Рішення
від 31.08.2015 по справі 924/958/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"31" серпня 2015 р.Справа № 924/958/15

за позовом заступника прокурора міста Хмельницького в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради, м. Хмельницький

до 1. Управління торгівлі Хмельницької міської ради, м. Хмельницький

2. Приватного акціонерного товариства "Хмельницька маслосирбаза", м. Хмельницький

про визнання недійсними договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди та додаткової угоди до нього; зобов'язання звільнити земельну ділянку шляхом знесення тимчасової споруди

Суддя Смаровоз М.В.

Представники:

прокуратури: ОСОБА_1;

позивача: не з'явився;

відповідача 1: не з'явився;

відповідача 2: ОСОБА_2 - за довіреністю від 01.04.2015р.

У судовому засіданні 31.08.2015р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Заступник прокурора міста Хмельницького звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати недійсними укладені між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради та приватним акціонерним товариством „Хмельницька маслосирбазаВ» договір № 399 від 09.12.2013р. про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди та додаткову угоду № 1 від 05.05.2015р. до договору № 399 від 09.12.2013р. про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди; зобов'язати приватне акціонерне товариство "Хмельницька маслосирбаза" звільнити земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Хмельницький, вул. Шевченка (поблизу транспортної зупинки „Міська лікарняВ» ) шляхом знесення тимчасової споруди (кіоску для торгівлі продовольчими товарами) площею 17,3 кв. м.

Обгрунтовуючи позовну заяву, прокурор відзначив, зокрема, що 09.12.2013р. між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради та ПАТ „Хмельницька маслосирбазаВ» укладено договір особистого строкового сервітуту № 39, відповідно до умов якого земельна ділянка по вул. Шевченка (поблизу транспортної зупинки „Міська лікарняВ» ) використовуватиметься для провадження підприємницької діяльності, а саме: встановлення кіоску для торгівлі продовольчими товарами площею 17,3 кв.м (із змінами, внесеними додатковою угодою до договору від 05.05.2015). На підставі вищевказаного договору, управлінням архітектури та містобудування виконавчого комітету міської ради видано ПАТ „Хмельницька маслосирбазаВ» паспорт прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - кіоску площею 17,3 кв.м по вул. Шевченка (поблизу транспортної зупинки „Міська лікарняВ» ) від 01.04.2015. Зазначений договір є удаваним правочином, за своїм правовим змістом є договором оренди земельної ділянки та не відповідає вимогам земельного законодавства. Згідно з інформацією, наданою управлінням архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, право власності на земельні ділянки та нерухоме майно за адресою розміщення тимчасової споруди по вул. Шевченка (поблизу транспортної зупинки „Міська лікарняВ» ), а також на об'єкти, які межують з даною спорудою, за територіальною громадою міста Хмельницького не зареєстровано. Таким чином, як вважає прокурор, вищеозначений договір про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення вказаної вище тимчасової споруди № 399 від 09.12.2013р. та додаткова угода до нього від 05.05.2015р. не містить правових ознак користування чужим майном (сервітуту). Крім того, ст.55-1 Закону України „Про землеустрійВ» передбачено, що якщо на земельну ділянку поширюються права сервітуту, то має проводитись встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються такі права, і технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються ці права, включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастровий план земельної ділянки із зазначенням меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права сервітуту; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) копії документів, що є підставою для виникнення прав сервітуту. Разом з тим, як вказує прокурор, технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на якій розміщений вищевказаний кіоск ПАТ „Хмельницька маслосирбазаВ» , не розроблялась. Також, як зазначено у позовній заяві, відсутнє обґрунтування, що здійснення підприємницької діяльності ПАТ „Хмельницька маслосирбазаВ» шляхом розміщення тимчасової споруди не могло бути задоволено іншим способом, ніж розміщення її на спірній земельній ділянці, як цього вимагають приписи ст. 401 ЦК України. Зміст договору не залежить від його назви, а назва договору не змінює суті правовідносин сторін, тому положення спірного договору повинні відповідати законодавству, що регулює правовідносини у сфері оренди землі. Враховуючи вищевикладене, як вказує прокурор, договір про встановлення особистогострокового сервітуту ПАТ „Хмельницька маслосирбазаВ» для розміщення тимчасової споруди № 399 від 09.12.2013р. та додаткова угода до нього від 05.05.2015р. є удаваними правочинами, оскільки за своїм правовим змістом фактично є договором оренди земельної ділянки. Разом з тим, правомочною особою на укладення договору оренди земельної ділянки є Хмельницька міська рада, а отже управлінням торгівлі Хмельницької міської ради при укладенні спірного договору було перевищено свою компетенцію.

Враховуючи вищевикладене та посилаючись на ч. 2 ст. 19 Конституції України, ст.ст. 215, 235, 401, 404, 792 та главу 32 Цивільного кодексу України, ст.ст. 123, 124, 125 Земельного кодексу України, п. 25 постанови Пленуму Верховного Суду України „Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійснимиВ» від 06.11.2009 р. № 9, прокурор просить суд задовольнити позов.

Представником Хмельницької міської ради та управління торгівлі Хмельницької міської ради у судових засіданнях та у своїх поясненнях зазначено, що позов не підтримує, оскільки вважає його необгрунтованим і таким, що не підлягає задоволенню, відзначивши, зокрема, таке. Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011р. № 244 „Про затвердження порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльностіВ» визначено порядок розміщення тимчасових споруд. На виконання вищевказаного наказу Хмельницькою міською радою було прийнято рішення від 12.12.2012р. № 18 „Про затвердження комплексної схеми розміщення стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. ХмельницькогоВ» , яким було затверджено комплексну схему розміщення стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Хмельницького. Також, даним рішенням було доручено управлінню архітектури та містобудування з урахуванням будівельних норм та затвердженої містобудівної документації оформляти паспорти прив'язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. Пункт 4 вказаного рішення передбачено, що з моменту набрання чинності цим рішенням забороняється на території міста Хмельницького розміщення нових та розширення існуючих тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. Рішенням Хмельницької міської ради від 29.02.2012р. № 23 управлінню торгівлі Хмельницької міської ради надано повноваження на укладення договорів особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. На виконання вищевказаного рішення міської ради було укладено договір № 399 про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди від 09.12.2013р. між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради та приватним акціонерним товариством „Хмельницька маслосирбазаВ» , предметом якого є особистий строковий сервітут, встановлений на територію, на якій буде розміщуватись та використовуватися для провадження підприємницької діяльності тимчасова споруда (кіоск) для торгівлі продовольчими товарами площею 9 кв.м. На підставі викладеного, як вважає представник Хмельницької міської ради, відсутні підстави для визнання договору про встановлення особистого строкового сервітуту № 399 від 09.12.2013р. недійсним. Щодо звільнення земельної ділянки шляхом знесення тимчасової споруди кіоску для торгівлі продовольчими товарами площею 9 кв.м зазначено, що за самовільне зайняття земельної ділянки передбачена відповідальність за ст. 53-1 КпАП України. Однак, позивачем не надано суду доказів, які б свідчили про факт самовільного зайняття земельної ділянки, а саме акт органу, який уповноважений законно фіксувати самовільне зайняття земельної ділянки та акт притягнення ПАТ „Хмельницька маслосирбазаВ» до адміністративної відповідальності за вказане правопорушення. Крім того, як вказує представник Хмельницької міської ради, твердження прокуратури, що між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради та ПАТ "Хмельницька маслосирбазаВ» було укладено прихований договір оренди земельної ділянки було б правильним в тому випадку, коли б в даних "прихованих" правовідносинах фактично фігурувала земельна ділянка як об'єкт цивільних прав, належним чином сформована відповідно до вимог ст. 79-1 Земельного кодексу України, а саме, з визначеною площею, встановленими межами та внесенням інформації про неї до Державного земельного кадастру. Однак, на сьогодні такого об'єкта цивільних прав немає. Представник Хмельницької міської ради звертає увагу на те, що, позивач заявляючи вимогу про визнання правочину удаваним, має довести: 1) факт укладання правочину, що за його думкою є удаваним; 2) спрямованість волі обох сторін в удаваному правочині на встановлення інших цивільно-правових відносин, ніж ті, які передбачені правочином, тобто відсутність у сторін іншої мети, ніж приховати інший правочин; 3) настання між сторонами інших прав та обов'язків, ніж ті, що передбачені удаваним правочином. Однак, як зазначив представник Хмельницької міської ради, в даному випадку відсутні всі перераховані ознаки так званого "удаваного" правочину, оскільки: 1) договір про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди №399 від 09.12.2013 р. був укладений на підставі рішень сесії міської ради; 2) існує чинна нормативна база, яка є підставою для укладання даного виду договору, а саме, рішення Хмельницької міської ради від 12.12.2012 р. №18 та рішення Хмельницької міської ради від 29.02.2012 р. №23, прийняті у відповідності з вимогами ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", яким управлінню торгівлі Хмельницької міської ради надано повноваження на укладання договорів особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності; 3) відсутність спрямованості волі обох сторін приховати правочин, оскільки його вид та порядок укладення регламентований вищевказаним нормативно-правовим актом. У своєму позові заступник прокурора міста Хмельницького не довів, що при вчиненні удаваного правочину мало місце бажання обох сторін укласти інший правочин, ніж той який вони уклали; 4) між сторонами не настали інші права та обов'язки, крім тих, які встановлені саме договором особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди, з тих підстав, що вони і не могли настати, оскільки предмету так званого "прихованого" договору немає - немає сформованої земельної ділянки. Тому, представник Хмельницької міської ради вважає, що сторонами було вчинено саме той правочин, який вони мали на увазі, а тому немає жодних підстав для визнання його недійсним з підстав удаваності. Крім того, зазначено, що у ст. 99 Земельного кодексу України були внесені зміни, а саме власники землі або землекористувачі можуть вимагати встановлення земельних сервітутів, одним з яких є право на розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм). Таким чином, оспорюваний договір передбачений чинним законодавством, вважає представник Хмельницької міської ради та управління торгівлі Хмельницької міської ради.

Враховуючи вищевикладене та керуючись положеннями ст. 215, 235 Цивільного кодексу України та постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 06.11.2009р. „Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійснимиВ» , представник Хмельницької міської ради та управління торгівлі Хмельницької міської ради просить відмовити у позові.

Приватне акціонерне товариство "Хмельницька маслосирбаза" у судовому засіданні та у відзиві на позов проти позову заперечує, відзначивши, зокрема, що оскільки товариство при укладанні договору сервітуту виконувало основні вимоги рішення Хмельницької міської ради п'ятнадцятої сесії №23 від 29.02.2012 року, тому розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності ПАТ „Хмельницькою маслосирбазоюВ» на визначеній території не могло бути реалізовано в інший спосіб, ніж на підставі договору сервітуту. Тому, як стверджує відповідач 2, товариство при укладанні договору про встановлення особистого строкового сервітуту діяло на підставі положень Цивільного кодексу України, рішення Хмельницької міської ради п'ятнадцятої сесії № 23 від 29.02.2012 року, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011р. № 244 „Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльностіВ» . Також, зазначено, що заступник прокурора міста м. Хмельницького, звертаючись до господарського суду в інтересах Хмельницької міської ради, не обґрунтував, яким чином, в силу статті 2 Господарського процесуального кодексу України порушено право або підлягає захисту його охоронюваний законом інтерес з огляду на те, що статтею 84 Земельного кодексу України визначено правовий режим земель державної власності та визначено органи, через які держава набуває і реалізовує свої права на ці землі, крім земель комунальної власності, а згідно із частиною 2 ст. 83 Земельного кодексу України, у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності. Крім того, як вказує відповідач 2, відповідно до ст. 20 Закону України „Про місцеве самоврядуванняВ» , державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень.

Враховуючи вищевикладене та керуючись ст. 3 Цивільного кодексу України, ст.ст. 11, 26 Закону України № „Про місцеве самоврядуванняВ» , приватне акціонерне товариство "Хмельницька маслосирбаза" просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розглядом наявних матеріалів справи встановлено таке.

Хмельницькою міською радою 29.02.2012р. було винесено рішення 15 сесії № 23 „Про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. ХмельницькогоВ» , яким вирішено: 1. Вважати такими, що втратили чинність рішення тридцять шостої сесії міської ради від 26.05.2010р. №13 "Про затвердження Порядку розміщення на території м. Хмельницького малих архітектурних форм для провадження підприємницької діяльності" та рішення другої сесії міської ради від 15.12.2010р. № 47 "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.05.2010р. №13"; 2. Доручити управлінню архітектури та містобудування (відділ генерального плану) до 31 травня 2012р. розробити уточнену комплексну схему розміщення на території м. Хмельницького тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з урахуванням рішення чотирнадцятої сесії міської ради від 27.04.2000р. №7 "Про погодження альбому схем розміщення тимчасових об'єктів торгівлі та об'єктів по наданню послуг населенню (кіоски та павільйони) в місті Хмельницькому" та рішення четвертої сесії міської ради від 09.02.2011р. № 15 "Про затвердження схем розміщення малих архітектурних форм на території м. Хмельницького"; 3. Установити, що до затвердження міською радою уточненої комплексної схеми розміщення на території м. Хмельницького тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності діють схеми розміщення тимчасових об'єктів та малих архітектурних форм, затверджені рішеннями чотирнадцятої сесії міської ради від 27.04.2000р. № 7 та четвертої сесії міської ради від 09.02.2011р. №15; 4. Надати управлінню торгівлі повноваження на укладення договорів особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності лише за наявності наступних документів: 4.1 копії договору особистого строкового сервітуту для розміщення малої архітектурної форми або договору майнового найму, які були укладені до набрання чинності цим рішенням і строк дії яких закінчується; 4.2 копії документу, який підтверджує повну сплату за договором особистого строкового сервітуту для розміщення малої архітектурної форми або договору майнового найму, які були укладені до набрання чинності цим рішенням і строк дії яких закінчується; 4.3 паспорта прив'язки тимчасової споруди; 5. Доручити управлінню архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів, до затвердження міською радою уточненої комплексної схеми розміщення на території м. Хмельницького тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, видавати паспорти прив'язки тимчасових споруд лише тим замовникам, з якими до набрання чинності цим рішенням були укладені договори особистого строкового сервітуту або договору майнового найму, які були укладені до набрання чинності цим рішенням і строк дії яких закінчується, та за наявності документів, передбачених пунктом 2.11 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Мінрегіону № 244 від 21.10.2011р.; 6. Установити наступне: 6.1 строк дії договору особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруд для провадження підприємницької діяльності дорівнює строку дії паспорта прив'язки тимчасової споруди і становить 3 роки; 6.2 розмір плати за договором особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності встановлюється на рівні розміру орендної плати за землю для даної земельної ділянки.

09.12.2013р. між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради (власником) та приватним акціонерним товариством "Хмельницька маслосирбаза" (сервітуарієм) було укладено договір про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди № 399, предметом якого є особистий строковий сервітут, встановлений виключно „СервітуаріюВ» на територію, на якій буде розміщуватись та використовуватись для провадження підприємницької діяльності, тимчасова споруда кіоск для торгівлі продовольчими товарами площею 9 кв.м (п. 1.1. договору).

Згідно з п. 1.2. договору об'єктом особистого строкового сервітуту за цим договором є територія по вул. Шевченка (поблизу транспортної зупинки "Міська лікарня") площею 9 кв.м, розташування та межі якої зазначено в паспорті прив'язки тимчасової споруди, що є невід'ємною частиною цього договору.

Як передбачено п. 1.3. договору, особистий строковий сервітут встановлено приватному акціонерному товариству „Хмельницька маслосирбазаВ» , в особі директора ОСОБА_3 на умовах, зазначених в цьому договорі.

Відповідно до п.1.4. договору за тимчасовою спорудою „СервітуаріяВ» також закріплюється територія площею 16,11кв.м для утримання в належному стані (в тому числі: тротуар, газон та бортовий камінь) згідно схеми благоустрою прилеглої території тимчасової споруди паспорту прив'язки, розробленої у відповідності до Правил благоустрою території міста Хмельницького, затверджених рішенням п'ятнадцятої сесії міської ради від 29.02.2012р. №10. Здійснення прибирання прилеглої території може проводитись силами спеціалізованих підприємств за умови укладення договору. Витрати на утримання в належному стані закріпленої за тимчасовою спорудою „СервітуаріяВ» території здійснюються за рахунок „СервітуаріяВ» .

Даний договір не є договором оренди земельної ділянки чи будь-яким іншим договором користування земельною ділянкою (1.5. договору).

Договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами та припиняється після спливу строку, на який було встановлено сервітут. Строк дії договору з 09.12.2013 р. по 30.11.2016р. (п.п. 2.1, 2.2. договору).

Згідно з п. 3.1. договору за користування особистим строковим сервітутом "Сервітуарій" сплачує "Власнику" річну плату в розмірі 12 відсотків від грошової (нормативної) оцінки земельної ділянки (території), яка визначається управлінням Держземагенства в Хмельницькому районі Хмельницької області для кожного календарного року. Відповідно до витягу з технічноїдокументації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4-5/9300 від 02.12.2013р., виданого управлінням Держземагенства в Хмельницькому районі Хмельницької області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2013 рік становить 13901,94 грн. Річний розмір плати за цим договором на 2013 рік становить 1668,23 грн. Місячний розмір плати 139,02 грн.

Як передбачено пп. 4.4.8. договору, після закінчення строку дії договору, якщо не буде продовжено строк дії паспорта прив'язки, або в разі анулювання паспорта прив'язки тимчасової споруди "Сервітуарія", останній зобов'язаний припинити користуватися територією та демонтувати тимчасову споруду.

Цей договір укладено в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної із сторін. Додатки до цього договору є його невід'ємною частиною. До цього договору додаються: Додаток 1. Паспорт прив'язки тимчасової споруди; Додаток 2. Довідка про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Додаток 3. Пам'ятка - „ОСОБА_1 з Правил благоустрою території міста Хмельницького, затверджених рішенням 15-ої сесії міської ради від 29.02.2012р. (п. 6.5. договору).

05.05.2015р. між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради (власником) та приватним акціонерним товариством "Хмельницька маслосирбаза" (сервітуарієм) було укладено додаткову угоду № 1 до договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди № 399, відповідно до якої в новій редакції викладено наступні пункти договору № 399 від 09.12.2013р. про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди:

„1.1. Предметом договору є особистий строковий сервітут, встановлений виключно "Сервітуарію" на територію, на якій буде розміщуватись та використовуватись для провадження підприємницької діяльності, тимчасова споруда (кіоск) для торгівлі продовольчими товарами площею 17,3 кв.м.

1.4. За тимчасовою спорудою "Сервітуарія" також закріплюється територія площею 29,5 кв.м для утримання в належному стані (в тому числі: тротуар, газон та бортовий камінь) згідно схеми благоустрою прилеглої території тимчасової споруди паспорту прив'язки, розробленої у відповідності до Правил благоустрою території міста Хмельницького, затверджених рішенням п'ятнадцятої сесії міської ради від 29.02.2012р. №10.

3.1. За користування особистим строковим сервітутом "Сервітуарій" сплачує "Власнику" річну плату в розмірі 12 відсотків від грошової (нормативної) оцінки земельної ділянки території), яка визначається управлінням Держземагеиства в Хмельницькому районі Хмельницької області для кожного календарного року. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.04.2015р. № 32-2204-0.4-5666/2-15, виданого управлінням Держземагенства в Хмельницькому районі Хмельницької області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2015 рік становить 32593,20. Річний розмір плати за цим договором на 2015 рік становить 3911,18 грн. Місячний розмір плати 325,93 грнВ» .

В матеріалах справи також наявні копії: паспортів прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності приватним акціонерним товариством „Хмельницька маслосирбазаВ» , виданих управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради 28.11.2013р. та 01.04.2015р.; витягу з протоколу № 82 від 01.08.2014р.; платіжного доручення № 7587 від 22.09.2014р.; листа № 12-2411-01-10 від 08.06.2015р.; листа № 1943/03-01-11 від 08.06.2015р.; Довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 477234 від 13.02.2014р.; довіреності № 5 від 04.12.2013р. тощо.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, суд приймає до уваги таке.

Відповідно до ч.1 ст.203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Загальні підстави недійсності правочину встановлені ст.215 ЦК України. Так, згідно з ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Частиною 3 ст.215 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Як передбачено ч.1 ст.216 Цивільного кодексу України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Згідно зі ст. 235 Цивільного кодексу України удаваним є правочин, який вчинено сторонами для приховання іншого правочину, який вони насправді вчинили. У разі, якщо буде встановлено, що правочин був вчинений сторонами для приховування іншого правочину, який вони насправді вчинили, відносини сторін регулюються правилами щодо правочину, який сторони насправді вчинили.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону .

Частинами 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно з ст. 792 Цивільного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про оренду землі" за договором оренди земельної ділянки орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк за плату.

За приписами ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону. Невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом.

Крім того, положеннями ст. 55 1 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що якщо на земельну ділянку поширюються права сервітуту, то має проводитись встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються такі права, і технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються ці права, включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастровий план земельної ділянки із зазначенням меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права сервітуту; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) копії документів, що є підставою для виникнення прав сервітуту.

Відповідно до приписів ст.401 Цивільного кодексу України право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій, конкретно визначеній особі (особистий сервітут). Згідно зі ст.404 цього кодексу право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв'язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо. Особа має право вимагати від власника (володільця) сусідньої земельної ділянки, а в разі необхідності - від власника (володільця) іншої земельної ділянки надання земельного сервітуту.

Як встановлено судом, 09.12.2013р. між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради (власником) та приватним акціонерним товариством "Хмельницька маслосирбаза" (сервітуарієм) було укладено договір про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди № 399, предметом якого є особистий строковий сервітут, встановлений виключно „СервітуаріюВ» на територію, на якій буде розміщуватись та використовуватись для провадження підприємницької діяльності, тимчасова споруда кіоск для торгівлі продовольчими товарами площею 9 кв.м (п. 1.1. договору). Відповідно до п.1.4. договору за тимчасовою спорудою „СервітуаріяВ» також закріплюється територія площею 16,11 кв.м для утримання в належному стані.

Крім того, судом з'ясовано, що в подальшому, 05.05.2015р. між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради (власником) та приватним акціонерним товариством "Хмельницька маслосирбаза" (сервітуарієм) було укладено додаткову угоду № 1 до договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди № 399, відповідно до якої в новій редакції викладено окремі пункти договору № 399 від 09.12.2013р.: „1.1. Предметом договору № 399 є особистий строковий сервітут, встановлений виключно "Сервітуарію" на територію, на якій буде розміщуватись та використовуватись для провадження підприємницької діяльності, тимчасова споруда (кіоск) для торгівлі продовольчими товарами площею 17,3 кв.м.; 1.4. За тимчасовою спорудою "Сервітуарія" також закріплюється територія площею 29,5 кв.м для утримання в належному стані.В»

З матеріалів справи не вбачається, що здійснення підприємницької діяльності другим відповідачем шляхом розміщення тимчасової споруди не могло бути задоволено іншим способом, як цього вимагають наведені приписи статті 401 Цивільного кодексу України.

Також, виходячи зі змісту вищенаведених приписів закону та умов договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди та додаткової угоди до нього, суд вважає, що у даному випадку сторони договором встановлення особистого строкового сервітуту оформили відносини оренди земельної ділянки.

Таким чином, судом констатується наявність правових підстав для визнання недійсними оспорюваних договорів, оскільки перший відповідач не мав необхідного обсягу цивільної дієздатності для їх укладення, так як земельну ділянку надано в користування за відсутності відповідного рішення уповноваженого на це органу, яким, як вбачається із приписів статті 116 Земельного кодексу України, є орган місцевого самоврядування.

Отже, позов у частині визнання недійсними укладених між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради та приватним акціонерним товариством „Хмельницька маслосирбазаВ» договору № 399 від 09.12.2013р. про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди та додаткової угоди до нього № 1 від 05.05.2015р. є обгрунтованим та підлягає задоволенню зі стягненням з відповідачів у рівних частинах судових витрат по справі (у цій частині позову) згідно зі ст. 49 ГПК України.

При прийнятті рішення з приводу посилання відповідачів на те, що серед видів земельного сервітуту у п. в) ст. 99 Земельного кодексу України також визначено право на розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм) судом відзначається, що означена норма передбачає право вимагати встановлення таких земельних сервітутів лише для власників або землекористувачів земельних ділянок.

Крім того, судом звертається увага на те, що відповідно до ч.2 ст. 402 Цивільного кодексу України земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно. Водночас, згідно з ч.3 ст.3 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьВ» права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Як встановлено судом, у судовому засіданні 31.08.2015р. представником приватного акціонерного товариства „Хмельницька маслосирбазаВ» підтверджено ту обставину, що передбачений оспорюваними договорами сервітут не було зареєстровано.

Відтак, з огляду на викладене, зважаючи на відсутність в матеріалах справи доказів на підтвердження факту державної реєстрації за другим відповідачем земельного сервітуту, судом констатується, що навіть за умови дійсності оспорюваних договорів право користування земельними ділянками (названими в договорі № 399 від 09.12.2013р. та додатковій угоді до нього № 1 від 05.05.2015р. „територіямиВ» ) не могло виникнути у приватного акціонерного товариства „Хмельницька маслосирбазаВ» за відсутності державної реєстрації за цим товариством земельного сервітуту (тобто, права користування чужим майном, передбаченим означеними договорами).

Разом з тим, за будь-яких обставин судом при вирішенні даного спору не може бути взято до уваги наявне у п. в) ст. 99 Земельного кодексу України положення щодо права на розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм), оскільки зазначене положення чинне з 05.04.2015р., тоді як судом розглядається вимога про визнання недійсним договору № 399 від 09.12.2013р., недійсність якого тягне недійсність і додаткової угоди № 1 від 05.05.2015р.

Зважаючи на недійсність оспорюваних правочинів, у другого відповідача відсутні належні правові підстави для зайняття земельної ділянки. Водночас, згідно з ч.1 ст.212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок проводиться за рішенням суду (ч. 3 ст. 212 Земельного кодексу України).

З огляду на викладене, позов у частині зобов'язання звільнити земельну ділянку шляхом знесення тимчасової споруди також підлягає задоволенню зі стягненням з другого відповідача, позовна вимога до якого задовольняється, судових витрат по справі (у цій частині позову) згідно зі ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.1, 2, 4 5 , 12, 13, 33, 43-49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати недійсними укладені між управлінням торгівлі Хмельницької міської ради та приватним акціонерним товариством „Хмельницька маслосирбазаВ» договір № 399 від 09.12.2013р. про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди та додаткову угоду № 1 від 05.05.2015р. до договору № 399 від 09.12.2013р. про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди.

Приватному акціонерному товариству „Хмельницька маслосирбазаВ» (м. Хмельницький, вул. Кооперативна, 3, ідентифікаційний код 00447729) звільнити земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Хмельницький, вул. Шевченка (поблизу транспортної зупинки „Міська лікарняВ» ) шляхом знесення тимчасової споруди (кіоску для торгівлі продовольчими товарами) площею 17,3 кв. м, місцезнаходження якої визначено в паспорті прив'язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності приватним акціонерним товариством „Хмельницька маслосирбазаВ» , виданому управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради 01.04.2015р. (реєстраційний номер 394).

Видати наказ.

Стягнути з управління торгівлі Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Грушевського, буд. 88, ідентифікаційний код 36450802) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) 609 грн. судового збору.

Видати наказ.

Стягнути з приватного акціонерного товариства „Хмельницька маслосирбазаВ» (м. Хмельницький, вул. Кооперативна, 3, ідентифікаційний код 00447729) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) 1827 грн. судового збору.

Видати наказ.

Повний текст рішення складено 04.09.2015р.

Суддя М.В. Смаровоз

Віддрук. 3 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, буд. 3); 3 - відповідачу 1 (29000, м. Хмельницький, вул. Грушевського, буд. 88).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення31.08.2015
Оприлюднено11.09.2015
Номер документу49792535
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/958/15

Ухвала від 21.12.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Постанова від 06.10.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 30.09.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 21.09.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 21.09.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 31.08.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 27.07.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 08.07.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні