Єдиний унікальний номер 243/7250/15-ц Номер провадження 22-ц/775/569/2015
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 вересня 2015 року Апеляційний суд Донецької області в складі:
головуючого - судді Соломахи Л.І.
суддів Курило В.П., Агєєва О.В.
при секретарі Бондарчуку І.Е.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Артемівську Донецької області апеляційну скаргу ОСОБА_1, в інтересах якої на підставі договору на представництво інтересів у суді від 28 липня 2015 року діє адвокат Керанчук Валерій Борисович, на ухвалу Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 06 серпня 2015 року про повернення заявнику ОСОБА_1 заяви про встановлення факту смерті, -
В С Т А Н О В И В:
Слов'янським міськрайонним судом Донецької області 06 серпня 2015 року постановлена ухвала про визнання неподаною та повернення ОСОБА_1 її заяви про встановлення факту смерті (а.с. 8).
На зазначену ухвалу ОСОБА_1, в інтересах якої на підставі договору на представництво інтересів у суді від 28 липня 2015 року діє адвокат Керанчук В.Б., подано апеляційну скаргу, в якій вона просить ухвалу суду скасувати, справу направити до суду першої інстанції для розгляду по суті (а.с. 24).
В судове засідання апеляційного суду заявник ОСОБА_1, її представник - адвокат Керанчук В.Б. не з'явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином: адвокат Керанчук В.Б. - телефонограмою, яка зареєстрована в журналі відправки телефонограм № 1 Апеляційного суду Донецької області 02 вересня 2015 року за № 648 (а.с. 42-43); ОСОБА_1 - відповідно до частини 5 ст. 76 ЦПК України. Адвокат Керанчук В.Б. надіслав заяву про розгляд справи у його відсутність (а.с. 52).
Відповідно до частини 2 ст. 305 ЦПК України неявка сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про час і місце розгляду справи, не перешкоджає розглядові справи.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали заяви, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає відхиленню, а ухвала суду залишенню без змін з наступних підстав:
З матеріалів справи встановлено, що 30 липня 2015 року ОСОБА_1 звернулась до суду з заявою про встановлення факту смерті.
Зазначала, що ІНФОРМАЦІЯ_2 померла її мати ОСОБА_3. У встановленому порядку та строки вона звернулася до Дзержинської державної нотаріальної контори з заявою про прийняття спадщини. Однак у видачі свідоцтва про право на спадщину їй відмовлено, оскільки свідоцтво про смерть видане Калінінським відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Горлівського міського управління юстиції 26 січня 2015 року, не є документом, який підтверджує факт смерті спадкодавця, у зв'язку з чим їй було запропоновано звернутися до суду з метою встановлення факту смерті спадкодавця.
Посилаючись:
- на Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», згідно частин 2 та 3 статті 9 якого будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків;
- на наказ Міністерства юстиції України від 25.11.2014 № 247/7 «Про переміщення органів та установ юстиції Донецької області», згідно якого відділи державної реєстрації актів цивільного стану Донецької області, що знаходилися на тимчасово неконтрольованій території, переміщено на підконтрольну Україні територію, що бланки суворої звітності вивезені не були, у зв'язку з чим, видані на цій території після 01 грудня 2014 року документи про державну реєстрацію актів цивільного стану не є документами територіальних органів Міністерства юстиції України
з метою отримання свідоцтва про право на спадщину за законом просила встановити факт, що ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1, померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у Калінінському районі міста Горлівки Донецької області (а.с. 2-3).
Ухвалою судді Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 03 серпня 2015 року заява ОСОБА_1 була залишена без руху, заявнику був наданий строк для усунення недоліків заяви - п'ять днів з отримання копії ухвали.
Залишаючи заяву без руху, суд виходив з того, що заява по своїй формі і змісту не відповідає вимогам ст. 119 ЦПК України. Зокрема, до заяви не долучений документ про відмову їй нотаріусом у вчиненні певної нотаріальної дії, не зазначено заінтересованих осіб у справі.
Ухвалою Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 06 серпня 2015 року заява ОСОБА_1 визнана неподаною та повернута заявнику.
Повертаючи заяву, суд виходив з того, що у наданий строк заявник не усунув недоліки заяви.
Не погоджуючись з ухвалою суду про повернення позовної заяви, заявниця в апеляційній скарзі зазначає, що її заява відповідає вимогам ст. ст. 119, 120 ЦПК України та посилається на той факт, що зазначена в заяві Дзержинська державна нотаріальна контора є заінтересованою особою, у зв'язку з чим, твердження суду першої інстанції про те, що заявник не зазначив в заяві фізичну чи юридичну особу, яка може бути заінтересована в вирішенні даної справи, є надуманим та в самій ухвалі суд посилається на цю заінтересовану особу (а.с. 24).
Доводи апеляційної скарги про відповідність заяви вимогам ст. ст. 119, 120 ЦПК України не грунтуються на законі.
Згідно ст. 257 ЦПК України заява фізичної особи про встановлення факту, що має юридичне значення, подається до суду за місцем її проживання.
Заявник ОСОБА_1 згідно долученої до її заяви ксерокопії паспорту НОМЕР_1, виданого Калінінським районним відділом Горлівського міського управління УМВС України у Донецькій області, з 07 лютого 2008 року мешкає за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 13-14).
Розпорядженням голови Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 02.09.2014 року № 27/0/38-14 «Про визначення територіальної підсудності справ» відповідно до частини першої ст. 1 Закону України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції» визначена територіальна підсудність цивільних справ, підсудних місцевим загальним судам, розташованим у районі проведення антитерористичної операції, зокрема, Калінінського районного суду м. Горлівки Донецької області - Слов'янському міськрайонному суду Донецької області.
Звертаючись до суду, заявник ОСОБА_1 просила встановити факт, що ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1, померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у Калінінському районі міста Горлівки Донецької області (
Пунктом 8 частини 1 ст. 256 ЦПК України встановлено, що суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Вимоги до заяви про встановлення фактів, що мають юридичне значення, встановлені ст. 258 ЦПК України. У заяві повинно бути зазначено: 1) який факт заявник просить встановити та з якою метою; 2) причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт; 3) докази, що підтверджують факт. До заяви додаються докази, що підтверджують викладені в заяві обставини, і довідка про неможливість відновлення втрачених документів.
Відповідно до п. 3 постанови Пленуму Верховного суду України від 31 березня 1995 року № 5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» (із змінами і доповненнями, внесеними постановою Пленуму Верховного Суду України від 25 травня 1998 року № 15), вирішуючи питання про прийняття заяв про встановлення фактів, що мають юридичне значення, судам необхідно враховувати, що ці заяви повинні відповідати як загальним правилам щодо змісту і форми позовної заяви, встановленим ст.137 ЦПК, так і вимогам щодо її змісту, передбаченим ст. 274 ЦПК ( 1502-06 ). Якщо в заяві не зазначено, який конкретно факт просить встановити заявник, з яких причин неможливо одержати або відновити документ, що посвідчує даний факт, якими доказами цей факт підтверджується або до заяви не приєднано довідки про неможливість одержання чи відновлення необхідних документів, суддя відповідно до ст. 139 ЦПК постановляє ухвалу про залишення заяви без руху і надає заявникові строк для виправлення недоліків. У разі невиконання цих вказівок заява вважається неподаною і повертається заявникові, про що суддя постановляє мотивовану ухвалу.
В пункті 13 зазначеної постанови Пленуму Верховного суду України роз'яснено, що заяви про встановлення факту смерті особи в певний час (п. 7 ст. 273 ЦПК) приймаються до провадження суду і розглядаються за умови подання заявниками документів про відмову органів реєстрації актів громадянського стану в реєстрації події смерті. Заявник зобов'язаний обгрунтувати свою заяву посиланнями на докази, що достовірно свідчать про смерть особи у певний час і за певних обставин.
Як вбачається з матеріалів, що надійшли до суду, до заяви про встановлення факту смерті ОСОБА_3 заявник долучає ксерокопію свідоцтва про смерть (серія НОМЕР_2) ОСОБА_3, згідно якого ОСОБА_3 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 78 років, про що 26 січня 2015 року складено відповідний актовий запис № 30, місце смерті: Україна Донецька область м. Горлівка Калінінський район; місце державної реєстрації - Калінінський відділ державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Горлівського міського управління юстиції у Донецькій області; орган державної реєстрації актів цивільного стану, що видав свідоцтво - Калінінський відділ державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Горлівського міського управління юстиції у Донецькій області; дата видачі - 26 січня 2015 року. Свідоцтво має відбиток печатки: Міністерство юстиції України, ідентифікаційний код 35063593, Калінінський відділ державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Горлівського міського управління юстиції у Донецькій області (а.с. 15).
Кабінетом Міністрів України 7 листопада 2014 р. була прийнята постанова № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей», пунктом 3 якої встановлено, що міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації мають забезпечити до 1 грудня 2014 р. переміщення бюджетних установ, підприємств та організацій, що належать до сфери їх управління, з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження (далі - тимчасово неконтрольована територія), в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.
25 листопада 2014 року Міністерством юстиції України був виданий наказ № 247/7 «Про переміщення органів та установ юстиції Донецької області», на який посилається заявник, згідно якого Головне управління юстиції у Донецькій області переміщено до м. Краматорська Донецької області.
В.о. начальника Головного управління юстиції у Донецькій області Гаркуші О.І. доручено, в тому числі визначити перелік та забезпечити переміщення територіальних органів та установ юстиції Донецької області, що знаходяться на тимчасово неконтрольованій території, в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі; забезпечити внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо переміщених територіальних органів та установ юстиції Донецької області (а.с. 50-51).
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Калінінський відділ державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Горлівського міського управління юстиції у Донецькій області знаходиться за адресою: м. Дзержинськ Донецька область, вул. 50 річчя жовтня, 24, тобто переміщено на територію, на якій органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.
Законами України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01 липня 2010 року № 2398-VI та «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02 вересня 2014 року № 1669-VII будь-які особливості щодо порядку здійснення державної реєстрації смерті в районах проведення антитерористичної операції не встановлено.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01 липня 2010 року № 2398-VI державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі:
1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров'я або судово-медичною установою;
2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Статтею 18 зазначеного Закону встановлено, що про факт державної реєстрації акта цивільного стану органами державної реєстрації актів цивільного стану видається відповідне свідоцтво. Забезпечення органів державної реєстрації актів цивільного стану бланками свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану. Порядок ведення обліку і зберігання бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та звітності про їх використання встановлюється Міністерством юстиції України.
Відповідно до ст. 3 зазначеного Закону відомості про смерть підлягають обов'язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру в обсязі, визначеному Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус".
Звертаючись до суду з заявою про встановлення факту смерті ОСОБА_3 в певний час та додаючи до цієї заяви ксерокопію свідоцтва про реєстрацію цієї смерті, заявник ОСОБА_1, як обгрунтовано зазначив суд першої інстанції, не додала до заяви лист-повідомлення (постанову) нотаріуса щодо причин відмови їй у видачі свідоцтва про право на спадщину, що є необхідним для уточнення юридичного факту, який необхідно встановити заявнику, бо факт смерті ОСОБА_3, про що вона просить у заяві, зареєстрований державним органом. Будь-які документи, які б свідчили, що свідоцтво про смерть ОСОБА_3, видане 26 січня 2015 року Калінінським відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Горлівського міського управління юстиції у Донецькій області, яке продовжує здійснювати свої повноваження на території, на якій органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі (м. Дзержинськ Донецька область), є недійсним, заявником до заяви не долучено. Не надано відомостей про відсутність в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян відомостей про смерть ОСОБА_3.
Крім того, якщо заявниця і вважає видане 26 січня 2015 року свідоцтво про смерть недійсним, в порушення вимог п. 8 частини 1 ст. 256 ЦПК України вона не зазначила в заяві та не надала відповідних документів щодо причин з яких в теперішній час неможливо здійснити реєстрацію факту смерті ОСОБА_3 органом державної реєстрації актів цивільного стану - Калінінським відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Горлівського міського управління юстиції у Донецькій області, яке здійснює свої повноваження на території, на якій органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, що посвідчує даний факт, якими доказами цей факт підтверджується та до заяви не приєднано довідки про неможливість одержання чи відновлення необхідних документів.
Суд першої інстанції обгрунтовано зазначив, що Дзержинська державна нотаріальна контора не може бути заінтересованою особою по цій справі, оскільки факт, що підлягає встановленню, не може вплинути на її права та обов'язки.
Враховуючи, що заявниця просить встановити факт смерті з метою отримання свідоцтва про право на спадщину, заінтересованими особами у цій справі є інші спадкоємці ОСОБА_3, які в заяві не зазначені. Як вбачається з доданих до заяви документів, крім заявниці, яка є дочкою померлої, до кола спадкоємців належить також переживший чоловік померлої ОСОБА_5, 1935 року народження, який також мешкає в м. Горлівці Донецької області. Чи є інші спадкоємці за законом чи за заповітом в заяві не зазначено.
Відповідно до ст. 121 ЦПК України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях119 і 120 цього Кодексу, постановляє ухвалу, в якій зазначаються підстави залишення заяви без руху, про що повідомляє позивача і надає йому строк для усунення недоліків, який не може перевищувати п'яти днів з дня отримання позивачем ухвали.
Якщо позивач відповідно до ухвали суду у встановлений строк виконає вимоги, визначені статтями 119 і 120 цього Кодексу, позовна заява вважається поданою в день первісного її подання до суду. Інакше заява вважається неподаною і повертається позивачеві.
Враховуючи, що в заяві ОСОБА_1 не зазначено, з яких причин неможлива в теперішній час реєстрація органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті ОСОБА_3, до заяви не приєднано довідки про неможливість одержання чи відновлення документів про смерть ОСОБА_3, в заяві не зазначені особи, на права та обов'язки яких може вплинути факт, що підлягає встановленню, зокрема, спадкоємці ОСОБА_3, суд обгрунтовано відповідно до ст. 121 ЦПК постановив ухвалу про залишення заяви без руху та у зв'язку із невиконанням вимог процесуального закону щодо форми та змісту заяви визнав її неподаною і повернув заявникові.
Відповідно до п. 1 частини 1 ст.312 ЦПК України, розглянувши скаргу на ухвалу суду першої інстанції, апеляційний суд відхиляє скаргу і залишає ухвалу без змін, якщо судом першої інстанції постановлено ухвалу з додержанням вимог закону.
Керуючись ст. 307, ст. 312, ст. 314, ст. 315 ЦПК України, Апеляційний суд Донецької області, -
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1, в інтересах якої на підставі договору на представництво інтересів у суді від 28 липня 2015 року діє адвокат Керанчук Валерій Борисович, відхилити.
Ухвалу Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 06 серпня 2015 року про повернення заяви ОСОБА_1 про встановлення факту смерті залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення.
Ухвала може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.
Головуючий: Л.І. Соломаха
Судді: В.П Курило
О.В. Агєєв
Суд | Апеляційний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2015 |
Оприлюднено | 14.09.2015 |
Номер документу | 49927475 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Донецької області
Соломаха Л. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні