ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
03 вересня 2015 р. Справа № 802/2126/15-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дмитришеної Р.М.,
за участю:
секретаря судового засідання: Крисько Ілони Володимирівни
представника позивача: Гончара О.І.
представника відповідача: Склярової С.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш"
до: Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
про: визнання дій протиправними та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" (далі - ТОВ "Іллінціагромаш") до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) щодо визнання протиправним та скасування рішення.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Комісія винесла рішення від 11 березня 2015 року №310 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» разом з додатком 1 та додатком 2.
Позивач вважає дане рішення передчасним, а відтак протиправним, оскільки при винесенні оскаржуваного рішення відповідачем не враховано постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2014 року по адміністративній справі №2а/0270/5692/12.
Представник позивача у судовому засіданні на задоволенні позовних вимог наполягав з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідачів з вимогами адміністративного позову не погодилась з підстав, що викладені в письмових запереченнях. Суду зазначила, що Комісія оскаржила у Вищому адміністративному суді України постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2014 року по справі №2а/0270/5692/12. Ухвала про відкриття провадження була прийнята суддею Вищого адміністративного суду України 21.01.2015 року, тому відповідач, виносячи рішення від 11.03.2015 року №310, діяв в межах чинного законодавства.
Дослідивши матеріали справи та подані сторонами документи, заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" створене в результаті реорганізації відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" (ЄДРПОУ - 03567291) згідно рішень загальних зборів акціонерів від 22.09.2009 року та 30.04.2005 року шляхом перетворення та є правонаступником всіх його прав та обов'язків.
У грудні 2012 року товариство з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" звернулося в суд з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, в якому просило: визнати протиправною та скасувати постанову №2750-ЦД-1-Е від 14.11.2012 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів; визнати протиправною бездіяльність, зобов'язати відповідача скасувати реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв'язку з припиненням діяльності відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".
Позовні вимоги були мотивовані тим, що ТОВ "Іллінціагромаш" вчинені всі дії, передбачені Порядком скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій від 20 жовтня 1999 року №211, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 листопада 1999 р. за №788/4081, що набрав чинності 17.11.1999 року, шляхом направлення всіх документів по скасуванню реєстрації випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2014 року, позовні вимоги задоволені.
Так, згідно судового рішення з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, визнано протиправною бездіяльність Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України щодо не скасування реєстрації випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв'язу із припинення діяльності такого; зобов'язано Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку України скасувати реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв'язку із припинення діяльності такого.
Не погоджуючись з ухваленими у справі рішеннями Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просила скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій.
Постановою Вищого адміністративного суду України від 07 липня 2015 року касаційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку задоволено. Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2014 року у справі №2а/0270/5692/12 скасовано, ухвалено по справі нове рішення, яким в задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування постанови, визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні заявлених вимог ТОВ "Іллінціагромаш", Вищий адміністративний суд України в своєму рішенні зазначив наступне.
Заявою від 22.09.2005, вихідний №3, правонаступник ВАТ "Іллінціагромаш" ТОВ "Іллінціагромаш" надав до Комісії пакет документів на скасування реєстрації випуску акцій ВАТ. ДКЦПФР отримано ці документи 26.09.2005.
На час виникнення спірних правовідносин (на час подачі ТОВ документів) процедура скасування реєстрації випуску акцій здійснювалася відповідно до вимог двох нормативних документів: Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998 №222 (у редакції, чинній станом на 16.11.1999р.) зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.03.1999 за №180/3473 (далі - Порядок); Положення про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998р. № 221 (у редакції, чинній станом на 26.02.2003р.), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.03.1999р. за № 137/3430 (далі Положення).
Пакет документів на скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінціагромаш", наданий правонаступником ТОВ "Іллінціагромаш" був розглянутий Департаментом корпоративних відносин ДКЦПФР і у скасуванні реєстрації випуску акцій правонаступнику було відмовлено листом від 12.12.2005 № 11/02/19582.
Підставами відмови було те, що порядок обміну та умови викупу акцій, зазначені у протоколі загальних зборів акціонерів ВАТ "Іллінціагромаш" від 30.04.2005р. не відповідають вимогам вищезазначеного Положення.
Абзацом "а" пункту 8 розділу І Порядку № 222 передбачено, що Комісія відмовляє в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у разі, зокрема: невідповідності поданих документів вимогам чинного законодавства.
Колегія ВАСУ зазначила, що висновок судів першої та апеляційної інстанцій, стосовно того, що лист Департаменту корпоративних відносин Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12.12.2005 року №11/02/19582, за своєю суттю не є відповідним рішенням (розпорядженням) НКЦПФР не відповідає нормам матеріального права, оскільки нормативні документи ДКЦПФР (Порядок №222 та Положення) на той час не передбачали форми документу про відмову у скасуванні реєстрації випуску акцій. Форма відмови у скасуванні реєстрації випуску акцій з'явилася у Порядку №222, згідно рішення Комісії від 14.07.2005 №398 та які набули чинності 09.10.2005р. Однак, ВАТ всі дії щодо реорганізації вчинило до набуття чинності цього Порядку, пакет документів до ДКЦПФР теж надало 22.09.2005р., до набуття ним чинності, тому і розглядалися ці документі згідно Порядку у редакції від 16.11.1999р.
Крім того, колегія касаційної інстанції зазначила, що загальні збори акціонерів ВАТ "Іллінціагромаш" 30.04.2005р., приймаючи рішення щодо затвердження оцінки та викупу акцій акціонерів, порушили вимоги ч. 2 ст. 28 Закону України "Про господарські товариства" та п. 1.7 Положення. Таким чином, як зазначено в постанові ВАСУ від 07.07.2015 року, ТОВ "Іллінціагромаш" після 12.12.2005 року не було вчинено жодних дій для усунення порушення законодавства про цінні папери, не наданий повний пакет документів, зміст яких відповідає чинному законодавству, до Комісії для скасування реєстрації випуску акцій.
Відповідно до ст. 14 КАС України, постанови та ухвали суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання на всій території України.
В силу ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Статтею 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» від 30.10.96р. №448/96-ВР (надалі - Закон № 448/96-ВР) передбачено, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Згідно статті 3 Закону № 448/96-ВР, державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах, зокрема: регулювання випуску та обігу цінних паперів, прав та обов'язків учасників ринку цінних паперів.
Відповідно до ч.4, 25 ст.6 Закону № 448/96-ВР, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку розробляє і затверджує нормативно-правові акти з питань, що належать до її компетенції, обов'язкові до виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, учасниками ринку цінних паперів, їх об'єднаннями, контролює їх виконання.
Зупинення та скасування реєстрації випуску акцій здійснюється Комісією у встановленому нею порядку.
Відповідно до статті 3, пунктів 1, 3, 5 частини другої статті 7, пункту 13 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законів України "Про акціонерні товариства", "Про банки і банківську діяльність", "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні", "Про цінні папери та фондовий ринок", з метою встановлення порядку скасування реєстрації випусків акцій Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку 23.04.2013р. затвердила новий Порядок скасування реєстрації випусків акцій №737, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 травня 2013 р. за №822/23354.
Відповідно до п.2 Порядку №737, зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випусків акцій здійснюються відповідно до цього Порядку центральним апаратом або територіальними органами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - реєструвальний орган) відповідно до делегованих повноважень, у тому числі в разі, якщо випуск акцій зареєстровано Міністерством фінансів України, Міністерством фінансів Автономної Республіки Крим або обласним фінансовим управлінням.
Порядок №737 встановлює механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій, зокрема, у разі: припинення акціонерного товариства шляхом ліквідації або перетворення (зокрема порядок зупинення обігу акцій; порядок відновлення обігу акцій; порядок скасування реєстрації випусків акцій).
Перелік документів необхідних для скасування реєстрації випуску акцій наведений у п. 3 Розділу III Порядку №737.
Відповідно до своїх повноважень, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку прийняла рішення 11.03.2015 року №310 "Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, яким зокрема, (п. 1) зобов"язала товариства відповідно до додатку 1 (в тому числі і ТОВ "Іллінціагромаш") усунути порушення вимог розділу ІІІ Порядку №737 , а саме подати до Комісії документи для скасування випуску акцій та протягом робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи повідомити Комісію про усунення порушень.
На момент розгляду даної адміністративної справи, допущені порушення ТОВ "Іллінціагромаш" на ринку цінних паперів підтверджені матеріалами справи та судовим рішення ВАСУ від 07.07.2015 року.
Оцінюючи оскаржуване рішення №310 від 11.03.2015 року на предмет відповідності чинному законодавству, суд приходить до висновку, що воно відповідає вимогам Закону Ураїни "Про державне регулювання ринку цінних паперів в України" та Порядку №737, прийняте відповідним органом та в межах повноважень, відтак підстави для його скасування відсутні.
Доводи позивача про те, що рішення є передчасним судом відхиляються, оскільки не можуть бути правовою підставою для визнання його протиправним.
Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на викладене, суд вважає, що відповідач, як суб'єкт владних повноважень, довів правомірність прийнятого ним спірного рішення з урахуванням всіх встановлених фактичних обставин та вимог законодавства.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення відповідача в частині додатку №1 та №2, що стосується ТОВ «Іллінціагромаш» є правомірним та обґрунтованим, а тому відмовляє ТОВ "Іллінціагромаш" у задоволені його позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд-
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову - відмовити повністю.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя./підпис/. Дмитришена Руслана Миколаївна
Копія вірна.
Суддя:
Секретар:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2015 |
Оприлюднено | 16.09.2015 |
Номер документу | 50200967 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні