Постанова
від 21.08.2015 по справі 820/4817/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

21 серпня 2015 р. № 820/4817/15

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горшкової О.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ» до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Балаклійського районного упрвління юстиції Харківської області ОСОБА_1, треті особи Відділ Держземагенства у Балаклійському районі Харківської області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Супіна Агро" про визнання протиправними та скасування рішень,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ», звернувся до суду із позовом до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області ОСОБА_1, треті особи Відділ Держземагенства у Балаклійському районі Харківської області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Супіна Агро", в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:

скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 14841446 від 31.07.2014 року, державний реєстратор Балаклійського районного управління юстиції Харківської області ОСОБА_1 на договір оренди землі між Товариством з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро» та ОСОБА_2, серія та номер: 4, виданий 01.07.2014 р., видавник Товариство з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро», в особі генерального директора ОСОБА_3, номер запису про інше речове право: 6527805 (спеціальний розділ) від 25.07.2014 року, індексний номер витягу 39967888 від 02.07.2015 року;

скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 14840883 від 31.07.2014 року, державний реєстратор Балаклійського районного управління юстиції Харківської області, ОСОБА_1 на договір оренди землі між Товариством з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро» та ОСОБА_4, серія та номер: 6. виданий 01.07.2014, видавник Товариство з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро», в особі генерального директора ОСОБА_3, номер запису про інше речове право:6527303(спеціальний розділ) від 25.07.2014 року, індексний номер витягу 39969540 від 02.07.2015 року;

скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 14783371 від 29.07.2014 року, державний реєстратор Балаклійського районного управління юстиції Харківської області, ОСОБА_1 на договір оренди землі між Товариством з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро» та ОСОБА_5, серія та номер: 2, виданий 01.07.2014, видавник Товариство з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро», в особі генерального директора ОСОБА_3, номер запису про інше речове право :6499488 (спеціальний розділ) від 23.07.2014 року, індексний номер витягу 39963705 від 02.07.2015 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дії державного реєстратора прав на нерухоме майно, щодо реєстрації договорів оренди, щодо земельних ділянок орендарем яких є ТОВ «Успіх Слобожанщини», з новим орендарем є незаконними, у зв’язку з чим рішення про державну реєстрацію підлягають скасуванню.

Представник відповідача в своїх письмових запереченнях зазначив, що державний реєстратор, діючи виключно в межах правового поля та у відповідності до вимог чинного законодавства, прийняв законні та обгрунтовані рішення.

Представник позивача в судове засідання, призначене на 21.08.2015року не прибув, проте надав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Представники відповідача та третіх осіб у зазначене судове засідання не прибули, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені у встановленому законом порядку, підстав неявки не повідомили, із заявами про відкладення розгляду справи або розгляду справи без їх участі не звертались.

Згідно приписів ч.1 ст.41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Частиною 6 ст. 128 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи наведені процесуальні приписи, а також зважаючи на те, що матеріали справи містять докази, які у своїй сукупності повно та всебічно висвітлюють обставини спірних правовідносин, спір підлягає вирішенню на підставі наявних у справі документів у порядку письмового провадження.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на повному, всебічному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню виходячи з такого.

Судом встановлено, що між позивачем та громадянами, мешканцями с.Асіївка Балаклійського району Харківської області, укладені договори оренди земельних ділянок, які зареєстровані в Управлінні Держкомзему Балаклійського району, зокрема:

Договір оренди, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ» та громадянкою ОСОБА_6, який зареєстрований 09 червня 2011 року за №040761303385. Додатковий договір до зазначеного договору зареєстрований в Державному реєстрі 28.09.2010 року за №632020001000285 (а.с. 12-16).

Договір оренди №40 від 15.10.2008 року, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ» та громадянкою ОСОБА_5, який зареєстрований 11 червня 2010 року за №04106830009 (а.с. 28-29).

Договір оренди, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ» та громадянином ОСОБА_2, який зареєстрований 09 червня 2010 року за №632070004000286 (а.с. 37-41).

На момент розгляду справи всі наведені договори є чинними.

Не зважаючи на це, в липні 2014 року зазначеними громадянами укладені договори оренди тих же земельних ділянок з ТОВ "Супіна Агро" (а.с. 168-171, 197-200, 224-227, т.1).

Вказані договори подані до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області ОСОБА_1.

На підставі поданих договорів, відповідачем прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер: 14841446 від 31.07.2014 року, на договір оренди землі між ТОВ «Супіна Агро» та ОСОБА_2; індексний номер: 14840883 від 31.07.2014 року на договір оренди землі між ТОВ «Супіна Агро» та ОСОБА_4, серія та номер: 6. виданий 01.07.2014; індексний номер: 14783371 від 29.07.2014 року на договір оренди землі між ТОВ «Супіна Агро» та ОСОБА_5, серія та номер: 2, виданий 01.07.2014.

Вирішуючи спір по суті заявлених вимог, суд виходить з наступного.

Так, відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Порядок проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень визначений ст.15 вказаного Закону, частинами 1, 2, 4 якої встановлено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Орган державної реєстрації прав, державні реєстратори зобов'язані надати до відома заявників інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації прав.

Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, як встановлено частинами 1, 3, 7, 10 ст. 16 зазначеного Закону, подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом.

Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.

Державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.

Під час подання заяви про державну реєстрацію прав особи, визначені у частині сьомій цієї статті, повинні повідомити орган державної реєстрації прав, державного реєстратора про наявність встановленої законом заборони на відчуження нерухомого майна.

Процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, визначаються Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою КМУ № 868 від 17.10.13 р.

Так, для проведення державної реєстрації прав заявник подає органу державної реєстрації прав, нотаріусу заяву, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст. Заява подається окремо щодо кожного об'єкта нерухомого майна ( п. 8 Порядку).

Заявник подає разом із заявою органу державної реєстрації прав, нотаріусу необхідні для державної реєстрації прав документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита (п. 13 Порядку).

Керуючись нормами п. 1 ч. 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);

відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;

відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;

наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;

наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Відповідно ч. 2, ч. 4 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п. 15 та п. 20 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; а також приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав. Державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.

Відповідно ст. 24 цього Закону у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених ч. 9 ст. 15 цього Закону; 5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених ч. 9 ст. 15 цього Закону; 5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; 5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; 5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; 6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень. Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Аналогічні норми містяться і в Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ № 868 від 17.10.13 р., за змістом п. 28 якого державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Супіна Агро» надано реєстратору договори оренди та матеріали на земельні ділянки, по яких вже зареєстровані договори, чого цілком достатньо, щоб встановити наявність підстав, передбачених п.п. 4, 6 ч. 1 ст. 24 зазначеного Закону, для відмови у проведенні державної реєстрації речових прав.

Отже, державна реєстрація спірних договорів проводилася за обставин, коли відповідачу та третім особам - громадянам було відомо про можливу наявність суперечностей, які можуть виникнути під час державної реєстрації договорів оренди землі, оскільки на момент проведення спірної державної реєстрації договорів оренди землі у громадян та відповідача були примірники Договорів оренди з позивачем.

Суд не приймає твердження відповідача, викладені у письмових запереченнях на позов, про вжиття ним відповідних заходів щодо перевірки поданих документів, якими встановлено відсутність будь - яких інших зареєстрованих договорів оренди, оскільки відповідальність за достовірність, повноту та актуальність відомостей покладається на державного реєстратора.

З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку про те, що під час реєстрації договорів ТОВ «Супіна Агро» з вказаними вище громадянами, відповідачем порушені вимоги законодавства, що регулює порядок реєстрації договорів оренди земельних ділянок, зокрема, положення пункту 1 частини 2 статті 9 та пункту 6 частини 1 статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», в зв'язку з чим склалася ситуація, коли одні і ті ж земельні ділянки одночасно стали об'єктами двох договорів, що є порушенням прав позивача, як орендаря.

Положеннями ч. 2 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Положеннями ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Позивач надав обґрунтовані пояснення та докази порушення відповідачем його прав та законних інтересів у сфері публічно-правових відносин та довів протиправність спірних рішень державного реєстратора про реєстрацію прав та їх обтяжень.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень ст. 94 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 9, 11, 94, 128, 159, 160 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ» до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Балаклійського районного упрвління юстиції Харківської області ОСОБА_1, треті особи Відділ Держземагенства у Балаклійському районі Харківської області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Супіна Агро" про визнання протиправними та скасування рішень- задовольнити.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 14841446 від 31.07.2014 року державного реєстратора Балаклійського районного управління юстиції Харківської області ОСОБА_1 на договір оренди землі між Товариством з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро» та ОСОБА_2, серія та номер: 4, виданий 01.07.2014 р., видавник Товариство з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро», в особі генерального директора ОСОБА_3, номер запису про інше речове право: 6527805 (спеціальний розділ) від 25.07.2014 року, індексний номер витягу 39967888 від 02.07.2015 року;

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 14840883 від 31.07.2014 року державного реєстратора Балаклійського районного управління юстиції Харківської області, ОСОБА_1 на договір оренди землі між Товариством з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро» та ОСОБА_4, серія та номер: 6. виданий 01.07.2014, видавник Товариство з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро», в особі генерального директора ОСОБА_3, номер запису про інше речове право:6527303(спеціальний розділ) від 25.07.2014 року, індексний номер витягу 39969540 від 02.07.2015 року;

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 14783371 від 29.07.2014 року державного реєстратора Балаклійського районного управління юстиції Харківської області, ОСОБА_1 на договір оренди землі між Товариством з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро» та ОСОБА_5, серія та номер: 2, виданий 01.07.2014, видавник Товариство з обмеженою відповідальністю «Супіна Агро», в особі генерального директора ОСОБА_3, номер запису про інше речове право :6499488 (спеціальний розділ) від 23.07.2014 року, індексний номер витягу 39963705 від 02.07.2015 року.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення, у разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного проваджені або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Горшкова О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2015
Оприлюднено02.09.2015
Номер документу49148785
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/4817/15

Постанова від 21.08.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 13.07.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 22.06.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 22.06.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 28.05.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні