Рішення
від 16.09.2015 по справі 752/18900/14-ц
ГОЛОСІЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа №752/18900/14

Провадження № 2/752/417/15

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

16.09.2015 року Голосіївський районний суд міста Києва в складі:

головуючого судді - Колдіної О.О.

з участю секретаря - Овдій А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом Заступника прокурора м.Києва до Київської міської ради, ОСОБА_1, ОСОБА_2, 3-тя особа Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним Державного акту на право власності на земельну ділянку, визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки, відновлення становища, яке існувало до порушення, шляхом повернення у розпорядження земельної ділянки,

в с т а н о в и л а :

заступник прокурора м. Києва звернувся до суду з позовом про визнання незаконним та скасування пункту № 900 додатку № 1 до рішення Київської міської ради від 18.12.2008 року № 922/922, яким передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1000 га за адресою: АДРЕСА_1 (мікрорайон Жуляни) в Голосіївському районі для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, визнання недійсним державного акту на право власності на вказану земельну ділянку, який зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 22.12.2009 року за № 07-7-05096, договіру купівлі-продажу земельної ділянки від 11.02.2010 року, укладеного між ОСОБА_1 та ОСОБА_2, а також просив відновити становище, яке існувало до порушення, шляхом повернення в розпорядження Київської міської ради земельної ділянки на АДРЕСА_1, вартістю 267000 гривень.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення про передачу у власність ОСОБА_1 земельної ділянки по АДРЕСА_1 було прийнято з грубим порушенням вимог чинного законодавства, який регулює питання передачі у власність громадянам земельних ділянок, а саме: проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки за замовленням ОСОБА_1 не розроблявся, не погоджувався Головним управлінням земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації, не погоджувався відповідними контролюючими органами, проект рішення міської ради про передачу у власність земельної ділянки Головним управлінням земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації не готувався та на розгляд міської ради не направлявся, також не проводилась державна експертиза проекту землевідведення.

Оскільки рішення про виділення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки було прийнято, на думку позивача, з грубим порушенням чинного законодавства, то відповідно на підставі положень ст.155 ЗК України позивач просить визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку, договір купівлі-продажу, укладений між ОСОБА_1 та ОСОБА_2, у зв»язку з відчуженням її особою, яка не мала на це право та відновити становище, яке існувало до порушення шляхом повернення у розпорядження Київської міської ради спірної земельної ділянки.

В ході судового розгляду представник позивача підтримала позовні вимоги і обґрунтування позову в повному обсязі, та просила суд позов задовольнити, з підстав, зазначених в позовній заяві, посилаючись на те, що при вирішенні питання щодо передачі у власність ОСОБА_1 земельної ділянки по АДРЕСА_1 були грубо порушені вимоги чинного земельного законодавства і дане рішення прийнято без відповідного розроблення проекту землевідведення, без його погодження відповідними державними органами.

Представник відповідача ОСОБА_2 заперечував проти задоволення позову, надавши письмові заперечення проти заявлених вимог, обґрунтовуючи свої заперечення тим, що при виділенні земельної ділянки ОСОБА_1 були дотримані вимоги земельного законодавства, оскільки, дійсно, проект землевідведення не розроблявся безпосередньо для ОСОБА_1, а була єдина кадастрова справа № 14203 про відведення земельних ділянок у власність громадянам в мікрорайоні Жуляни Солом»янського та Голосіївського районів м.Києва. Зазначена кадастрова справа та проект рішення про відведення земельних ділянок у власність громадянам в мікрорайоні Жуляни були предметом розгляду на засіданні постійної комісії Київради з питань земельних відносин та на пленарному засіданні Київради 18.12.2008 р. Також представник відповідача звернув увагу суду, що ОСОБА_2 є добросовісним набувачем земельної ділянки, що не спростовано позивачем, і будь-які підстави, визначені ст.388 ЦК України для витребування у неї майна, придбаного за відплатним договором, відсутні.

Представник Київської міської ради та відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з»явились, про місце і час судового розгляду повідомлялись судом належним чином, з заявами про відкладення судового розгляду не звертались.

Представник третьої особи в судове засідання не з»явився, надавши письмове клопотання про розгляд справи у його відсутність.

Вислухавши сторони, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що рішенням Київської міської ради від 18.12.2008 року за № 922/922 «Про передачу громадянам України земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та для ведення садівництва у мікрорайоні Жуляни у Солом»янському та Голосіївському районах м.Києва», були затверджені проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та ведення садівництва у мікрорайоні Жуляни у Солом»янському та Голосіївському районах м.Києва, передано громадянам у приватну власність земельні ділянки загальною площею 99 га для будівництва та обслуговування житлових будинків господарських будівель і споруд (додаток № 1 до рішення) та загальною площею 38 га для ведення садівництва (додаток № 2 до рішення) у мікрорайоні Жуляни у Солом»янському та Голосіївському районах м.Києва за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.

Вказаним рішенням було затверджено містобудівне обґрунтування щодо внесення змін до містобудівної документації та визначення параметрів окремого об'єкта містобудування - будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та ведення садівництва у мікрорайоні Жуляни у Солом'янському та Голосіївському районах м. Києва; внесено зміни до Генерального плану м. Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, а саме: територію, яка передається відповідно до цього рішення, вилучено із зони зелених насаджень загального користування та переведено за функціональним призначенням до території садибної житлової забудови; затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та ведення садівництва у мікрорайоні Жуляни у Солом'янському та Голосіївському районах м. Києва.

Пункт 900 списку громадян, яким передається у приватну власність земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд у мікрорайоні Жуляни у Солом»янському та у Голосіївському районах м.Києва, що є додатком № 1 до рішення Київської міської ради №922/922, містить посилання, що ОСОБА_1 передано земельну ділянку площею 0,1 га за адресою: АДРЕСА_1 кадастровий номер НОМЕР_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, а також на виконання даного рішення їй видано Державний акт на право власності на вказану земельну ділянку, який зареєстрований Головним управлінням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за № 07-7-05096 22.12.2009 року.

В подальшому на підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 22.02.2010 року, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4, ОСОБА_1 продала, а ОСОБА_2 купила за ціною 267 000 грн. земельну ділянку площею 0,1 га за адресою: АДРЕСА_1.

Відповідно до ст. 118 Земельного кодексу України (в редакції, яка була чинна на час прийняття оскаржуваного рішення) громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. До заяви додаються матеріали, передбачені частиною п'ятою статті 151 цього Кодексу, а також висновки конкурсної комісії (у разі відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу.

Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронними і санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.

Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.

У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

На момент прийняття Київською міською радою рішення № 922/922 діяв Регламент розгляду питань щодо набуття та реалізації права користування землею в м. Києві, затверджений рішенням Київської міської ради від 15 липня 2004 р. (з наступними змінами та доповненнями) N 457/1867 «Про врегулювання процедури передачі в користування земельних ділянок в м. Києві».

Відповідно до п. 1 ст. 9 Регламенту підставою для розроблення документації із землеустрою є згода Київського міського голови або заступника міського голови - секретаря Київради та технічне завдання на розробку відповідної документації із землеустрою, погоджене з Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Пунктом 1 ст. 10 Регламенту встановлено, що погоджена документація із землеустрою разом із супроводжувальним листом подається землевпорядною організацією до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) для розгляду, підготовки проекту рішення Київської міської ради та його передачі до Київської міської ради для прийняття відповідного рішення в порядку, визначеному розділом 4 цього Регламенту. Якщо документація із землеустрою не буде подана у визначений строк до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА), то згода втрачає чинність і відповідна земельна ділянка включається до переліку земельних ділянок, права на які набуваються на конкурсних засадах в порядку, визначеному законодавством.

Остаточне рішення щодо затвердження переліку земельних ділянок, права на які набуваються на конкурсних засадах, приймається Київською міською радою.

Звертаючись до суду позивач посилається на те, що проект землевідведення щодо передачі ОСОБА_1 земельної ділянки по АДРЕСА_1 не розроблявся, не погоджувався відповідними державними органами, не готувався проект рішення Київської міської ради.

Як вбачається з наданих суду письмових доказів, а саме відповіді директора ПП «ОСОБА_8» від 19.05.2015 р., яка надана на адвокатський запит, в період з вересня по грудень 2008 року ПП «ОСОБА_8» було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам України для будівництва і обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд у мікрорайоні Жуляни в Голосіївському районі м.Києва, в тому числі щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1, площею 0,10 га за кадастровим номером НОМЕР_1 за адресою: АДРЕСА_1.

Оскільки земельні ділянки стосовно яких повинні розроблялися проекти землеустрою згідно з детальним планом території мікрорайону «Жуляни» розташовані поряд - проекти їх відведення були об»єднані в одну кадастрову справу № А-14203 і замовником на розробку проекту землеустрою виступало Об»єднання громадян забудовників мікрорайону «Жуляни».

Як зазначає директор ПП «ОСОБА_8» окремо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ОСОБА_1 не розроблявся, а проектом землеустрою з кадастровим номером А-14203 передбачалось передача громадянам у приватну власність земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд у мікрорайоні «Жуляни» в кварталі обмеженому вулицями ОСОБА_5, Вільямса та провулком Московським у Голосіївському районі м.Києва за рахунок міських земель не наданих у власність чи користування.

До кадастрової справи А-14203 було долучено технічне завдання, список громадян, в т.ч. ОСОБА_1, яким відводиться земельна ділянка, земельно-кадастрова інформація на земельні ділянки із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, графічні та текстові матеріали, заява ОСОБА_1, копії паспорта та довідка про номер ідентифікаційного коду, резолюція заступника Київського міського голови щодо розгляду заяви.

Погоджена документація із землеустрою щодо відведення земельних ділянок була направлена до Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації для підготовки проекту рішення Київської міської ради.

Як зазначено в листі Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації за № 057021-11195 від 23.06.2015 р., який надійшов на запит суду, кадастрова справа № А-14203 до Департаменту земельних ресурсів для погодження та підготовки відповідного проекту рішення не надходила, проект рішення про передачу громадянам земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків господарських будівель і споруд та для ведення садівництва у мікрорайоні Жуляни у Солом»янському та Голосіївському районах м.Києва в тому числі ОСОБА_1, Департаментом не готувався і посадовими особами Департаменту не погоджувався.

Однак, як встановлено судом, на засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, містобудування та архітектури 09.12.2008 р., на якій були присутні у т.ч. в.о.начальника Головного управління земельних ресурсів та його заступники, розглядалась пропозиція ОСОБА_6 від 08.12.2008 р. та кадастрова справа А-14203 і без зауважень всіх служб проект рішення про передачу громадянам земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд у мікрорайоні Жуляни був підтриманий, що підтверджується копією протоколу засідання Комісії № 19.

Також відповідно до стенограми пленарного засідання Київської міської ради, що відбулось 18.12.2008 р., до порядку денного було включено питання щодо розгляду проекту рішення про передачу громадянам земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд у мікрорайоні Жуляни, кадастрова справа А-14203.

На думку суду, сам лист Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації про відсутність проекту землевідведення про виділення земельної ділянки ОСОБА_1 не спростовує інших письмових доказів, які свідчать про те, що технічна документація щодо виділення земельної ділянки ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1, була складовою єдиного проекту землевідведення земельних ділянок в мікрорайоні Жуляни (справа з кадастровим номером А 14203).

Матеріали справи не містять доказів на підтвердження того, що даний проект за кадастровим № А-14203 не погоджувався природоохоронними і санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини.

Зазначена інформація не надана позивачем у справі і не витребовувалась в ході судового розгляду, хоча судом сторонам роз»яснювались положення ст.ст. 10, 60 ЦПК України.

Враховуючи викладене на момент розгляду справи у суду відсутні підстави з врахуванням досліджених доказів прийти до обґрунтованого висновку, що при підготовці рішення Київської міської ради № 922/922 від 18.12.2008 р. проект землеустрою про передачу громадянам у власність (в т.ч.ОСОБА_1.) земельних ділянок в мікрорайоні Жуляни не розроблявся.

При зверненні до суду заступник прокурора м.Києва просить визнати незаконним та скасувати пункт № 900 додатку № 1 до рішення Київської міської ради від 18.12.2008 року № 922/922, яким передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1000 га за адресою: АДРЕСА_1 (мікрорайон Жуляни) в Голосіївському районі для будівництва та обслуговування житлового будинку,господарських будівель та споруд.

Однак, на час розгляду справи саме рішення Київської міської ради від 18.12.2008 р. № 922/922 в частині передачі у власність громадянам (у т.ч. ОСОБА_1.) земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд у мікрорайоні Жуляни у Солом»янському та Голосіївському районах м.Києва не скасоване і є чинним.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 листопада 2011 р., залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2012 року, було скасовано рішення Київради від 18.12.2008 року № 922/922 в частині передачі земельної ділянки громадянам, зокрема і ОСОБА_1

Відповідно до ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2015 р. постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 листопада 2011 р. скасована і провадження у справі закрито.

Сам п.900 додатку № 1 до рішення Київської міської ради № 922/922 не містить будь-якого розпорядчого характеру, не є нормативно-правовим актом, а є лише частиною Списку громадян, відносно яких приймалось рішення про передачу земельних ділянок.

Обраний спосіб захисту позивачем в частині вимог про визнання п.900 додатку № 1 до рішення Київської міської ради № 922/922 незаконним і його скасування не відповідає положенням ст.16 ЦК України, яким передбачено право оскарження безпосередньо рішення органів державної влади та місцевого самоврядування.

Враховуючи викладені обставини в їх сукупності, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог про визнання незаконним та скасування пункту № 900 додатку № 1 до рішення Київської міської ради від 18.12.2008 року № 922/922, яким передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1000 га за адресою: АДРЕСА_1 (мікрорайон Жуляни) в Голосіївському районі для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, оскільки відсутні належні достатні докази, які б стверджували про порушення вимог чинного законодавства при розробленні проекту землеустрою щодо виділення земельних ділянок громадянам в мікрорайоні Жуляни у т.ч. ОСОБА_1, а також з врахуванням того, що позивач, звертаючись до суду, обрав невірний спосіб захисту своїх прав.

З огляду на це, без надання правової оцінки щодо обґрунтованості зазначених вимог не підлягають задоволенню вимоги про визнання недійсним державного акту на право власності на вказану земельну ділянку, який зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 22.12.2009 року за № 07-7-05096, договору купівлі-продажу земельної ділянки від 11.02.2010 року, укладеного між ОСОБА_1 та ОСОБА_2, відновлення становище, яке існувало до порушення, шляхом повернення в розпорядження Київської міської ради земельної ділянки на АДРЕСА_1, вартістю 267000 гривень, оскільки вони є похідними від вимог про визнання незаконним та скасувати пункт № 900 додатку № 1 до рішення Київської міської ради від 18.12.2008 року № 922/922.

Керуючись ст.ст.3, 10, 60, 88, 209, 213-215 ЦПК України, суд

в и р і ш и в:

у задоволенні позову Заступника прокурора м.Києва до Київської міської ради, ОСОБА_1, ОСОБА_2, 3-тя особа Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним Державного акту на право власності на земельну ділянку, визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки, відновлення становища, яке існувало до порушення, шляхом повернення у розпорядження земельної ділянки відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом 10 днів з дня його проголошення.

Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя

СудГолосіївський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення16.09.2015
Оприлюднено24.09.2015
Номер документу50759509
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —752/18900/14-ц

Рішення від 03.11.2015

Цивільне

Апеляційний суд міста Києва

Слюсар Тетяна Андріївна

Ухвала від 19.10.2015

Цивільне

Апеляційний суд міста Києва

Слюсар Тетяна Андріївна

Ухвала від 19.10.2015

Цивільне

Апеляційний суд міста Києва

Слюсар Тетяна Андріївна

Рішення від 16.09.2015

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Колдіна О. О.

Рішення від 16.09.2015

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Колдіна О. О.

Ухвала від 15.05.2015

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Колдіна О. О.

Ухвала від 11.11.2014

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Колдіна О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні