ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2012 року м. ПолтаваСправа № 2а-1670/11060/11
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шевякова І.С.,
при секретарі - Ємець Я.М.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" до Державного реєстратора виконавчого комітету Полтавської міської ради ОСОБА_2 про визнання протиправною відмови у проведенні державної реєстрації, зобов'язання провести реєстраційні дії, -
В С Т А Н О В И В:
20 грудня 2011 року Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора виконавчого комітету Полтавської міської ради ОСОБА_2 про визнання протиправною відмови у проведенні державної реєстрації, зобов'язання провести реєстраційні дії.
У своїй заяві позивач просив:
- визнати бездіяльність державного реєстратора Управління з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Полтавської міської ради щодо відмови 10.06.2011 року в проведенні державної реєстрації незаконною та протиправною;
- зобов'язати відповідача провести державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна", що утворилося шляхом перетворення з Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна", шляхом внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації;
- зобов'язати відповідача провести реєстраційні дії щодо припинення юридичної особи Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" у зв'язку з його перетворенням в товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна".
В обґрунтування своїх вимог позивач вказував на те, що ним неодноразово (останній раз - 09.06.2011 року) подавалися державному реєстратору Виконавчого комітету Полтавської міської ради документи для проведення реєстраційних дій "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення" та "Державна реєстрація юридичної особи шляхом перетворення". Внаслідок усіх звернень з приводу проведення цих реєстраційних дій позивачем було отримано від державного реєстратора повідомлення про відмову щодо державної реєстрації утворення юридичної особи шляхом перетворення (ТОВ «Центральна Україна») та про залишення без розгляду пакету документів щодо державної реєстрації припинення юридичної особи (ПАТ «Центральна Україна»). Позивач вважає, що відмови відповідача у проведенні вказаних реєстраційних дій (зокрема, остання - 10.06.2011 року) є протиправними, оскільки державному реєстратору були подані всі необхідні документи для проведення реєстраційних дій, що передбачені статтями 24, 37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" у формі, яка відповідає вимогам закону.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у позові.
У судовому засіданні відповідач проти позову заперечувала та просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що документи, подані для проведення державної реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна", були повернуті внаслідок відмови у проведенні реєстраційних дій. Така відмова була вчинена з підстав невідповідності відомостей, які вказані в реєстраційній картці, відомостям, які зазначені у документах, поданих для проведення реєстрації. Також наявна невідповідність поданих для державної реєстрації установчих документів вимогам частини 3 статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" , а саме відсутні відомості про місцезнаходження ТОВ "Центральна Україна", склад та компетенцію органів товариства та порядок прийняття ними рішень (Дирекція), порядок внесення змін до установчих документів. Крім того, нерозподілена частка в розмірі 570 грн. (0,0475%) належить взагалінеіснуючому Товариству, оскільки юридичної особи ТОВ "Центральна Україна", відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру, не існує. До того ж, в протоколі та статуті при зазначенні частки, яка ніби належить ТОВ "Центральна Україна", є посилання на передавальний акт, але при цьому в передавальному акті від 19 серпня 2010 року немає інформації про нерозподілену частку, яка належить ТОВ "Центральна Україна". Статут ТОВ "Центральна Україна" містить також посилання на Закони України, які взагалі втратили чинність на даний час, а саме Закон України "Про підприємництво", Закон України "Про підприємства в Україні".
Щодо пакету документів, направлених позивачем для державної реєстрації припинення ПАТ "Центральна Україна" в результаті перетворення, відповідач посилалася на те, що державна реєстрація припинення та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи в результаті перетворення здійснюється в порядку, передбаченому ст.ст.27, 37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців". Відповідно до ч.15 ст.37 вказаного Закону, перетворення вважається завершеним лише з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення. Тому оскільки в державній реєстрації ТОВ "Центральна Україна", що створюється, було відмовлено, то і подані документи для державної реєстрації припинення ПАТ "Центральна Україна" були залишені без розгляду.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до таких висновків.
Судом встановлено, що Приватне акціонерне товариство "Центральна Україна" (ідентифікаційний код 23814047) зареєстровано як юридична особа Виконавчим комітетом Полтавської міської ради 29.02.1996, про що видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 790946 (а.с. 13).
На зборах учасників, оформлених протоколом зборів учасників товариства від 19.08.2010 № 1, було вирішено створити товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна" шляхом реорганізації його з приватного акціонерного товариства "Центральна Україна", затверджено статутний фонд товариства у розмірі 1 200 000,00 грн. Аналогічно рішення про створення вказаного ТОВ шляхом реорганізації його з ПАТ «Центральна Україна»були прийняті на зборах акціонерів ПАТ «Центральна Україна», результати яких оформлені протоколом № 25 від 30.04.2010 року, протоколом № 1 засідання лічильної комісії від 30.04.2010 року (а.с. 29-43).
Державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація юридичної особи шляхом перетворення" позивачем 09.06.2011 року подано такі документи: заповнена реєстраційна картка № 2 на проведення державної реєстрації юридичної особи; оригінал рішення засновників про створення юридичної особи - Протокол № 1 від 19.08.2010 року; два примірники установчих документів - Статут товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна"; документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи; нотаріально засвідчена копія передавального акта.
Одночасно цього ж дня державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення" юридичної особи Приватного акціонерного товариства В«Центральна УкраїнаВ» позивачем подано такі документи: заповнена реєстраційна картка № 8 на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення підписана керівником Товариства, головою комісії з припинення ОСОБА_3 та завірену печаткою товариства; оригінал свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи; оригінал установчих документів - Статут приватного акціонерного товариства "Центральна Україна у редакції 2009 року; нотаріально посвідчена копія передавального акта.
Відповідно до повідомлення від 10.06.2011 № 01-30/01/531, державний реєстратор ОСОБА_2 повідомила позивачу про відмову у проведенні реєстраційної дії "Державна реєстрація юридичної особи шляхом перетворення", оскільки в документах мається невідповідність відомостей, вказаних в реєстраційній картці, відомостям, які зазначені у документах, поданих для реєстрації. Також подані документи не відповідають вимогам частини 3 статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців". Водночас державний реєстратор роз'яснила, що відмова у проведенні державної реєстрації не перешкоджає повторно подати документи до державного реєстратора в загальному порядку після усунення причин, що стали підставою для відмови. (а.с. 76).
Відповідно до повідомлення від 10.06.2011 року № 01-30/01/530, державний реєстратор ОСОБА_2 повідомила позивачу, що документи, подані для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення", залишаються без розгляду, оскільки документи подані не в повному обсязі. Водночас державний реєстратор роз'яснила, що після усунення причин, які стали підставою для залишення документів без розгляду, можна повторно звернутися до державного реєстратора у загальному порядку (а.с. 75).
05.07.2011 року позивач звернувся до Управління з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з проханням надати роз'яснення щодо підстав для відмови у державній реєстрації ТОВ "Центральна Україна" та залишення без розгляду документів на державну реєстрацію припинення шляхом перетворення Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" (а.с. 132).
Листом від 21.07.2011 № 01-30/01/726 начальник управління з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців надав позивачу письмову відповідь щодо причин відмови у проведенні державної реєстрації ТОВ "Центральна Україна" та причин залишення без розгляду документів для державної реєстрації припинення ПАТ "Центральна Україна"(а.с. 133).
Згідно даного листа, як на підставу відмови у державній реєстрації ТОВ "Центральна Україна" відповідач вказувала на невідповідність відомостей, вказаних в реєстраційній картці, відомостям, зазначеним у документах, що подані для проведення реєстраційних дій. Зокрема, відомості щодо адреси (36011, м. Полтава, вул.Пушкіна, 16, офіс-) в реєстраційних картках не відповідають відомостям, зазначеним у протоколі (36011, м. Полтава, вул.Пушкіна,16). Також вказувала на невідповідність установчих документів вимогам частини 3 статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", відповідно до якої установчі документи юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Нормативно-правовим актом, що регулює діяльність товариств з обмеженою відповідальністю, є Закон України "Про господарські товариства". Статут Товариства зобмеженою відповідальністю "Центральна Україна" не містить ряд відомостей, які є підставою для відмови у проведенні реєстраційних дій за частиною 3 статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", а саме відсутні відомості про місцезнаходження ТОВ "Центральна Україна", склад та компетенцію органів товариства та порядок прийняття ними рішень (Дирекція), порядок внесення змін до установчих документів. Крім того, нерозподілена частка в розмірі 570 грн.(0,0475%) належить взагалінеіснуючому Товариству, оскільки юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна", відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру, не існує. До того ж, у протоколі та статуті при зазначенні частки, яка ніби-то належить ТОВ "Центральна Україна" є посилання на передавальний акт, але при цьому в передавальному акті від 19 серпня 2010 року немає інформації про нерозподілену частку, яка належить ТОВ "Центральна Україна". Статут ТОВ "Центральна Україна" містить також посилання на Закони України, які взагалі втратили чинність на даний час, а саме Закон України "Про підприємництво", Закон України "Про підприємства в Україні".
Щодо пакету документів, які були направлені ПАТ "Центральна Україна" для державної реєстрації припинення ПАТ "Центральна Україна", вказувала на те, що державна реєстрація припинення та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи в результаті перетворення здійснюється в порядку, передбаченому ст.ст.27, 37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців". Відповідно до частини 15 статті 37 Закону, перетворення вважається завершеним лише з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення - оскільки в державній реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна" було відмовлено, то і пакет документів для державної реєстрації припинення ПАТ "Центральна Україна" був залишений без розгляду.
Позивач вважає дії державного реєстратора Управління з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Полтавської міської ради щодо відмови проведення державної реєстрації ТОВ "Центральна Україна" та залишення без розгляду документів, поданих для державної реєстрації припинення ПАТ "Центральна Україна", незаконними і протиправними та оскаржив їх до суду.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб -підприємців, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15.12.2003 №755-IV.
Відповідно до статті 1 названого Закону, державний реєстратор - посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Статями 5, 6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" встановлено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи-підприємця, державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці: проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців; проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами-підприємцями .
Порядок і підстави проведення реєстрації та припинення реєстрації юридичної особи встановлені статтями 24, 37 цього Закону.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України /частина 1 статті 17 зазначеного Закону/.
Перелік документів, що подаються державному реєстратору для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, передбачений частиною 1 статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" і складається, у тому числі, з таких документів:
заповненої реєстраційної картки на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення;
свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи;
оригінала установчих документів;
нотаріально посвідченої копії передавального акта, якщо припинення здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення, або нотаріально посвідченої копії розподільчого балансу, якщо припинення здійснюється в результаті поділу.
Перевіряючи доводи відповідача, якими обґрунтовані відмова в проведенні реєстраційних дій та залишення без розгляду поданих для державної реєстрації документів, суд приходить до висновку, що доводи державного реєстратора не ґрунтуються на законі та фактичних обставинах справи.
Так, посилання відповідача на невідповідність відомостей щодо адреси товариства, вказаної у реєстраційній картці, відомостям щодо адреси товариства, зазначеним у поданих для проведення державної реєстрації документах, суд вважає такими, що не відповідають дійсності.
У реєстраційній картці форма №8 (а.с. 37) та в протоколі № 1 зазначена єдина адреса товариства - 36011, м. Полтава, вул. Пушкіна, 16. Зазначення офісу у будь-яких документах відсутнє, натомість такого зазначення судом встановлено лише заповнення позивачем графи «тип приміщення -«офіс»шляхом проставлення прочерку.
Щодо посилання відповідача на невідповідність установчих документів вимогам частини 3 статті 8 "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", а саме відсутність відомостей про місцезнаходження ТОВ "Центральна Україна", про склад та компетенцію органів товариства, порядок прийняття ними рішень (Дирекція), про порядок внесення змін до установчих документів, суд зазначає наступне.
В судовому засіданні був досліджений Статут Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна" (далі - Статут), який було подано позивачем державному реєстратору.
Відповідно до пункту 1.1 розділу 1 Статуту, Товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна" засноване шляхом перетворення приватного акціонерного товариства "Центральна Україна (код ЄДРПОУ 23814047, місцезнаходження м. Полтава, вул. Пушкіна, 16) (а.с. 45).
Пунктом 10.1 Статуту визначено, що вищим органом товариства є Збори Учасників, компетенція яких визначена пунктом 10.3 Статуту, порядок прийняття рішень цим органом передбачено пунктом 1.4 Статуту.
Пунктом 10.6 визначено, що виконавчим органом товариства, який здійснює управління його поточною діяльністю, є Дирекція, яку очолює Генеральний директор. Склад Дирекції затверджується зборами Учасників. Повноваження Дирекції та Генерального директора визначаються цим Статутом, а саме підпунктами 10.6.1 - 10.6.13. Порядок внесення змін до установчих документів товариства визначено як компетенція Зборів Учасників та передбачена підпунктом 10.3.2 Статуту.
Таким чином, доводи відповідача щодо підстав відмови у державній реєстрації, описані вище -не відповідають дійсності, є надуманими та не ґрунтуються, як вже зазначалося, на фактичних обставинах справи.
Окремо суд оцінює описану відповідачем як одну з підстав відмови в державній реєстрації Статуту ТОВ "Центральна Україна" зі Статутним Фондом у розмірі 1200 000,00 грн. належність нерозподіленої частки в розмірі 570,00 грн. (0,0475%) неіснуючому Товариству.
Державний реєстратор вказував, що такий розподіл часток статутного фонду є неможливим, оскільки юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна", відповідно до відомостей з ЄДР, не існує.
З даного приводу суд приходить до висновків про таке.
Відповідно до статті 56 Господарського кодексу України, суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу шляхом реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого суб'єкта господарювання. Тобто, перетворення - це один із шляхів утворення юридичної особи в результаті реорганізації діючої юридичної особи.
Статтею 87 Закону України "Про акціонерні товариства" передбачена послідовність дій, до яких вдається товариство при проведенні реорганізації шляхом перетворення. До цих дій, зокрема, належить прийняття вищим органом товариства рішення про реорганізацію шляхом перетворення. Така ж послідовність передбачена Положенням про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затверджений рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998 р. № 221.
Передбачену послідовність дій, до яких вдається акціонерне товариство при проведенні реорганізації шляхом перетворення ПАТ "Центральна Україна" в ТОВ «Центральна Україна», було здійснено з дотриманням всіх вимог чинного законодавства.
Однак позивач на час прийняття рішень та вчинення дій щодо перетворення зіштовхнувся зі ситуацією, яка не врегульована чинним законодавством у повній мірі, чого не заперечував і відповідач.
На час проведення перетворення виявилося, що частина акціонерів, а саме три з чотирьох, які сукупно володіють 0,0475 % Статутного капіталу акціонерного товариства, систематично не дотримувалися обов'язків учасників товариства, як це передбачено ст.29 Закону України "Про акціонерні товариства". Вони :
- останні 10 років не приймали участі у загальних зборах акціонерного товариства, зокрема у зборах по перетворенню акціонерного товариства у товариство з обмеженою відповідальністю, та не голосували за проведення такого перетворення;
- не виявили бажання продати свої акції ні комусь із акціонерів, ні самому товариству;
- не заявили про своє бажання обміняти акції товариства на частки у Статутному капіталі новостворюваного товариства з обмеженою відповідальністю, як це передбачено п.5 розділу І Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998 р. за №222;
- не з'явилися на загальні збори та не приймали участі у затвердженні Передавального акту;
- не з'явились на збори засновників новостворюваної юридичної особи для отримання належної частки (паю), як це передбачено частиною 5 статті 80 Закону України В«Про акціонерні товаристваВ» .
Частку вказаних акціонерів підтверджує Реєстр власників іменних цінних паперів станом на 30.04.2010 р. - дату проведення зборів, де приймалося рішення про перетворення, виданий реєстратором АКБ "Укрсоцбанк", ліцензія реєстратора АВ 376970, видана 12.10.07, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, дійсна до 13.10.12 року.
Відповідно до вимог Закону України "Про акціонерні товариства", всі акціонери були попереджені відповідно до частини 14 статті 2 Закону України "Про акціонерні товариства" листом з описом вкладення та повідомленням про вручення у терміни, визначені статтею 35 цього Закону про:
- проведення загальних зборів акціонерів, на яких приймалось рішення про перетворення (вих. № 63-01 від 30.02.2010 р., вих. № 64-01 від 30.02.2010 р., вих. № 65-01 від 30.02.2010 р., вих. № 66-01 від 30.02.2010 р.) (а.с. 103-106);
- прийняття загальними зборами акціонерів рішення про перетворення у товариство з обмеженою відповідальністю шляхом реорганізації (вих. № 112-01 від 13.05.2010 р., вих. № 113-01 від 13.05.2010 р., вих. № 114-01 від 13.05.2010 р., вих. № 111-01 від 13.05.2010 р. - отримано особисто) (а.с. 107-110);
- проведення загальних зборів, на яких розглядалися результати обміну акцій у статутному капіталі акціонерного товариства на частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, що створюється у результаті реорганізації шляхом перетворення приватного акціонерного товариства В«Центральна УкраїнаВ» та затверджено Передавальний акт (вих. № 170-01 від 19.07.2010 р., вих. № 171-01 від 19.07.2010 р., вих. № 172-01 від 19.07.2010 р., вих. № 173-01 від 19.07.2010 р.) (а.с. 111-114).
Інформацію про прийняття загальними зборами акціонерів рішення про перетворення у товариство з обмеженою відповідальністю шляхом реорганізації було опубліковано у газеті "Бюлетень. Цінні папери України" № 80 від 05.05.2010 р. Крім того, інформацію було розміщено у загальнодоступній інформаційній базі ДКЦПФР та у місцевих засобах масової інформації - "Полтавський вісник", № 19 від 07.05.2010 р.
Чинним законодавством не передбачена ситуація, коли акціонери не виявляють бажання та не вчиняють дій щодо обміну своїх акцій на частки статутного фонду Товариства з обмеженою відповідальністю, в яке реорганізується відповідне акціонерне товариство.
На питання суду у судовому засіданні, державний реєстратор не змогла назвати спосіб дій учасників товариства у такій ситуації, який вона вважала б вірним та вчинила відповідні реєстраційні дії.
Суд погоджується зі способом дій, який було обрано учасниками акціонерного товариства по відношенню до акцій, не обміняних на частки у статутному фонді товариства з обмеженою відповідальністю, оскільки він не протирічить закону та не порушує будь-чиїх прав.
Статтею 60 Закону України "Про господарські товариства" визначено, що збори вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), що володіють у сукупності більше як 60 (шістдесятьма) відсотками голосів, тому всі збори позивача (збори, на яких приймалося рішення про перетворення та збори, на яких затверджувався Передавальний акт) мали кворум.
Відповідно до статей 7-8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку роз'яснює порядок застосування чинного законодавства про цінні папери та акціонерні товариства, узагальнює практику застосування законодавства з питань корпоративного управління. Згідно із Роз'ясненням № 6 від 21.05.2010 р. Держаної комісії з цінних паперів та фондового ринку "Щодо перетворення акціонерних товариств у товариства з обмеженою відповідальністю", учасниками товариства з обмеженою відповідальністю, що створюється внаслідок перетворення акціонерного товариства (на дату державної реєстрації ТОВ), можуть бути тільки ті акціонери товариства, що прийняли участь у рішенні про припинення шляхом перетворення (на дату прийняття такого рішення), та які обміняли належні їм акції на частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, що створюється.
Акціонери позивача не заявили про своє бажання обміняти акції товариства на частки у Статутному капіталі новостворюваного товариства з обмеженою відповідальністю, не з'явилися на загальні збори та не приймали участі у затвердженні Передавального акту, не з'явились на збори засновників новостворюваної юридичної особи для отримання належної частки (паю), як це передбачено п. 5 статті 80 Закону України В«Про акціонерні товаристваВ» .
Тільки ті акціонери, які обміняли належні їм акції на частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, що створюється, можуть стати засновниками такого товариства, обов'язку такого обміну для акціонерів законодавчо не встановлено.
З іншого боку, акціонерне товариство, що прийняло рішення про припинення шляхом його перетворення, зобов'язане здійснити обмін акцій на частки у статутному фонді товариства, що створюється шляхом перетворення, із збереженням розміру частки акціонера (учасника) в статутному капіталі товариства, що визначено Законом України "Про акціонерні товариства".
Згідно зі статтею 87 Цивільного кодексу України, для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), а відповідно до частини п'ятої статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", підписи засновників (учасників) або уповноважених осіб на установчих документах повинні бути нотаріально засвідчені.
Отже, установчі документи юридичної особи, що створюється у результаті реорганізації, повинні підписуватись всіма учасниками (засновниками) або особами, уповноваженими засновниками на вчинення цього правочину, та нотаріально засвідчені.
Законодавчо не встановлена процедура перетворення акціонерного товариства у товариство з обмеженою відповідальністю, коли частина акціонерів ігнорує інтереси акціонерного товариства, не обміняла належні їм акції на частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, не була присутня на спільному засіданні, де приймалося рішення про затвердження установчих документів юридичної особи, що створюється у результаті перетворення, а відповідно - не може підписати ці установчі документи.
За даних обставин позивач зіткнувся з протиріччями в законодавстві, коли, відповідно до Закону "Про акціонерні товариства" не заборонено виплатити акціонерам вартість їх акцій, але процедура виплати для осіб, що не зверталися, не приймали участь у голосуванні - відсутня.
На підставі вище викладеного, суд вважає, що саме невизначеність діючим законодавством чітких послідовних дій при перетворенні акціонерного товариства у товариство з обмеженою відповідальністю, коли частина акціонерів ігнорує інтереси акціонерного товариства - і є тим самим приводом, який з одного боку - не може бути підставою у відмові в проведені реєстраційних дій нової юридичної особи, а з іншого боку - унеможливлює реєстрацію товариства.
Однак невизначеність способу дій у такій ситуації, коли відповідна частина Статутного фонду не є обміняною на акції, не може бути підставою для обмеження прав інших акціонерів, які прийняли участь у загальних зборах, прийняли в передбаченому порядку рішення про реорганізацію та виявили бажання обміняти акції на відповідні частки в реорганізованому товаристві з обмеженою відповідальністю.
При цьому передача необміняних часток у статутному фонді ТОВ самому ТОВ на стадії його створення шляхом реорганізації, як на думку суду, є єдиним способом забезпечити дотримання прав усіх учасників та новостворюваного Товариства.
Отже, враховуючи, що жодним законодавчим чи підзаконним актом не визначена процедура перетворення акціонерного товариства у товариство з обмеженою відповідальністю, коли частина акціонерів ігнорує інтереси акціонерного товариства, не обміняла належні їм акції на частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, не була присутня на спільному засіданні, де приймалося рішення про затвердження установчих документів юридичної особи, що створюється у результаті перетворення, а відповідно, не підписала ці установчі документи, позивачем були виконані в повному обсязі всі діючі вимоги щодо процедури перетворення Приватного акціонерного товариства в Товариство з обмеженою відповідальністю.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає відмову державного реєстратора виконавчого комітету Полтавської міської ради у вчиненні 10 червня 2011 року державної реєстрації юридичної особи "Товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна" протиправною та безпідставною.
Відповідно протиправним і безпідставним є залишення без розгляду 10 червня 2011 року документів, поданих для вчинення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення" Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" -оскільки воно є похідним наслідком протиправної відмови у державній реєстрації ТОВ «Центральна Україна».
Так суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення відповідної позовної вимоги.
Позовна вимога про зобов'язання відповідача провести державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна", що утворилося шляхом перетворення з Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна", шляхом внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації та зобов'язання відповідача провести реєстраційні дії щодо припинення юридичної особи Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна" у зв'язку з його перетворенням в товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна", суд вважає такими, що не підлягають задоволенню, оскільки є передчасними.
При умові задоволення вказаної позовної вимоги суд повинен був би надати правову оцінку документам, які були подані позивачем до державного реєстратора для проведення відповідних реєстраційних дій не тільки з точки зору оцінки правових підстав, які оцінювалися в даному спорі, а й з приводу відповідності їх усім іншим вимогам закону, тобто фактично перебрати на себе повноваження державного реєстратора, які надані йому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", що є неприпустимим.
Крім того, відповідачем документи, на підставі яких повинні бути вчинені відповідні реєстраційні дії, були внаслідок протиправної відмови у вчиненні реєстраційних дій та протиправного залишення без розгляду поданих документів повернуті позивачу. Повторна подача позивачем цих документів залежить виключно від його волі, а зобов'язувати його повторно подати державному реєстратору той же пакет документів, що наразі оцінювався, у тому ж вигляді суд не має правових підстав.
На підставі викладеного суд не вважає за можливе задовольнити відповідну позовну вимогу та зобов'язати державного реєстратора до проведення державної реєстрації створення ТОВ "Центральна Україна" та припинення ПАТ "Центральна Україна".
Відповідно до частини першої статті 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку відповідач не довів правомірності відмови у проведенні державної реєстрації ТОВ "Центральна Україна" та залишення без розгляду документів для державної реєстрації припинення ПАТ "Центральна Україна".
Таким чином, суд перевіривши матеріали справи, оцінивши надані докази, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Згідно із частиною 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову державного реєстратора виконавчого комітету Полтавської міської ради у вчиненні 10 червня 2011 року державної реєстрації юридичної особи "Товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна Україна" та залишення без розгляду 10 червня 2011 року документів, поданих для вчинення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення" Приватного акціонерного товариства "Центральна Україна".
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Повернути з Державного бюджету України на користь ПАТ "Центральна Україна" частину судового збору у сумі 15,06 грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 07 березня 2012 року.
Суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2012 |
Оприлюднено | 03.09.2015 |
Номер документу | 49205366 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні