cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31.08.2015Справа №910/13414/15
Суддя Господарського суду міста Києва Карабань Я.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовомДержавного підприємства "Одеська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ей Джі Лоджистікс» простягнення 60 913, 36 грн.
За участю представників сторін:
від позивача - Кіташевський Д.А. (довіреність № б/н від 20.04.2015); Гамарц О.С. (довіреність № б/н від 20.04.2015) від відповідача - Мельниченко Н.О. (довіреність № 946 від 28.05.2015). ВСТАНОВИВ:
У травні 2015 року Державне підприємство «Одеська залізниця» (надалі - позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ей Джі Лоджистікс» (надалі - відповідач) про стягнення 60 913, 36 грн..
Позовні вимоги мотивовані тим, що при здійсненні перевезення залізничним транспортом Товариством з обмеженою відповідальністю «Ей Джі Лоджистікс» у накладній було невірно зазначено дані стосовно навантаження вагонів, що у відповідності до ст. 122 Статуту залізниць України є підставою відповідальності відправника.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.05.2015 позовну заяву повернуто позивачеві без розгляду на підставі п.1, 6 ч. 1 ст. 63 Господарського процесуального кодексу України (суддя Ващенко Т.М.).
У червні 2015 позивач звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на ухвалу від 25.08.2015, яка постановою Київського апеляційного господарського суду від 07.07.2015 задоволена, а ухвала суду скасована. Матеріали справи повернуто Господарському суду міста Києва для розгляду по суті.
На підставі розпорядження керівника апарату суду призначено повторний автоматичний розподіл судової справи № 910/13414/15 у зв'язку з перебуванням судді Ващенко Т.М. у відпустці.
Згідно протоколу про повторний автоматизований розподіл судової справи від 22.07.2015, суддею у справі призначено Я.А. Карабань.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.07.2015 порушено провадження у справі та призначено її розгляд на 17.08.2015.
14.08.2015 представник відповідача через відділ діловодства Господарського суду міста Києва подав відзив на позовну заяву, в якому визнає позовні вимоги в частині стягнення 11 894, 00 грн, мотивуючи тим, що позивач не отримав негативних наслідків від порушення відповідачем норм законодавства, тому просив стягнути штраф в однократному розмірі, а не в п'ятикратному, як просить позивач.
У судовому засіданні 17.08.2015 представники сторін надали пояснення по суті спору. Розгляд справи відкладено до 31.08.2015.
У судове засідання 31.08.2015 представники позивача з'явилися, позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили їх задовольнити. Представник відповідача у судовому засіданні 31.08.2015 заперечував проти заявлених позовних вимог.
У судовому засіданні 31.08.2015 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши представників сторін, проаналізувавши матеріали справи, судом встановлено наступне.
23.11.2014 Товариством з обмеженою відповідальністю «Ей Джі Лоджистікс» зі станції Кінецьпіль Одеської залізниці було відправлено вантаж «Пшениця» насипом до станції Ксенієво Одеської залізниці.
Згідно з накладною № 40655810 вантаж перевозився у вагонах №№ 95620142, 95364527, маса вантажу була визначена відповідачем у розмірі 66 000 кг та 66 000 кг відповідно, про що свідчить цифровий підпис у п. 55 накладної.
18.11.2014 року на станції «Котовськ» Одеської залізниці на підставі ст. 24 Статуту залізниць України проведено перевірку маси вантажу у вагонах №№ 95620142, 95364527 та виявлено різницю між даними, зазначеними у накладній та фактичною вагою.
За результатами перевірки встановлено, що у вагоні № 95620142 маса нетто становить 53 250 кг., маса брутто - 74 750 кг., тара 21 500 кг., тоді як у перевізних документах значиться маса нетто 66 000 кг., тара - 21 500 кг, вантажопідйомність вагону - 70 000 кг.
За результатами перевірки встановлено, що у вагоні № 95364527 маса нетто становить 53 050 кг., маса брутто - 74 850 кг., тара 21 800 кг., тоді як у перевізних документах значиться маса нетто 70 000 кг., тара - 21 800 кг, вантажопідйомність вагону - 70 000 кг.
У зв'язку із виявленими порушеннями було складено Акти загальної форми від 24.11.2014 № 107 та від 24.11.2014 № 106.
На підставі акту загальної форми від 24.11.2014 № 107 було проведено повторне переважування вагону № 95620142 на 150 т. залізничній вазі в присутності працівників станції «Котовськ» Одеської залізниці, зокрема: Борденчук О.Ю., Марченко А.І., Ткач В.Н., Величко В.В, в результаті якого недовантаження вагону № 95620142 на 12 750 кг. підтвердилося. Нестача у вагоні поміститися могла. Вагон прибув технічно справний.
За наслідками проведення контрольного переважування було складено Комерційний акт від 25.11.2014 № 391983/96.
На підставі акту загальної форми від 24.11.2014 № 106 було проведено повторне переважування вагону № 95364527 на 150 т. залізничній вазі в присутності працівників станції «Котовськ» Одеської залізниці, зокрема: Борденчук О.Ю., Марченко А.І., Ткач В.Н., Величко В.В, в результаті якого недовантаження вагону № 95364527 на 12 950 кг. підтвердилося. Нестача у вагоні поміститися могла. Вагон прибув технічно справний.
За наслідками проведення контрольного переважування було складено Комерційний акт від 25.11.2014 № 391984/97.
Згідно з ч. 2 ст. 908 Цивільного кодексу України загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Частиною 5 ст. 307 Господарського кодексу України визначено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.
Згідно зі ст. 37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Вимогами п. 1.2., п.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 138) та зареєстрованих в Мінюсті України 24.11.2000 за № 863/5084, встановлено, що накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем. Відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил.
У додатку 3 до Правил встановлено, що у графі «маса вантажу, визначена відправником» вказується маса у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом). У графі «спосіб визначення маси» зазначається спосіб визначення маси вантажу (на вагах, за стандартом, за трафаретом, за обміром, за розрахунками, умовно), тип ваг (товарні, вагонні, елеваторні тощо), їх вантажопідйомність та ким було визначено масу вантажу (залізницею/відправником). У графі «ким завантажено вантаж у вагон (контейнер)» зазначається відправником або залізницею. У графі «правильність внесених відомостей підтверджую» представник відправника засвідчує правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. В електронній накладній накладається електронний цифровий підпис відправника.
Згідно з відомостями, які внесені у накладну відправником вантажу та правильність внесення яких ним підтверджена, у відповідній графі накладної, маса вантажу визначена відправником та становить 68 100 кг. Спосіб визначення маси на 150 т. вагонних вагах. Завантаження вантажу у вагон здійснено вантажовідправником.
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Відповідно до ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
У ст.118 Статуту залізниць України передбачено стягнення з відправника штрафу у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення за неправильно зазначені властивості вантажу.
Така ж норма передбачена у п.5.5. Правил оформлення перевізних документів, а саме якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, Порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Згідно зі ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Згідно з п. 10 Правил складання актів затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 року № 334 комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
З огляду на вищевикладене, суд зазначає, що комерційні акти від 25.11.2014 № 391983/96 та від 24.11.2014 № 106 та від 25.11.2014 № 391984/97 відповідає вимогам, встановленим законодавством України.
Таким чином, підставою для стягнення з відправника штрафу на підставі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України є належним чином доведений факт неправильного зазначення відправником у накладній властивостей вантажу, в даному випадку, маси вантажу.
Щодо посилань відповідача про зменшення суми штрафу з п'ятикратного - 59 470, 00 грн на однократний - 11 894, 00 грн суд зазначає, що частиною 1 ст. 233 Господарського кодексу України встановлено, що у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно зі збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкції. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, а й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
У відповідності до частини 3 статті 83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
Застосовуючи цей припис вирішуючи питання про зменшення розміру штрафу, який підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання, суд повинен об'єктивно оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу, ступеня виконання зобов'язань, причини неналежного виконання або невиконання зобов'язання, незначності прострочення у виконанні зобов'язання, невідповідності розміру штрафу наслідкам порушення, негайного добровільного усунення винною стороною порушення та його наслідків.
Відповідно до ч.1 ст. 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно з ч.1 ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 34 ГПК України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи, що відповідачем, в обґрунтування своїх вимог та заперечень, не надано суду належних доказів щодо свого майнового становища, поважності причин неналежного виконання зобов'язань та причинних наслідків, винятковості даного випадку та невідповідності розміру штрафу наслідком порушення. У зв'язку з чим у суду відсутні підстави для зменшення розміру штрафних санкцій.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги про стягнення 60 913, 36 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до ч. 5 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
З урахуванням викладеного, керуючись ст. ст. 1, 4, 12, 22, 33, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ей Джі Лоджистікс» (01033, м. Київ, вул. Тарасівська, 3, код ЄДРПОУ 38707047) на користь Державного підприємства «Одеська залізниця» (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код ЄДРПОУ 01071315) штраф за неправильне зазначення маси вантажу у перевізних документах у розмірі 60 913 (шістдесят тисяч дев'ятсот тринадцять) грн. 36 коп.; судовий збір в сумі 1 827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн. 00 коп.
3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Київського апеляційного господарського суду через Господарський суд м. Києва шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня підписання повного тексту рішення.
Повне рішення складено та підписано 02.09.2015.
Суддя Я.А. Карабань
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2015 |
Оприлюднено | 08.09.2015 |
Номер документу | 49524078 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Карабань Я.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні