Справа № 815/4394/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 серпня 2015 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Самойлюк Г. П.
за участю секретаря: Піньковської О.С.
сторін:
позивач: Соколов М.С. (представник за довіреністю)
відповідач: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» до державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправними дій, зобов'язання відновити реєстрацію та зареєструвати податкові накладні, -
На підставі ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 25 серпня 2015 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» до державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області, в якому позивач просить визнати протиправними дії державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (65104, м. Одеса, пр-т Академіка Глушко, 17/2, код ЄДРПОУ 39549642) щодо блокування реєстрації податкових накладних товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» у Єдиному реєстрі податкових накладних та відмови в укладанні та реєстрації договору про визнання електронних документів № 060720151 від 06.07.2015 р.; зобов'язати державну податкову інспекцію у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (65104, м. Одеса, пр-т Академіка Глушко, 17/2, код ЄДРПОУ 39549642) відновити реєстрацію та реєструвати податкові накладні та додатки №2 до податкових накладних, а також відновити реєстрацію та реєструвати звітність з податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» (ЄДРПОУ 39469250) в електронному вигляді.
В обґрунтування позову зазначено, що всупереч втановленим вимогам законодавства, за наявності договору про визнання електронних документів, відповідачем протиправно блокується реєстрація податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг», в звязку з чим позивач вимушений звернутися з зазначеним позовом.
Позивач не погоджується з діями відповідача щодо блокування реєстрації податкових накладних позивача у Єдиному реєстрі податкових накладних та відмови в укладанні та реєстрації договору про визнання електронних документів № 060720151 від 06.07.2015р., вважає їх протиправними.
Представник позивача у судовому засіданні, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві, підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Відповідач явку представника до судових засідань не забезпечив, про дату, час та місце судових засідань повідомлений належним чином та завчасно, письмових заперечень та жодних доказів в обґрунтування своєї правової позиції не надав.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» зареєстроване та перебуває на обліку у державній податковій інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області.
19.12.2014р. між позивачем та відповідачем укладений договір про визнання електронних документів № 1911220141, предметом якого відповідно до п. 1 є визнання податкових документів (податкової звітності, реєстрів отриманих та виданих податкових накладних з податку на додану вартість та інших звітних податкових документів), поданих платником в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органу ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях, як оригіналу. Згідно з п. 3.1 Договору орган ДПС зобов'язаний забезпечити приймання документів платника податків в електронному вигляді у терміни, визначені законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп'ютерну обробку. Відповідно до п.6.3 Договір діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів (а.с. 9-11).
Судом встановлено, що договір № 1911220141 від 19.12.2014р. є чинним, доказів протилежного відповідачем не надано. Під час дії договору № 1911220141 від 19.12.2014р. позивач не змінював місця реєстрації, а сертифікат відкритого ключа після укладання зазначеного договору не змінювався та є чинним до 16.12.2015р.(а.с. 13).
27.06.2015р. позивач відповідно до договору про визнання електронних документів № 1911220141 від 19.12.2014р. направив в електронному вигляді для реєстрації податкову накладну №1 від 27.08.2015р., проте отримав квитанцію № 1 з позначкою: «ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО. Виявлені помилки: порушено вимоги Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої наказом ДФС України від 10.04.2008р.№ 233, а саме: - для платника ЄДРПОУ: « 39469250», код ДПІ: « 1551», не укладено Договір про визнання електронної звітності».
06.07.2015р. позивачем з метою прискорення реєстрації податкової накладної здійснено спробу зареєструвати новий договір про визнання електронних документів, однак останній не було прийнято та позивачеві направлено квитанцію № 2 (а.с.19).
За таких обставин позивач звернувся до суду з даним позовом.
Всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, права та обов'язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб, під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Податковим кодексом України серед інших обовязків платників податків передбачено і обовязок складати звітність, що стосується обчислення та сплати податків і зборів (пп. 16.1.2 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України) та подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, повязані з обчисленням та сплатою податків і зборів (пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України).
Вимоги до оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до Єдиного реєстру податкових накладних встановлені ст. 201 Податкового кодексу України .
Відповідно до п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України у податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити: порядковий номер податкової накладної; дата виписування податкової накладної; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; ціна постачання без урахування податку; ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).
Податкова накладна складається у день виникнення податкових зобов'язань продавця (п. 201.4 Податкового кодексу України).
Згідно з п. 201.10 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням прийняття податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Така податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.
Під час розгляду справи встановлено, що позивач у наведений строк надсилав відповідачу податкову накладну №1 від 27.08.2015р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 11 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України з 1 лютого 2015 реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладці та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, виписані за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно пп.14.1.60 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або порушення порядку заповнення податкової накладної не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період.
Отже, Податковим кодексом України визначено обов'язок з реєстрації податкових накладних та, в той же час, не визначено можливих підстав для відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість передбачено певні негативні наслідки для учасників господарських правовідносин у випадку невиконання такого обов'язку.
При цьому, встановлення порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, нормами Податкового кодексу України делеговано Кабінету Міністрів України.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) платників податку на додану вартість - продавців товарів (послуг), звіряння даних, що містяться у виданих платникам такого податку - покупцям товарів (послуг) податковій накладній та розрахунку коригування з відомостями, які містяться у Єдиному реєстрі податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 p. № 1246 (далі-Порядок).
Згідно п. 2 Порядку, внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.
Для підтвердження прийняття податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації платникові податку, який здійснює реєстрацію, видається квитанція в електронній формі, у якій наводяться реквізити зазначених документів, відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, результати перевірки електронного цифрового підпису, інформація про постачальника (продавця) товарів (послуг), дата і час прийняття, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова накладна та/або розрахунок коригування. Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається платникові податку, який здійснює реєстрацію, засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається у ДФС (п. 8 Порядку).
Відповідно до п.9 Порядку причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є:
1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної;
2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України(для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.
Так, під час реєстрації податкових накладних податковий орган здійснює звірку даних щодо місцезнаходження суб'єкта господарювання, перебування у реєстрі платників податку на додану вартість, чинності посиленого сертифіката ключа під час накладення ЕЦП.
Суд встановив, що на момент подання податкової накладної в електронному вигляді №1 від 27.08.2015р. у позивача сертифікат посиленого ключа був чинним (а.с.13).
06.07.2015р., незважаючи на те, що договір № 1911220141 від 19.12.2014р. є діючим, позивачем з метою прискорення реєстрації податкової накладної здійснено спробу зареєструвати новий договір про визнання електронних документів.
Судом встановлено, що у період з 27.06.2015 року по 06.07.2015 року підприємство було позбавлено можливості зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронному вигляді.
До матеріалів справи надані квитанції №1 (а.с.15), №2 (а.с.19), які свідчать про здійснення спроб позивача здійснити реєстрацію податкової накладної та зареєструвати новий договір про визнання електронних документів.
Судом досліджено квитанцію № 1 від 01.07.2015р., зі змісту якої встановлено, що податкову накладну доставлено до податкового органу з відміткою «Документ не прийнято», та було вказано наступне: «Порушено вимоги Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої наказом ДФС України № 233 від 10.04.2008р., а саме: товариством з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» не укладено договір про визнання електронної звітності».
Крім того, суд звертає увагу, що з моменту початку дії договору № 1911220141 від 19.12.2014р. товариство з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» не змінювало свого місця знаходження. Станом на 06.07.2015 року позивач знаходиться в стані « 0 - платник податків за основним місцем обліку» та облікові дані позивача не змінювались та були такими ж, що й станом на момент укладання договору.
Крім того, суд встановив, що даний договір, як на час виникнення спірних правовідносин, так і на час розгляду і вирішення даної справи, є чинним, адже в матеріалах справи відсутні докази існування обставин, передбачених п. 4 ч. 6 договору в частині права органу ДФС на розірвання договору в односторонньому порядку.
Пунктом 3 ч. 6 договору визначено, що договір діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів. Якщо платник податку подає до органу ДПС нові посилені сертифікати ЕЦП, цей Договір вважається пролонгованим до закінчення терміну чинності нових посилених сертифікатів ключів.
Згідно з приписами п. 5 ч. 6 договору, у разі припинення дії договору надісланий платником податків податковий документ в електронному вигляді не приймається.
Наявними в матеріалах справи письмовими доказами (копіями посилених сертифікатів відкритого ключа) підтверджується, що строк дії сертифікатів відкритих ключів електронного цифрового підпису позивача становить з 16:43:08 17.12.2014 по 23:59:59 16.12.2015.
За приписами ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, щопередбачені Конституцією та законами України.
За змістом п. 1 ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони відповідно до зазначеної конституційної норми.
Відповідно до положень ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести тіобставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В порушення ч. 2 ст. 71 КАС України відповідач як суб'єкт владних повноважень не довів правомірність своїх дій щодо відмови товариству з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» (код ЄДРПОУ 39469250) у прийнятті податкової накладної №1 від 27.08.2015р. та відмови в укладанні та реєстрації договору про визнання електронних документів №060720151 від 06.07.2015р. Таким чином, позовні вимоги у частині визнання протиправними дій державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (65104, м. Одеса, пр-т Академіка Глушко, 17/2) щодо блокування реєстрації товариству з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» податкової накладної №1 від 27.08.2015р. та відмови в укладанні та реєстрації договору про визнання електронних документів №060720151 від 06.07.2015р.; зобов'язання державної податкової інспекції у Київському районі міста Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області відновити реєстрацію засобами електронного звязку в електронній формі податкової звітності товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» та зареєструвати податкову накладну №1 від 27.08.2015р. є обгрунтовани та підлягають задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (65104, м. Одеса, пр-т Академіка Глушко, 17/2, код ЄДРПОУ 39549642) реєструвати податкові накладні та додатки №2 до податкових накладних, а також реєструвати звітність з податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» (ЄДРПОУ 39469250) в електронному вигляді, суд зазначає наступне. Реєстрація звітності з податку на додану вартість в електронному вигляді здійснюється у порядку, встановленому чинним законодавством, відтак потребує дотримання порядку подання звітності з податку на додану вартість в електронному вигляді. Позивач просить зобов'язати відповідача на майбутнє реєструвати податкові накладні та додатки №2 до податкових накладних, а також реєструвати звітність з податку на додану вартість. Позовні вимоги в цій частині є необґрунтованими та задоволенню не підлягають, оскільки відсутнє порушене право позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 7, 8, 9, 11, 71, 86, 159-164, 167 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» до державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов'язання відновити реєстрацію та зареєструвати податкові накладні,-задовольнити частково.
Визнати протиправними дії державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (65104, м. Одеса, пр-т Академіка Глушко, 17/2) щодо блокування реєстрації товариству з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» податкової накладної №1 від 27.08.2015р. та відмови в укладанні та реєстрації договору про визнання електронних документів №060720151 від 06.07.2015р.
Зобов'язати державну податкову інспекцію у Київському районі міста Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області відновити реєстрацію засобами електронного звязку в електронній формі податкової звітності товариства з обмеженою відповідальністю «Отрада Трейдінг» та зареєструвати податкову накладну №1 від 27.08.2015р.
У задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення, копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 28 серпня 2015 року.
Суддя: Г.П. Самойлюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2015 |
Оприлюднено | 03.09.2015 |
Номер документу | 49272441 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні