Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код за ЄДРПОУ 34390710
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 вересня 2015 р. № 820/2808/15
Харківський окружний адміністративний суд
головуючого судді - Бідонька А.В,
при секретарі судового засідання - Кульчій А.М.
за участю:
представника позивача - Прасолова І.В.
представника Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області - Варламова Д.В.
представника Комунального підприємства "Міський інформаційний центр" - Яндюка С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРИФ" до Харківської міської ради, Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області, треті особи: Державне підприємство "Харківський науково дослідний та проектний інститут землеустрою", Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" про визнання дій протиправними та скасування витягу, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРИФ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Харківської міської ради, Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області, треті особи: Державне підприємство "Харківський науково дослідний та проектний інститут землеустрою", Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр", в якому з урахуванням уточнень просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Харківської міської ради, яка полягає у не перевірці даних витягу №245 від 08.11.2013 р. із технічної документації земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Клочківська, 295-Б (кадастровий номер 6310136300:08:021:0029);
- скасувати Витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку №245 від 08.11.2013 р. виданий Управлінням Дерземагенства у м. Харкові Харківської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на адресу позивача 19.09.2014 року надійшов господарський позов, в якому прокурор Дзержинського району міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради просить господарський суд Харківської області прийняти рішення про внесення зміни до договору оренди землі від 02.08.2007 №140767100085, укладеного між Харківською міською радою та ТОВ фірмою "Гриф", шляхом визнання укладеною додатковою угоди до вказаного договору оренди землі у запропонованій Харківською міською радою редакції. Нова редакція договору передбачала, серед іншого, збільшення орендної плати земельної ділянки з 205976 грн. на рік до 24014,13 грн. на рік. До вказаного позову додавався розрахунок нової орендної плати, складений на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №245 від 08.11.2013 року, виданого Управлінням Держземагенства у місті Харкові Харківської області. Згідно вказаного Витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:08:021:0029) загальною площею 0,0246 га складає 428827 грн.
Позивач не згоден з даними, зазначеними у Витязі, вважає, що відповідачем застосовано локальні коефіцієнти, які не відповідають діючому законодавству, та вважає, що дані, зазначені у Витязі, порушують права позивача як орендаря.
Представник відповідача, Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області в письмових запереченнях, наданих до суду, зазначив, що Витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку №245 від 08.11.2013 р., виданий Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківській області відповідає вимогам діючого законодавства. Значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. та затверджено рішенням Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013 р. і внесено до програмного комплексу. Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області не впливає на значення коефіцієнтів, які використовуються при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Таким чином, твердження позивача про протиправність дій відповідача в частині необґрунтованого завищення значень локальних коефіцієнтів, є безпідставними та необґрунтованими.
Представник відповідача, Харківської міської ради в письмових запереченнях, наданих до суду, зазначив, що заперечує проти позову та вважає його необґрунтованим та безпідставним, оскільки до повноважень Харківської міської ради не входять обов'язки щодо перевірки даних витягу №245 від 08.11.2013 року із технічної документації земельної ділянки за адресою: м. Харків вул. Клочківська, 295-Б, а тому і відсутній факт її бездіяльності.
Представник третьої особи, Комунального підприємства "Міський інформаційний центр" в письмових поясненнях, наданих до суду, зазначив, що згідно положень п. 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів №18/15/21/11 від 27.01.2006 року при встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів. Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50. Таким чином, вважає, що законодавством визначено випадки, коли значення локального коефіцієнту для окремо взятої ділянки може відхилятися від коефіцієнту затвердженого рішенням міської або селищної ради, зокрема, у зв'язку з тим, що земельна ділянка може знаходиться в зонах з різними коефіцієнтами.
Представник позивача в судове засідання прибув, адміністративний позов підтримав у повному обсязі та просив задовольнити.
Представник відповідача, Харківської міської ради в судове засідання не прибув, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Представник відповідача, Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області в судове засідання прибув, проти позову заперечував та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник третьої особи, Державне підприємство "Харківський науково дослідний та проектний інститут землеустрою" в судове засідання не прибув, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Представник третьої особи, Комунального підприємства "Міський інформаційний центр" в судове засідання прибув, підтримав доводи, викладені в письмових поясненнях, просив відмовити в задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, встановив наступне.
Судом встановлено, що Рішенням Харківської міської ради від 28.09.2005 № 170/05 ТОВ "Гриф", надано в оренду строком до 01.12.2030 р. земельну ділянку по вул. Клочківській, 259-Б, загальною площею 0,0246 га.
На підставі вказаного рішення між Харківською міською радою та ТОВ "Гриф" укладено договір оренди землі від 02.08.2007 за № 140767100085.
Згідно з пунктом 5 вказаного договору нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки на період експлуатації становить 205976 гривень (двісті п'ять тисяч дев'ятсот сімдесят шість гривень).
На адресу ТОВ "ГРИФ" 19.09.2014 року надійшов позов, в якому прокурор Дзержинського району міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради просить господарський суд Харківської області прийняти рішення про внесення зміни до договору оренди землі від 02.08.2007 року № 140767100085, укладеного між Харківською міською радою та ТОВ фірмою "Гриф", шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у запропонованій Харківською міською радою редакції.
Нова редакція договору передбачала, збільшення орендної плати з 10716,96 грн. на рік до 24014,31 грн. на рік. Вказане збільшення вартості орендної плати Харківська міська рада обґрунтовує тим, що відповідно до рішення від 25.09.2013 року №1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 2013 рік", плата за землю здійснюється з 01.01.2014 року на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року".
Було додано розрахунок нової орендної плати, складений на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №245 від 08.11.2013 року, сформованого Управлінням Держземагенства у місті Харкові. Згідно вказаного Витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:08:021:0029) загальною площею 0,0246 га. складає 428827 грн.
Позивач не погоджується з даними, зазначеними у Витязі, вважає, що відповідачем застосовано локальні коефіцієнти, які не відповідають діючому законодавству.
Оцінивши встановлені обставини справи та дослідивши наявні у справі докази, суд зазначає наступне.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, (пункт 288.5 статті 288 Податкового кодексу України).
Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Преамбулою Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
У відповідності до положень статті 5 Закону України "Про оцінку земель" залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
У відповідності до ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин є Державне агентство земельних ресурсів України (далі - Держземагенство), яке відповідно до пункту 2 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Відповідно до пп. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, серед іншого, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно з ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Матеріалами справи підтверджено, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Відповідно до п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 гри., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.
Тобто, попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року.
Відповідно до пунктів 2.1-2.3 цього рішення визначено, що Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством (пункт 2.2 рішення).
Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" є користувачем програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департаменту самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень (пункт 2.3 рішення).
Відповідно до пункту 3.10. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 року № 18/15/21/11 зареєстрованим в Мінюсті 05.04.2006 року №388/1226, вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою Цн = Цнз х Кф х Км3.
Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Враховуючи викладене, розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" в автоматизованому режимі, що є використанням ПС-технологій.
Таким чином вказане свідчить, що Управління Держземагентства не розраховує та не впливає на значення вказаного коефіцієнту.
Значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради №1209/03 від 03.07.2013 року і внесено до програмного комплексу.
Враховуючи той факт, що земельна ділянка (кадастровий номер 6310136300:08:021:0029) знаходиться в зонах з різними коефіцієнтами, то загальний коефіцієнт відрізняється від коефіцієнтів, затверджених Харківською міською радою.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд вважає необґрунтованим та безпідставним твердження позивача про невідповідність значення коефіцієнтів «зони магістралей підвищеного містоформувального значення» та «санітарно-захисні зони», «зони забруднення атмосферного повітря», які зазначені у оспорюваному витязі значенням, які затвердженні рішенням Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013 року для даних коефіцієнтів, оскільки законодавством визначено випадки, коли значення локального коефіцієнту для окремо взятої ділянки може відхилятися від значення такого коефіцієнту затвердженого рішенням міської або селищної ради.
Крім того, суд зазначає, що значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) визначаються спеціальною програмою в автоматизованому режимі, без ручного втручання людини.
Також, суд вважає необґрунтованим посилання позивача на те, що під час формування витягу № 245 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:08:021:0029) було неправомірно застосовано коефіцієнт «зони пішохідної доступності до громадських центрів» та безпідставним посилання позивача на довідку видану 06.03.2006 року № 1293/06 з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Суд зазначає, що на відміну від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:08:021:0029 станом на 06.03.2006 року, яка була оформлена довідкою №1293/06, на яку посилається позивач, Технічна документація з нормативно-грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року була розроблена згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений наказом Державного комітету Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11, який набрав чинності 16 квітня 2006 року.
Судом встановлено, що технічна документація з нормативно-грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року була розроблена Державним підприємством "Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" та пройшла державну експертизу, яка була проведена Державним агентством земельних ресурсів України, що підтверджується Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 07.06.2013 року № 405-13.
03 липня 2013 року Харківська міська рада прийняла рішення № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року".
Викладене свідчить, що технічна документація з нормативно-грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року була розроблена у відповідності до норм ст. 18 ЗУ "Про оцінку земель" та згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 року №18/15/21/11, та відповідно під час формування витягу №245 від 08.11.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:08:021:0029, правомірно застосовано до даної земельної ділянки коефіцієнт «зони пішохідної доступності до громадських центрів».
Таким чином, суд вважає, що встановлені у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 245 від 08.11.2013 року локальні коефіцієнти повністю відповідають вимогам чинного законодавства.
Щодо використання комп'ютерного комплексу "Нормативно-грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" за наявності ліцензії та сертифікату відповідності даного програмного комплексу нормам чинного законодавства, суд зазначає наступне.
Питання, що виникають у процесі підтвердження відповідності (сертифікації) продукції, систем якості, систем управління якістю, систем екологічного управління, персоналу вимогам, встановленим законодавством України регулюються Законом України "Про підтвердження відповідності", який визначає два види сертифікацій: в законодавчо регульованій сфері та в законодавчо нерегульовані сфері.
Відповідно до статей 9 та 11 зазначеного Закону України "Про підтвердження відповідності" процедура підтвердження відповідності в законодавчо регульованій сфері для окремих видів продукції, яка може становити небезпеку для життя та здоров'я людини, тварин, рослин, а також майна та охорони довкілля, запроваджується технічними регламентами.
Сертифікація в законодавчо регульованій сфері провадиться згідно з вимогами технічних регламентів.
За результатами проведення сертифікації у разі позитивного рішення призначеного органу з оцінки відповідності заявникові видається сертифікат відповідності, зразок якого затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері оцінки відповідності.
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про підтвердження відповідності" сертифікація в законодавчо нерегульованій сфері провадиться на добровільних засадах у порядку, визначеному договором між заявником (виробником, постачальником) та органом із сертифікації. При цьому підтверджується відповідність продукції, систем якості, систем управління якістю, систем екологічного управління, персоналу будь-яким заявленим вимогам.
Програмний комплекс "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" не відноситься до видів продукції, яка може становити небезпеку для життя та здоров'я людини, тварин, рослин, а також майна та охорони довкілля, передбачених ст. 9 Закону України "Про підтвердження відповідності", а тому не потребує обов'язкового підтвердження відповідності в законодавчо регульованій сфері з видачею сертифікату, як то передбачено статтею 11 цього Закону.
Виходячи із статті 17 Закону України "Про підтвердження відповідності" сертифікація в законодавчо нерегульованій сфері проводиться на добровільних засадах.
У зв'язку з чим, як пояснила представник Харківської міської ради у письмових поясненнях, сертифікація програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" не проводилась.
Процедура використання в органах виконавчої влади комп'ютерних програм як об'єктів авторського права визначена Порядком використання комп'ютерних програм в органах виконавчої влади, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 р. N1433.
Відповідно до пункту 2 цього Порядку ліцензія на використання комп'ютерної програми (далі - ліцензія) - письмове повноваження на використання комп'ютерної програми певним способом і за певних умов, надане особою, що має виключне право видавати відповідний дозвіл;
ліцензійні примірники комп'ютерної програми - примірники комп'ютерної програми, які розповсюджуються і використовуються в обсягах і у спосіб, визначені у ліцензії.
Пунктом 6 зазначеного Порядку передбачено, що придбання органами виконавчої влади комп'ютерних програм здійснюється з урахуванням потреби. При цьому придбаваються виключно ліцензійні примірники таких програм або примірники програм вільного використання, які повинні бути забезпечені документацією, що підтверджує правомірність їх використання згідно з ліцензією або належність до комп'ютерних програм вільного використання.
Представник Харківської міської ради у письмових поясненнях зазначила, що Рішенням 20 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 24.10.2012р. № 894/12 "Про заходи щодо виконання Постанови Верховної Ради України від 06.09.2012 № 5215-УІ про зміну і встановлення межі міста Харкова" комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" було визначено замовником робіт за рахунок власних коштів підприємства на розроблення Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова з урахуванням нової межі міста. Виконавцем зазначених робіт є ДП "Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (вул. Космічна, 21, м. Харків, 61145, Ліцензія Держземагенства України серія АД № 076157).
У відповідності із Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" було проведено державну експертизу розробленої технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова та отримано відповідний висновок Держземагенства України від 07.06.2013 № 405-13.
Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання №1209/13 від 03.07.2013 була затверджена "Технічна документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013".
Рішенням 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання №1269/13 від 25.09.2013 був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013".
Пунктом 2.1 вищевказаного Порядку №1269/13 від 25.09.2013 зазначено, що Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013".
Пунктом 2.3 вищевказаного Порядку №1269/13 від 25.09.2013 зазначено, що Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" є користувачем програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департаменту самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень.
Програмний комплекс "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" Харківською міською радою та її виконавчими органами не придбавався. Розробником її є комунальне підприємство "Міський інформаційний центр", у якого вона знаходиться в користуванні. Зазначена програма не призначена для розповсюдження будь-яким способом. Використання її здійснюється виключно шляхом надання доступу через онлайн-сервери. Коло осіб, які мають доступ до програмного комплексу визначено Порядком впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Повноваження на використання комп'ютерної програми певним способом і за певних умов та коло осіб, що мають виключне право використовувати цю програму та доступу до неї наведено в рішенні 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13. За таких умов відсутні підстави для ліцензування програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013".
Враховуючи вищезазначене, суд прийшов до висновку, що встановлені Управлінням Держземагентства у місті Харкові у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №245 від 08.11.2013 року коефіцієнти повністю відповідають вимогам чинного законодавства, при наданні витягу управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області додержано всі вимоги діючого законодавства, а сам витяг є законним та обґрунтованим.
Також суд зазначає, що до повноважень Харківської міської ради не входять обов'язки щодо перевірки даних витягу №245 від 08.11.2013 року із технічної документації земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Клочківська, 259-Б, а тому і відсутній факт її бездіяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: 1) суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; 2) суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу .
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 3 статті 2 КАС України, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про не обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для відмови в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України у разі ухвалення судового рішення на користь сторони, яка є суб'єктом владних повноважень, сплачений судовий збір позивачу не повертається.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 11, 71, 72, 94, 160 - 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРИФ" до Харківської міської ради, Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області, треті особи: Державне підприємство "Харківський науково дослідний та проектний інститут землеустрою", Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" про визнання дій протиправними та скасування витягу - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.
Суддя Бідонько А.В.
Повний текст постанови виготовлено 04.09.2015 року.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.09.2015 |
Оприлюднено | 10.09.2015 |
Номер документу | 49775658 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні