Ухвала
від 20.09.2011 по справі 5019/1649/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33023 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" вересня 2011 р. Справа № 5019/1649/11

за позовом Прокурор Володимирецького району Рівненської області в інтересах держави в особі Володимирецька районна державна адміністрація, ОСОБА_1 сільська рада

до відповідача ОСОБА_2 підприємство "Володимирецьторф" ДП "Рівнеторф"

про стягнення в сумі 77 292 грн. 44 коп.

Суддя Качур А.М.

Представники:

Від позивача 1: не з"явився;

Від позивача 2: не з"явився;

Від відповідача : не з"явився;

Від прокуратури: ОСОБА_3 посвідчення № 43 від 04.07.2011;

Статті 20, 22, 91, 107 Господарського процесуального кодексу України роз'яснені.

Відводи з підстав, передбачених статтею 20 ГПК України, відсутні.

Протокол судового засідання складено відповідно до статті 81 1 ГПК України.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Прокурор звернувся до господарського суду Рівненської області із позовом до ОСОБА_4 підприємства "Володимирецьторф" ДП"Рівнеторф", Державного підприємства "Рівнеторф" про стягнення 77292,44грн. шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

Ухвалою суду від 20.09.2011 Державне підприємство "Рівнеторф" виключено зі складу відповідачів.

Прокурор в судових засіданнях 17.08.2011, 30.08.2011, 20.09.2011 позовні вимоги до ОСОБА_4 підприємства "Володимирецьторф" підтримав.

Позивачі 1, 2 в судове засідання не з'явились, подали суду клопотання про розгляд справи без їх участі.

Відповідач явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, хоча був завчасно повідомлений про день та час судового розгляду. Оскільки в судовому засіданні 30.08.2011 відповідач позовні вимоги визнав в повному обсязі, то суд вважає можливим розгляд справи по суті позовних вимог, без участі представника відповідача за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Володимирецького району в інтересах держави в особі Володимирецької районної державної адміністрації, ОСОБА_1 сільської ради звернувся до суду з позовом про стягнення із ОСОБА_4 підприємства "Володимирецьторф", Державного підприємства "Рівнеторф" на користь позивача ОСОБА_1 сільської ради 77292,44 грн шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки на території ОСОБА_1 сільської ради площею 26,7 га, обгрунтовуючи позовні вимоги актом обстеження земельної ділянки № 17 від 11.02.2008; актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 29 від 11.02.2008; вироком Володимирецького районного суду від 19.08.2008, яким голову відповідача ОСОБА_4 підприємства "Володимирецьторф" визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч.1 ст.197-1 КК України; розрахунками розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, складеними відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покрову (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007; вимогами Земельного кодексу України та Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Державне підприємство "Рівнеторф" подало суду відзив на позов, в якому зазначило, що ДП "Рівнеторф" є неналежним відповідачем по даній справі і не може нести відповідальність за правочини вчинені ДП "Володимирецьторф", так як ДП "Володимирецьторф" є юридичною особою і може самостійно вчиняти правочини і повинне бути належним відповідачем.

Прокурор подав суду клопотання, в якому просив виключити ДП "Рівнеторф" зі складу відповідачів як неналежного. Подане клопотання обгрунтував тим, що відповідно до п.3 Статуту дочірнього підприємства "Володимирецьторф" Державного підприємства "Рівнеторф" Українського концерну торф'яної промисловості Міністерства палива та енергетики, піпдриємство є юридичною особою. Права та обов'язки підприємство набуває з дня його державної реєстрації, згідно поданого витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осбі та фізичних осіб-підприємців з 14.06.2001 зареєстровано юридичну особу ДП "Володимирецьторф", а отже ДП "Рівнеторф" є неналежним відповідачем.

З матеріалів справи вбачається, що дії щодо самовільного заняття та використання земельної ділянки вчинялись саме ДП "Володимирецьторф", яке є юридичною особою і може самостійно вчиняти правочини та нести відповідальність за завдану майнову шкоду.

Ухвалою суду від 20.09.2011 Державне підприємство "Рівнеторф" виключено зі складу відповідачів.

Відповідач дочірнє підприємство "Володимирецьторф" в судовому засіданні 30.08.2011 проти позову не заперечив, позовні вимоги визнав в повному обсязі.

Суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, враховуючи наступне.

За змістом ст.ст.13, 14 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу та основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ч.2 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (ч.1 ст.116 Земельного кодексу України).

Як вбачається з розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, складеного державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель ОСОБА_5, акту обстеження земельної ділянки № 17 від 11.02.2008; акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 29 від 11.02.2008, спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту.

Згідно п.7 ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Також, п.п. а), в) ст.17 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом, координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідно до ліцензії Державного підприємства "Рівнеторф" Українського концерну торф'яної промисловості Міністерства палива та енергетики від 06.02.2003 розпорядженням голови Володимирецької районної державної адміністрації № 376 від 14.11.2005 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок", Державному підприємству "Рівнеторф" дано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в довгострокову оренду терміном на 15 років для розміщення дільниці з видобування кускового паливного торфу та під'їної дороги до торфодільниці загальною площею 27,5317 га на території ОСОБА_1 сільської ради.

Відповідно до розпорядження голови Володимирецької районної державної адміністрації № 107 від 23.03.2007 Державному підприємству "Рівнеторф" погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 230 га за рахунок земель лісогосподарського призначення Державного підприємства "Володимирецьке лісове господарство" на території ОСОБА_1 сільської ради.

Згідно ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

При цьому, статтею 126 Земельного кодексу України визначено документи, які посвідчують право на земельну ділянку.

Проте, у період, за який відповідачу нараховано шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, відповідного договору на користування (оренду) спірною земельною ділянкою з уповноваженим органом влади укладено не було.

11.02.2008 державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Рівненській області ОСОБА_5 за участю спеціаліста-землевпорядника ОСОБА_1 сільської ради ОСОБА_6 та заступника начальника відділу земельних ресурсів у Володимирецькому районі ОСОБА_7 проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства при використанні земель ДП "Рівнеторф" на території ОСОБА_1 сільської ради.

Так, в результаті перевірки складено акт № 29 за яким встановлено, що в порушення вимог ст. 125 Земельного кодексу україни, без набуття права власності чи права користування земельною ділянкою та встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ДП "Рівнеторф", ОСОБА_2 підприємством "Володимирецьторф" ДП "Рівнеторф" на землях запасу лісового фонду ОСОБА_1 сільської ради, самовільно зайнято земельну ділянку площею 26,7 га.

Державним інспектором контролю за використанням та охороною земель у Рівненській області ОСОБА_5 відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 "Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покрову (родючого шару грунту) без спеціального дозволу" проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки на суму 77292,44 грн.

Відповідно до листа Державного підприємства "Рівнеторф" адресованого Прокурору Володимирецького району № 92/1 від 26.02.2008, розробка та видобуток торфу на території ОСОБА_1 сільської ради Володимирецького району проводилась ОСОБА_2 підприємством "Володимирецьторф" ДП "Рівнеторф"; договори оренди на використання земельних ділянок для видобування торфу ДП "Володимирецьторф" та ДП "Рівнеторф" не укладались; Державне підприємство "Рівнеторф" безпосередньо видобутку торфу на території Володимирецького району не проводало; Платником податків за видобуток торфу на території Володимирецького району є дочірнє підприємство "Володимирецьторф", яке знаходиться в с. Луко Володимирецького району.

Тобто, ОСОБА_2 підприємство "Володимирецьторф" ДП "Рівнеторф" використовувало земельну ділянку площею 26,7 га на території ОСОБА_1 сільської ради для видобування кускового торфу за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади про надання її в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.

Стаття 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначає, що будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, вважаються самовільним зайняттям земельної ділянки.

Слід зазначити, що в матеріалах справи знаходиться вирок Володимирецького районного суду від 19.08.2008 (а.с.9), яким голову відповідача (ОСОБА_8Г.) визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч.1 ст.197-1 КК України, а саме - самовільне зайняття земельної ділянки та самовільне будівництво, та призначено покарання у вигляді стягнення штрафу в розмірі 3400,00грн.

Таким чином, з врахуванням вимог ст.ст.116, 125, 126 Земельного кодексу України, ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", а також наявних матеріалів справи, суд приходить до висновку, що ОСОБА_2 підприємство "Володимирецьторф" фактично використовувало земельну ділянку площею 26,7 га на території ОСОБА_1 сільської ради без правовстановлюючих документів на неї для зайняття господарською діяльністю, тобто - самовільно зайняло спірну земельну ділянку.

Варто зазначити, що ст.ст.90, 95, 156 Земельного кодексу України передбачено, що власники земельних ділянок і землекористувачі мають право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом.

Згідно ст.211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть, зокрема, цивільну відповідальність за самовільне зайняття земельних ділянок.

Верховний Суд України в пунктах 12 і 16 постанови Пленуму від 16.04.04. №7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" роз'яснив, що у випадках самовільного зайняття земельних ділянок шкода (збитки) відшкодовуються відповідно до ст.ст.22, 1166, 1192 ЦК України, ст.156 Земельного кодексу України в повному обсязі особами, що її заподіяли.

Стаття 1166 ЦК України, якою встановлені загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду, передбачає презумпцію вини правопорушника.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч.2 ст.157 Земельного кодексу України).

На підставі ч.6 ст.225 ГК України Кабінетом Міністрів України можуть затверджуватися методики визначення розміру відшкодування збитків у сфері господарювання.

Так, постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.07. затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, а наказом Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 №110 - Методичні рекомендації щодо застосування зазначеної Методики.

Перевіривши розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, проведений Державним інспектором контролю за використанням та охороною земель у Рівненській області ОСОБА_5 та наданий прокурором разом з позовною заявою (а.с.14-16), суд приходить до висновку, що він відповідає вимогам чинного законодавства, а саме - Методиці визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про стягнення 77929,44 грн шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, обгрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються належними доказами, які є в матеріалах справи, тому підлягають задоволенню.

Витрати по сплаті державного мита та витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст.33, 34, 43, 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути із ОСОБА_4 підприємства "Володимирецьторф" ДП "Рівнеторф" (34330, Рівненська область, Володимирецький район, с.Луко, код ЄДРПОУ 31425242) на користь держави в особі ОСОБА_1 сільської ради Володимирецького району Рівненської області (34350, Рівненська область, Володимирецький район, с. Воронки, вул.Чапаєва, буд. 25, код ЄДРПОУ 22588620):

- до спеціального фонду бюджету ОСОБА_1 сільської ради Володимирецького району Рівненської області на розрахунковий рахунок 33116331700043, МФО 833017, код призначення 24062100, код ЄДРПОУ 22588620, банк одержувача ГУДКУ в Рівненській області - 77292грн.44коп. - шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

3. Стягнути із ОСОБА_4 підприємства "Володимирецьторф" ДП "Рівнеторф" (34330, Рівненська область, Володимирецький район, с.Луко, код ЄДРПОУ 31425242) у дохід державного бюджету України - 772 грн. 92 коп. державного мита.

4. Стягнути із ОСОБА_4 підприємства "Володимирецьторф" ДП "Рівнеторф" (34330, Рівненська область, Володимирецький район, с.Луко, код ЄДРПОУ 31425242) у дохід державного бюджету України - 236 грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

Суддя Качур А.М.

підписано "23" вересня 2011 р.

Дата ухвалення рішення20.09.2011
Оприлюднено01.09.2015
Номер документу49046407
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення в сумі 77 292 грн. 44 коп

Судовий реєстр по справі —5019/1649/11

Судовий наказ від 03.10.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Качур А.М.

Судовий наказ від 03.10.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Качур А.М.

Ухвала від 20.09.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Качур А.М.

Судовий наказ від 03.10.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Качур А.М.

Ухвала від 20.09.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Качур А.М.

Ухвала від 30.08.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Качур А.М.

Ухвала від 17.08.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Качур А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні