ПОСТАНОВА
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №
2-а-4935/08
29 травня 2008
року Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого- судді
Іванова Е.А. при секретарі- Курбанової Г.Р.
розглянувши
у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Одесі адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення
Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради, третя особа без самостійних вимог на боці
відповідача Головне управління Державного казначейства України в Одеській
області про визнання дій неправомірними,
зобов'язання сплатити разову грошову допомогу , -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1
3вернувся до суду з позовом у якому просить визнати неправомірними дії
Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної
адміністрації Одеської міської ради зобов'язати відповідача сплатити на його
користь суму недоплаченої щорічної разової грошової допомоги за 2005-2007 роки
у розмірі 7788грн., як інваліду війни
2-їгрупи.
В
судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав
мотивуючи, це тим, що він є інвалідом війни 2-ї групи та щорічно
відповідач повинен сплачувати до 5 травня грошову допомогу у розміру 8-ми
мінімальних пенсій за віком, проте
сплачував протягом 2005-2007 років суму передбачену Законами про державний
бюджет на поточний рік.
Представник
відповідача Управління праці та соціального захисту населення Приморської
районної адміністрації Одеської міської позов не визнав, мотивуючи це тим, що кошторисом на 2005- 2007 роки не було
передбачено сплати щорічної допомоги до 5 травня у розмірах вказаних в
позові, так як Закони України про
державний бюджет на поточний рік передбачали виплату разової грошової допомоги
інвалідам війни 2-ї групи у фіксованих розмірах, які були сплачені позивачеві повністю, тому просив відмовити в позові, при цьому посилався на пропуск позивачем
річного строку звернення до суду.
Представник
Державного казначейства України в Одеській області в судове засідання не
з'явився про дату час та місце судового засідання був повідомлений належним
чином, причини неявки не повідомив.
Заслухавши
представника позивача, представника
відповідача, дослідивши матеріали справи
суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Спірні
правовідносини регулюються Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» №3551 від
22.10.1993 року з наступними змінами та доповненнями.
ОСОБА_1
є інвалідом війни 2 -ї групи, про що
свідчить копія посвідчення НОМЕР_1 від 29.08.2002року (а.с. 4). Згідно ч.5 ст. 13
Закону України «Про статус ветеранів війни,
гарантії їх соціального захисту» щорічно до 5 травня інваліду війни 2 -ї
групи повинна сплачуватися разова грошова допомога у розмірі восьми мінімальних
2
пенсій
за віком. Протягом 2005-2007 років позивач
отримував щорічну грошову допомогу до 5 травня у розмірах визначених Законами
України про державний бюджет України на поточний рік.
Позивач
отримав у 2007році разову допомогу до 5 травня у розміру 360грн., тобто відповідно до частини 5 ст. 13
Закону України «Про статус ветеранів війни,
гарантії їх соціального захисту» з врахуванням обмежень, встановлених
ст. 29 Закону України „Про державний бюджет України на 2007 рік".
ст. 22
Конституції України закріпила, що при
прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається
звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Відповідно
до ст.
2 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» права та
пільги для ветеранів війни і членів їх сімей,
встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього
Союзу РСР, не можуть бути скасовані без
їх рівноцінної заміни, а нормативні акти
органів державної влади і органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим законом, є недійсними.
На
підтвердження цього положення Закону Конституційний суд України 09.07.2007 року
прийняв рішення по справі N 1-29/2007 за конституційним поданням 46 народних
депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності)
положень статей 29, 36, частини другої статті 56, частини другої статті 62, частини першої статті 66, пунктів 7,
9, 12, 13,
14, 23, 29,
30, 39, 41,
43, 44, 45, 46
статті 71, статей 98, 101,
103, 111 Закону України "Про
Державний бюджет України на 2007 рік" (справа про соціальні гарантії
громадян) N 6-рп/2007 у п.1 якого визнав такими, що не відповідають Конституції України (є
неконституційними), положення статті 29
Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", за якою у 2007 році виплата щорічної разової
допомоги відповідно до законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та
"Про жертви нацистських переслідувань" здійснюється у таких розмірах:
інвалідам І групи - 450 гривень,
інвалідам II групи - 360 гривень,
інвалідам III групи - 300 гривень.
Також
Конституційний суд України у п.3 Рішення N 6-рп/2007 зазначив, що положення статей 29, 36,
абзацу третього частини другої статті 56, частини першої статті 66, пунктів 7,
9, 12, 13,
14, 23, 29,
30, 39, 41,
43, 44, 45, 46
статті 71, статей 98, 103,
111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007
рік", визнані
неконституційними, втрачають чинність з
дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Рішення
Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів
загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з
правовідносинами, які виникли внаслідок
дії положень статей зазначених законів,
що визнані неконституційними.
Відповідно
до статті 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних
свобод «Кожна ... особа має право мирно володіти своїм Майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї
власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами
міжнародного права».
Розглядаючи
борги у сенсі поняття «власності», яке
міститься у ст. 1 ч.1 Протоколу №1 до
Конвенції і яке не обмежене лише власністю на фізичні речі та не залежить від
формальної класифікації у національному законодавстві, Європейський Суд зазначив, що борги,
що становлять майно, можуть також
розглядатися як «майнові права» і таким чином,
як власність.
Тому при
розгляді справи «ОСОБА_2 проти України» (заява №63134/00) Європейський Суд з
прав людини зауважив, що в межах свободи
дій держави визначати, які надбавки
виплачувати своїм робітникам з державного бюджету, держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких
надбавок, вносячи зміни в
законодавство. Однак, якщо
чинне правове положення
передбачає виплату певних
3
надбавок і дотримано всі вимоги,
необхідні для цього, органи
державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними (п.23
рішення
суду).
В
зв'язку з цим, Європейський Суд не
прийняв до уваги позицію Уряду України про колізію двох нормативних актів -
Закону України, відповідно якого
встановлені надбавки з бюджету і який є діючим,
та Закону України „Про державний бюджет" на відповідний рік, де положення останнього Закону, на думку Уряду України, превалювали як lex specialis/.
Суд не
прийняв аргумент Уряду України щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть
посилатися на відсутність коштів, як на
причину не виконання своїх зобов'язань (п.26 рішення ОСОБА_2 проти України;
див. mutatis mutandis рішення
у справі ОСОБА_3 протни Росії №59498/00).
12.01.2005
року набрав чинності Закон України,
№2291 від 23.12.2004 року «Про внесення змін до Закону України «Про
загальнобов'язкове державне пенсійне страхування», яким ч. 1
ст. 28 викладена у новій редакції,
а саме мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків
25, а у жінок - 20 років страхового
стажу встановлений у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Розмір
мінімальної пенсії за віком станом на 1 травня 2007 року відповідно до ч.3
статті 62 Закону України „Про державний бюджет України на 2007 рік"
становить 410грн.06коп.
З
урахуванням викладеного сума разової грошової допомоги, яка підлягає сплаті інваліду війни 2-ї групи
у 2007 році становить 3280, 48грн. з яких 360грн. були отримані позивачем, тобто сума доплати, що підлягає перерахуванню позивачу за 2007
рік становить 2920, 48грн.
Згідно ст.
17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"
(3551-12 ) щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня здійснюють
органи праці та соціального захисту населення через відділення зв'язку або
через установи банків (шляхом перерахування на особливий рахунок отримувача )
за місцем отримання пенсії.
Відповідно
до ст.
99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом
прав, свобод та інтересів особи
встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була
дізнатися про порушення своїх прав,
свобод чи інтересів.
Згідно
ч.1 ст. 100 КАС України пропущення
строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у
задоволенні позову за умови, якщо на
цьому наполягає одна із сторін.
Тому
стосовно стягнення суми допомоги за 2005-2006 роки суд приходить висновку, що позивач пропустив строк на звернення за
захистом прав, та представник позивача
не надав суду доказів поважності причин пропуску строку звернення до суду. Тому
суд приходить висновку, що у задоволенні
вимог щодо 2005, 2006 років слід
відмовити.
Відповідно
до ч.3 ст. 162 КАС України суд може
прийняти іншу постанову, яка б
гарантувала дотримання і захист прав,
свобод, інтересів людини і
громадянина, інших суб'єктів у сфері
публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Керуючись ст.
ст. 7-9, 158, 160, 162, 163,
167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позов
ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Суворовської
районної адміністрації Одеської міської ради задовольнити частково.
4
Зобов'язати
Управління праці та соціального захисту
населення Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради сплатити на
користь ОСОБА_1 недоплачену щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за
2007рік у розміру 2920, 48грн.
В решті позову
відмовити.
Заяву
про апеляційне оскарження постанови може бути подано протягом десяти днів з дня
її проголошення, а в разі складення
постанови у повному обсязі відповідно до
ст. 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна
скарга на постанову суду подається протягом двадцяти днів після подання заяви
про апеляційне оскарженя. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга
подаються до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський
окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається
особою, яка її подає, до Одеського адміністративного апеляційного
суду.
Апеляційна
скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне
оскарження, якщо скарга подається у
строк, встановлений для подання заяви
про апеляційне оскарження.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2008 |
Оприлюднено | 08.10.2009 |
Номер документу | 4922491 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Баранник Наталія Петрівна
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні