ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА УХВАЛА
08 вересня 2015 року Справа № 31/2б-2004/59/14б-04/11/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Катеринчук Л.Й. (головуючого-доповідача), Білошкап О.В., Куровського С.В. розглянувши касаційну скаргуАдміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України на постанову та ухвалуКиївського апеляційного господарського суду від 20.05.2015 року господарського суду Київської області від 06.04.2015 року у справі господарського суду№ 31/2б-2004/59/14б-04/11/13 Київської області за заявоюБроварської об'єднаної державної податкової інспекції Київської області до Державного підприємства "Радіопередавальний центр" про визнання банкрутом розпорядник майна Буличов С.О. у судовому засіданні взяли участь представники :
Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України:Семененко І.О. (довіреність №18/04-1793 від 06.07.2015 року), Броварської ОДПІ Київської області:Литвин В.В. (довіреність №879/10-06-10 від 28.10.2014 року), Державного підприємства "Радіопередавальний центр":Лавріненко Т.М. (довіреність від 14.01.2015 року), арбітражний керуючий Буличов С.О., виконуючий обов'язки директора, розпорядник майна, В С Т А Н О В И В :
у провадженні господарського суду Київської області знаходиться справа №31/2б-2004/59/14б-04/11/13 про визнання банкрутом Державного підприємства "Радіопередавальний центр" (далі - боржника) , порушена ухвалою суду від 09.02.2004 року за заявою Броварської об'єднаної державної податкової інспекції Київської області (далі - ініціюючого кредитора) за загальною процедурою згідно Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції Закону України №2343-ХІІ, до внесення змін Законом України №4212-VІ від 22.12.2011 року) (далі - Закон про банкрутство) (том 1, а.с. 1 - 2).
Справа перебуває на стадії розпорядження майном, введеної щодо боржника ухвалою господарського суду Київської області від 01.07.2004 року, розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Нестеренка С.С. (том 2, а.с. 26 - 27) . В подальшому строк процедури розпорядження майном боржника неодноразово продовжувався ухвалами місцевого господарського суду.
Ухвалою господарського суду Київської області від 24.09.2012 року припинено повноваження розпорядника майна Нестеренка С.С., призначено у справі розпорядником майна боржника арбітражного керуючого Буличова С.О., відсторонено керівника Державного підприємства "Радіопередавальний центр" - виконуючого обов'язки директора Ковальчука І.В. від посади та покладено виконання обов'язків керівника Державного підприємства "Радіопередавальний центр" на розпорядника майна Буличова С.О. , зобов'язано керівника боржника впродовж трьох днів з дня прийняття цієї ухвали передати розпоряднику майна бухгалтерську та іншу документацію боржника, печатки і штампи, матеріальні та інші цінності боржника (том 5, а.с. 82 - 86).
Ухвалою господарського суду Київської області від 06.04.2015 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 20.05.2015 року, відмовлено у задоволенні клопотання Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України (далі - Адміністрації Держспецзв'язку) , як органу управління майном Державного підприємства "Радіопередавальний центр" , про усунення арбітражного керуючого Буличова С.О. від виконання обов'язків розпорядника майна боржника (том 6, а.с. 203 - 206, 220 - 223) .
Не погодившись із прийнятими судовими рішеннями, Адміністрація Держспецзв'язку звернулася до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просила скасувати постанову апеляційного суду від 20.05.2015 року та ухвалу суду першої інстанції від 06.04.2015 року, справу направити на новий розгляд, аргументуючи порушенням судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Під час розгляду зазначеної касаційної скарги колегією суддів Вищого господарського суду України було виявлено порушення чинного законодавства та недоліки в роботі посадових осіб Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, як органу, що уповноважений здійснювати управління майном Державного підприємства "Радіопередавальний центр", на які суд касаційної інстанції вважає за необхідне відреагувати окремою ухвалою в порядку статті 90 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Виходячи з положень частин 1, 15, 16 статті 13 Закону про банкрутство в редакції, чинній до 19.01.2013 року, з метою забезпечення майнових інтересів кредиторів в ході проведення процедури розпорядження майном боржника ухвалою господарського суду призначається розпорядник майна у порядку, встановленому цим Законом. При цьому, призначення розпорядника майна не є підставою для припинення повноважень керівника чи органу управління боржника. Повноваження керівника боржника або органів управління боржника, покладені на них відповідно до законодавства чи установчих документів, можуть бути припинені у разі, якщо ними не вживаються заходи щодо забезпечення збереження майна боржника, створюються перешкоди діям розпорядника майна чи допускаються інші порушення законодавства. В такому разі за клопотанням комітету кредиторів виконання обов'язків керівника боржника ухвалою господарського суду тимчасово покладається на розпорядника майна до призначення в порядку, визначеному законодавством та установчими документами, нового керівника боржника.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України "Про передачу цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій до сфери управління Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації" №901-р від 14.09.2011 року, до сфери управління Адміністрації Держспецзв'язку передано цілісні майнові комплекси державних підприємств, установ та організацій за переліком згідно з додатком, в тому числі й Державне підприємство "Радіопередавальний центр" (Київська область, м. Бровари, вул. Кутузова, 6, код ЄДРПОУ 20571874).
Пунктом 5 Положення про Адміністрацію Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України", затвердженого Указом Президента України №717/2011 від 30.06.2011 року (зі змінами та доповненнями) передбачено, що Адміністрація з метою організації своєї діяльності , зокрема, здійснює добір кадрів на керівні посади на підприємствах , установах та організаціях (закладах), що належать до сфери її управління.
Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою місцевого господарського суду від 24.09.2012 року замінено розпорядника майна державного підприємства-боржника Нестеренка С.С. на арбітражного керуючого Буличова С.О., відсторонено від посади керівника Державного підприємства "Радіопередавальний центр" - виконуючого обов'язки директора Ковальчука І.В. та покладено виконання обов'язків керівника Державного підприємства "Радіопередавальний центр" на розпорядника майна Буличова С.О. (том 5, а.с. 82 - 86).
Однак, впродовж трьох років посадовими особами Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України та Адміністрації Держспецзв'язку не було вжито належних заходів щодо призначення в установленому законодавством порядку нового керівника Державного підприємства "Радіопередавальний центр", у зв'язку з чим обов'язки керівника зазначеного підприємства та розпорядника його майна в процедурі банкрутства виконувала одна і та ж особа - арбітражний керуючий Буличов С.О., що надавало йому право на вчинення від імені Державного підприємства "Радіопередавальний центр" правочинів щодо відчуження майна державного підприємства-боржника, в тому числі й спірної технічної будівлі, що знаходиться у місті Бровари Київської області по вул. Київській, 225, а також укладення із Броварською міською радою Київської області Мирової угоди (затверджена Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 08.11.2012 року у справі №К/9991/53477/11), за умовами якої Державне підприємство "Радіопередавальний центр" добровільно, без погодження з органом управління державним майном, відмовилося від права постійного користування земельною ділянкою державної власності загальною площею 24,0035 га, що по вул. Київській, 225 у місті Бровари, а також взяло на себе обов'язок здійснити комплекс дій по демонтажу дев'яти башт згідно переліку, що знаходяться на зазначеній земельній ділянці, що виходить за межі предмету спору в судах адміністративної юрисдикції у справі №К/9991/53477/11.
Також, з моменту передання цілісного майнового комплексу Державного підприємства "Радіопередавальний центр" до сфери управління Адміністрації Держспецзв'язку згідно розпорядження Кабінету Міністрів України №901-р від 14.09.2011 року, зазначеним органом не вживались заходи щодо розроблення спільно з комітетом кредиторів мирової угоди у даній справі про банкрутство та подання її на затвердження до господарського суду, тоді як Державне підприємство "Радіопередавальний центр" включене до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, у зв'язку з чим до нього не можуть бути застосовані процедури санації та ліквідації до його виключення із цього переліку в установленому законом порядку і єдиним шляхом успішного проведення процедури банкрутства є укладення мирової угоди у справі про банкрутство.
Відповідно до пунктів 1, 3 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №891 від 06.11.1995 року, яке визначає порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій (далі - відомчий житловий фонд), у разі банкрутства , зміни форми власності або ліквідації цих підприємств , установ та організацій, разом з відомчим житловим фондом передаються відповідним комунальним підприємствам зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, вбудовані і прибудовані приміщення, обладнання тощо).
Судами встановлено та матеріалами справи підтверджується, що посадовими особами Адміністрації Держспецзв'язку було надано згоду на списання державного майна наказом №221 від 16.04.2013 року без визначення загальної вартості списаних активів боржника, який перебував у процедурі банкрутства, а його майно могло б бути реалізованим з публічних торгів; всупереч інтересам держави, яка зобов'язує державні органи управління вживати належних заходів щодо управління державним майном та ефективно ним управляти; всупереч інтересам конкурсних кредиторів-державних органів, які сформувавши комітет кредиторів та будучи наділеними повноваженнями погодження значних угод боржника чи угод щодо яких є заінтересованість (частина 8 статті 16 Закону про банкрутство в редакції, чинній до 19.01.2013 року) не розглядали та не погоджували на комітеті кредиторів можливості відчуження активів боржника, щодо яких було прийнято рішення органу управління про їх списання; без затвердження керівником Адміністрації Держспецзв'язку Переліку майна боржника, стосовно якого надається дозвіл на списання, що є додатком до наказу №221 від 16.04.2013 року та повинен затверджуватися керівником у такому ж порядку, як наказ №221 (том 6, а.с. 49 - 51).
Матеріалами справи підтверджується прийняття рішення про списання органом державного управління боржника, поряд з об'єктами нерухомості, об'єктів соціальної сфери (будівлі дитячого садка, каналізаційної системи та водопровідної системи з обслуговування селища) та не перевірено місцерозташування об'єкту цивільної оборони (бомбосховища), як можливої складової частини технічної будівлі, щодо якої прийнято рішення про списання (том 6, а.с. 62-65).
У матеріалах справи відсутні докази скасування органом управління зазначеного Наказу №221.
Колегія суддів касаційного суду зазначає про недоліки в роботі керівництва Держспецзв'язку щодо управління боржником, як компетентним державним органом: відсутність прийняття своєчасних управлінських рішень на предмет призначення нового керівника боржника; неналежний контроль та відсутність реагування на незаконні дії посадових осіб, які без врахування особливостей реалізації майна у процедурах банкрутства, незаконно погодили списання шляхом ліквідації основних засобів Державного підприємства "Радіопередавальний центр", не вивчивши та не узгодивши з комітетом кредиторів можливостей його реалізації з публічних торгів.
З огляду на таке, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає за необхідне відреагувати на факти порушень законності та недоліки в роботі відповідних посадових осіб Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, як органу управління майном боржника.
На підставі викладеного та керуючись статтями 86, 90 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
У Х В А Л И В :
1. Керівнику Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України вжити передбачених законодавством заходів щодо усунення зазначених порушень законодавства та недоліків в роботі посадових осіб Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України як органу управління майном Державного підприємства "Радіопередавальний центр" та призначення його керівника (директора) в порядку, передбаченому його Статутом.
2. Про вжитті заходи повідомити Вищий господарський суд України протягом місяця з дня одержання окремої ухвали.
Головуючий Л.Й. Катеринчук
Судді О.В. Білошкап
С.В. Куровський
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2015 |
Оприлюднено | 18.09.2015 |
Номер документу | 50435303 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Катеринчук Л.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні