Постанова
від 02.09.2015 по справі 812/829/15
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

5.1.2

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

02 вересня 2015 рокуСєвєродонецькСправа № 812/829/15

Луганський окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді Чиркіна С.М.,

за участю

секретаря судового засідання Лиманюк М.А.

та

представників сторін:

від позивача - не прибув,

від відповідача - не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Сєвєродонецьку справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю «Акіб-групп» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011 № 5345,

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (далі - Позивач) звернулась з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Акіб-Групп» (далі - Відповідач), в якому просила анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами від 13.01.2011 № 5345.

В обґрунтування позовних вимог зазначив про порушення Відповідачем вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України, часткове невиконання особливих умов спеціального дозволу, невиконання Програми робіт до угоди про умови користування надрами, порушення пункту 10 «Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами», затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 № 615, що в свою чергу є підставами для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5345 від 13.01.2011, виданого з метою видобування кам'яного вугілля, шахтоділянка у межах резервного блоку закритої шахти «Ленінка», пласт h10-1, розташована на північно-західній окраїні с. Круглік Лутугинського району Луганської області.

Правову позицію обґрунтовував вимогами статті 26 Кодексу України «Про надра», статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», п. 16 Порядку здійснення державного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 14.12.2011, пп. 9 п. 23 Постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011.

Представник позивача в судове засідання не прибув, просив розглянути справу в порядку письмового провадження (а.с. 87).

Відповідач в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлявся, правом подати заперечення проти позову не скористався.

Відповідно до листа т.в.о. директора ЛД УДППЗ «Укрпошта» від 20 липня 2015 року № 465 УДППЗ «Укрпошта» не здійснює пересилання пошти у Луганській області до/з: міст обласного значення: Луганськ, Алчевськ, Антрацит, Брянка, Кіровськ, Красний Луч, Краснодон, Первомайськ, Ровеньки, Свердловськ, Стаханов; районів: Антрацитівський, Краснодонський, Лутугинський, Перевальський, Свердловський, Слов`яносербський.

З урахуванням зазначеного листа, повідомлення відповідача відбувалось шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду інформації щодо відкриття провадження у справі, повідомлення про виклик в судове засідання на 18.08.2015, 02.09.2015.

Надіслати позивачу, зареєстрованому за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується Спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 06.08.2015 №20987220 (а.с. 61), копію ухвали від 06.08.2015, повістки про виклик до суду на 18.08.2015, на 02.09.2015 поштовою кореспонденцією не має можливості.

Альтернативні засоби зв'язку з відповідачем, суду не відомі, інший спосіб повідомлення відсутній.

З урахуванням вимог статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), клопотання представника позивача, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 391/2011 (далі - Положення № 391).

Товариству з обмеженою відповідальністю «Акіб-Групп» надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 13.01.2011 № 5345 з метою видобування кам'яного вугілля, шахтоділянка у межах резервного блоку закритої шахти «Ленінка», пласт h10-1, розташована на північно-західній окраїні с. Круглік Лутугинського району Луганської області (далі - спеціальний дозвіл) (а.с. 10).

13.01.2011 між Позивачем та Відповідачем була укладена угода № 5347 в якій визначені умови користування надрами (а.с. 11-15).

На підставі підпункту 18 пункту 4 Положення Позивач здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон України № 877) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 затверджений Порядок здійснення державного геологічного контролю (далі - Порядок № 1294).

Відповідно до статті 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.

Наказом Позивача від 14 вересня 2012 року № 442 затверджено план проведення органами державного геологічного контролю планових перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2012 року, відповідно до якого заплановано провести перевірку TOB «Акіб-Групп» (реєстраційний номер спеціального дозволу 5345 ) у IV кварталі 2012 року (а.с. 21-22).

Наказом Позивача від 14 вересня 2012 року № 443 затверджений перелік планових перевірок надрокористувачів зазначених у Переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у IV кварталі 2012 року (а.с. 23-24).

На підставі наказу оформлено направлення від 29 вересня 2012 року № 177/12 на проведення перевірки, яке видане на виконання наказу Держгеонадр України від 14 вересня 2012 року № 443 «Про проведення органами державного геологічного контролю планових перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2012 року», на підставі пункту 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294, планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування TOB «Акіб-Групп», яке знаходиться: шахто ділянка у межах резервного блоку закритої шахти «Ленінка», пласт h10-1, розташована на північно-західній окраїні с. Круглік Лутугинського району Луганської області (а.с. 27).

Згідно із пунктом 15 Порядку № 1294 за результатами проведення планової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами.

В матеріалах справи відсутні будь-які заперечення з боку Відповідача щодо проведення перевірки.

За результатами планової перевірки проведеної уповноваженими особами Позивача у строк з 01 по 10 жовтня 2012 року складено акт перевірки від 01-10, 31.10.2012 № 158 (далі - Акт № 158) (а.с. 28-31), згідно з яким були виявлені такі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування:

- затримується з незалежних від надрокористувача причин оформлення договору оренди землі (порушення статей 125, 126 Земельного кодексу України);

- робочий проект відпрацювання не наданий на державну екологічну експертизу, відсутнє підтвердження про скасування необхідності проведення експертизи (часткове невиконання особливої умови спеціального дозволу);

- в зв'язку із затримкою оформлення земельного відводу, не дотримується «Програма робіт по введенню в експлуатацію шахтоділянки TOB «Акіб- Групп» до угоди про умови користування надрами № 5347 від 13.01.2011 в частині початку будівельних робіт на промисловому майданчику (невиконання Програми робіт до угоди про умови користування надрами, порушення п. 10 «Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами», затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 № 615).

- в зв'язку із затримкою оформлення земельного відводу, не дотримується «Програма робіт по введенню в експлуатацію шахтоділянки TOB «Акіб- Групп» до угоди про умови користування надрами від 13.01.2011 № 5347 в частині початку гірничих робіт. (невиконання Програми робіт до угоди про умови користування надрами, порушення п. 10 «Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами», затвердженого постановою КМУ № 615 від 30.05.2011).

На виконання вимог статті 7 Закону № 877 та пункту 16 Порядку № 1294, у зв'язку із виявленням порушень Позивачем складено припис від 31.10.2012 № 158 (далі - Припис №158), яким зобов'язано Відповідача усунути порушення до 31.12.2012 (а.с. 32).

Надані Позивачем ОСОБА_1 № 158 та Припис № 158 містять відмітки уповноважених осіб Відповідача про отримання документів, без зауважень.

08.02.2013 на адресу Позивача надійшов лист Служби безпеки України від 21.01.2013 № 63/25/232, в якому ставиться питання про зупинення дії спеціального дозволу, оскільки Відповідач при відсутності повного пакету дозвільних, правовстановлюючих документів, виконання особливих умов спеціального дозволу в частині офіційного початку робіт на промділянці у строк 2кв.2011р.-3кв.2012р., на території гірничого відводу підприємства розпочато ведення гірничих робіт (викрито пласт h10-1 гірничими роботами з розміром кар'єру 50/50 та глибиною близько 5 м.) (а.с 33).

Зазначений лист складений на підставі інформації, закріпленій в акті № NЄТ2/01 від 10.01.12 (далі - Акт NЄТ2/01) (а.с. 34-37).

В акті Акті NЄТ2/01 як порушення зазначені відсутність договору оренди земельної ділянки, не виконання угоди про умови використання, виявлені несанкціоновані роботи виконані невідомими особами (а.с. 36 зворотній бік)

Пунктом 22 Порядку № 615 Позивачу надано право зупиняти дію спеціального дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

На виконання пункту 22 Порядку № 615 Позивачем було зупинено дію дозволу №5347, відповідачу наданий строк для усунення недоліків (а.с. 38-40).

В подальшому Позивачем неодноразово продовжувались терміни для усунення Відповідачем недоліків (а.с.42, 45, 50-51)

Пунктом 23 Порядку 615 передбачено право Позивача припиняти дозвіл на користування надрами у разі невжиття надрокористувачем заходів з усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк за відповідним поданням.

На виконання пункту 23 Порядку № 615 Східним міжрегіональним територіальним сектором від 24.07.2014 № 192/14 направлено подання на анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011 № 5345 (далі - подання № 192).

Позивачем зазначене право не реалізовано, оскільки Відповідач - TOB «Акіб-Групп» знаходиться на території АТО, «Укрпошта» зупинила приймання і доставку поштових відправлень на територіях Донецької та Луганської областей у зв'язку з чим, за твердженням Позивача, дію дозволу повинен анулювати суд.

Згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Таким чином, ознакою, яка об'єднує ці випадки, є неналежне використання права, зокрема, використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення строків виконання певних робіт тощо.

При цьому Позивач не надав інформації про згоду або заперечення Відповідача з приводу анулювання спеціального дозволу та взагалі не надав інформації про повідомлення ТОВ «Акіб-Групп» про підстави анулювання дозволу.

Згідно із інформацією зазначеною в Акті № 158, Приписі № 158, Поданні № 192, основною підставою для анулювання спеціального дозволу є затримка з незалежних від надрокористувача причин оформлення договору оренди землі, інші підстави є похідними від основної підстави.

Відповідно до частини 3 статті 26 Кодексу України про надра законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Порядок анулювання спеціальних дозволів також передбачений пунктом 4, частини 7 статті 4-1 Закону України від 06.09.2005 № 2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі - Закон України - № 2806), згідно із якою дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

На виконання вимог статті 71 КАС України Позивачем не надано даних про наявність підстав для анулювання спеціального дозволу зазначених в статті 4-1 Закону України №2806.

Як вбачається з матеріалів справи, Позивачем Відповідачу вручались акти перевірки, припис та подовжувались терміни на усунення недоліків пов'язаних з оформленням прав на земельну ділянку.

При прийнятті рішення та визначені підстав для анулювання дозволу, суд обмежений наведеними уповноваженим органом в Акті № 158, Приписі № 158, та Поданні № 192 порушеннями з боку Відповідача.

На виконання вимог статті 71 КАС України Позивач не надав інформації про згоду або заперечення відповідача стосовно анулювання дозволу.

На виконання вимог статей 11, 71 КАС України суд приймав заходи щодо повного об'єктивного розгляду справи у тому числі витребовував у Позивача додаткові докази.

Позивач просив розглянути справу на підставі наявних доказів

Приймаючи до уваги відсутність в Акті № 158, Приписі № 158 об'єктивної інформації про неналежне використання права, використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення строків виконання певних робіт тощо, суд приходить до висновку, що зазначені в статті 26 Кодексу України «Про надра», статті 4-1 Закону України № 2806 підстави не передбачають в даному випадку право суду анулювати спеціальний дозвіл.

З інших підстав суд позбавлений можливості про анулювання дозволу, оскільки не повинен підміняти уповноважені органи на реалізацію наданих їм повноважень.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 9 КАС України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За таких обставин, системно проаналізувавши норми законодавства, надавши оцінку наявним у справі доказам, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

У зв'язку з відмовою в задоволені позову, відсутні підстави для повернення судових витрат.

На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні 02 вересня 2015 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Складення постанови у повному обсязі відкладено, про що згідно вимог частини 2 статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.

Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6, 7, 9, 17, 86, 94, 158-163, 167 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю «Акіб-групп» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011 № 5345 відмовити повністю.

Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до суду апеляційної інстанції.

Повний текст постанови складено та підписано 07 вересня 2015 року.

Суддя ОСОБА_2

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2015
Оприлюднено15.09.2015
Номер документу49978576
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/829/15

Постанова від 13.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 25.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 04.11.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська Світлана Володимирівна

Ухвала від 09.10.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська Світлана Володимирівна

Постанова від 02.09.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.М. Чиркін

Ухвала від 06.08.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.М. Чиркін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні