cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.08.15 Справа№ 914/2861/14
За позовом : Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово - роздрібна компанія "Євротек", м. Київ,
до відповідача 1: Львівської міської ради, м. Львів,
до відповідача 2: Товариства з обмеженою відповідальністю "Любінське сяйво", м. Львів,
про визнання недійсним ухвали Львівської міської ради від 15.05.2014 р. №3352 та договорів оренди земельних ділянок від 02.06.2014 р.
Суддя Яворський Б.І.
при секретарі Кубара А.
Представники:
від позивача: Кравчук О.А.,
від відповідача 1 : Кулик А.,
від відповідача 2 : Посікіра Р.Р.
На розгляд господарського суду Товариством з обмеженою відповідальністю "Торгово - роздрібна компанія "Євротек" подано позов до відповідача 1 Львівської міської ради та до відповідача 2 Товариства з обмеженою відповідальністю "Любінське сяйво" про визнання недійсним ухвали Львівської міської ради від 15.05.2014 р. №3352 та договорів оренди земельних ділянок від 02.06.2014 р.
Рішенням господарського суду Львівської області від 04.09.2014р. у задоволенні позову відмовлено повністю. Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 15.01.2015р. рішення господарського суду Львівської області від 04.09.2014р. скасовано та прийнято нове рішення, яким: визнано недійсною ухвалу Львівської міської ради від 15.05.2014 року № 3352 "Про затвердження ТзОВ "Люблінське сяйво" проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок на вул. С.Петлюри, 11"; визнано недійсним договір оренди землі від 02.06.2014 року, укладений між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Любінське сяйво", предметом якого є земельна ділянка, що знаходиться у м. Львові на вул. Петлюри 11, кадастровий № 4610136300:04:002:0053, загальною площею 0,0125 га, в тому числі, забудова - 0,0010 га, тверде покриття - 0,0090 га, озеленення - 0,0025 га, для розміщення ринку із збірно-роздрібних конструкцій та його обслуговування; визнано недійсним Договір оренди землі від 02.06.2014 року, укладений між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Люблінське сяйво", предметом якого є земельна ділянка, що знаходиться у м. Львові на вул. Петлюри 11, кадастровий №4610136300:04:002:0052, загальною площею 0,1903 га, в тому числі, забудова - 0,0583 га,тверде покриття - 0,1320 га для розміщення ринку із збірно-роздрібних конструкцій та його обслуговування. Постановою Вищого господарського суду України від 13.05.2015р. рішення господарського суду Львівської області від 04.09.2014р. та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 15.01.2015 р. скасовано, справу направлено на новий судовий розгляд до господарського суду Львівської області.
Згідно проведеного 10.06.2015р. автоматизованого розподілу справа передана для розгляду судді Яворському Б.І. Ухвалою суду від 11.06.2015р. розгляд справи призначено на 24.06.2015р. Рух справи відображено у відповідних ухвалах. У судовому засіданні 04.08.2015 р. оголошувалася перерва. Ухвалою суду від 11.08.2015 р. строк розгляду справи продовжувався на 15 днів.
У судове засідання 25.08.2015р. представник позивача з'явився, заявлені позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та додаткових поясненнях. Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що Львівською міською радою прийнято ухвалу №3352 від 15.05.2014 р., якою затверджено ТзОВ «Любінське сяйво» проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 0,1903 га. та 0,0125 га. на вул. С.Петлюри, 11 у м. Львові в оренду терміном на 5 років для розміщення ринку із збірно-розбірних конструкцій та його обслуговування. На підставі вказаної ухвали, 02.06.2014р. між відповідачами 1 та 2 укладено два договори оренди земельних ділянок.
Позивач стверджує, що наведена ухвала та договори оренди землі є незаконними та порушують його законні права та інтереси. Незаконність ухвали та договорів, на його думку, полягає в тому, що земельні ділянки були надані в оренду всупереч вимогам ст.ст. 123, 124, 134, 135 ЗК України без проведення конкурсу щодо надання цих ділянок в оренду і це перешкодило реалізувати йому право взяти участь у конкурсі та отримати земельну ділянку як особі, яка має у власності будівлю на суміжній земельній ділянці. Також зазначає, що порушення прав та інтересів позивача доводиться ще й рішеннями господарських судів у справі №5015/4379/11, якими було визнано недійсною ухвалу Львівської міської ради №650 від 30.06.2011 року "Про погодження ТзОВ "Любінське сяйво" місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки на вул. С.Петлюри, 11". Додатково відзначив, що рішенням господарського суду Львівської області від 12.01.2015 р., яке залишено без змін постановою ЛАГС від 12.03.2015 р. та постановою ВГСУ від 18.06.2015 р. у справі №914/1890/14, встановлено порушення прав ТзОВ «ТРК «Євротек» Львівською міською радою і визнано недійсною ухвалу Львівської міської ради №2931 від 21.11.2013 року "Про погодження ТзОВ "Любінське сяйво" місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. С. Петлюри, 11", яка передувала і на підставі якої приймалася спірна ухвала від 15.05.2014р. №3352.
У судове засідання 25.08.2015р. представник відповідача 1 з'явився, усіх вимог ухвал суду не виконав, проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві та письмових поясненнях. Зазначив, що оскаржувана ухвала ЛМР №3352 від 15.05.2014 р. не порушує прав ТзОВ «Торгово - роздрібна компанія «Євротек» як власника об'єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці по вул. Петлюри, 11 та 11б у м. Львові, оскільки ці будівлі знаходяться поза межами земельних ділянок, переданих в оренду ТзОВ «Любінське сяйво». На думку відповідача 1, у ТзОВ «Торгово - роздрібна компанія «Євротек» станом на дату подання позову відсутні будь-які права щодо спірних земельних ділянок, зазначених в оскаржуваній ухвалі. Щодо порушеного інтересу позивача як претендента на оренду спірних земельних ділянок, то до Львівської міської ради не надходило жодних звернень від ТзОВ «Торгово - роздрібна компанія «Євротек» про надання в оренду чи у власність цих ділянок.
Представник відповідача 2 у судове засідання 25.08.2015 р. з'явився, усіх вимог ухвал суду не виконав, проти позову заперечив з підстав, зазначених у відзиві та письмових поясненнях. Зокрема, зазначив, що у позивача відсутнє порушене суб'єктивне право чи законний інтерес оскаржуваною ухвалою, оскільки відсутні будь-які права щодо спірних земельних ділянок. Крім того, в силу положень підписаного між ТзОВ «Торгово - роздрібна компанія «Євротек» та ТзОВ «Любінське сяйво» Меморандуму позивач зобов'язаний не перешкоджати відповідачу 2 в оформленні прав на земельні ділянки, які є предметом оспорюваної ухвали, та констатував відсутність у нього законного інтересу. Тому, вважає, що оскільки позивач не довів порушення свого права, у задоволенні позову необхідно відмовити.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, повно, всебічно і об'єктивно з'ясувавши усі обставини справи в їх сукупності, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, судом встановлено таке.
24.07.2008р. між Львівською міською радою та ТзОВ «ТВ «Інтермаркет» укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 4610136300:04:002:0036 загальною площею 0,4818 га, що знаходиться за адресою: м.Львів, вул.С.Петлюри,11, для реконструкції існуючої будівлі під торгово-ринковий комплекс «Новий» і його обслуговування. Договір укладено на 5 років.
24.07.2008р. між Львівською міською радою та ТзОВ «ТВ «Інтермаркет» укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 4610136300:04:002:0035 загальною площею 0,6404 га, що знаходиться за адресою: м.Львів, вул.С.Петлюри,11, для реконструкції існуючої будівлі під торгово-ринковий комплекс «Новий» і його обслуговування. Договір укладено на 10 років.
Рішенням господарського суду Львівської області від 07.12.2010р. у справі №24/132 (2010), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 23.02.2011р. та постановою Вищого господарського суду України від 14.04.2011р., договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 4610136300:04:002:0036 від 24.07.2008р. розірвано через систематичну несплату ТзОВ «ТВ «Інтермаркет» орендної плати.
25.06.2011 р. між ТзОВ "ТК "Інтермаркет" та ТзОВ "ТРК "Євротек" укладено договір купівлі-продажу нежитлових приміщень, відповідно до п.1.1 якого продавець (ТзОВ "ТК "Інтермаркет") зобов'язується передати, а покупець (ТзОВ "ТРК "Євротек") прийняти у власність приміщення загальною площею 97,9 кв.м, які знаходяться за адресою: м. Львів, вул. Петлюри, буд.11б, та сплатити визначену договором грошову суму. Відповідно до п.1.3 договору нежитлове приміщення знаходиться на земельній ділянці загальною площею 0,6404 га, кадастровий №4610136300:04:002:0035, цільове призначення: для реконструкції існуючої споруди під торгово-ринковий комплекс «Новий» і його обслуговування та земельній ділянці загальною площею 0,4818 га, кадастровий номер №4610136300:04:002:0036, цільове призначення: для реконструкції існуючої споруди під торгово-ринковий комплекс «Новий» і його обслуговування.
25.06.2011 р. між ТзОВ "ТК "Інтермаркет" та ТзОВ "ТРК "Євротек" укладено договір купівлі-продажу цілісного майнового комплексу, відповідно до п.1.1 якого продавець (ТзОВ "ТК "Інтермаркет") зобов'язується передати, а покупець (ТзОВ "ТРК "Євротек") прийняти у власність цілісний майновий комплекс ринку "Новий", загальною площею 2 952,4 кв.м., який знаходиться за адресою: м. Львів, вул. С.Петлюри, 11. Відповідно до п.1.3 договору нежитлове приміщення знаходиться на земельній ділянці загальною площею 0,6404 га, кадастровий №4610136300:04:002:0035, цільове призначення: для реконструкції існуючої споруди під торгово-ринковий комплекс «Новий» і його обслуговування та земельній ділянці загальною площею 0,4818 га, кадастровий номер №4610136300:04:002:0036, цільове призначення: для реконструкції існуючої споруди під торгово-ринковий комплекс «Новий» і його обслуговування.
Право власності на вказані об'єкти нерухомості підтверджується наявними в матеріалах справи витягами про державну реєстрацію прав на нерухоме майно .
Ухвалою Львівської міської ради № 650 від 30.06.2011 р. "Про погодження ТзОВ "Любінське сяйво" місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. С.Петлюри, 11" погоджено відповідачу 2 місце розташування земельної ділянки та надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,4818 га (у тому числі площею 0,4665 га у межах червоних ліній з обмеженнями без права капітального будівництва) на вул. С.Петлюри, 11 у м. Львові в оренду на 5 років для розміщення та обслуговування оптового ринку зі збірно-розбірних конструкцій для продажу сільськогосподарської продукції.
Рішенням господарського суду Львівської області №5015/4379/11 від 26.08.2011 р., залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 02.11.2011р., задоволено позов ТзОВ "ТРК "Євротек" до Львівської міської ради та визнано недійсною ухвалу Львівської міської ради від 30.06.2011 року № 650.
26.12.2011 року, за результатами роботи комісії створеної розпорядженням міського голови №640 від 29.11.2011 року "Про утворення комісії для врегулювання проблемних питань функціонування ринку ТОВ "Любінське сяйво" на вул. С.Петлюри, 11" з метою врегулювання спірних питань щодо користування земельними ділянками, що прилеглі до придбаного ТзОВ "ТРК "Євротек" у власність цілісного майнового комплексу ринку "Новий", між позивачем та відповідачем 2 укладено Меморандум про вирішення спірних питань щодо користування прилеглою земельною ділянкою навколо Ринку "Новий" по вул. Петлюри, 11, 11б у м.Львові від 26.12.2011 р. (надалі - Меморандум), відповідно до п.1 якого ТзОВ "ТРК "Євротек" та ТзОВ "Любінське сяйво" дійшли згоди щодо добровільного та позасудового врегулювання спірних питань землекористування земельними ділянками, прилеглими до цілісного майнового комплексу ринку "Новий", шляхом розподілу вказаних земельних ділянок між ними відповідно до узгодженої схеми розмежування земельних ділянок між ТзОВ "ТРК "Євротек" та ТзОВ "Любінське сяйво".
21.11.2013р. Львівською міською радою прийнято Ухвалу №2931 "Про погодження ТзОВ "Любінське сяйво" місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. С.Петлюри, 11", якою погоджено ТзОВ "Любінське сяйво" місце розташування земельних ділянок та надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. С.Петлюри, 11 в оренду терміном на 5 років для розміщення ринку збірно-розбірних конструкцій та його обслуговування за рахунок земель житлової та громадської забудови: ділянки №1 площею 0,1903 га. (у тому числі площею 0,1807 га у межах червоних ліній з обмеженнями без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень) та ділянки №2 площею 0,0125 га .
На виконання Ухвали Львівської міської ради №2931 від 21.11.2013р. відповідачем 2 було виготовлено та погоджено в усіх органах Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та обслуговування ринку із збірно-розбірних конструкцій в м. Львів, вул. С.Петлюри, 11.
11.04.2013р. ТзОВ "ТРК "Євротек" подало до Львівської міської ради заяву №43/3 від 04.02.2013р., в якій просило надати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою на земельну ділянку за адресою: м. Львів, вул. Петлюри, 11, 11б загальною площею 0,91263га, в тому числі в межах червоних ліній 0,2761га.
24.04.2013р. між ТзОВ "ТРК "Євротек" та ТзОВ "Любінське сяйво" підписано Акт №2 встановлення та узгодження меж землекористування між земельними ділянками сторін.
10.02.2014 р. відповідач 2 звернувся зі заявою до відповідача 1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 0,1903га та 0,0125 га, які знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Петлюри, 11.
15.05.2014р. Львівською міською радою прийнято спірну Ухвалу №3352 "Про затвердження ТзОВ "Любінське сяйво" проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок на вул. С.Петлюри, 11", якою затверджено проект відведення земельних ділянок та надано ТзОВ "Любінське сяйво" земельні ділянки на вул. С.Петлюри, 11 в оренду терміном на 5 років для розміщення ринку збірно-розбірних конструкцій та його обслуговування за рахунок земель житлової та громадської забудови: ділянку №1 площею 0,1903 га (кадастровий № 4610136300:04:002:0052), у тому числі площею 0,1807 га у межах червоних ліній з обмеженнями без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень), та ділянку №2 площею 0,0125 га. (кадастровий № 4610136300:04:002:0053) .
На виконання Ухвали ЛМР №3352 між відповідачами укладено:
1) договір оренди землі, предметом якого є земельна ділянка площею 0,1903 га (кадастровий № 4610136300:04:002:0052), у тому числі забудова - 0,0583 га, тверде покриття - 0,1320 га (в тому числі у межах червоних ліній - 0,1807 га). На орендованій земельній ділянці знаходяться металеві споруди. Строк дії договору - до 15.05.2019 р.;
2) договір оренди землі, предметом якого є земельна ділянка площею 0,0125 га (кадастровий № 4610136300:04:002:0053), у тому числі забудова - 0,0010 га, тверде покриття - 0,0090 га , озеленення - 0,0025 га. На орендованій земельній ділянці знаходиться частина металевої споруди . Строк дії договору - до 15.05.2019 р.
Спірні земельні ділянки були передані в оренду відповідачу 2, що підтверджується Актами приймання-передачі об'єкта оренди від 02.06.2014р.
Право оренди відповідача 2 на вказані ділянки було зареєстровано в реєстраційній службі Львівського міського управління юстиції, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №23045741 від 16.06.2014р. та Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №22922266 від 12.06.2014р.
Рішенням господарського суду Львівської області від 12.01.2015 р., яке залишено без змін постановою ЛАГС від 12.03.2015 р. та постановою ВГСУ від 18.06.2015 р. у справі №914/1890/14 визнано недійсною ухвалу Львівської міської ради №2931 від 21.11.2013 року "Про погодження ТзОВ "Любінське сяйво" місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. С. Петлюри, 11". У судових рішеннях зазначено, що при вирішенні питання про можливість надання в користування ТзОВ «Любінське сяйво» спірних земельних ділянок на вул.Петлюри, 11 у м. Львові, Львівською міською радою не було дотримано передбаченої законом процедури проведення земельних торгів, визначеної ст.ст.124,134-139 ЗК України.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
У силу вимог ч.1 ст.111 12 ГПК України вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.
На виконання вказівок Вищого господарського суду України, який направив справу на новий розгляд, суд, призначаючи справу до судового розгляду та відкладаючи розгляд справи неодноразово зобов'язував учасників процесу надати відповідні письмові пояснення та необхідні докази, однак сторони, зокрема відповідачі, вимог ухвал суду не виконали та не подали витребувані докази. Оскільки визначений законом строк розгляду справи закінчився, суд розглянув справу за наявними у ній матеріалами.
Здійснюючи новий розгляд справи, суд відзначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї) (ст.2 ЗК України).
Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю (ч. 1 ст. 83 ЗК України).
У комунальній власності перебувають:
а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;
б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
У пункті 2.24 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» передбачено, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України. З огляду на це судам необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.
Щодо правового режиму спірних земельних ділянок, які були передані за договорами оренди, то Львівська міська рада є в силу закону уповноваженим органом на передачу таких ділянок в оренду юридичним особам, оскільки як підтверджується витягами з Державного земельного кадастру станом на 10.02.2014 р., земельна ділянка 0,1903 га. (кадастровий № 4610136300:04:002:0052) та земельна ділянка 0,0,0125 га. (кадастровий № 4610136300:04:002:0053) належать до комунальної власності, категорія земель: землі житлової та громадської забудови.
Відповідно до частин 1 та 3 ст. 124 ЗК України (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Так, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:
розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій); використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об'єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок державним та комунальним підприємствам, бюджетним установам, а також господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 60 відсотків; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об'єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об'єктів зв'язку та дорожнього господарства (крім об'єктів дорожнього сервісу); створення озеленених територій загального користування; будівництва об'єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об'єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок особам взамін тих, що були викуплені (примусово відчужені) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування; розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції; надання земельних ділянок суб'єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб'єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;
надання земельної ділянки взамін викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику або його спадкоємцю (правонаступнику) у разі, якщо така потреба відпала; поновлення договорів оренди землі; використання земельних ділянок для здійснення концесійної діяльності; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок в інших випадках, визначених законом. Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу ч.2 та 3 ст.134 ЗК України).
У даній ситуації передача земельних ділянок в оренду повинна була відбуватися за результатами земельних торгів, оскільки жоден з випадків, передбачених ч.2 та 3 ст. 134 ЗК України тут не може бути застосований.
Аналогічний висновок зробили суди у справі №914/1890/14, визнаючи недійсною ухвалу Львівської міської ради №2931 від 21.11.2013 року "Про погодження ТзОВ "Любінське сяйво" місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. С. Петлюри, 11". Так, рішенням господарського суду Львівської області від 12.01.2015 р., постановою ЛАГС від 12.03.2015 р. та постановою ВГСУ від 18.06.2015 р. у справі №914/1890/14 встановлено, що при вирішенні питання про можливість надання в користування ТзОВ «Любінське сяйво» спірних земельних ділянок на вул.Петлюри, 11 у м. Львові, Львівською міською радою не було дотримано передбаченої законом процедури проведення земельних торгів , визначеної ст.ст.124,134-139 ЗК України. Зокрема, при винесенні ухвали №2931 від 21.11.2013 р. відповідачем 1 не дотримано порядку формування переліку земельних ділянок, які можуть бути продані у власність або може бути продано право оренди на них; не надано дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, технічного паспорта земельної ділянки та експертної грошової оцінки вартості земельної ділянки відповідно до затвердженого переліку; порушено порядок розгляду та підготовки документів для продажу земель у власність або продажу права оренди ділянок на аукціоні (вільних від забудови земельних ділянок); не забезпечено здійснення публікації у засобах масової інформації щодо проведення земельних торгів та реєстрації учасників аукціону; не забезпечено реалізацію права зацікавлених осіб на участь в аукціоні, чим порушено «Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові», затверджене ухвалою ЛМР від 26.07.2012 р.№1675.
Щодо порушенного інтересу позивача оскаржуваним рішенням міської ради, то суд зазначає наступне.
Приписи статей 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Відповідно до статей 142 - 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Встановлений законодавцем порядок передачі в оренду земельної ділянки державної або комунальної власності на земельних торгах надає можливість будь-якій фізичній та юридичній особі реалізувати своє право на отримання земельної ділянки в оренду
ВГСУ у постанові від 13.05.2015 р. зазначив, що висновки суду першої інстанції щодо того, що охоронюваних законом інтересів позивача щодо земельних ділянок, право оренди на які мало б реалізовуватись на конкурентних засадах, немає, є неповними, оскільки за встановлених судами обставин справи такий інтерес може полягати в участі у земельних торгах поряд з іншим необмеженим кількістю колом осіб, що не означає можливості набуття ним права користування земельними ділянками. Виходячи ж із спірних правовідносин сторін поведінка позивача вказувала на наявність інтересу позивача стосовно набуття земельних ділянок, реалізація якого мала б здійснюватись на конкурентних засадах у разі відсутності перешкод для цього .
Порушення прав позивача прийнятою ухвалою ЛМР полягає в тому, що ТОВ "ТРК "Євротек" як потенційний землекористувач був позбавлений права взяти участь у земельних торгах з передачі в оренду спірних земельних ділянок, які у порушення вимог законодавства були передані відповідачу 2 без проведення таких торгів. Аналогічна правова позиція висловлена судами першої, апеляційної та касаційної інстанції, які визнали недійсною ухвалу №2931 від 21.11.2013 р., а саме дана ухвала передувала прийняттю спірної ухвали від 15.05.2014 р. №3352. . З огляду на зазначене, суд не погоджується з відповідачами щодо недоведеності позивачем порушення свого законного інтересу.
Суд відхиляє заперечення відповідача 2 про те, що укладений між позивачем та відповідачем Меморандум свідчить про відсутність порушення прав ТзОВ "ТРК "Євротек", оскільки Меморандум не встановлює юридичних наслідків щодо встановлення, зміни чи припинення прав на користування визначеними у ньому земельними ділянками. Про це зокрема зазначив ВГСУ у постанові від 13.05.2015 р.
Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України N 9 від 06.11.2009 р. "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" судам необхідно враховувати, що згідно із статтями 4, 10 та 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК, іншим законам України, які приймаються відповідно до Конституції України та ЦК, міжнародним договорам, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, актам Президента України, постановам Кабінету Міністрів України, актам інших органів державної влади України, органів влади Автономної Республіки Крим у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом, а також моральним засадам суспільства. Зміст правочину не повинен суперечити положенням також інших, крім актів цивільного законодавства, нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до Конституції України ( статті 1, 8 Конституції України).
Статтею 203 ЦК України визначені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для дійсності правочину, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (ч. 1 ст. 215 ЦК України).
Розглядаючи заяву ПП «Галицькі приватні інвестиції», Верховний суд України у постанові від 06.06.2014 р. у справі №13/17/5022-675/2012 зробив правовий висновок, що необхідною умовою для укладення договору оренди землі мало бути проведення земельних торгів, за результатами яких укладається договір оренди. Недотримання цієї процедури є порушенням органом місцевого самоврядування господарської компетенції під час укладення договору оренди землі.
У даному випадку оспорювані договори оренди суперечать вимогам закону, адже укладені без проведення земельних торгів, які в силу ст. 124, 134 ЗК України були обов'язковими.
Порушені права землекористувачів підлягають захисту способами, передбаченими статтею 152 Земельного кодексу України, з обов'язковим дотриманням норм чинного законодавства. Згідно вказаної статті захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку, що передбачено пунктом другим статті 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до ч.2 ст.4-3 та ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи. Ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ст.43 ГПК України).
У пункті 2.3 постанови «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» №18 від 26.12.2011р. Пленум Вищого господарського суду України звертає увагу, що якщо стороною (або іншим учасником судового процесу) у вирішенні спору не подано суду в обґрунтування її вимог або заперечень належні і допустимі докази, в тому числі на вимогу суду, або якщо в разі неможливості самостійно надати докази нею не подавалося клопотання про витребування їх судом (частина перша статті 38 ГПК), то розгляд справи господарським судом може здійснюватися виключно за наявними у справі доказами, і в такому разі у суду вищої інстанції відсутні підстави для скасування судового рішення з мотивів неповного з'ясування місцевим господарським судом обставин справи.
У п.4.4. постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України» від 21.02.2013 р. №7 зазначено, що у випадках скасування рішення господарського суду і передачі справи на новий розгляд розподіл судового збору у справі, в тому числі й сплаченого за подання апеляційної та/або касаційної скарги або заяви про перегляд рішення за нововиявленими обставинами, здійснює господарський суд, який приймає рішення за результатами нового розгляду справи, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат.
За подання позовної заяви ТзОВ "ТРК "Євротек" сплатив 3' 654,00 грн. судового збору, за подання апеляційної скарги - 1' 827,00 грн. судового збору. Оскільки позовні вимоги задоволені повністю, сплачені позивачем суми судового збору на загальну суму 5' 481,00 грн. покладаються на відповідачів 1 та 2 солідарно. Сплачений відповідачем 2 судовий збір за подання касаційної скарги суд залишає за ним.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.13, 41, 142-145 Конституції України, ст. ст. 83, 116, 120, 124, 134 Земельного кодексу України, ст.ст.11, 203, 215 Цивільного кодексу України та ст.ст. 3, 12, 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85, 111-12, 111-28 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задоволити повністю.
2. Визнати недійною ухвалу Львівської міської ради від 15.05.2014 року № 3352 "Про затвердження ТзОВ "Люблінське сяйво" проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок на вул. С.Петлюри, 11".
3. Визнати недійсним укладений між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Любінське сяйво" договір оренди від 02.06.2014 року земельної ділянки, яка знаходиться у м. Львові на вул. Петлюри 11, кадастровий № 4610136300:04:002:0053, загальною площею 0,0125 га.
4. Визнати недійсним укладений між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Люблінське сяйво" договір оренди від 02.06.2014 року земельної ділянки, яка знаходиться у м. Львові на вул. Петлюри 11, кадастровий №4610136300:04:002:0052, загальною площею 0,1903 га.
5. Стягнути з Львівської міської ради (79008, м. Львів, пл. Ринок,1, ідентифікаційний код 04055896) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово - роздрібна компанія "Євротек" (03186, м. Київ, вул. Соціалістична, буд.5, корпус 2, ідентифікаційний код 37378350) 2' 740,50 грн. судового збору.
6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Любінське сяйво" (79054, м. Львів, вул. Петлюри, 11, ідентифікаційний код 31290276) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово - роздрібна компанія "Євротек" (03186, м. Київ, вул. Соціалістична, буд.5, корпус 2, ідентифікаційний код 37378350) 2' 740,50 грн. судового збору.
7. Накази видати відповідно до ст.116 ГПК України.
У судовому засіданні 25.08.2015р. судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення, повний текст складений та підписаний 31.08.2015 р.
Суддя Яворський Б.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 25.08.2015 |
Оприлюднено | 03.09.2015 |
Номер документу | 49339751 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні