Ухвала
від 16.09.2015 по справі 904/373/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

У Х В А Л А

16.09.2015 року Справа № 904/373/15

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді Вечірка І.О. (доповідач)

суддів : Кузнецова В.О., Науменка І.М.

секретар: Петровська А.В.

за участю:

від скаржника: Димарьова В.В., представник, довіреність № 5928/10/10-006 від 14.02.15;

від боржника: Лежнєв О.І., представник, довіреність № б/н від 16.02.15;

інші учасники провадження у справі в судове засідання не з'явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Розглядаючи у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області

на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 09.07.2015 року

у справі № 904/373/15

за заявою Приватного підприємства "ЗГОДА-С", м. Дніпропетровськ

про визнання банкрутом

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 09.07.2015 року у справі № 904/373/15 (суддя Калиниченко Л.М.) затверджено ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора Приватного підприємства "ЗГОДА-С". Ліквідовано юридичну особу - Приватне підприємство "ЗГОДА-С", м. Дніпропетровськ. Згідно з пунктом 5 статті 45 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ухвалено вважати погашеними вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК ПУЛЬС", м. Новомосковськ на суму 131 206,00 грн. Припинено повноваження ліквідатора Приватного підприємства "ЗГОДА-С" голови ліквідаційної комісії Рудницького Олександра Станіславовича. Провадження у справі припинено.

Не погодившись із винесеною ухвалою, Державна податкова інспекція у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області подала до суду апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 09.07.2015 року, справу передати на розгляд до господарського суду Дніпропетровської області.

Апеляційна скарга мотивована тим, що:

- ліквідація боржника унеможливлює виконання податковими органами покладеного на них законодавством обов'язку щодо проведення позапланової податкової перевірки та формування кредиторських вимог;

- при затвердженні звіту ліквідатора судом не було з'ясовано факт проведення податкової перевірки платника податків контролюючим органом.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 19.08.2015 року апеляційну скаргу прийнято до розгляду, розгляд справи призначено у судовому засіданні на 31.08.2015 року.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 31.08.2015 року продовжено строк розгляду апеляційної скарги на 15 днів, розгляд апеляційної скарги відкладено на 16.09.2015 року.

Представник скаржника в судовому засіданні 16.09.2015 року надав пояснення в обґрунтування доводів апеляційної скарги.

Арбітражний керуючий - ліквідатор у відзиві на апеляційну скаргу та представник боржника в судовому засіданні 16.09.2015 року просили оскаржувану ухвалу залишити без змін, відмовити у задоволенні апеляційної скарги.

Інші учасники провадження у справі наданими їм процесуальними правами не скористалися та не забезпечили явку в судове засідання своїх повноважних представників, хоча про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Заслухавши пояснення представників скаржника та боржника, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає за необхідне припинити апеляційне провадження у даній справі з урахуванням наступного.

Згідно із пунктом 1-1 Прикінцевих та перехідних положень (Х розділ) Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (надалі - Закон) (в редакції, що діє з 19.01.2013 року) положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом.

Відповідно до статті 4-1 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом .

За вимогами частини 1 статті 2 Закону провадження у справі про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.

Відповідно до статті 9 Закону справи про банкрутство юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Пункт 8 частини 3 статті 129 Конституції України визначає серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом.

Отже, реалізація конституційного права на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення названим Законом ставиться в залежність від положень процесуального закону.

Таким чином, Господарський процесуальний кодекс України, а в справах про банкрутство також і Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" повинні містити імперативні норми про те, в яких випадках особа має право оскаржити рішення суду в апеляційному чи касаційному порядку.

Нормами статті 91 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участі у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили.

Відповідно до частини 6 статті 106 Господарського процесуального кодексу України апеляційні скарги на ухвали місцевого господарського суду можуть подавати сторони та інші учасники судового процесу, зазначені у цьому Кодексі та Законі.

У відповідності до статті 1 Закону учасниками у справі про банкрутство є сторони, забезпечені кредитори, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) суб'єкта підприємницької діяльності - боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь в провадженні у справі про банкрутство.

Як встановлено статтею 1 Закону, сторонами у справі про банкрутство є конкурсні кредитори (представник комітету кредиторів) та боржник (банкрут).

Цією статтею також визначено, що кредитор - юридична або фізична особа, а також органи державної податкової служби та інші державні органи, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли після порушення провадження у справі про банкрутство; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника (майнового поручителя).

Як вбачається з матеріалів справи, провадження у даній справі порушено ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 03.02.2015 року в порядку статті 95 Закону з урахуванням особливостей застосування процедури банкрутства до боржника, що ліквідується власником (т. 1, а. с. 69-71).

Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 12.02.2015 року Приватне підприємство "ЗГОДА-С" визнано банкрутом. Відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 4 місяці (до 12.06.2015 року), ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії Рудницького Олександра Станіславовича, якого зобов'язано вчинити певні дії (т. 1, а. с. 79-83).

12.02.2015 року за № 14578 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України оприлюднено повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття відносно нього ліквідаційної процедури (т. 1, а. с. 84-86).

Особливості та порядок заявлення кредиторами претензій до боржника, що ліквідується власником в порядку статті 95 Закону, визначені положеннями частини 3 статті 95 Закону та передбачають, що кредитори мають право заявити свої вимоги до боржника, який ліквідується, у місячний строк з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом, на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає. Особи, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, не є конкурсними кредиторами, а їх вимоги погашаються в шосту чергу.

Отже, у справі про банкрутство боржника, який ліквідується власником особа може набути статусу кредитора - сторони у справі про банкрутство після прийняття постанови про визнання банкрутом та у разі звернення із кредиторськими вимогами до боржника.

У зв'язку з наведеним, органи державної податкової служби та інші державні органи є кредиторами неплатоспроможних боржників, якщо вони мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника. Ця норма міститься в статті 210 Господарського кодексу України. Однак, вказана норма не встановлює автоматичного визнання цих органів кредиторами у всіх справах про банкрутство.

Таким чином, особа, яка має грошові вимоги до боржника, набуває статусу учасника провадження у справі про банкрутство, а саме кредитора, лише у разі подання у встановленому порядку заяви з грошовими вимогами до боржника. Тільки після цього, така особа має процесуальне право на оскарження процесуальних документів у справі про банкрутство.

Відповідна правова позиція підтверджується судовою практикою, зокрема постановами Вищого господарського суду України від 10.07.2013 року у справі № 916/832/13, від 17.10.2013 року у справі № 904/1292/13-г, від 31.10.2013 року у справі № 5011-46/12006-2012, від 18.03.2014 року у справі № 904/5660/13, від 24.04.2014 року у справі № 916/1547/13, від 24.04.2014 року у справі № 916/1544/13, від 02.12.2014 року у справі № 904/2684/14.

Із матеріалів справи вбачається, що ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.2015 року (т. 1, а. с. 133-134) затверджено реєстр вимог кредиторів Приватного підприємства "ЗГОДА-С" з вимогами кредитора - Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК ПУЛЬС", м. Новомосковськ на суму 1 218,00 грн. (1 черга задоволення), 139 080,00 грн. (4 черга задоволення).

Необхідно звернути увагу, що в листі ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська № 10/10-006 від 30.03.2015 року, направленому на адресу господарського суду, зокрема, зазначено про те, що ПП "ЗГОДА-С" до ДПІ була надана податкова декларація з податку на прибуток підприємств за 2013 рік (т. 1, а. с. 135). Однак, будь-яке посилання на наявність податкового боргу у ПП "ЗГОДА-С" у даному листі відсутнє.

Таким чином, на час винесення господарським судом оскаржуваної ухвали від 09.07.2015 року ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська в порядку, визначеному частиною 3 статті 95 Закону, не зверталась із заявою до господарського суду про визнання вимог до ПП "ЗГОДА-С", що виникли в результаті заборгованості по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів).

В апеляційній скарзі ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська жодним чином не посилається на наявність у боржника заборгованості по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів).

Доказів наявності грошових вимог до боржника ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська не представила і до апеляційного господарського суду.

Посилання ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська на те, що при затвердженні звіту ліквідатора судом не було з'ясовано факт проведення податкової перевірки платника податків контролюючим органом не можуть бути взяті до уваги апеляційним господарським судом, з огляду на наступне.

Матеріали справи свідчать про те, що ліквідатором листом № 23-02/15-1 від 23.02.2015 року було повідомлено ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська про неможливість надання окремих документів фінансово-господарської діяльності ПП "ЗГОДА-С" та подано клопотання про відновлення цих документів (т. 1, а. с. 165).

ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська своїм листом № 6256/10/04-63-11-02-08 від 25.03.2015 року повідомила ліквідатора про відсутність можливості надання копій документів фінансово-господарської діяльності ПП "ЗГОДА-С" у зв'язку із тим, що ПП "ЗГОДА-С" звітувало засобом телекомунікаційного зв'язку без надання паперових носіїв (т. 1, а.с. 166).

Слід також зазначити, що не проведення податковим органом податкової перевірки платника податків після порушення провадження у справі про банкрутство не є правовою підставою для відмови у затвердженні звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу та ліквідацію боржника.

За таких обставин, податковим органом не доведено, що господарський суд першої інстанції вирішив питання про права та обов'язки ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, у зв'язку з чим податкова інспекція не мала права апеляційного оскарження прийнятої у справі ухвали відповідно до положень статті 91 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.

Відповідно до частини 2 статті 99 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що подана ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська апеляційна скарга на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 09.07.2015 року не підлягає розгляду в господарському суді в порядку апеляційного провадження.

За таких обставин, апеляційне провадження, порушене за апеляційною скаргою ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 09.07.2015 року, підлягає припиненню на підставі пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України, як таке, що помилково порушене.

Керуючись пунктом 1 частини 1 статті 80, статтями 86, 91, 99, 106 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд -

УХВАЛИВ:

Припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 09.07.2015 року у справі № 904/373/15.

Головуючий суддя І.О. Вечірко

Суддя В.О. Кузнецов

Суддя І.М. Науменко

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.09.2015
Оприлюднено23.09.2015
Номер документу50697075
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/373/15

Ухвала від 11.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Ухвала від 16.09.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 31.08.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 19.08.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 03.08.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 09.07.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Калиниченко Людмила Михайлівна

Ухвала від 30.06.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Калиниченко Людмила Михайлівна

Ухвала від 05.05.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Калиниченко Людмила Михайлівна

Ухвала від 26.03.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Калиниченко Людмила Михайлівна

Ухвала від 26.03.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Калиниченко Людмила Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні