cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
тел. /0552/ 49-31-78
Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 вересня 2015 р. Справа № 923/972/15
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Херсонської міської ради м.Херсон
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19 червня 2007р.
за участю представників сторін:
від позивача: Тонкошкуров В.Г. довіреність № 9-38-9/21 від 12.01.2015р.
від відповідача: Самсонова С.І. довіреність б/н від 15.10.2013р.
Херсонська міська рада м. Херсона звернулась до господарського суду Херсонської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Туристична компанія "Скіфія" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19 червня 2007року, укладеного між позивачем та відповідачем, а саме внесення змін до пункту 9 даного договору стосовно встановлення розміру орендної плати на рівні 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Ухвалою від 24 червня 2015р. суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі та призначив справу до розгляду.
Цією ж ухвалою суду зобов'язав сторони надати додаткові документи.
Від відповідача надійшло клопотання про припинення провадження у справі, оскільки існує рішення господарського суду Херсонської області від 20.11.2012р. № 5024/1322/2012 за результатами розгляду позову Херсонської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Туристична компанія "Скіфія" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19 червня 2007року, укладеного між позивачем та відповідачем, а саме внесення змін до пункту 9 даного договору стосовно встановлення розміру орендної плати на рівні 3 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки. Відтак відповідач вважає, що згідно приписів ст. 80 Господарського процесуального кодексу України, провадження у даній справі підлягає припиненню, оскільки є рішення суду зі спору між тими ж сторонами, з того ж предмету і підстав.
Представником позивача надано супровідним листом копію офіційного друкованого видання Херсонської міської ради " Херсонський вісник" від 11 грудня 2014р. випуск № 51, де оприлюднено рішення Херсонської міської ради № 1611 від 28.11.2014р. "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.08.2011р. № 333".
Проти клопотання відповідача про припинення провадження у справі позивач заперечує, оскільки рішенням господарського суду Херсонської області від 20.11.2012р. № 5024/1322/2012 за результатами розгляду позову Херсонської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Туристична компанія "Скіфія" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19 червня 2007року, укладеного між позивачем та відповідачем, а саме внесення змін до пункту 9 даного договору стосовно встановлення розміру орендної плати на рівні 3 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки встановлено факт відсутності оприлюдненого рішення Херсонської міської ради про затвердження розмірів (ставок) орендної плати за землю. Підставами ж для заявленого даного позову є оприлюднені у встановленому порядку рішення Херсонської міської ради від 26.08.2011 р. № 333 "Про затвердження розміру орендної плати за землю" ( копія газети "Херсонський вісник" від 20.12.2012р. № 51 додана) та рішеня № 1611 від 28.11.2014р. "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.08.2011р. № 333" (копія газети "Херсонський вісник" № 51 від 11.12.2014р. додана).
Ухвалами від 10.07.2015р. та 10.08.2015р.розгляд справи відкладався на клопотання сторін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд
в с т а н о в и в:
19.06.2007 року на підставі рішення Херсонської міської ради від 26.04.2007 р. № 400 між позивачем - Херсонською міською радою - та відповідачем ТОВ "Туристична компанія "Скіфія"- був укладений договір оренди земельної ділянки (далі договір) під спортивним комплексом "Петровець" загальною площею 1,9617 га, що знаходиться за адресою м.Херсон, вул. І.Кулика/вул. Тираспольській,1, за умовами якого (п.1) позивач надає, а відповідач приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення під спортивним комплексом "Петровець", без права зміни цільового призначення, яка знаходиться у м. Херсоні, вул. І.Кулика/вул. Тираспольській,1, із земель, наданих в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Хіммашпроект".
Відповідно до п.8 договору оренди від 19.06.2007 року договір укладено на 15 років, строком до 26.04.2022 р.
Вищевказаний договір був зареєстрований 22.06.2007 р. за № 040771300133 у Херсонській міській філії Державного підприємства "Херсонський регіональний центр державного земельного кадастру", про що свідчить відмітка на примірнику договору оренди.
Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1993087,20 грн.
Договором передбачено, що орендна плата вноситься орендарем щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця у грошовій формі, згідно з рішенням міської ради від 21.01.05 р. № 722, від 15.02.05 р. № 760 у розмірі 1,2% від нормативної грошової оцінки землі, що на поточний рік становить 23917,05 грн.
Підстави перегляду розміру орендної плати сторони договору визначили у пункті 13 договору, зокрема, розмір орендної плати переглядається у разі:
- змін умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально;
- в інших випадках, визначених законом.
Згідно з пунктом 36 договору зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни договору спір вирішується у судовому порядку.
Листом від 22.04.2015р. № 02-37-355 позивач повідомив відповідача про необхідність підписання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 22.06.2007 р. № 040771300133 стосовно розміру орендної плати, посилаючись на Закон України від 27.03.2014р. №1166 «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», яким з 01.04.2014р. внесено зміни до статті 288.5.1 Податкового Кодексу України щодо мінімального розміру орендної плати для всіх категорій земель державної та комунальної власності, а саме орендна плата не може бути меншою 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
До даного листа від 22.04.2015р. позивач додав примірники додаткової угоди до спірного договору, з пропозицією внести зміни в п.9 договору, та змінити розмір орендної плати на 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.04.2014р.
Листом від 14.05.2015 р. № 02 відповідач направив на адресу позивача відповідь на пропозицію укласти додаткову угоду до вищевказаного договору, в якій зазначив, що заперечує проти укладення додаткові угоди з 01.04.2014р., посилаючись на неправомірність укладення додаткової угоди у травні 2015р. з 01.04.2014р., та враховуючи наявність рішення господарського суду Херсонської області у справі № 5024/1322/2012 у спорі між цими ж сторонами, з тих же підстав та про той же предмет.
Разом з тим, дослідивши матеріали справи, доводи сторін, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню, при цьому суд виходить з наступного.
Згідно зі ст. 30 Закону України «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
За таких обставин наявні правові підстави для внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати.
Статтею 188 Господарського Кодексу України встановлений порядок зміни та розірвання господарських договорів, частинами 2- 4 якої встановлено, що:
Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районі та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
Згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначеними Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 11 вищевказаного Закону встановлено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Статтею 19 Конституції України та статтею 24 ч. 3 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключною компетенцією міських рад є, в тому числі, - пп. 34, 35 - вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону розмірів плати за користування природними ресурсами.
Згідно статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізніший строк введення цих рішень у дію.
Статтею 23 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що рішення рад про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтею 22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» передбачено обов'язок органів місцевого самоврядування здійснювати публікацію своїх рішень в друкованих засобах масової інформації відповідних органів місцевого самоврядування. Недержавні друковані засоби масової інформації мають право оприлюднювати офіційні документи органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до законодавства України і на засадах, передбачених укладеною угодою між цими органами та редакціями друкованих засобів масової інформації.
Позивач Херсонська міська рада надала до суду докази офіційного оприлюднення рішення Херсонської міської ради від 26.08.2011 р. № 333 "Про затвердження розміру орендної плати за землю" ( копії газети "Херсонський вісник" від 20.12.2012р. № 51) та рішення № 1611 від 28.11.2014р. "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.08.2011р. № 333" (копія газети "Херсонський вісник" № 51 від 11.12.2014р.)
Отже, Позивачем до матеріалів справи додано докази офіційного оприлюднення зазначеного рішень міської ради відповідно до вимог статті 59 закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, яке знаходиться під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності, право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України.
Відповідно до положень ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.
Згідно Постанови ВГСУ № 6 від 17.05.2011р. « Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.
Виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177,181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України, статті 148 Господарського кодексу України земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
Згідно положень ст.ст. 13,14,140,142, 143 Конституції України, ст. ст. 2,8,48,133,148,152,197,283 ГК України, ст.ст. 80,84,123,124,127,128 Земельного кодексу України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок і громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів, купівлі-продажу, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Оприлюднені показники нормативної грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь є базою для визначення розміру земельного податку, фіксованого сільськогосподарського податку, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, втрат сільськогосподарського виробництва, мінімального розміру орендної плати за земельну частку (пай), державного мита при зміні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом.
Відповідно до Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014р. №1166-УІІ, який набрав чинності 01.04.2014, внесено зміни до Податкового кодексу України.
Так, згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати, що для земель сільськогосподарського призначення становить не менше 3 % відсотків від розміру нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, та на даний час за спірним договором не відповідає вимогам чинного законодавства.
Таким чином, в разі проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за спірним договором, розмір орендної плати у відповідності до чинного законодавства становитиме 3% від нормативної грошової оцінки.
Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Стаття 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до п. 2.18 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (Із змінами, внесеними згідно з Постановою Вищого господарського суду № 14 від 26.12.2011) вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України , відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" та ст. 638 ЦК України розмір орендної плати є істотною умовою договору, яка визначена законом та є необхідною для договорів даного виду.
Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати .
Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Суд розглянув клопотання відповідача про припинення провадження у справі та відхилив його за безпідставністю. Рішенням господарського суду Херсонської області від 20.11.2012р. № 5024/1322/2012 за результатами розгляду позову Херсонської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Туристична компанія "Скіфія" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19 червня 2007року, укладеного між позивачем та відповідачем, а саме внесення змін до пункту 9 даного договору стосовно встановлення розміру орендної плати на рівні 3 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки встановлено факт відсутності оприлюдненого рішення Херсонської міської ради про затвердження розмірів (ставок) орендної плати за землю. Підставами ж для заявленого даного позову є оприлюднені у встановленому порядку рішення Херсонської міської ради від 26.08.2011 р. № 333 "Про затвердження розміру орендної плати за землю" ( копії газети "Херсонський вісник" від 20.12.2012р. № 51) та рішення № 1611 від 28.11.2014р. "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.08.2011р. № 333" (копія газети "Херсонський вісник" № 51 від 11.12.2014р.).
За таких обставин вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки є цілком обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 44, 49, 80, 82-85 ГПК України, суд,
в и р і ш и в:
1 Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 19 червня 2007 року, укладеного між Херсонською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Туристична компанія "Скіфія", про що здійснено запис від 22.06.2007 р. за № 040771300133, виклавши пункт 9 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі З відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (далі - по тексту).
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Туристична компанія "Скіфія" ( місцезнаходження 73000 м.Херсон вул.Горького,32, код ЄДРПОУ 31294360) на користь Херсонської міської ради ( 73000,м.Херсон просп.Ушакова,37, код ЄДРПОУ 24104230) судовий збір в сумі 1218,00 грн. (Одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 копійок).
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено
14.09.2015р.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2015 |
Оприлюднено | 16.09.2015 |
Номер документу | 50195221 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні