляється за дозволом відповідного органу виконавчої влади.

В зв'язку з викладеним позивач просить зобов'язати Михайлівську районну державну адміністрацію надати їй дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право власності, у порядку безоплатної приватизації на земельну ділянку для ведення фермерського господарства, у розмірі середньої земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств по Михайлівській селищній раді, із земель державної власності площею 20,4378 га ріллі, розташованих на території Михайлівської селищної ради, які перебувають в оренді фермерського господарства «Марс» за договором оренди землі від 18.11.2009 року зареєстрованого в Держаному реєстрі земель за №040927300837 від 30.11.2009.

На обгрунтування позовних вимог позивачем надані суду:

світлокопія паспорта громадянина України;

світлокопія Статуту фермерського господарства «Марс»;

світлокопія договору оренди землі;

світлокопія плану тимчасового землекористування;

світлокопія довідки ДП «Центр державного земельного

кадастру»;

світлокопія листа Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області; світлокопія заяви голові Михайлівської РДА; світлокопія свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи ФГ «Марс»;

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та її представник повністю підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_3 проти позову не заперечує.

Дослідивши надані суду матеріали, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог й потребу їх задоволення виходячи з наступного:

відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ;

ч.2 ст.2 КАС України, встановлює, що до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження;

відповідно до п.1 ч.2 ст.17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; за змістом п.1 ч.1 ст.3 КАС України справа адміністративної юрисдикції (адміністративна справа) - публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень;

відповідно до положень ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову;

відповідно до положень ч.2 ст. 14 Конституції України, право власності на землю набувається і реалізується громадянами та державою виключно відповідно до закону, яким є Земельний кодекс України та інші закони;

частиною 3 ст. 116 Земельного Кодексу України передбачено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; відповідно до положень ст. 32 ЗК України «громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Дія частини першої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай);

згідно ст.13 Закону України «Про фермерське господарство» - «члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради;

за договором оренди землі від 18 листопада 2009 року зареєстрованого в Державному реєстрі земель за № 040927300837 від 30 листопада 2009 року фермерським господарством «Марс» орендується земельна ділянка державної власності площею 20,4378 га ріллі, розташована на території Михайлівської селищної ради;

відповідно до ч. ст.1 Закону України «про фермерське господарство» - фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства відповідно до закону;

згідно ч.1 та ч.2 ст.118 ЗК України - «громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки»;

Законом України «Про землеустрій» в такому порядку безоплатної приватизації передбачається розробка технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, яка розробляється за дозволом відповідного органу виконавчої влади.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку про обґрунтованість вимог адміністративного позову та потребу їх задоволення у повному обсязі.

Відповідно до ст.94 КАС України судові витрати відносяться на рахунок держави.

Керуючись ст.14 Конституції України, ст.ст.32, 116, 118, 121 Земельного Кодексу України, ст.ст.1, 13-14 Закону України «Про фермерське господарство», ст.ст. 2, 3, 17, 71, 94, 98, ст.ст.11, 71, 72, 94, 98, 161-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов ОСОБА_1 до Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області про зобов'язання надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо безоплатної приватизації земельної ділянки у приватну власність у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Михайлівської селищної ради - задовольнити.

Зобов'язати Михайлівську районну державну адміністрацію Запорізької області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право власності у порядку безоплатної приватизації на земельну ділянку для ведення фермерського господарства, у розмірі середньої земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств по Михайлівській селищній раді, із земель державної власності площею 20,4378 га ріллі, розташованих на території Михайлівської селищної ради, які перебувають в оренді фермерського господарства «Марс» за договором оренди землі від 18 листопада 2009 року зареєстрованого в Державному реєстрі земель за № 040927300837 від 30 листопада 2009 року. і

Судові витрати віднести на рахунок держави.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через Михайлівський районний суд Запорізької області. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя

Михайлівського районного суду

Запорізької області ОСОБА_4

і

СудМихайлівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення20.10.2010
Оприлюднено31.08.2015
Номер документу48981630
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-191/2010

Постанова від 12.10.2015

Адміністративне

Першотравневий районний суд Донецької області

Трегубенко С. В.

Постанова від 06.12.2010

Адміністративне

Юр'ївський районний суд Дніпропетровської області

Ковальчук В. О.

Постанова від 17.01.2010

Адміністративне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Мельник О. О.

Постанова від 12.01.2010

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Жаворонок В. П.

Ухвала від 12.01.2010

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Жаворонок В. П.

Постанова від 25.05.2010

Адміністративне

Хмільницький міськрайонний суд Вінницької області

Тарнавський М. В.

Постанова від 06.05.2010

Адміністративне

Немирівський районний суд Вінницької області

Алєксєєнко В. М.

Постанова від 12.02.2010

Адміністративне

Енергодарський міський суд Запорізької області

Курач І. В.

Постанова від 15.01.2010

Адміністративне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Постанова від 26.04.2010

Адміністративне

Южноукраїнський міський суд Миколаївської області

Бобровський І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні