Ухвала
від 11.09.2015 по справі 875/27/15
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2015 року м. Київ справа № 875/27/15

вх. № А/800/27/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого - судді Кобилянського М.Г.,

суддів: Амєліна С.Є., Іваненко Я.Л.,

секретар судового засідання: Шаманська І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» в місті Києві до Центральної виборчої комісії про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії

за апеляційною скаргою Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» в місті Києві на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 8 вересня 2015 року,

в с т а н о в и л а:

7 вересня 2015 року позивач звернувся в суд із вказаним позовом, в якому просив:

визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо невключення до членів районних у місті Києві територіальних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року кандидатур, поданих Регіональною організацією політичної партії «Опозиційний блок» у місті Києві;

зобов'язати Центральну виборчу комісію поновити порушені права позивача шляхом включення до членів районних у місті Києві територіальних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року кандидатур, поданих Регіональною організацією політичної партії «Опозиційний блок» у місті Києві.

В обґрунтування позовних вимог зазначав, що відповідно до постанови Центральної виборчої комісії «Про початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року» від 29 серпня 2015 року № 209 чергові вибори депутатів районних у місті Києві рад 25 жовтня 2015 року не проводяться, тобто районні у місті Києві організації політичних партій не висувають кандидатів до районних у місті Києві рад і не є суб'єктами виборчого процесу на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року та не можуть подавати кандидатури до районних у місті Києві територіальних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року. Водночас статтею 19 Закону України «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року № 595-VIII (далі - Закон № 595-VIII) передбачено, що районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Законом повноважень у відповідному виборчому територіальному окрузі стосовно виборів депутатів міських рад та міських голів. Тобто районні у місті Києві територіальні виборчі комісії виконують повноваження щодо виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови, в яких приймає участь Регіональна організація політичної партії «Опозиційний блок» в місті Києві як суб'єкт виборчого процесу. Таким чином, Центральна виборча комісія відхилила кандидатури, які були внесені позивачем до складу районних у місті Києві територіальних виборчих комісій, всупереч вимогам Закону № 595-VIII.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 8 вересня 2015 року в задоволенні адміністративного позову Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» в місті Києві відмовлено.

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване судове рішення та постановити нове, яким задовольнити позов. Зазначив, що суд першої інстанції не звернув увагу, що вибори до районних рад міста Києва не проводяться 25 жовтня 2015 року, тому районні в місті Києві організації політичних партій не висувають кандидатів до районних рад міста Києва, тобто не є суб'єктами виборчого процесу виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року відповідно до частини першої статті 12 Закону № 595-VIII. Районні у місті Києві територіальні виборчі комісії, згідно з частиною першою статті 19 Закону № 595-VIII, утворюються Центральною виборчою комісією для здійснення передбачених повноважень стосовно виборів депутатів до Київської міської ради та Київського міського голови. На думку позивача, частина четверта статті 22 Закону № 595-VIII передбачає всіх можливих відповідно до Закону суб'єктів виборчого процесу, які мають право подання кандидатур у територіальні комісії усіх рівнів при проведенні виборів до всіх рівнів органів місцевого самоврядування, та не передбачає зобов'язання щодо внесення кандидатур до територіальних виборчих комісій визначених місцевих організацій партій - суб'єктів виборчого процесу. Постанова Центральної виборчої комісії «Про Роз'яснення щодо деяких питань формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ» від 3 вересня 2015 року № 217, на яку послався суд першої інстанції, містить рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори та не є офіційним тлумаченням норм права, тому не є обов'язковою для виконання політичними партіями - суб'єктами виборчого процесу.

У запереченнях на апеляційну скаргу представник Центральної виборчої комісії апеляційну скаргу не визнав та просив залишити оскаржуване судове рішення без змін, посилаючись на його законність і обґрунтованість. Зазначає, що належним суб'єктом внесення подання щодо кандидатур до складу районних у містах Києві виборчих комісій є лише зареєстровані в установленому порядку районні у місті Києві організації політичних партій. Закон № 595-VIII не пов'язує право місцевих організацій політичних партій на подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій з набуттям місцевою організацією політичної партії статусу суб'єкта виборчого процесу.

Заслухавши доповідь судді, пояснення представників позивача та відповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, правильність правової оцінки обставин справи та застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуваного судового рішення - без змін.

Судом встановлено, що Постановою Верховної Ради України «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році» від 17 липня 2015 року № 645-VIII на неділю, 25 жовтня 2015 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів усіх місцевих рад та усіх сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також депутатів усіх місцевих рад та усіх сільських, селищних, міських голів в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, які знаходяться на територіях, визначених відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування» від 17 березня 2015 року № 252-VIII і які визнано тимчасово окупованими територіями відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями» від 17 березня 2015 року № 254-VIII).

29 серпня 2015 року Центральна виборча комісія прийняла постанову № 209 «Про початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року», якою оголосила з 5 вересня 2015 року початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року, призначених згідно з пунктом 1 Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 645-VIII, та зазначила, що оголошення про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів не стосується, зокрема, виборів депутатів районних у місті Києві рад, перші вибори яких згідно з рішенням Київської міської ради «Про управління районами міста Києва» від 23 липня 2015 року № 787/1651 призначено на 27 березня 2016 року.

1 вересня 2015 року позивач звернувся до відповідача із поданнями, підписаними головою Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» у місті Києві Пузановим О.Г., про включення кандидатур цієї місцевої організації партії до складу районних у м. Києві територіальних виборчих комісій.

Подані позивачем кандидатури були відхилені Центральною виборчою комісією на підставі частини третьої статті 22 Закону № 595-VIII, оскільки всупереч частині четвертій цієї статті подані та підписані неналежним суб'єктом подання кандидатур до складу районних у місті Києві виборчих комісій.

Закон № 595-VIII визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Статтею 22 Закону № 595-VIII передбачений порядок формування складу територіальних виборчих комісій.

Склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб (частина перша).

Право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають: 1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії (частина друга).

Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 2 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.

До складу територіальної виборчої комісії обов'язково включаються кандидатури, запропоновані суб'єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої цієї статті.

Кандидатури від місцевих організацій партій - по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, перед формуванням складу комісії.

Кандидатури, внесені до складу територіальної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин другої - одинадцятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.

Рішення про відхилення кандидатур не приймається (частина третя).

Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення, міст Києва, Севастополя), районних у містах Києві, Севастополі територіальних виборчих комісій не пізніш як за 48 днів до дня виборів. Подання кандидатур до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити обласні, районні, міські (у містах обласного значення, містах Києві, Севастополі), районні у містах Києві, Севастополі організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті. Такі подання вносяться не раніше ніж за 60 днів та не пізніш як за 53 дні до дня виборів (частина четверта).

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку про те, що Центральна виборча комісія, відхиляючи подані позивачем, міською організацією партії, кандидатури до складу районних у м. Києві територіальних виборчих комісій, діяла на підставі, у спосіб та в межах повноважень, визначених частиною четвертою статті 22 Закону № 595-VIII, оскільки внесення подання кандидатур до відповідних територіальних виборчих комісій на місцевих виборах повинно здійснюватися належними суб'єктами подання кандидатур, тобто відповідними місцевими організаціями політичних партій, зокрема, до складу районних у місті Києві виборчих комісій - відповідними районними у місті Києві організаціями партій.

Посилання позивача в доводах апеляційної скарги на те, що вибори до районних у місті Києві рад не проводяться, тому до складу районних у місті Києві виборчих комісій можуть входити кандидатури за поданнями міських організацій партій, оскільки районні в місті Києві організації політичних партій не є суб'єктами виборчого процесу, суперечать приписам частини четвертої статті 22 Закону № 595-VIII, відповідно до яких законодавець не пов'язує формування складу районних у місті Києві виборчих комісій з проведенням виборів до районних у місті Києві рад. Позивач безпідставно ототожнює поняття суб'єкта виборчого процесу та суб'єкта подання кандидатур до складу виборчих комісій.

Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що відповідно до вимог статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення - без змін.

Керуючись статтями 172, 177, 195, 196, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

у х в а л и л а:

Апеляційну скаргу Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» в місті Києві залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 8 вересня 2015 року - без змін.

Стягнути з Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» у місті Києві (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 37311846, адреса: 04070, м. Київ, вул. Волоська, буд. 6/4) на користь Державного бюджету України судовий збір за подання до суду апеляційної скарги в розмірі 609,00 грн (609 гривень 00 копійок).

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення і оскарженню не підлягає.

Головуючий Кобилянський М.Г.

Судді Амєлін С.Є.

Іваненко Я.Л.

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення11.09.2015
Оприлюднено18.09.2015
Номер документу50512058
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —875/27/15

Ухвала від 10.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кобилянський М.Г.

Ухвала від 23.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кобилянський М.Г.

Ухвала від 11.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кобилянський М.Г.

Постанова від 08.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Ухвала від 08.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Ухвала від 07.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Ухвала від 07.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні