ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.07.15 Справа№ 914/2402/13
За позовом: Прокурора Личаківського району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Тот», м. Львів
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору-1 - Департамент містобудування Львівської міської ради, м. Львів
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - 2: Відділ Держземагенства у м. Львові Львівської області, м. Львів
про: внесення змін в договір оренди землі,
Суддя Долінська О.З.
Суддя Король М.Р.
Суддя Крупник Р.В.
При секретарі Вашкевич Н.
За участю представників:
прокуратури: Куцик В.Б. - посвідчення №011165 видане 24.10.2012 року старший прокурор прокуратури Львівської області відділу представництва інтересів громадян та держави в суді,
позивача: не з'явився,
відповідача: Тиховський Т.О. - дов. №б/н від 14.07.2015 року,
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору-1 : не з'явився,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - 2: не з'явився.
Учасникам судового процесу роз'яснено права та обов'язки передбачені ст.ст. 20, 22, 29 ГПК України. Заяв про відвід судді не подавалось. Клопотань про технічну фіксацію судового процесу не поступало.
Прокурором Личаківського району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради подано позов до Товариства з обмеженою відповідальністю «Тот» про внесення змін в договір оренди земл, від 05.03.2005р. Ухвалою від 18.06.2013 р. порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 02.07.2013р.
Розгляд справи відкладався з підстав з наведених у відповідних ухвалах суду, які містяться в матеріалах справи.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 31.07.2013 року за клопотанням прокурора залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору-1 - Департамент містобудування Львівської міської ради і в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору-2 - Відділ Держземагенства у м. Львові та продовжено строк розгляду даної справи з 19.08.2013 р. на 15 календарних днів, в зв'язку з необхідністю з'ясування додаткових обставин даної справи.
02.09.2013 року представником відповідача Сухай І.А. через канцелярію суду подано клопотання про зупинення провадження у справі №914/2402/13 у зв'язку з тим, що Галицьким районним судом міста Львова розглядається адміністративна справа №461/8688/13-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія «Система» до Львівської міської ради про визнання незаконною та скасування ухвали №2712 від 18.06.2009 року про затвердження нормативно грошової оцінки земель м. Львова, на підставі якої заявлений позов у справі №914/2402/13.
Враховуючи те, що предметом розгляду справи №914/2402/13 є внесення змін до договору оренди земельної ділянки на підставі оскаржуваної ухвали №2712 від 18.06.2009 року, а предметом розгляду адміністративної справи №461/8688/13-а є визнання незаконною та скасування зазначеної ухвали Львівської міської ради, то вирішення даного спору у справі №914/2402/13 безпосередньо пов'язане із вирішенням спору у адміністративній справі №461/8688/13-а, що розглядається Галицьким районним судом м. Львова.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 02.09.2013 р. зупинено провадження у даній справі до набрання законної сили рішенням у адміністративній справі №461/8220/13-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Спектр сервіс центр» до Львівської міської ради про визнання незаконною та скасування ухвали №2712 від 18.06.2009 року «Про затвердження нормативно грошової оцінки земель м. Львова», що розглядається Галицьким районним судом м. Львова.
Для з'ясування наявності, відсутності обставин, що стали підставою для зупинення провадження у справі, суд ухвалою господарського суду Львівської області від 08.07.2015 р. поновив провадження у справі№914/2402/13 і розгляд справи призначив на 13.07.2015 р.
Згідно із ст. 4-6 Господарського процесуального кодексу України будь-яку справу, що відноситься до підсудності цього суду, залежно від категорії і складності справи, може бути розглянуто колегіально у складі трьох суддів.
Враховуючи складність справи, яка потребує детального розгляду та необхідності зібрання у справі додаткових доказів для прийняття судом об'єктивного рішення у даній справі та з метою повного та об'єктивного дослідження всіх доказів у справі з метою дотримання судом принципу змагальності в судовому процесі, суд приходить до висновку про необхідність призначення колегіального розгляду справи №914/4401/13 у складі трьох суддів.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 13.07.2015р. призначено колегіальний розгляд справи у складі трьох суддів.
Згідно протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів, від 27.07.2015 року визначено склад колегії: головуючий суддя - Долінська О.З., судді - Король М.Р. та Крупник Р.В.
Рух справи відображено в ухвалах суду, які містяться в матеріалах справи.
В судовому засіданні 29.07.2015р. прокурор позовні вимоги підтримав і просить суд позов задоволити повністю, з підстав викладених у позовній заяві. Вимоги ухвали суду виконав частково.
В судове засідання 29.07.2015р. позивач не з'явився, незважаючи на те, що належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи судом, причин не прибуття в судове засідання не повідомив, вимоги ухвали суду не виконав.
В судове засідання 29.07.2015 р. представник відповідача з'явився, проти позову заперечив із підстав, викладених у відзиві (вх. №31294/15 від 28.07.2015р.).
В судове засідання 29.07.2015 р. представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору-1 не з'явився, незважаючи на те, що належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи судом, причин не прибуття в судове засідання не повідомив, відзиву не подав, вимоги ухвали суду від 13.07.2015 року не виконав.
В судове засідання 29.07.2015 р. представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору-2 не з'явився, незважаючи на те, що належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи судом, причин не прибуття в судове засідання не повідомив, відзиву не подав, вимоги ухвали суду від 13.07.2015 року не виконав.
В судовому засіданні 29.07.2015 р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників прокуратури та відповідача, повно та всебічно з'ясувавши усі обставини справи в їх сукупності, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оглянувши оригінали документів, судом встановлено таке.
05.03.2005 року між позивачем та відповідачем укладено Договір оренди землі, на земельну ділянку загальною площею 1,8100 га за адресою м. Львів вул. Ковельська, 109, (надалі - Договір), зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії ЦДЗК 31.03.2005 р. за №01:05:438:00609 кн. 04-5.
Загальна площа земельної ділянки (кадастровий № 4610137200:08:007:0024) складає 1,8100 га у тому числі під забудовою 0,9975 га, під твердим покриттям - 0,3175 га, під'їзна колія - 0,4950 га. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна - кам'яні нежитлові будівлі. (пункти 2 та 3 Договору).
Відповідно до п. 1 Договору, орендодавець (позивач) на підставі діючого Положення «Про оренду земельних ділянок у м. Львові та порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки» та ухвали Львівської міської ради за №1611 від 01.07.2004 р. "Про затвердження ТзОВ «Тот» проекту відведення земельної ділянки на вул. Ковельській,109 у м. Львові" та №2081 від 10.02.2005 р. «Про внесення змін до ухвали міської ради від 01.07.2004 р. №1611» надає, а орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Ковельська,109 для реконструкції та обслуговування єдиного виробничого комплексу АЗС - складу паливно - мастильних матеріалів - 0,13150 га та для обслуговування під'їзних шляхів колії-0,4950 га.
Договір укладено на 15 (п'ятнадцять) років до 01.07.2019 р. (п. 8 Договору).
Пунктом 5 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки 0,13150 га становить 4543588 грн. та земельної ділянки 0,4950 га - 547272,00 грн.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 59 942,96 грн. за 0,13150 га для реконструкції та обслуговування єдиного виробничого комплексу АЗС - складу паливно - мастильних матеріалів, 8217,00 грн. - за 0,4950 га для обслуговування під'їзних шляхів колії в рік, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок 33211812500006 в УДК у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 22389406. Отримувач: місцевий бюджет Личаківського району; код платежу 13050200 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним (п.9 Договору).
Положеннями п. 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України "Про оренду землі" та згідно цим договором у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Судом встановлено, що 18.06.2009р. Львівською міською радою прийнято ухвалу №2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова", згідно умов якої ця ухвала вводиться у дію з 01.10.2009р.
Крім цього, 26.07.2012р. Львівською міською радою прийнято ухвалу №1675, якою було затверджено "Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові", відповідно до п. 14.5. якого річний розмір орендної плати залежно від функціонального призначення земельної ділянки встановлюється в розмірі трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки незалежно від терміну оренди.
Згідно з довідкою Управління Держкомзему у м.Львові від 27.09.2012 року №40/3/694, нова нормативно грошова оцінка одного квадратного метра по вул. Ковельській,109 у м. Львові становить для земельної ділянки площею 0,13150 га 1280,19 грн., для земельної ділянки площею 0,4950 га - 614,49 грн., а відповідно розмір орендної плати має становити для земельної ділянки площею 0,13150 га 16834498,5 грн., земельної ділянки площею 0,4950 га - 3 041 725,5 грн., розмір орендної плат в рік становить 91 251,77 грн.
У зв'язку з цим, ТзОВ «Тот» неодноразово повідомлялось про зміну нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, направлено позивачем примірники змін до договору оренди землі для підписання.(докази відправки містяться в матеріалах справи)
Проте, зі сторони відповідача зміни до Договору підписані так і не були. Станом на день розгляду справи судом, зміни (у формі додатків, додаткових угод до Договору, тощо) щодо розмірів нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та орендної плати за користування такою ділянкою, відповідачем не підписані.
В процесі розгляду справи, відповідачем подано суду належним чином завірену копію ухвали Львівської міської ради від 19.06.2014 р., згідно якої внесено зміни до ухвали Львівської міської ради від 01.07.2014 р. №1611 «Про затвердженя ТзОВ фірмі «Тот» проекту відведення замельної ділянки на вул. Ковельській, 109 у м. Львові».
Згідно з даної ухвали Львівської міської ради №3503 від 19.06.2014 р. у назві і тексті слова «земельна ділянка» замінено словами «земельні ділянки» у відповідних відмінках (п.1.1. ухвали).
Відповідно до ухвали №3503 від 19.06.2014 р. від 19.06.2014 р. пункти 1 і2 викладено у новій редакції: «Затвердити товариству з обмеженою відповідальністю фірмі "ТОТ" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надати земельні ділянки загальною площею 1,81 га на вул. Ковельській, 109 в оренду терміном до 01.07.2019 за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення:
1.1. Площею 1,3150 га (у тому числі площею 0,0035 га у межах червоних ліній) для реконструкції та обслуговування комплексного складу паливно-мастильних матеріалів.
1.2. Площею 0,4950 га для обслуговування під'їзних шляхів колії.
1.3.Площею 0,0172 га для обслуговування блок-пункту АЗС.
2. Товариству з обмеженою відповідальністю фірмі "ТОТ" укласти з Львівською міською радою:
2.1. Договори оренди землі та зареєструвати їх у встановленому порядку.
2.2. Договір про відшкодування недоотриманих коштів за користування земельними ділянками".
2.Товариству з обмеженою відповідальністю фірмі "ТОТ" забезпечити через спеціалізовану землевпорядну організацію внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого у Львівській міській раді 05.03.2005 за № Л-219 (книга записів реєстрації Договорів оренди землі Л-1) та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 31.03.2005 у Державному реєстрі земель за №01:05:438:00609 (запису книзі 04-5).
Даною ухвалою скасовано ухвалу міської ради від 10.02.2005 № 2081 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 01.07.2004 р. № 1611" і ухвалою Департаменту містобудування внесено відповідні зміни у земельно-кадастрові дані.
Разом з тим, згідно ухвали Львівської міської ради від 25.12.2014р. №4250, 25.12.2014 р. позивачем затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова, а також в пункті 3 цієї Ухвали визнано такою, що втратила чинність з 01.01.2015р. ухвалу Львівської міської ради №2712 від 18.06.2009р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова», на підставі якої прокурор просить суд внести зміни до Договору оренди землі від 15.03.2005 р. №Л-219.
Встановивши наведені обставини справи, суд вважає позовні вимоги про внесення змін до Договору такими, що не підлягають до задоволення, виходячи з наступного.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 ПК України).
Згідно положень ст. 21 ЗУ "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 14.125 ст. 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Приписами п. 271.1., 271.1.1. ст. 271, п. 287.1. ст. 287 ПК України передбачено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5 ст. 288 ПК України).
Суд зауважує, що визначені ст. 288 ГК України ставки орендної плати та відповідно затвердження Львівською міською радою нової нормативно - грошової оцінки земельних ділянок є підставою для приведення положень цього Договору у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
В п. 2.19. Постанови пленуму від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
В пункті 36 Договору сторони погодили, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку. Аналогічна норма закріплена в ст. 30 Закону України "Про оренду землі".
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Враховуючи те, що орендна плата за земельну ділянку є регульованою ціною, факт затвердження ухвалою Львівської міської ради від 18.06.2009р. №2712 «Про затвердження нормативно - грошової оцінки земель м. Львова» нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки слугувало безумовною підставою для внесення змін в договір оренди землі в частині зміни розміру орендної плати.
Однак, як встановлено господарським судом, в процесі розгляду даної справи, 25.12.2014р. Львівською міською радою було прийнято ухвалу №4250, якою затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова та яку введено в дію з 01.01.2015р. Крім цього, пунктом 3. вказаної ухвали, визнано такою, що втратила чинність з 01.01.2015р. ухвалу Львівської міської ради №2712 від 18.06.2009 р."Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова".
Отже, станом на день прийняття рішення у даній справі, ухвала Львівської міської ради від 18.06.2009р. №2712, на підставі якої прокурор просить суд внести зміни до Договору, втратила чинність. А відтак, позовні вимоги не підлягають до задоволення.
У зв'язку з тим, що на день звернення з позовом до суду, заявлені позовні вимоги були обгрунтованими та підставними, а відмова відповідача від внесення в добровільному порядку відповідних змін до договору оренди землі стала підставою звернення прокурора з даним позовом до суду в інтересах держави в особі позивача, то судовий збір у розмірі 1147,00 грн. підлягає до стягнення з відповідача в дохід Державного Бюджету відповідно до положень ст. 49 ГПК України.
Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 4-3, 12, 29, 33, 34, 43, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. В позові відмовити повністю.
2 . Стягнути з Товариста з обмеженою відповідальністю «Тот» (79020, вул. Варшавська, 49, м. Львів; ідент. код 20790375) в дохід Державного бюджету 1147,00 грн. судового збору.
3. Наказ видати відповідно до ст. 116 ГПК України.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст. ст. 91- 93 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 05.08.2015 р.
Суддя Долінська О.З.
Суддя Король М.Р.
Суддя Крупник Р.В.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2015 |
Оприлюднено | 07.09.2015 |
Номер документу | 49488208 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Долінська О.З.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні